یک کاغذ خبر از همه تلخی ها و شیرینی‌های استان در سالی که در کنار هم گذراندیم

۹۸ و ۲ حادثه

نازلی حیدرزاده
 سال 98 نه تنها برای اهالی خراسان شمالی بلکه برای تمام مردم ایران سال پرفراز و نشیبی بود؛ سالی که با وقوع سیل های مخرب آغاز و به «کرونا ویروس» ختم شد. در کنار آن ما نیز دوشادوش مردم بودیم تا با انعکاس خبرهای خوب با آن ها لبخند بزنیم و با انتشار خبرهای بد و همچنین مطالبه بحق مردم، گام های رسانه ای خود را در مسیر توسعه استان ادامه دهیم. آن چه پیش روی شماست منتخبی از اخبار و اتفاق هایی است که در سال 98 در روزنامه مردمی «خراسان شمالی» منتشر شد.در این بین وقوع سیل در اول سال و شیوع ویروس منحوس کرونا در آخر سال  ۲ حادثه ای بود که در استان شاهد خسارات و آسیب‌های آن ها بودیم.
 
خسارت سیل
در واپسین روزهای منتهی به سال 98، بارش باران در برخی نقاط استان آغاز و تداوم بارش ها باعث وقوع سیل شد و در بسیاری از روستاها و شهرهای استان به تاسیسات زیربنایی خسارت زد و علاوه بر مسدود کردن برخی راه ها، به برخی واحدهای مسکونی به خصوص در مناطق روستایی خسارت جدی وارد کرد. همچنین یک جوان اهل روستای کریک از توابع مانه و سملقان، هنگامی که قصد داشت با موتورسیکلت از مسیری فرعی از رودخانه عبور کند، در آب افتاد و سیل وی و موتورش را با خود برد.
پهلوانان پنجه در پنجه هم
پهلوانان مانند هر سال در چهاردهمین روز از فروردین وارد «گود چشمه زینل خان» شدند و در نبردی تنگاتنگ، پنجه در پنجه یکدیگر انداختند و زور بازوی خود را نشان دادند؛ رقابتی که با حضور 268 چوخه کار از 15 استان برگزار شد. رویداد فرهنگی، ورزشی کشتی باچوخه که یکی از مهم ترین رویدادهای استان است و هر سال برگزار می شود در 14 فروردین سال آینده به دلیل شیوع کرونا برگزار نخواهد شد.
اعتبار برای جبران خسارت سیل
18 فروردین خبری مبنی بر تصویب 52 میلیارد تومان اعتبار به منظور جبران خسارت سیل برای خراسان شمالی در جلسه هیئت دولت در این روزنامه منتشر شد. البته خراسان شمالی جزو 3 استانی بود که توانست مصوبه هیئت دولت را برای جبران خسارت سیل بگیرد. در این روز خبر دیگری نیز از خسارت سیل به 6 هزار واحد مسکونی استان حکایت می کرد که بیشتر آن مربوط به شهرستان راز و جرگلان بود.
پیشگامی خراسان شمالی
وقوع سیل در خراسان شمالی موجب شد بخش زیادی از اخبار و گزارش های این رسانه به آن اختصاص یابد. نوزدهم فروردین بازسازی 6 هزار واحد مسکونی خسارت دیده از سیل اخیر در استان با حضور معاون بنیاد مسکن کشور در روستای کلاته چنار مانه و سملقان آغاز و موجب شد خراسان شمالی در زمینه بازسازی مناطق سیل زده پیشگام باشد.
 
 تجمع اعتراض آمیز علیه آمریکا
پس از اقدام وقیحانه آمریکا مبنی بر تروریست نامیدن سپاه پاسداران، 21 فروردین، اصناف و بازاریان بجنورد در خصوص حمایت از پاسداران انقلاب اسلامی و محکوم کردن این اقدام، تجمع اعتراض آمیزی را برگزار کردند.
ورود مدعی العموم به آزادسازی بستر رودخانه ها
ورود دادستان بجنورد به عنوان مدعی العموم به موضوع آزادسازی بستر رودخانه ها یکی دیگر از موضوعاتی بود که تیتر یک روزنامه را در 24 فروردین به خود اختصاص داد و «یاران» به ضروری بودن لایروبی برخی رودخانه های استان اشاره کرده و از ایجاد مستحدثات از سوی برخی  افراد در حریم رودخانه ها خبر داده بود که مطابق قانون با آن ها برخورد می شود.
راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از سپاه
نمازگزاران استان همزمان با سراسر کشور در 23 فروردین پس از اقامه نماز جمعه در راهپیمایی شرکت و اقدام آمریکا علیه سپاه را با سر دادن شعارهای کوبنده اعلام کردند. 
همچنین در خطبه های نماز جمعه همان روز آیت ا... «یعقوبی» نماینده ولی فقیه در استان به هفت سین سپاه اشاره کرد که از جمله آن ها می توان به سبز پوش،سختکوش و سد پولادین بودن سپاه پاسداران اشاره کرد.
 
