بوی بهار به وسعت استان

نوروز متفاوت

زهره اسدی- عمو نوروز آهسته آهسته می آید تا سرما بساط زمستانی خود را جمع کند و برود. امسال با توجه به شیوع کرونا خبری از حاجی فیروز و دایره زنگی اش نیست، مردم به فکر سین های هفت سین نیستند و شهر از ماهی قرمز خالی است، با این حال فروردین دامن کشان در حال رسیدن به کوچه های شهر است و بهار با اولین شکوفه های بهاری روی درختان آمدنش را نوید می دهد. این روزها شهر پر شده از رنگ هایی که برخی های شان با همت دستگاه های متولی شکل گرفته اند، بولوارها، میدان ها و پارک های شهر، فرشی از گل دارند و المان های بهاری کم کم سرجای شان می ایستند تا لبخند بهار را تقدیم شهروندان کنند. شواهد می گوید که امسال مردم نوروز دیگری را تجربه می کنند و بازدیدها شکل دیگری به خود می گیرد؛ فضای مجازی و تشکیل کانال ها و گروه های خانوادگی حکایت این نوروز متفاوت است.
با این که هنوز ورودی های شهر بجنورد، آن طور که باید جان نگرفته است اما رنگ آمیزی جدول های بولوارها می گوید تلاش ها و اقدام هایی انجام شده است. اراضی انتهای خیابان میرزا رضای کرمانی، خانه چند درخت بادام است و همچون هر سال شکوفه های بادام مانند نقاشی چهره این خیابان را می نوازد و حال عابران را خوب می کند. شاخه های پر شکوفه ای که پشت دیوار خانه به کوچه سرک می کشند، سبزه هایی که دل خاک را آهسته می شکفند و خمیازه بهاری می کشند، همه و همه خبر آمدن بهار را می دهند. بازاریان دلگیر ویروسی هستند که کسب و کار آن ها را دگرگون کرده است و مردم نگران مبتلا شدن به این ویروس ناخوانده هستند. پیرمردی که کنار مغازه خود نشسته می گوید بهار ارمغان سلامتی است و این هوای بهاری و چهره شهر روزهای خوب را نوید می دهد و ما را به آینده امیدوار می کند.کافی است چشم های خود را ببندید تا صدای آواز پرنده ها بر سر شاخه ها را بشنوید. اسفند می رود و عمو نوروز وارد می شود.
فاروج
به گزارش میم پرور خبرنگار ما در فاروج، شهر آجیلی اگر چه خاموش است اما همیشه بیدار است و با وجود این که دید و بازدید های نوروزی محدود و ممنوع شده اما شهر بهاری شده و بسته شدن آجیل فروشی ها شهر را در سکوت فرو برده است.
گرمه
به گزارش محمودیان خبرنگار ما از گرمه، مهمان ناخوانده حال و هوای عید را در این شهر نیز دگرگون کرده است، هر سال با نزدیک شدن به ایام عید، جمعیت زیادی در بازار‌ها و خیابان ‌ها حضور داشتند و بوی عید تمام فضای شهر را فرا می‌گرفت و مردم با نوروز خوانی، برگزاری جشنواره سمنو، تهیه هفت سین و خرید ماهی قرمز به استقبال عید می رفتند اما امسال با حضور کرونا این مهمان ناخوانده، وضعیت بازار و حال و هوای عید در گرمه جور دیگری است.
جاجرم
بر خلاف روزهای واپسین اسفند در سال های گذشته که عطر بهار در کوچه پس کوچه های شهر کویری جاجرم مشام هر رهگذری را نوازش می کرد امسال چیزی جز سکوت و دلتنگی دیده نمی شود. از روزهای آغازین اسفند و با فراگیر شدن ویروس کرونا در کشور برای پیشگیری از شیوع این بیماری بسیاری از کسبه جاجرم به صورت خودجوش و اختیاری فروشگاه ها و کارگاه های صنفی خود را تعطیل کردند تا همگام با کادر بهداشتی با این بیماری مبارزه کنند. با این حال امسال نوروز در این شهر شکل دیگری به خود گرفته است. با تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری هنرمندان جاجرم بیکار ننشسته اند و آیین و رسومات نوروز از جمله نوروز خوانی را در فضای مجازی به مردم ارائه می دهند که از آن استقبال شده است.
 اسفراین
نجفیان- اسفراین در دو قدمی نوروز همچون دیگر نقاط شرایط متفاوت و متمایزی دارد. هفته گذشته هر چند ساعت کاری فعالیت واحدهای صنفی محدود شد اما دوباره به روال قبلی بازگشت و با وجود هشدارها کماکان کسانی هستند که بی توجه به آن بنا ندارند خریدهای خود را به زمانی دیگر موکول کنند و هنوز در بازار دور می زنند.
 امسال ستاد اجرایی خدمات سفر تشکیل نشد با این وجود شهرداری اسفراین فعالیت هایی را آغاز کرده که البته نقدهایی به آن وارد است. با وجود ممنوعیت حفاری در معابر شهری، مدیریت شهری خود مشغول احداث کانال هدایت آب های سطحی در خیابان بهشت است. 
المان های نوروزی شاید دیگر ارمغان مدیریت شهری برای شهروندان اسفراینی باشد.