گزارشی از حاشیه های تبلیغات انتخابات

زیر پوست تبلیغات

تبلیغات محیطی کاندیداهای شورای شهر دیروز سومین روز خود را گذراند و خیابان های مختلف شهر به واسطه این تبلیغات چهره انتخاباتی به خود گرفته است. گزارش خبرنگاران ما حاکی از این است که میزان تبلیغات کاندیداها  که روی در و دیوار شهر چسبانده شده است بیشتر از 2 روز نخست شده، به خصوص در هسته مرکزی و خیابان اصلی بجنورد این موارد بیشتر دیده می شود.
گویی هر چه بیشتر پیش می رویم برخی کاندیداهای شورای شهر بر انتشار پوسترهای خود در مکان هایی که برای تبلیغات تعریف نشده است بیشتر اصرار می کنند و این امر موجب می شود بعضی از کاندیداهایی که در این چند روز از این امر تخطی نکرده اند نیز به خیل آن هایی بپیوندند که هر جا گیرشان می آید، آگهی تبلیغاتی کاندیداها را می چسبانند.
 به خیابان های شهر سر می زنیم تا یک بار دیگر چهره شهر را از نظر تبلیغات کاندیداهای شورای شهر بررسی کنیم و با مکان هایی مواجه می شویم که جور این تبلیغات را می کشند و در حالی که مکان هایی برای نصب آگهی های شورا از سوی شهرداری در نظر گرفته شده اند حامیان برخی کاندیداها پا را فراتر از این مکان ها گذاشته اند و این نوع تبلیغات افسارگسیخته به نوعی موجب شلوغی و نا به سامانی شهر شده است.
 
لباس کاغذی درختان
حیدرزاده- همه جای شهر بوی تبلیغات انتخابات شورای شهر را می دهد، در خیابان ها و کوچه ها، پوستر کاندیداها دیده می شود. هر چند برخی داوطلبان به تبلیغات کمی بسنده کرده اند اما بعضی از آن ها تمام توان خود را گذاشته و تا جایی که توانسته‌اند پوستر تبلیغاتی منتشر کرده اند و علاوه بر چسباندن آن ها در نقاط مختلف شهر، همچنان تراکت ها و کارت های ویزیت تبلیغاتی خود را در منازل پخش می کنند.
انگار بعضی از درختان چنار کنار خیابان، لباس کاغذی پوشیده و به مکان تبلیغاتی برای ستادها تبدیل شده اند. 
تنه های شان زیر پوسترها به زور نفس می کشد و به جای برگ های شان هم کاغذهای انتخاباتی سبز شده است. از درختان که بگذریم چشم مان به جمال دیوارهایی که به این پوسترها مزین شده، روشن می شود در حالی که قرار بود فقط روی دیوارهایی که جانمایی شده پوستر نصب شود. بعضی از این پوسترها پاره و پوستر کاندیدای دیگری روی آن ها چسبانده شده که نشان از کل کل طرفداران تعدادی از کاندیداها با یکدیگر است.
در این میان برخی حامیان نامزدها به علایم راهنمایی و رانندگی نیز رحم نکرده اند. یکی از این علایم در چهارراه شهید صیاد شیرازی است که عکس یکی از کاندیداها روی آن نقش بسته است.
از جعبه های تابلوی برق در حاشیه پیاده رو هم نگوییم که از 4 طرف در میان پوسترهای تبلیغاتی غرق شده یا صندوق های صدقات که از 2 طرف زیر پوشش این پوسترها قرار گرفته است.
عکس 3 نفر از کاندیداها حتی روی کیوسک های تلفن عمومی چسبانده شده است. به نظر می رسد افرادی که در ستاد برخی کاندیداها فعالیت می کنند در چسباندن آگهی های تبلیغاتی در جاهای عجیب و غریب با رقبای خود رقابت می کنند. ستون ها و تیرهای چراغ برق هم از دیگر جاهایی است که این روزها مکانی برای عرضه پوسترهای تبلیغاتی شده است. اگر چه در پیاده رو این پوسترها رها نشده اما دیوارها به خصوص در برخی نقاط با پوسترها پوشیده شده است. نکته جالب توجه این که اگر  از میدان بازرگانی به سمت چهارراه 17 شهریور حرکت کنی در پیاده روی سمت راست تبلیغات محیطی خارج از محدوده های تعیین شده و روی دیوارها بیشتر از سمت چپ است.