خداحافظی با جراح بجنوردی
شادروان دکتر «امان ا... شادلو» نخستین جراح بجنوردی در 24 فروردین دار فانی را وداع گفت؛ پزشکی که از دهه 40 در این سرزمین به بیماران خدمت کرد.
 
جاده مرگ
از جمله مهم ترین مشکلاتی که استان با آن مواجه است و البته روزنامه خراسان شمالی به طور جدی آن را پیگیری می کند و گزارش ها و اخبار زیادی را به آن اختصاص داده جاده مرگ است و بر همین اساس گزارشی درباره سرنوشت نامعلوم بندهای یک مصوبه منتشر شد که در بخشی از آن آمده است: «در نخستین نشست مشترک نمایندگان 3 قوه در استان با مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که 4 ماه پیش برگزار شد مصوبه ای با 7 بند به تصویب رسید که این بندها هنوز محقق یا خبری از تحقق آن ها اعلام نشده است». این موضوع با عنوان «ابر بی باران دولت برای جاده مرگ» تیتر یک روزنامه شد.
 
مسکن مددجویان
از دیگر موضوعاتی که روزنامه خراسان شمالی پیگیر آن بود پروژه مسکن مددجویان بود که تا 29 فروردین حدود 40 خبر، گزارش و گفت و گوی پیگیرانه در این خصوص منتشر کرد. در گزارشی نیز با تیتر «پرونده اضافه واریزی مددجویان، سرنشین آسانسور طبقه ۵ استانداری» به این موضوع پرداخته شد.
خط و نشان برای بدخواهان
همزمان با روز ارتش جمهوری اسلامی و روز نیروی زمینی، یگان های مختلف نیروهای مسلح استان بار دیگر با رژه با صلابت خود برای بدخواهان نظام اسلامی ایران خط و نشان کشیدند.
پرونده حذف جاده مرگ روی میز رئیس مجلس
استاندار خراسان شمالی در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی از نیمه فعال بودن پروژه 4 خطه کردن محور بجنورد –گلستان موسوم به جاده مرگ خبر داد و خواستار حمایت رئیس مجلس از عقب افتادگی های استان از جمله در حوزه حمل و نقل شد که همین موضوع تیتر نخست روزنامه را به خود اختصاص داد.
جزئیاتی از خسارات سیل به تأسیسات زیربنایی
آخرین برآورد خسارت سیل اخیر در استان بیش از 715 میلیارد تومان اعلام شد که  بیش از ۵۵۹میلیارد و ۶۶۸ میلیون تومان به تأسیسات زیربنایی و بیش‌از 156 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد واین میزان خسارت جمع بندی و برای تخصیص اعتبار به سازمان مدیریت بحران کشور اعلام شد. 
البته خبری که مورد تاسف است در تاریخ 4 آبان منتشر شد مبنی بر این که ابنیه فنی و راه های استان به دلیل تأخیر در ثبت سامانه، در ردیف اعتبارات خسارت های سیل قرار نگرفت.
شایعه سهمیه بندی بنزین
موضوع شایعه سهمیه بندی و گران شدن بنزین موجب  ایجاد صف در جایگاه ها شد و  گزارشگر ما را در 11 اردیبهشت به این جایگاه ها کشاند که مشاهدات او بیانگر شلوغی بیش از حد پمپ بنزین های شهر بجنورد بود.
سند توسعه استان
وزیر کشور در 13 اردیبهشت با حضور در استان از سند توسعه  خراسان شمالی رونمایی کرد.
 
