اشک ها و لبخندهای ورزش در سال 98

سال مدال باران

سیما وحدانی
 ورزش حال و هوایش از ابتدای سال 98 بهاری بود، خیلی ها از سکوی موفقیت بالا رفتند و افتخارآفرینی کردند و برخی هم در مسیرشان موفقیتی کسب نکردند. امسال شاهد اشک ها و لبخندهای بسیاری در میادین ورزشی بودیم اما آخر سال «کرونا» نه تنها برنامه های ورزشی را لغو کرد بلکه ورزشکاران را خانه نشین کرد و المپیکی ها، لیگ برتری ها، میدان داران و ورزشی های صاحب نام مجال تمرین نیافتند.
مهم ترین رویدادهای ورزشی استان در سال 98 با رقابت های کشتی با چوخه در گود زینل خان شروع شد و با رقابت های جهانی کشتی و کشتی پهلوانی پایان یافت. برنامه های زیادی داشتیم که در فهرست انتظار باقی ماندند و بعضی ها فرصت خودنمایی نیافتند و در این دوی ماراتن که تمام هیئت ها خودی نشان می دادند بعضی ها مجال یافتند در کشور و جهان مطرح شوند و برخی ها هم باقی ماندند و حتی فرصت تمرین مناسب را پیدا نکردند تا شاید ریشه این ویروس منحوس کنده و سایه اش از سر جهانیان کوتاه شود و دوباره ورزش نفس بکشد و ورزشکاران شور و هیجان را وارد سالن ها و ورزشگاه ها کنند.
به جز رقابت چوخه کاران در گود زینل خان در فروردین، شاهد بلاتکلیفی فعالان این رشته بودیم. کشتی باچوخه زیر نظر فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی رفته بود اما فدراسیون کشتی هنوز هم ادعای مالکیت داشت. در تمام موارد به جز اعتبار، چوخه ماند و خیرانی که باید این ورزش را اداره می کردند. دیدگاه مسئولان به این ورزش «بازی» بود و کمتر به شکل رسمی به آن پرداختند. ماه های سال را که جلوتر رفتیم هیئت های ورزشی همه کارت «برد» در دست نداشتند؛ برخی ها از مسئول نداشتن فدراسیون و با سرپرست اداره شدن آن و اجرای دست و پا شکسته برنامه های شان گلایه داشتند مثل هیئت ورزش های همگانی که 6 نمره از از هیئت کم کرد. در حالی که شمشیربازان کشورمان امسال موفقیت های فراوانی را در عرصه رقابت های جهانی کسب و امیدها را برای کسب مدال در المپیک زنده کردند اما این سوی ماجرا هیئت شمشیربازی خراسان شمالی اعزام هایش به مسابقات انجام نشد تا نتواند از برگ زرین بردهایش رونمایی کند. از دیگر سو به ورزش پرافتخار خراسان شمالی می رسیم، آن جا که تعلیق جودو همچون آب سردی بود بر سر امید اول جودوی استان و ضربه سنگینی به کاندیدای اصلی جودوی کشور برای حضور در  المپیک 2020 توکیو. «بریمانلو» به خبرنگار ما گفته است که اگر جواب شکایت فدراسیون جودوی ایران به دادگاه حکمیت ورزش نتیجه بخش نباشد باید در اوج از این ورزش خداحافظی کند. در اواسط سال شاهد تیم داری «اترک» در لیگ دسته 2 فوتبال بودیم اما با حاشیه حضور بازیکنان غیر بومی و عملکرد ضعیف بازیکنان که باعث انتقادهای فراوانی شد. میزبانی بجنورد از 2 رویداد جهانی باعث شد برخی ها امسال را در عرصه ورزش سال کشتی بنامند. در کنار حمایت برخی از برگزاری رقابت های جهانی کشتی جام باشگاه های جهان و رقابت های جهانی کشتی پهلوانی و ورزش های زورخانه ای، عده ای نیز میزبانی این مسابقات را هزینه بر و غیرضروری قلمداد کردند. قرار بود لیگ برتر کوراش به میزبانی بجنورد برگزار شود که طلسم آن نشکست و کوراش استان از تیم داری در لیگ برتر جا ماند.
برای آخرین شماره روزنامه در سال 98 گپ و گفتی با مسئولان هیئت های ورزشی خراسان شمالی داشتیم که اکثر آن ها سالی پر کار و  پرمقام داشتند و عناوین کسب شده، مدال های به دست آمده و اعزام ها و دوره های مربیگری و داوری همه و همه گویای این مسئله است که ورزش استان امسال با وجود خستگی که بر تن ورزشی ها و مسئولان گذاشت و این آخر سال ادامه نیافت سالی پر بار و با کارنامه قابل دفاع را گذرانده است. امیدواریم خیلی زود شاهد روزهای بدون کرونا و آغاز فصلی جدید و پربارتر برای ورزش استان باشیم.
 
