پاروها در انتظار سد

سیما وحدانی
 «دراگون بوت» قایقی است که 22 پاروزن، سکاندار و طبل زن آن را جلو می برند، این رشته ورزشی دارای سابقه درخشانی در خراسان شمالی است اما تمرینات آن به خاطر صادر نشدن مجوزها به جای سد در استخر پیگیری می شود.
نایب رئیس هیئت قایقرانی خراسان شمالی با بیان این که برگزاری مسابقات دراگون بوت در رده های سنی جوانان و بزرگ سالان از مهم ترین برنامه های پیش روی هیئت است، به فعالیت 3 تیم آقایان و 2 تیم بانوان اشاره می کند که تمرینات آن ها در استخر کوثر بجنورد پیگیری می شود و هنوز مجوز فعالیت در سد به آن ها داده نشده است.
به گفته «شیما پاک منش»، هم اکنون تمرینات دراگون بوت در استخر انجام می شود و این فضا برای تمرین قایقرانان مناسب نیست.وی اضافه می کند: تیم های جوانان و بزرگ سالان دراگون بوت مجوز فعالیت در سد شیرین دره و این قایق های 22 نفره شرایط پاروزنی در استخرها را ندارند.
وی با بیان این که تمرینات در سد باید ادامه پیدا کند، از پاروزنی سخت در استخرها خبر می دهد و می افزاید: تمرینات هوازی، بدن سازی و پاروکشی در حال انجام است.
وی با تاکید بر این که پیش از این در تیم ملی آقایان و بانوان، دراگون بوت کاران استان خوش درخشیدند و در جایگاه نایب قهرمانی جهان قرار گرفتند، به سطح بالای مربیان استان اشاره می کند که دانش آن ها به روز شده است و همواره برای به روز کردن دانش و اطلاعات خود اقدام کرده اند اما با این حال از مربیان مجرب دعوت به عمل آمده است و در برهه ای از زمان کمک مربی تیم ملی از خراسان شمالی بود.
«پاک منش» به میزبانی روئینگ برای المپیاد استعدادهای برتر اشاره می کند و می افزاید: این تیم برای مسابقات انتخابی کشور و المپیاد در حال تمرین است.
وی به تثبیت جایگاه قهرمانی قایقرانی در کشور و اقداماتی که سبب می شود این موقعیت حفظ شود، اشاره می کند و همکاری و حمایت های مسئولان استانی را عامل اساسی تداوم پیشرفت این ورزش می داند.
او استعدادیابی را از مسائل حائز اهمیت بیان می کند و می افزاید: کمیته استعدادیابی استان توانست توانمند ظاهر شود و ورزشکاران بیشتری را در کشور معرفی کند.
به گفته وی، اسلالوم و کانوپولو از دیگر رشته های قایقرانی هستند که چون بستر فعالیت آن ها مهیا نیست، شرایط قهرمانی دشوارتر تثبیت می شود. وی در همین زمینه می افزاید: این رشته ها به صورت هوازی و همراه با بدن سازی پیگیری می شوند و دستگاه شبیه ساز مناسب تمرینات روئینگ است.
«پاک منش» تصریح می کند: پاروزنی روئینگ را نمی توان در استخر انجام داد و این رشته ورزشی به همراه آب های آرام و دراگون بوت در استخر سرپوشیده انجام می شود، در حالی که کانوپولو و اسلالوم را می توان در استخر سرپوشیده ادامه داد و تعطیلی استخرها سبب شد در بحث قهرمانی پسران و دختران با مربی خود تمرینات را پیگیری کنند. او به باانگیزه بودن افرادی که استعدادیابی شده اند، اشاره می کند و می افزاید: آن ها از نظر فیزیکی مناسب هستند و کمیته استعدادیابی هیئت فعالیت خوبی برای پرورش این استعدادها داشته است.نایب رئیس هیئت قایقرانی خراسان شمالی تاکید می کند: سابقه قایقرانی اثبات کرده است که ورزشکاران آن می توانند در میادین و رویدادهای ملی و بین المللی خوش بدرخشند. از مسئولان انتظار داریم نگاه ویژه ای به این ورزش و ورزشکاران باکارنامه استان داشته باشند.
وی به دانش مربیان که در تمام دوره های دانش افزایی و ارتقا شرکت کرده اند، اشاره می کند و می افزاید: از مربیان سطح بالا پیش از این استفاده شده است و در تمام دوره ها می توان به شکل مجازی و حضوری شرکت کرد.