نفس پیمانکاران پروژه محور بجنورد- گلستان برید

سرنوشت نامعلوم اولویت دارترین مصوبه 2 سفر رئیس جمهور

بهمنیارمحمد آگاهی
در حالی که کمتر از 2 ماه به پایان دولت دوازدهم مانده است اما هنوز سرنوشت اولویت دارترین مصوبه 2 سفر استانی رئیس جمهور به خراسان شمالی نامعلوم است و پیمانکاران این مسیر می گویند که نه تنها کفگیرشان به ته دیگ خورده است بلکه حالا باید دارایی شان را بفروشند تا طلب کارگران را پرداخت کنند.
 به گزارش خبرنگار ما، هم اکنون 4 سال از نخستین وعده رئیس جمهور برای اتمام پروژه 4 خطه کردن محور بجنورد-گلستان می گذرد و با آن که رئیس جمهور در سفر هیئت دولت دوازدهم به استان در سال 98 دوباره وعده داد که این پروژه تا پایان دولت به اتمام می رسد اما از آن روز تاکنون فقط قطعه کوچکی در محدوده رباط قره بیل مورد بهره برداری قرار گرفته است. طبق آخرین مشاهدات خبرنگار ما از جاده ای که هنوز نام مرگ را یدک می کشد، بخشی از آسفالت و گارد گذاری 6 کیلومتر باقی مانده از محور بجنورد- گلستان در محدوده بجنورد تا آشخانه در حال انجام است. 
با این وجود خبر رسیده است که پیمانکار این قطعه حدود 6 ماه است که نتوانسته حقوق کارگران را پرداخت کند و با توجه به عملی نشدن وعده های مسئولان برای پرداخت اعتبار طی امسال این پیمانکار خواستار خاتمه قرارداد خود شده است. این پیمانکار هم اکنون بیش از 20 میلیارد تومان طلب دارد و طبق شنیده ای با توجه به تحت فشار بودن برای پرداخت مطالبات کارگرانش برای او چاره ای جز فروش خودروی شخصی اش نمانده است.
 او تنها پیمانکاری نیست که کفگیرش به ته دیگ خورده بلکه  پیمانکار آسفالت و گاردریل این مسیر نیز طلب شان هم اکنون به بیش از 7 میلیارد تومان رسیده است. 
آخرین گفت و گوهای خبرنگار ما با پیمانکاران این مسیر حاکی است: هم اکنون طلب آستان قدس رضوی از اجرای پروژه این محور در ابتدای آن به بیش از 45 میلیارد تومان و طلب پیمانکار این پروژه در قطعات آخر به بیش از 30 میلیارد تومان رسیده است تا در مجموع طلب پیمانکاران این پروژه از 150 میلیارد تومان عبور کند. این طلب های سنگین باعث شده است دیگر پیمانکاران این محور که حتی با شرایط گرفتن طلب شان از محل اوراق خزانه اسلامی کنار آمده بودند حالا دیگر پولی برای ادامه کار نداشته باشند.
 این شرایط در حالی است که در بخش هایی از نقاط حادثه خیز این محور که طی سال های گذشته شاهد تصادف های رخ به رخ بسیاری بوده ایم، پیشرفت پروژه بسیار اندک و هم اکنون تعطیل است. مسئولان کشوری و استانی طی 2 سال گذشته بارها وعده داده اند که اتمام این پروژه از اولویت های دولت و استان است اما با شرایط پیش رو باید گفت: مرگ وعده ها در جاده مرگ. گزارش خبرنگار ما حاکی است: هم اکنون 90 کیلومتر از محور 142 کیلومتری مسیر بجنورد- گلستان 4 بانده شده است که 20 کیلومتر آن در طول مسیر بجنورد- آشخانه پیش از آغاز دولت یازدهم مورد بهره برداری قرار گرفته بود. طبق برآورد کارشناسان با قیمت های روز هم اکنون به 400 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه نیاز است. این درحالی است که در سال 1395 با تخصیص به موقع 200 میلیارد تومان این پروژه به اتمام می رسید.