 قیمت ها تب کرد
یکی از مواردی که همواره گزارشگران اقتصادی ما را در آستانه ماه مبارک رمضان به بازار و رصد قیمت ها کشاند افزایش نرخ اقلام اساسی بود و در این ایام بارها این موضوع را بررسی کردند.
اعتبار برای جاده مرگ
یکی از خبرهای خوبی که منتشر شد این بود که سازمان برنامه و بودجه با پیگیری های صورت گرفته 32 میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه برای ادامه پروژه  4 خطه کردن محور بجنورد- گلستان موسوم به جاده مرگ تخصیص داد. از ابتدای سال تا پایان شهریور تعداد قربانیان این محور به 19 نفر رسید.
استوار در برابر استکبار
بیانیه شورای عالی امنیت ملی درباره فرصت 60 روزه به کشورهای عضو برجام و توقف برخی اقدامات ایران در توافق برجام موضوع دیگری بود که  نمازگزاران انقلابی و روزه دار استان را به راهپیمایی کشاند تا حمایت خود را از این بیانیه اعلام کنند.
مرگ در آلبلاغ
پای سودجویان و دلالان به معدن آلبلاغ باز شد تا به شکل غیرمجاز سنگ معدن سرب و روی را از این معدن که در اسفراین واقع است برداشت کنند و البته این امر موجب قربانی شدن برخی از برداشت کنندگان شد. در این راستا چندین خبر و گزارش  منتشر شد که می توان از جمله آن‌ها به تصمیم جدید برای سامان دهی «آلبلاغ»  اشاره کرد. همچنین در 28 مهر صدور مجوز اکتشاف در آلبلاغ از سوی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت اعلام شد. در 14 آذر نیز دادستان عمومی و انقلاب اسفراین با ورود به پرونده آلبلاغ از اعلام جرم علیه ۴ مقام مسئول در اداره کل حفاظت محیط زیست و سازمان صمت استان و ادارات متبوع آن‌ها در این شهرستان خبر داد. در هفتمین حادثه آلبلاغ که در 27 آذر اتفاق افتاد ششمین نفر جان خود را از دست داد .
 
 سفره های کریمانه
سفره هایی که در ماه مبارک رمضان در مساجد محله ها پهن می شد در قاب دوربین عکاس روزنامه نشست و قلم خبرنگار درباره سادگی و همدلی روزه داران در این سفره های کریمانه نوشت.
صف، بی صف
نحوه توزیع گوشت تنظیم بازار وایجاد صف در این خصوص به گونه ای بود که اعتراض استاندار را در پی داشت و اعضای کارگروه تنظیم بازار استان فرا خوانده شدند تا دیگر از این پس صفی برای اقلام یارانه ای در هیچ جای استان نداشته باشیم. سرانجام با برگزاری  جلسه های دیگر مقرر شد این توزیع در ٢ قالب قشری و شهرستانی انجام شود و بر این اساس، تعداد خانوارهای هر قشر مشخص شد.
رمزگشایی از جسد چاه 70 متری
خرداد بود که جسد یک فرد غیربومی در چاهی به عمق 70 متر در اراضی کشاورزی فاروج کشف شد و متهمان به قتل شناسایی شدند و به ضرب و جرح و قتل مقتول اعتراف کردند.
احیای چشمه بش قارداش
یکی از خبرهای خوشحال کننده برای بجنوردی ها احیای چشمه بش قارداش بعد از 20 سال بر اثر بارندگی ها بود که روزنامه خراسان شمالی برای این خبر خوش «اشک شادی بش قارداش بعد از 20 سال» را انتخاب کرد.
سوء قصد به جان یک مسئول
در یکی از خبرها داشتیم که رئیس آموزش و پرورش مانه و سملقان، هنگام ورود به منزل از سوی یک فرد ناشناس با جسمی نوک تیز از چند ناحیه، مورد حمله قرار گرفت و به شدت مجروح شد که در این خصوص 2 متهم اصلی دستگیر شدند.
 
حضور «لاریجانی» و پیامک استعفای شهردار
حضور «لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی و از مسئولان عالی رتبه کشور در  استان در 22 خرداد و پیامک «براتیان» شهردار سابق بجنورد درخصوص بازنشستگی و استعفا تیترهای درشت روزنامه را در 23 خرداد به خود اختصاص داد. در این میان ماندن یا نماندن براتیان در خبرهای جداگانه ای مورد بررسی و پیگیری این روزنامه قرار گرفت، گزینه های نهایی شهردار در 28 مرداد منتشر شد و در نهایت «هادی زارعی» سی و یکم شهریور با کسب رأی قاطع و کامل اعضای شورای شهر به عنوان کلیددار جدید بجنورد انتخاب شد.
 با شهردار منتخب گفت و گویی انجام و اول مهر منتشر شد که عنوان «اولویت‌کاری شهردار منتخب بجنورد» را به خود اختصاص داد.
فوتبال بی سابقه استانداری
استانداری از شورای شهر درخواست کرد 2 میلیارد تومان به صورت یک ماهه برای خرید امتیاز لیگ دسته یک فوتبال به استانداری به شکل قرض الحسنه بدهد و همین موضوع در قالب «فوتبال بی سابقه استانداری» منتشر شد.
 
