گزارشی از وضعیت سنگ نوردی در خراسان شمالی

جدال سخت با دیواره های بی مهری

سیما وحدانی
اگرچه تاکنون به سنگ نوردی روی خوش نشان داده نشده اما سنگ نوردان استان همواره در رقابت های کشوری بی ادعا گل کاشته اند و با دروی مدال ها به عضویت تیم ملی درآمده اند که ثابت می کند این ورزش استعدادهای بسیاری در استان دارد و کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. این  ورزش پر مدال و المپیکی با این ظرفیت از استعداد و مدال آوری قطعاً با گوشه چشمی از حمایت مسئولان و بسترسازی می تواند روزهای بهتری را داشته باشد و در المپیک سهمیه کسب کند.
سنگ نوردان استان که در کشور و آسیا صاحب مدال هستند و با حداقل امکانات به تمرین و حضور در رقابت های متعدد می پردازند، از نداشتن بستر فعالیت گلایه مند هستند.
یکی از مدال آوران کشور از نداشتن فضای اختصاصی در بجنورد و شیروان که عمده مدال آوران در این 2 شهرستان فعالیت می کنند، گلایه می کند.ورزشکار صاحب عنوان دیگری از کوتاه بودن دیواره سر طناب و نداشتن دیواره سختی در استان سخن می گوید. وی از قدیمی بودن گیره ها، دیواره سرطناب و حجم ها می گوید که باید به روز شود و تعویض آن ها به همراه دیواره لید و ایجاد دیواره سختی مورد توجه قرار گیرد.سنگ نوردی دیگر به فضای اختصاصی اشاره می کند که دیواره آن حداقل 15 متر ارتفاع داشته باشد و این ارتفاع در استان در حد 10 متر است.در این بین، مسئول کمیته سنگ نوردی شهرستان بجنورد از خرید تجهیزات محدود برای این رشته ورزشی خبر می دهد.به گفته «مکتبیان»، خرید دیواره  لید سنگ نوردی به منظور جایگزینی آن با دیواره قبلی در سالن مجموعه ورزشی شهید علیدخت با اعتباری بیش از 15 میلیون تومان و خرید حجم های سنگ نوردی با اعتباری بیش از 20 میلیون تومان از مهم ترین اقداماتی است که امسال انجام شده است.وی  نیز از نداشتن دیواره سرعت در استان  گلایه می کند که متاسفانه چندان مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است.
تحقق نیافتن  وعده های مسئولان
مسئول کمیته سنگ نوردی استان نیز از تحقق نیافتن وعده های مسئولان گلایه می کند که قرار بوده برای سنگ نوردی بجنورد و شیروان اقداماتی انجام دهند اما محقق نشده است.
«اسدی» می افزاید: خراسان شمالی ورزشکاران مستعدی دارد که ظرفیت و توانمندی آن ها در کشور شناخته شده است و یکی از قدرتمندترین استان ها در این رشته ورزشی هستیم. با همین امکانات محدود در رقابت های آسیایی نمایندگان سنگ نوردی استان حضور یافتند و قطعاً در المپیک 2024 فرانسه با وجود این تعداد ورزشکار می توانیم کسب سهمیه داشته باشیم و مدال آور تحویل دهیم.
وی به ورزشکاران مدال آور استان نظیر امین توکلی نسب، داوری، مهران الهامی، یاسمین و نیایش رضا پور و نوید معصومیان  اشاره می کند که به همراه ورزشکاران شیروانی توانستند قدرت خود را در این رشته در کشور به رخ حریفان خود بکشند.
وی از نصب و خریداری پنل و گیره های دیواره سرعت خبر می دهد که هنوز محقق نشده و نیاز استان است.
به گفته وی، برای خرید پنل، گیره ها و نصب دیواره  به100 میلیون تومان اعتبار نیاز است که زیر ساخت آن در استان مهیاست و با تزریق اعتبار این فضا در اختیار ورزشکاران توانمند استان برای تمرین قرار می گیرد.به گفته وی، فضای سنگ نوردی شیروان مناسب نیست و در همین فضای محدود مدال های بسیاری کسب شد و قول ساخت دیواره مناسب و اختصاص فضای اختصاصی داده شده است ولی هنوز اقدامی در این خصوص انجام نداده اند.«اسدی» تاکید می کند: بی مهری به این ورزش پر مدال و المپیکی سبب ریزش ورزشکاران می شود و این ورزش در آینده چندان رشدی نخواهد کرد.وی می افزاید: اگر مربی خوبی برای سنگ نوردان توانمند استان جذب کنیم و شرایط برگزاری اردو مناسب باشد قطعا در المپیک 2024 می توانیم قدرت سنگ نوردان استان را نشان دهیم و مدال های بسیاری را برای کشور به ارمغان بیاوریم که همه این ها نیازمند توجه و حمایت مسئولان از این رشته ورزشی پر مدال است.
صحبت های مدیرکل
در ادامه گفت و گویی با مدیر کل ورزش و جوانان خراسان شمالی داشتیم که وی نیز از ظرفیت بالای استان در این رشته ورزشی خبر می دهد.
به گفته «کوروش بهادری» با توجه به ظرفیت بالای سنگ نوردان شیروانی و نداشتن فضای اختصاصی مناسب در این شهرستان از محل اعتبارات 27 درصد ارزش افزوده در سال 99 قرار است دیواره این شهرستان تکمیل شود تا سنگ نوردان بتوانند به طور تخصصی فعالیت کنند.
وی به اختصاص اعتبار برای ساخت دیواره سرعت در بجنورد نیز اشاره می کند که به زودی با تزریق اعتبار می توان اقدامات شایسته ای را برای آن انجام داد و شاهد رشد این ورزش و افزایش مدال های سنگ نوردان در میادین کشوری و بین المللی بود.