خروج تخم مرغ از شانه تنظیم بازار

شیری
 طی یک سال اخیر قیمت تخم مرغ فراز و نشیب های زیادی داشت و گاهی نرخ آن به زیر قیمت مصوب تنظیم بازار رسید اما به نظر می رسد بازار تخم مرغ حکایت متفاوتی داشته باشد. اگرچه افزایش قیمت و گاهی کمبود برخی مواد غذایی چشمگیر است اما داستان گرانی تخم مرغ در حال تکرار شدن و این بار هم گرانی آن خبرساز شده است.همین یکی، 2 ماه اخیر بود که شاهد کمبود و افزایش قیمت تخم مرغ تا 18 هزار تومان بودیم و بر همین اساس شورای تنظیم بازار کشور، قیمت هر کیلو تخم مرغ را 16 هزار و 900 تومان مصوب کرد اما پس از آن نرخ تخم مرغ به زیر قیمت مصوب تا 11 هزار و 500 تومان رسید و دوباره با انجام صادرات تخم مرغ و کاهش تولید قیمت این ماده پروتئینی به 18 هزار تومان افزایش یافت.
در همین باره یکی از شهروندان می گوید: در حالی که قیمت هر کیلو تخم مرغ به کمتر از 12 هزار تومان رسیده بود اما 2 روز پیش به یک باره با قیمت 18 هزار تومان آن مواجه شدیم.
وی اظهارمی کند: اگرچه قیمت اقلام و کالاهای مختلف روند صعودی دارد اما در برخی موارد به دلیل کاهش تقاضا یا افزایش تولید، روند قیمت‌ها مقداری کاهشی و بلافاصله افزایشی می شود.
وی اظهار می کند: متأسفانه کاهش قیمت ها ماندگاری زیادی ندارد، به طوری که وقتی چند روزی قیمت یک کالا کاهش می یابد باید خودمان را برای افزایش چند برابری قیمت آن آماده کنیم که روند افزایشی قیمت تخم مرغ از آن حکایت می کند.
یکی دیگر از شهروندان می گوید: تا جایی که تجربه ثابت کرده، قیمت تخم مرغ در فصول گرم سال به دلیل کاهش تقاضا کاهشی می شود اما امسال برخلاف گذشته قیمت ها افزایشی شده است.
وی اظهارمی کند: این نابه سامانی در بازار نشان دهنده نبود برنامه ریزی مناسب است و کنترل بازار باعث نوسان قیمت می شود چون در شرایطی که هنوز نیاز مردم تأمین نشده، تخم مرغ به کشورهای همسایه صادر می شود.
وی خاطرنشان می کند: تخم مرغ تنها ماده پروتئینی بود که در بحبوحه گرانی ها در سبد غذایی مان داشتیم اما با این افزایش قیمت ها ناگزیر به حذف آن خواهیم شد.
یکی از خواربار فروشان در این باره می گوید: از آن جایی که نیاز مصرفی استان از مشهد و سبزوار تأمین می شود، در استان امکان افزایش تولید وجود ندارد و لازم است متولیان امر برای ایجاد واحدهای تولیدی برنامه ریزی مناسبی کنند.وی اظهارمی کند: چند ماه پیش قیمت تخم مرغ به زیر نرخ مصوب شورای تنظیم بازار رسیده بود، به همین دلیل مرغداران متضرر شدند و از همان زمان التهاب بازار تخم مرغ را پیش بینی می کردیم.
به گفته وی، قیمت تخم مرغ گران نشده بلکه 3 ماه پس از قیمت های زیر نرخ مصوب اکنون به نرخ مصوب رسیده است.  
او که به گفته خودش، با واسطه های خرید تخم مرغ در ارتباط است، می افزاید: در حالی که نرخ مصوب هر کیلو تخم مرغ 16 هزار و 900 تومان تعیین شده بود اما طی 3 ماه اخیر قیمت آن به زیر 12 هزار تومان رسید.