سفر رئیس جمهور به استان
«افتتاح و آغاز عملیات اجرایی 40 طرح و پروژه در خراسان شمالی» تیتری بود که روزنامه خراسان شمالی آن را به خبر سفر «روحانی» رئیس جمهور به استان در روز  24 تیر اختصاص داد. در این سفر، رئیس جمهور در جمع مردم خراسان شمالی در شیروان گفت: بزرگراه بجنورد - گرگان و راه آهن جوین- اسفراین  تا 2 سال دیگر تکمیل می شود. در این میان، یکی از تیترهایی که در این ایام کار شد مربوط به استاندار خراسان شمالی در دیدار مدیران روزنامه «خراسان شمالی» با عنوان ناگفته های «شجاعی» به «روحانی» درباره خراسان شمالی بود.
5 قدم تا 20
«5 قدم تا 20» تیتری بود که به مناسبت ورود این روزنامه به 15 سالگی زده شد و یادآور قدمت این رسانه مکتوب در استان است. همچنین ۱۵ سالگی بی نظیر عنوان تیتری بود که برای جشن تولد روزنامه در نظر گرفته شد.
غلبه «بهمنیار» بر امپراتور
یک خبر خوشحال کننده دیگر که امسال منتشر شد صعود «حسین بهمنیار» کوهنورد بجنوردی به قلهk2  موسوم به امپراتور پس از 37 روز تلاش بود. او اولین ایرانی است که مسیری جدید به نام «چزن» k2 را فتح کرد.
 
گوجه ها پوسید!
خرید تضمینی گوجه در حالی آغاز شد که جز فاسد شدن گوجه ها در کنار مزارع چیزی نصیب گوجه کاران فاروجی نشد و همین امر موجب شد تیتر «آقای وزیر، گوجه ها پوسید! فکری بکنید» تیتر یک روزنامه را در 8 آبان به خود اختصاص دهد و بعد از آن گزارش ها و خبرهای مختلفی در این زمینه منتشر شد.
طرح ملی مسکن
ثبت نام طرح ملی مسکن در استان از 18 آبان آغاز شد و خبرنگار ما مطالب مختلفی را در این خصوص تهیه کرد.
 
سهمیه بندی بنزین
«فضای بنزینی اخبار» تیتر گزارشی بود که درباره نخستین روز از سهمیه بندی بنزین در 25 آبان منتشر شد، ضمن این که به مراتب، افزایش یافتن قیمت اقلام پس از سهمیه بندی بنزین زیر ذره بین این رسانه قرار گرفت، همچنین درباره سرگردانی رانندگان برای دریافت کارت سوخت گزارشی تهیه شد. مدیرکل تعزیرات حکومتی نیز از تشکیل 50 پرونده تخلف صنفی طی چند روز پس از سهمیه بندی بنزین خبر داد.
برائت از اغتشاش
اغتشاش هایی که در برخی نقاط کشور پس از سهمیه بندی بنزین ایجاد شد موجب برگزاری مراسم راهپیمایی در شهرستان های مختلف استان در حمایت از اقتدار و امنیت و انزجار از اغتشاش شد.
پرونده قیری
یکی از مهم ترین اخبار امسال دستگیری چند نفر از متولیان امور شهری در خصوص تخلفات توزیع قیر رایگان بود. اتهام متهمان  در  12 آذر، مشتمل بر ارتشا به مبلغ 11 میلیارد و 908 میلیون و 500 هزار ریال، پولشویی و اختلاس به میزان 25 میلیارد ریال و تحصیل مال نامشروع به مبلغ 111 میلیارد و 211 میلیون و 950 هزار ریال اعلام شد. در پی اعلام ناگهانی تغییر مدیرکل راه و شهرسازی استان و اظهارات رئیس کل دادگستری مبنی بر دستگیری متهم دیگری در خصوص پرونده فروش قیر رایگان مشخص شد، متهم جدید، مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان بود.
شیوع آنفلوانزا
ابتلای برخی شهروندان به آنفلوانزا و فوت چند شهروند موجب نگرانی خانواده ها شده بود و در این باره گزارش ها و اخبار متعددی به چاپ رسید که از جمله آن ها می توان به «آتش آنفلوانزا همچنان شعله می کشد» اشاره کرد. در اثر این بیماری تعدادی از هم استانی ها جان خود را از دست دادند.
آغاز ثبت نام کاندیداها و تغییر ناگهانی در فرمانداری بجنورد
نخستین روز ثبت نام داوطلبان صندلی های بهارستان در فرمانداری بجنورد با معرفی سرپرست جدید فرمانداری بجنورد به حاشیه پررنگ  تر از متن تبدیل شد. در مدت زمان ثبت نام کاندیداها خبرنگاران ما در شهرستان ها به محل ثبت نام می رفتند و گزارش هایی از حال و هوای آن را تهیه می کردند. در نهایت 139 نفر از استان نامزد بهارستان شدند.
سهم استان از لایحه بودجه ۹۹
سهم استان از لایحه بودجه سال 99 تنها 570  میلیارد تومان بود که نسبت به سال گذشته افزایشی نداشت و در همین مورد خبری منتشر شد. همچنین مطلبی با عنوان «پروژه های مهم استان در بودجه 99 با رنگ زرد»  تحلیل آماری از وضعیت اعتباری پروژه های کلیدی خراسان شمالی را ارائه داد.
 