 
نمره 14
  رئیس هیئت ورزش های همگانی خراسان شمالی سال 98 را سال بی مسئول بودن فدراسیون ورزش همگانی بیان کرد که به خاطر نداشتن رئیس فدراسیون بسیاری از برنامه های مهم هیئت نظیر هفته المپیک که هر سال باشکوه بیشتری برگزار می شد، لغو شد.«مجید جودت» اظهارکرد: کلاس های مربیگری کمتر برگزار شد اما با این وجود اجرای 700 برنامه ورزشی و حضور همیشه در صحنه مردم عامل رونق این هیئت بود، وی از 20 به هیئت خود نمره 14 را می دهد.
 
 
 
 
تنها دغدغه
رئیس هیئت ورزش های باستانی و کشتی پهلوانی خراسان شمالی نیز سال 98 را سال پر کار و شلوغ این هیئت دانست که برگزاری 4 دوره آموزشی و میزبانی دومین دوره مسابقات جهانی دلیلی برای گفته های این مسئول است.«الیاس امیرآبادی» تصریح کرد: افتتاح زورخانه های نیمه کاره شیروان و آشخانه تنها دغدغه این هیئت به شمار می رود.
 
 
 
 
 
دستاورد مهم
رئیس هیئت بسکتبال خراسان شمالی نیز برگزاری لیگ نوجوانان را از مهم ترین دستاوردهای این هیئت دانست که با وجود سختی های بسیار برای رونق این رشته امسال برگزار شد تا به رکود چندین ساله این هیئت پایان دهد.«غفوریان» اظهارکرد: امسال بخش بانوان در این هیئت فعالیت چشمگیری نداشت و نداشتن نایب رئیس هیئت این رشته را تا حدودی با چالش رو به رو کرد.
 
 
 
 
سال پر مدال
رئیس هیئت کشتی خراسان شمالی نیز سال 98 را سال کشتی ذکر کرد.به گفته «عیسی پورنادری» تیم داری در لیگ برتر کشتی و کسب عنوان دومی کشور و عنوان سومی در میزبانی رقابت های کشتی جام باشگاه های جهان همگی دست به دست هم داد تا این هیئت سال پر مدالی را سپری کند.
 
 
 
 
 
سال پر بار
«معماریانی» رئیس هیئت تنیس خراسان شمالی نیز افزایش تعداد داوران و مربیان تنیس استان و برگزاری رقابت های چند جانبه را از مهم ترین برنامه هایی بیان کرد که سبب شد امسال هیئت تنیس سال پر باری را داشته باشد.
 
 
 
 
 
 
مشکلی که برطرف شد
رئیس هیئت ورزش های بیماران خاص خراسان شمالی نیز سال 98 را سالی پر مدال از لحاظ کسب عنوان نسبت به جمعیت این ورزشکاران بیان کرد.«پیدا» اظهار کرد: مسابقات بیماران خاص مهر آغاز شد و بیماران تالاسمی امسال در بندرانزلی، بیماران دیابتی در کیش و بیماران مبتلا به MS  صاحب های مدال های رنگی شدند. به گفته وی، پیش از این برای اعزام ورزشی ها با مشکل رو به رو می شدند اما امسال خوشبختانه مشکلی در این خصوص نداشتند.
 
 
 
 
 
افزایش بودجه
«افشین» رئیس هیئت تنیس روی میز خراسان شمالی نیز امسال را سال خوبی برای این هیئت دانست که مقام آوری بیشتر و اعزام ها در بخش هایی همچون دانش آموزی و انفرادی قابل توجه بوده است.به گفته وی، بودجه واریزی امسال نسبت به سال های گذشته افزایش 3 برابری داشته است.
 
