سال متفاوت بازار ارز و طلا

شیری- شیوع کرونا، تقاضا در بازار دلار و طلا را متفاوت کرده است.   
در سالی که روزهای پایانی خود را می گذراند، دلار و طلا فراز و نشیب قیمتی زیادی را تجربه کرد. در حالی که حداکثر قیمت دلار در ابتدای امسال 11 هزار و 300 تا 11 هزار و 500 تومان بود اما با شیب ملایمی که داشت در روزهای پایانی سال به 15 هزار و 700 تومان رسید و طلا هم بی سابقه ترین روزهای خود را با قیمت گرمی 570 تا 620 هزار تومان تجربه کرد.
در حالی پرونده سال 98 رو به بسته شدن است که ویروس کرونا باعث تعطیلی بسیاری از بازارها از جمله بازار دلار و طلا شده است،  به طوری که فعالان در این صنف به دلیل بسته شدن کانال قیمت ها، نمی توانند قیمت دقیقی را  ارائه دهند. در عین حال یکی از فروشندگان دلار گفت: در شرایط فعلی چند روز است تعطیل هستیم و کانال قیمت ها را نداریم اما در مجموع روند قیمت ها در سال 98 کاملاً صعودی بوده است و در روز یک شنبه هر دلار در بازار 15 هزار و 750 تومان معامله شد.
این روزها که امکان جابه جایی و کارت به کارت کردن تا 10 میلیون تومان از سوی بانک مرکزی فراهم شده بازار دلار و طلا رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و همه برای خالی کردن حساب ها و خرید دلار و طلای آب شده اقدام کرده اند و دلیل این اقدام هم شایعات تغییر قیمت و پیشرفت اقتصاد در اردیبهشت سال آینده است.
با این که این روزها بازارهای مختلف تعطیل و بازار مسکن هم راکد است اما گفته می شود عمده تقاضاها به سمت خرید ارز و طلای آب شده سوق پیدا کرده به طوری که طی 3 روز قیمت دلار از 15 هزار و 100 تومان به 15 هزار و 750 تومان افزایش یافته است.
«معصومی» به خیزش قیمت ها پس از شروع تحریم ها اشاره کرد و گفت: امسال نرخ دلار از اندکی بیش از 11 هزار تومان شروع شد که اواخر دی به نرخ 14 و 15 هزار تومان رسید.
او اضافه کرد: اگرچه در برهه ای از زمان بازار متعادل شده بود اما دوباره طی اتفاقاتی قیمت ها افزایشی شد و در روزهای پایانی هم به دلیل شیوع کرونا و نبود مجالس جشن و سرور، خرید و فروش طلا نیز به حداقل رسید.
در حالی که نرخ سکه و طلا همچنان افزایشی بود اما سکه با نرخ 6 میلیون و 400 هزار تومان و طلا با گرمی620 هزار تومان رکورد زد. 
اگرچه به گفته این فعال بازار، نوسان قیمت سکه و طلا به خرید و فروش ها بستگی دارد و با شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از واحدها خرید و فروش هم به حداقل رسید و انتظار می رفت قیمت ها کاهش یابد اما از آن جایی که عده ای به دنبال حذف نقدینگی و خرید کالا هستند، تقاضا در این بازارها افزایش یافت و قیمت ها دوباره افزایشی شد.