رویداد تاریخی ورزش استان
میزبانی ششمین دوره مسابقات کشتی آزاد و فرنگی جام باشگاه های جهان در بجنورد، بزرگ ترین رویداد تاریخ ورزش استان بود که در 27 آذر آغاز شد.
کیفرخواست مدیران قیری به روزشمار افتاد
در ادامه پرونده قیری، خبری با عنوان «کیفرخواست مدیران قیری به روزشمار افتاد»، منتشر شد مبنی بر این که دادسرای عمومی و انقلاب بجنورد رسیدگی به پرونده ارتشا، اختلاس و دست درازی به بیت المال را در پرونده تصرف 7 هزار و 500 تن قیر رایگان در اولویت دارد و تا قبل از دهه فجر این پرونده را تعیین تکلیف می کند.
سال ۹۹، پایان جاده مرگ
یک خبر خوشحال کننده دیگر که تمام هم استانی ها منتظر رسیدن آن روز هستند پایان جاده مرگ است که وزیر راه و شهرسازی در گفت و گوی اختصاصی با «خراسان شمالی» آن را سال 99 اعلام کرد.
 
قصه باور نکردنی
از دیگر سوژه هایی که خبرنگاران ما آن را پیگیری می کردند وضعیت ساخت و ساز واحدهای سیل زده بود که در گزارش «قصه باور نکردنی» آن را بررسی کردند.
در سوگ سردار
یکی از تلخ ترین حوادثی که امسال رخ داد به شهادت رسیدن سپهبد شهید «سلیمانی» به دست آمریکای جنایتکار بود که استان نیز به سوگ نشست و برنامه های متعددی در  سراسر استان برای گرامی داشت سردار دل ها برگزار شد و روزنامه خراسان شمالی تمام این مراسم را پوشش داد.
تأیید صلاحیت 36 نامزد
تأیید صلاحیت 36 نامزد خبری بود که 23 دی منتشر شد و مردم استان منتظر آغاز تبلیغات کاندیداها بودند. البته در روزهای مختلف «تعدادی دیگر از تأیید شده ها در استان»، «نامزدهای ناشناخته»  و «دریافت اعتراض 55 نامزد» از جمله عناوینی بود که در این ایام در تیتر یک روزنامه جا خوش کرد.
تایید صلاحیت 5 داوطلب برای انتخابات خبرگان
 تأیید صلاحیت 5 داوطلب برای انتخابات خبرگان رهبری خبر دیگری بود که از درگاه این روزنامه منتشر شد.
تزریق اعتبار به محور بجنورد - گلستان
خبر امیدبخشی که در 8 بهمن اعلام شد تزریق 35 میلیارد ریال به محور بجنورد- گلستان بود که از بهره برداری از 10 کیلومتر از باند دوم این محور خبر می داد.
جشن های انقلاب
با ورود به آغاز جشن های چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، حال و هوای شهر در بهار انقلاب را بررسی کردیم و اخبار افتتاح پروژه ها در شهرستان های مختلف منتشر یافت.
جولان کرونا
اعلام وزارت بهداشت و تایید مرگ 2 بیمار در قم به علت ابتلا به کرونا، موجب ترس برخی افراد شد و از همان نخستین ساعات اعلام این خبر، به داروخانه ها برای خرید ماسک، دستکش یک بار مصرف و ژل ضد عفونی کننده مراجعه کردند و باعث کمیابی این اقلام شدند. روزنامه خراسان شمالی از همان روز نخست شیوع این بیماری مطالب زیادی را  از جمله ضدعفونی کردن مدارس، معابر و محله ها، تاثیر کرونا بر قیمت برخی اجناس و نایاب شدن اقلام بهداشتی مثل ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی کننده و همچنین شمار مبتلایان و قربانیان این بیماری منتشر کرد.