 
 
 
فعالیت های شاخص
رئیس هیئت فوتبال خراسان شمالی از مهم ترین برنامه های امسال این هیئت که سبب شد فعالیت ها شاخص تر از سال های گذشته باشد، به برگزاری جلسه اعضای هیئت رئیسه فدراسیون به میزبانی بجنورد اشاره کرد. «جعفرزاده» کسب امتیاز لیگ دسته 2 فوتسال کشور به صورت رایگان، برگزاری کیفی و کمی مسابقات لیگ، لیگ مدارس فوتبال و کلاس های مربیگری و داوری، حضور در لیگ دسته اول و میزبانی لیگ دسته اول فوتبال بانوان را از فعالیت های شاخص این هیئت ذکر کرد.به گفته وی، اعتبار امسال قابل توجه بود و با حمایت های مدیرکل ورزش و جوانان سال خوبی برای هیئت رقم خورد.
 
 
 
 
صعود قابل توجه
رئیس هیئت تکواندوی خراسان شمالی نیز به ارزیابی فدراسیون اشاره و صعود 5 پله ای این هیئت را قابل توجه بیان کرد.«مهدی آریان» افزود: هیئت تکواندوی استان امسال سال بسیار پر کار و نسبتاً موفقی را طی کرد.آریان تصریح کرد: سال 98 شاهد حضور مربیان و داوران تکواندو در 2 رویداد بین المللی بودیم، ضمن این که 8 دوره آموزش رسمی مربیگری و داوری و 7 کارگاه آموزشی ارتقای فنی مربیان برگزار شد.وی افزود:10 اعزام کشوری در رده های سنی خردسالان، نونهالان، نوجوانان و بزرگ سالان به مسابقات قهرمانی کشور در سال 98 توسط هیئت تکواندو انجام شد که حاصل آن کسب 3نشان برنز از مسابقات کشوری بود و همچنین 6 آزمون ارتقای کمربند کشوری قرمز تا مشکی 2 در استان برگزار شد و 6 اعزام به آزمون های ارتقای کمربند دان 3 تا 6 توسط هیئت استان صورت گرفته است.وی با بیان این که بیش از 15 مسابقه قهرمانی در استان برگزار شد، افزود: همچنین لیگ تکواندوی استان با حضور 15 تیم در 3 رده سنی خردسالان، نونهالان و نوجوانان برگزار شد.
 
 
 
80 رویداد
رئیس هیئت ورزش های کارگری خراسان شمالی اظهار کرد: امسال برای ورزش کارگری سالی پر بار بود و بیش از 80 رویداد ورزش کارگری در استان داشتیم و تیم آقایان و 12 تیم بانوان به مسابقات کارگران کشور اعزام شدند.به گفته «برات سعیدی»، تیم والیبال آقایان استان قهرمان لیگ برتر کشور شد و تیم والیبال ساحلی آقایان مقام سوم کشوری را به دست آورد و تیم دارت بانوان برای اولین بار مقام سوم کشوری را از آن خود کرد.به گفته وی، نایب قهرمانی در رشته شنا، نایب قهرمانی و سومی در رشته رزمی و کسب مدال برنز بوکسور استان همگی سبب شد امسال سال پر باری برای این هیئت باشد.
 
 
 
انتظار برای روزهای خوش
«فاطمه مرزی» رئیس هیئت هندبال خراسان شمالی سال 98 را با حضور لژیونر استان سال پر کاری اعلام کرد و گفت: با حضور «هانی زمانی» می توان انتظار روزهای خوشی را داشت که این امر اتفاق بزرگی برای رشد هندبال استان است و با برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت که تا حدودی به اهداف مطلوب دست یافته ایم، می توانیم به جایگاه مد نظرمان دست پیدا کنیم.
 
 
 
 
 
حذف اعزام ها
رئیس هیئت شمشیربازی خراسان شمالی سال 98 را سال خوبی برای این رشته بیان کرد.«مجید فرهادی» اظهارکرد: مسابقات امسال به خاطر رقابت های انتخابی المپیک حذف شد و اعزام ها به حداقل رسید. وی تصریح کرد: عمده اعزام های رده سنی نونهالان و نوجوانان حذف شده بود که متاسفانه سبب شد نتوانیم اعزامی داشته باشیم.
 
 
 
 
سال موفقیت آمیز
رئیس هیئت ووشو و کوراش خراسان شمالی نیز سال 98 را سال موفقیت آمیزی برای این هیئت و فدراسیون اعلام کرد.«صیاد» به کسب عنوان در سطح جهان و آسیا در رشته کوراش اشاره کرد و گفت: در ووشو 3 عنوان کشوری و دعوت به اردوی تیم ملی را داشتیم که قابل ملاحظه بوده است.