گفت و گو با «داریوش حضرت قلی زاده»

خاموشی کشتی در استان

سیما وحدانی
چراغ کشتی مدت هاست خاموش شده و سکوت تشک های استان را فرا گرفته است، انگار نه انگار دوبنده پوشان این خطه کشتی خیز، افتخارات شان به نام استان به ثبت می رسید و حالا سال هاست سکوت بند بند دل شان را به هم گره زده است. 
تک ورزشکاری نظیر «داریوش حضرت قلی زاده» در دانشگاهی در مازندران حضور می یابد و حریف تمرینی دوبنده پوشان مازندرانی می شود تا راه را برای المپیکی شدنش هموار کنند و دیگر غم نداشتن حریف تمرینی و بی اهمیتی به کشتی گیران او را از فعالیت حرفه ای باز نمی دارد.
«داریوش حضرت قلی زاده» که پیش از این کارنامه پربرگی از افتخاراتش به ثبت رسیده است، از نداشتن حریف تمرینی و به حال خود گذاشتن قهرمانانی که برای ورزش حرفه ای تلاش می کنند و به چشم نمی آیند، گلایه می کند.
او که 15 سال است سر از تشک های کشتی درآورده و برایش پوشیدن دوبنده تیم ملی و راهی المپیک شدن یک رویاست، می جنگد تا گوش های بلاتکلیفی را بشکند و در میدان ثابت کند حرفه ای بودن به حمایت نیاز دارد و بسیاری از قهرمانان که عطای این ورزش را به لقایش بخشیدند، تنها گوشه چشمی از حمایت می خواستند.
وی به مسابقات بین المللی جام جهان پهلوان تختی و رقابت با حریفان قدرتمندی اشاره می کند که از آمادگی بالایی برخوردار بودند و برترین ها به مرحله اول انتخابی رقابت های جهانی نروژ اعزام می شدند، البته وی در این رقابت ها در رده چهارم قرار گرفت.
«حضرت قلی زاده» خاطرنشان می کند: این که به اردوی تیم ملی راه پیدا کنیم، به نظر کادر فنی بستگی دارد و  از آن جایی که مسابقات جهانی نروژ بعد از المپیک برگزار می شود، نفرات اول تا پنجم این رقابت ها به تیم ملی دعوت می شوند.
او از تمرینات خود که در مازندران زیر نظر «علی خدایی» و «سعید نیستانی» پیگیری می شود، خبر می دهد و می افزاید: بعد از المپیک مسابقات لیگ را در پیش داریم و هم اکنون با تیم مازندران برای لیگ برتر قرارداد دارم. وی با بیان این که در سال 1400 با تیم ستارگان ساری مازندران روی تشک خواهم رفت، خاطرنشان می کند: یک سال رتبه سوم تیمی را به دست آوردیم و یک سال با پاس تهران و هیئت کشتی قائم شهر در جایگاه سوم ایستادیم.
وی مهم ترین هدف خود را قهرمانی المپیک و جهان بیان می کند و البته یادآور می شود: نداشتن پیشنهاد از سوی استان سبب شده است با تیم سایر استان ها روی تشک بروم.
«حضرت قلی زاده» دارای کارت ملی کشتی به نام خراسان جنوبی و چون سرباز این منطقه است به نام کشتی گیر خراسان جنوبی معرفی شده است.
او درخصوص وضعیت کشتی استان اظهار می کند: کرونا و تعطیلات باشگاه ها سبب شد مربیان استان برخلاف سایر استان ها از ادامه تمرینات انصراف دهند و شاهد پراکندگی کشتی گیران باشیم.
او به استعدادهای استان اشاره می کند که متاسفانه در گذر زمان با ناملایمت هایی که صورت گرفت، از ورزش کناره گیری کردند و مجال حرفه ای شدن و حضور در میادین حرفه ای را نیافتند.
قهرمانی در 2 دوره رقابت های دانشجویی کشور، قهرمانی در انتخابی تیم ملی در سال 98، کشتی گیر برتر هفته سوم لیگ برتر ایران، ورزشکار برتر سال 97 و سومی کشور در رده سنی بزرگ سالان بخشی از کارنامه این کشتی گیر 25 ساله خوش آتیه است.
«حضرت قلی زاده» تاکید می کند: کشتی در استان مدت هاست خاموش و حمایت های کم رنگ از کشتی گیران سبب پراکندگی و خداحافظی ورزشکاران از میادین شده است.