یک فعال و مطلع در بخش تخم مرغ در این باره می گوید: در حالی که قیمت تخم مرغ به زیر نرخ مصوب رسیده بود اما از هفته گذشته با حذف گله های مرغ و انجام صادرات، روند قیمت تخم مرغ دوباره افزایشی شد.
وی که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش ندارد، می افزاید: براساس مطالعه ای که از سایت اتحادیه مرغداران کشور داشتم، اعلام شده بود علاوه بر آمار طبیعی حذف گله های مرغ  تخم گذار، در اردیبهشت نیز 2 میلیون دیگر از گله های مرغ تخم گذار در کشور از رده خارج شد.وی اظهار می کند: با حذف این گله ها، در تولید وقفه ایجاد می شود، در نتیجه قیمت تخم مرغ افزایش می یابد.
وی خاطرنشان می کند: در شرایطی که با کمبود تولید مواجه هستیم، به نظر می رسد مجوز صادرات صادر شده و این مسئله کمبود و گرانی تخم مرغ را تشدید کرده است.
وی تصریح می کند: براساس برآوردهای انجام شده توسط کارشناسان مشکل کمبود و گرانی تخم مرغ فعلا ادامه دارد.
یکی دیگر از خواربارفروشان می گوید: اکنون قیمت هر کیلو تخم مرغ برای مصرف کننده 18 تا 18 هزار و 500 تومان است و گران فروشی تخم مرغ، ارتباطی به مغازه داران ندارد بلکه باید دولت تدبیری بیندیشد که در چنین شرایطی، واسطه ها ورود نکنند و باعث تشدید افزایش قیمت ها نشوند.
به گفته وی، عمده مشکلات افزایش قیمت تخم مرغ به سیاست های دولت بستگی دارد چون به مرغ های بالای 90 هفته نهاده تعلق نمی گیرد، در نتیجه با کشتار آن ها و کاهش تولید در یک مقطع زمانی مواجه می شویم که باعث نامتعادلی عرضه و تقاضا و افزایش قیمت ها می شود.
وی ادامه می دهد: هر سال تولید تخم مرغ در ماه های تیر، مرداد، شهریور، مهر و آبان کم می شود اما در آذر تا پایان سال افزایش می یابد به همین دلیل از فروردین بارها خواستار اصلاح قیمت های مصوب شده ایم اما تاکنون تغییری در قیمت ها ایجاد نشده است.
وی خاطرنشان می کند: با وجود این شرایط، نمی توان درباره بازار پیش بینی دقیقی کرد اما در مجموع آینده بازار تخم مرغ به تصمیم و سیاست های دولت بستگی دارد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی هم با اشاره به نرخ مصوب تنظیم بازار تخم مرغ می گوید: با این که نرخ تخم مرغ برای مصرف کننده 16 هزار و 900 تومان تعیین شده بود اما طی چند ماه اخیر قیمت آن به کمتر از نرخ مصوب رسیده بود.
دکتر «یوسفی» می افزاید: در حالی که هر کیلو تخم مرغ از مرغدار 14 هزار تومان خریداری می شد اما در این چند ماه 9 تا 10 هزار تومان خریداری می شد به طوری که مرغداران متضرر شدند و برخی از مرغداری ها از جمله اسفراین، مرغ های شان را حذف کردند و این مسئله باعث کاهش تولید و گرانی تخم مرغ شد.
وی با بیان این که این مسئله کشوری است، می افزاید: در شرایطی که با کاهش تولید و افزایش قیمت ها مواجه هستیم، صادرات تخم مرغ هم انجام می شود و همه این عوامل دست به دست هم داده تا قیمت تخم مرغ از نرخ تنظیم بازار بالاتر باشد.به گفته وی، ورود واسطه ها به بازار باعث تفاوت قیمت ها شده است، در حالی که باید براساس نرخ تنظیم بازار کشوری عرضه شود.وی اظهار می کند: اکنون باید سازمان صمت بر بازار نظارت داشته باشد تا تخم مرغ بالاتر از نرخ مصوب عرضه نشود.