اما و اگرهای واگذاری تماشاخانه شمس

 اهالی تئاتر بی نصیب از حمایت

مرتضوی
اگر چه انتظار اهالی هنر بعد از 4 ماه تعطیلی مراکز فرهنگی به پایان رسید و اول تیر موعد آشتی دوباره اهالی هنر به ویژه تئاتر با صحنه بود اما این روزها نه تنها خبری از حضور آن ها در صحنه به گوش نمی رسد بلکه در اختیار قرار دادن تنها سالن تخصصی تئاتر به دستگاه دیگر به منظور ضبط برنامه ها گلایه های بسیاری را به دنبال داشته است و این سوال را در اذهان ایجاد می کند که چرا درست همزمان با بازگشایی فضاهای فرهنگی و هنری تنها فضای استاندارد تئاتر باید در اختیار دستگاهی دیگر قرار بگیرد، بدون این که از قِبل این تعامل چیزی عاید فرهنگ و هنر استان به ویژه جامعه تئاتر شود؟
«احسان کمالی» از فعالان عرصه تئاتر دل پردردی از نبود حمایت از جامعه تئاتری در استان دارد و از واگذاری تنها سالن تخصصی تئاتر به دستگاه دیگر آن هم درست در زمان بازگشایی فضاهای فرهنگی انتقاد می کند و می پرسد: چرا «تماشاخانه شمس»؟!
 وی خاطرنشان می کند: وقتی به عنوان یک تئاتری می خواهیم در این مکان تمرین کنیم، نور کافی در اختیارمان قرار نمی دهند اما این مکان را به راحتی در اختیار دستگاه دیگری قرار می دهند، بدون در نظر گرفتن استهلاک سالن.
وی درباره این که قرار بود پلاتوی «شمس» 3 ماه در اختیارشان قرار بگیرد، می گوید: چه چیزی نصیب من به عنوان یک تئاتری از این اتفاق خواهد شد، در حالی که می شود با تعاملی خوب، زمینه را برای بهره مندی اهالی تئاتر فراهم کرد.
 وی از این که حال اهالی تئاتر خوب نیست، سخن می گوید و خواستار نگاه ویژه متولیان به جریان تئاتر استان و اهالی این هنر می شود.
«آرش فیروزه» هم از دیگر علاقه مندان و فعالان در عرصه هنر نمایش استان است که تعامل بین دستگاهی را اتفاقی خوب می داند اما بر این باور است که از قِبل این تعامل باید چیزی عاید اهالی آن شود.
 او که دل پری از حمایت نکردن 2 دستگاه فرهنگی استان از جامعه تئاتری دارد، معتقد است: حضور افراد و ضبط برنامه در مدت 2 تا 3 ماه چیزی جز آسیب زدن به فضای موجود نخواهد داشت.
وی خاطرنشان می کند: سالن حساسی همچون تئاتر جای مناسبی برای ضبط برنامه نیست.
وی اظهار می کند: ما به عنوان جامعه هنری اصلا دوست نداریم شاهد چنین اتفاقی باشیم و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانست هزینه ای را بابت این اتفاق دریافت و آن را برای تولید تئاتر صرف کند.
مسئول انجمن هنرهای نمایشی خراسان شمالی با بیان این که این توافق در ابتدا بین مدیران کل 2 دستگاه شکل گرفت، می افزاید: از آن جایی که مدیریت پلاتوی شمس با انجمن هنرهای نمایشی استان است، زمانی که این خبر به من رسید مانند دوستان معترض به عنوان یک تئاتری مخالف این اتفاق بودم و وقتی وارد جلسه شدم به عنوان مسئول انجمن و مدیریت پلاتو، از تعلق این فضا به اهالی تئاتر سخن گفتم.
«امین فرحی» اظهار می کند: با این وجود با خواسته ای متفاوت از سوی دستگاه مربوطه مواجه شدم به گونه ای که هر ماه 2 روز به ضبط برنامه بپردازند و این مقوله با در اختیار قرار دادن این فضا متفاوت است.
 وی خاطرنشان می کند: با  این وجود باز هم موافقت نکردم و اولویت را بر اجرای عمومی نمایش ها گذاشتم، به گونه ای که در صورت اجرای عمومی آثار امکان در اختیار قرار دادن فضا وجود ندارد.
 وی اظهار می کند: در نهایت توافق شد تا اولویت اول و آخر این فضا با اهالی تئاتر و هنر نمایش باشد و  برنامه های شان را با برنامه انجمن هنرهای نمایشی تنظیم  کنند.
وی اضافه می کند: هم اکنون که متقاضی تئاتر نداریم ولی مادامی که تئاتر داشته باشیم سالن در اختیار هنرمندان نمایش است.
وی در خصوص استهلاک تنها فضای تخصصی تئاتر که خواسته چند ساله اهالی تئاتر استان بود، می گوید: با دستگاه مربوطه طی شده است که اگر هر گونه اتفاقی رخ دهد باید پاسخگو باشد. وی با بیان این که باید بپذیریم استان محروم هستیم، دست یکدیگر را بگیریم و به خودمان کمک کنیم تا شاید بتوانیم قدری از این کمبودها را جبران کنیم، تصریح می کند: در طول این سال ها حتی یک بار این فضا به سازمان و نهاد غیر مرتبط داده نشده است.
«فرحی» درباره همکاری دستگاه مربوطه با اهالی تئاتر سخن می گوید و می افزاید: بین این 2 دستگاه تعامل خوبی برقرار است و اهالی تئاتر می توانند با عملکرد خود سطح تعامل را ارتقا دهند،  ضمن این که تاکنون حرکت های خوبی صورت گرفته است.