شهروندی که به پاره شدن تعدادی از پوسترهای روی دیوار و قرار گرفتن پوستر کاندیدای دیگری بر آن ها اشاره می کند از زخمی شدن چهره شهر به علت افسارگسیختگی تبلیغاتی برخی کاندیداها گلایه می کند و می گوید: اگر کاندیداها فقط در همان جاهای تعیین شده تبلیغات خود را انجام دهند شاهد بی نظمی در تبلیغات نخواهیم بود.
در این میان اگر چه عکس های بعضی از کاندیداها روی پارچه های آبی رنگی که شهرداری برای نصب آگهی های تبلیغاتی مشخص کرده، نصب شده اما بعضی از آن ها از چارچوب خارج و بسیار بالاتر نصب شده است. از سوی دیگر برخی از این پارچه های آبی خالی از سکنه است که نمونه آن را در چهارراه مخابرات یا قبل از چهارراه 17 شهریور می توان دید. در عین حال، دیدن تبلیغات چند نفر از داوطلبان شورا روی مخزن زباله در ورودی شهربازی تعجب آور است و  کاندیداها باید افرادی را برای انتشار تبلیغات خود بگمارند که یادشان باشد هر جایی را برای تبلیغات در نظر نگیرند و فقط در مکان های تعیین شده اقدام  به انتشارکنند تا چنین مواردی اتفاق نیفتد.
تخریب دیوار
 برای ورود به ستاد
علی نیا- هر روز تنور تبلیغات داغ تر می شود. هیاهوی طرفداران نامزدهای شورای اسلامی در بین دیگر شهروندان در گوشه  و کنار شهر به خصوص در معابر و مسیرهایی که مجاز به تبلیغات هستند با توزیع بسته های تبلیغاتی و در دست داشتن زندگی نامه و... نامزدها  بیشتر نمود دارد، برخی شهروندان که برای نخستین بار با نامزدهای شورای اسلامی شهر آشنا می شوند تمایل دارند ساعاتی در ستادهای نامزدها حضور داشته باشند تا از اهداف و برنامه های آنان مطلع شوند. در این بین برخی طرفداران نامزدها توجهی به اصل و اهداف تبلیغات ندارند و در گوشه و کنار شهر از هر نقطه و مکانی که در دسترس شان قرار می گیرد بهره می گیرند و پوسترهای تبلیغاتی را نصب می کنند؛ البته ناگفته نماند برخی ستادها در بعضی از خیابان های اصلی شهر همچون امیریه شمالی حتی به دیوار برخی عرصه های خالی هم رحم نکرده و برای تردد به محوطه زمین دیوار کشی شده بخشی از دیوار را تخریب کرده اند. حکایت بی نظمی در برخی ستادهای کاندیداهای شورای شهر به تخریب دیوارها ختم نمی شود، بلکه برخی ستادها پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای خود را روی صندلی های حاشیه پیاده روها در حد فاصل چهارراه مخابرات و میدان شهید چسبانده اند. در همین خصوص یکی از شهروندان می گوید: تیرهای چراغ برق محل مناسبی برای نصب چندین پوستر تبلیغاتی کاندیداهای مختلف روی هم شده است که چهره نامناسبی هم به فضای تبلیغاتی داده و رهگذران نمی توانند با طیب خاطر به تبلیغات انجام شده نگاه کنند و بیشتر با تبلیغات درهم ریخته و نازیبا رو به رو می شوند.وی می افزاید: عده ای در ستادهای انتخاباتی نامزدهای مورد نظرخود را تبلیغ می کنند که تجربه کافی ندارند و ترجیح می دهند آن گونه که می خواهند کار را انجام دهند، درحالی که برخی نامزدها از اقدامات اعضای ستاد مطلع نیستند و نیاز است قبل از آغاز تبلیغات افرادی وارد کار شوند که دوره های آموزشی لازم را دیده اند.
