نبض کند اقتصاد استان در سال 98

شیری
شمارش معکوس پایان سال 98 در حالی آغاز شده که اقتصاد استان در این سال روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و به گفته برخی کارشناسان با این که تلاش های زیادی برای رفع مشکلات اقتصادی در استان شده اما همچنان مشکلات از سال های گذشته ادامه و با این شرایط اقتصاد استان نیاز به تحولی شگرف دارد تا نبض کند فعالیت های اقتصادی استان به شمارش بیشتری درآید و به اصطلاح اقتصاد این خطه از اتاق «آی سی یو» خارج شود.
به بخش خصوصی بها داده نمی شود
یکی از کارشناسان اقتصادی که نقش بخش خصوصی در اقتصاد استان را بسیار مؤثر می داند، می گوید: هنوز هم به بخش خصوصی بها داده نمی شود و همین مسئله باعث شده اقتصاد استان طی سال های اخیر پیشرفتی نداشته باشد.
«علوی» که کنترل بیشتر اقتصاد را ضروری می داند، می گوید: با شرایطی که بودجه های کشور افزایشی نیست و حتی در برخی بخش ها بودجه کاهشی هم است، دست و پای بنگاه های اقتصادی بسته می شود و فعالیت اقتصادی زیادی نخواهند داشت.
وی می افزاید: با این که در سال 97 نوسان بالای نرخ ارز، سکه و طلا را داشتیم اما در سال 98 این نوسان بیشتر شد و به نظر می رسد در سال 99 هم تغییراتی در این بازار ایجاد شود.
وی اضافه می کند: در چنین شرایطی که اقتصاد ضعیف شده، تولید کاهش یافته و متعاقب آن دلالی در اقتصاد بیشتر شده و ممکن است شکاف طبقاتی بیشتر شود و عده ای از این شرایط منتفع و عده ای نیز متضرر شوند.
او می افزاید: اگرچه گفته می شود مقابله با تحریم ها یکی از شاخص های اقتصاد مقاومتی است اما تا زمانی که استان محروم و از کمترین مشوق های اقتصادی و معافیت ها برخوردار است چگونه می توان اقتصاد مقاومتی را در استان اجرا کرد؟
وی تصریح می کند: باید نگاه ویژه ای به استان شود تا بتواند به پویایی دست یابد.
فراز و نشیب اقتصاد
یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی نیز با بیان این که عمده اعتبارات پروژه های عمرانی در قالب اسناد خزانه است، می افزاید: اشتغال یکی از موارد مثبت است که اگر فضای کسب و کار مناسب باشد بخشی از مشکلات را حل می کند.
وی که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش ندارد، می گوید: طی یکی، 2 سال اخیر دولت منابع زیادی را به سمت اشتغال روستایی سوق داد اما هنوز وضعیت اشتغال در استان بهبود نیافته است و به نظر می رسد این گونه طرح ها باید هدفمند باشد تا وضعیت اشتغال در استان متحول شود.
وی فناوری تولیدی ضعیف بنگاه ها، مشکل بازاریابی و فروش، افزایش قیمت ارز و مشکلات تأمین مواد اولیه تولیدات وابسته به واردات را از جمله معضلات اقتصادی ذکر و اضافه می کند: با شرایط تحریم و مشکلات نقدینگی، اقتصاد استان هم متعاقب کشور ضعیف شد و در سال 98 فراز و نشیب زیادی را تجربه کرد به طوری که اقتصاد روزی بر نقطه فراز «ثبات نرخ ارز» و روزی با «فروکش قیمت نفت» در نقطه نشیب ایستاد.
آینده مبهم اقتصاد
یکی دیگر از کارشناسان اقتصاد نیز با اشاره به فراز و نشیب های اقتصادی در سال 98 می گوید: شرایط اقتصادی در سال 98 به گونه ای بود که هم اکنون بخشی از جامعه، نگران ادامه روند افزایش تورم و بخشی نگران رکود هستند.
«روحانی» می افزاید: با گذر از تمام پیچ و‌ خم‌ های اقتصادی اکنون شیوع ویروس کرونا نیز آینده‌ای مبهم را برای اقتصاد ایجاد کرده است.
وی می افزاید: در حالی که یکی از راهکارهای بهبود اقتصاد استان سرمایه گذاری خارجی است اما این موضوع تحت تأثیر مسائل سیاسی امکان پذیر نبود و هیچ تغییری در شرایط منطقه ایجاد نشده است.
وی ادامه می دهد: در یکی، 2 سال اخیر شرایط اقتصادی به گونه است که نمی توان به بهبود آن فکر کرد بلکه باید تلاش کنیم اقتصاد استان را حداقل در همین وضعیت حفظ کنیم تا پسرفت نداشته باشد.
نقش کم رنگ بخش خصوصی
در این میان یک کارشناس مسائل اقتصادی استان که به گفته خودش 30 سال در این زمینه سابقه دارد، می گوید: با توجه به این که خراسان شمالی از جمله استان های کم برخوردار است، اقتصاد آن نیز بستگی به بخش خصوصی دارد، این در حالی است که هنوز هم در استان به بخش خصوصی بها داده نشده است.
«معظمی» می افزاید: در حالی که بخش خصوصی می تواند در زمینه های کشاورزی، دام پروری، صنعتی، گردشگری و خدمات کمک قابل توجهی در استان داشته باشد اما تاکنون در استان بخش خصوصی را وارد کار نکرده اند و همچنان در استان نقش کم رنگی دارد.
وی اضافه می کند: اگرچه در سالی که در حال گذر است دست اندرکاران برای به کار گیری بخش خصوصی تلاش زیادی کردند اما هنوز هم نتوانسته اند بخش خصوصی را وارد میدان کنند.
لطمه اقتصادی شدید
یک کارشناس اقتصاد و فعال در حوزه سرمایه گذاری نیز می گوید: در چند سال اخیر شرایطی در استان ایجاد شد که به جای جذب، باعث فرار سرمایه گذاران شد و این مسئله لطمه اقتصادی شدیدی به استان زده است و اگر تلاش نشود این مشکلات برطرف شود اقتصاد استان طی سال های آینده به همین صورت ادامه خواهد داشت.
به گفته او، متأسفانه از سال های گذشته وضعیتی در استان ایجاد شده است که بخش خصوصی به بخش دولتی و خصولتی اعتماد نمی کند.
وی با بیان این که خراسان شمالی اقتصاد پرفراز و نشیبی را طی سال 98 تجربه کرده است، می افزاید: یکی از دلایلی که سرمایه گذار در استان سرمایه گذاری نمی کند این است که در استان صنعت و تولید زیادی نداریم به طوری که وقتی سرمایه گذار می خواهد مواد اولیه را به استان بیاورد، مجبور به پرداخت هزینه دوبرابری حمل و نقل می شود چون کامیونی که به استان می آید موقع برگشت باید خالی برگردد.
وی ادامه می دهد: با توجه به شرایط اقتصادی، دولت باید به بخش خصوصی مشوق هایی بدهد تا برای سرمایه گذاری در استان ترغیب شود.