یکی دیگر از شهروندان بجنوردی با خرسندی از شور انتخاباتی حاکم در شهر اظهارمی کند: این شور و هیجان نشان دهنده این است که سرنوشت شهر و کشور برای همه مهم است، در مقابل مردم انتظاراتی مانند رعایت قوانین و اصول تبلیغات سالم از نامزدها در زمان تبلیغات دارند تا بتوانند بهتر در مورد کاندیدای اصلح تصمیم بگیرند نه این که درگیر حاشیه های تبلیغات ناسالم شوند.
وی به  برخی ترانس های برق و سطل های زباله هم اشاره می کند که از تبلیغات جان سالم به درنبرده  و روی آن ها پوسترهای نامزدها را چسبانده اند.
وی ادامه می دهد: حتی پوستر تبلیغاتی برخی نامزدها روی صندوق صدقات هم نصب شده است.
مانور خودروهای تبلیغاتی
شیری- با نواخته شدن زنگ آغاز تبلیغات انتخاباتی، چهره شهر هم تغییر کرده و بنرها و عکس های تبلیغاتی در خیابان طالقانی شرقی، علاوه بر در و دیوار، بر تنه درختان، ستون های چراغ برق و حتی ترانس های برق هم خودنمایی می کند. این ها تنها جایگاه های نصب عکس و بنر در  شهر نیست بلکه صندوق های صدقات و نیمکت های حاشیه پیاده روها هم در این خیابان از این عکس ها بی نصیب نمانده است، بماند که طرفداران کاندیداهای مختلف هم با چسباندن عکس کاندیدای مورد نظر خود سعی در معرفی بیشتر و افزودن طرفداران این کاندیدا دارند. اما در این میان مانور خودرویی با برچسب های متعدد از عکس های یک کاندیدای شورای شهر شیوه جدیدی از تبلیغات است که در خیابان های مختلف دیده می شود.
نصب عکس یکی دیگر از کاندیداها روی جعبه واکسی در کنار خیابان شهید بهشتی شمالی هم جالب توجه است که به نصب همان عکس هم قناعت نکرده و او را به مشتریان خودش هم معرفی می کند.
دیدن دیوارهایی در خیابان 17 شهریور که عکس برخی نامزدها، پاره و عکس کاندیدای دیگری جایگزین شده است نشان از بی توجهی برخی طرفداران کاندیداها دارد. در حالی که عکس های بسیاری از کاندیداهای شورای شهر در جایگاه های تعیین شده نصب شده است اما باز هم گویی تعداد عکس ها به قدری زیاد است که اطراف این جایگاه ها و روی دیوارهای تزیین شده توسط شهرداری هم عکس نصب شده و در جاهایی که عکس ها از دیوار جدا شده چسب های آن باقی مانده که شهر را نازیبا کرده است.
ناگفته نماند برخی کاندیداها در میدان شهید حتی به صندوق های صدقات و کیوسک های تلفن  همگانی هم رحم نکرده و سرتا پای آن ها را پر از عکس کرده اند که به نظر می رسد کاندیداها باید حامیان شان را برای حرکت در مدار قانون دعوت کنند چون گاهی حامیان این افراد جوانان کم تجربه ای هستند که یا با قوانین آشنا نیستند یا فقط با هدف موفق شدن کاندیدای مورد نظر برای انجام تبلیغات پیش می روند.
با توجه به این که عکس های کاندیداهای مختلف روی تنه درختان و نیمکت های پیاده روها نصب شده است به نظر می رسد متولیان امر باید جایگاه های بیشتری را برای نصب عکس در  شهر فراهم کنند تا با این وضعیت مواجه نشویم.
جالب تر از تمام این ها، نصب عکس های تبلیغاتی روی برخی تابلوهای ایستگاه تاکسی و خط واحد هم نشان می دهد حامیان نامزدهای انتخاباتی، مقررات و قوانین تبلیغات را می دانند اما با این روش می خواهند توجه همه را جلب کنند تا شاید چند نفر به طرفداران این نامزدهای انتخاباتی اضافه شوند.