اخبار

ضرورتی به نام تزریق دز سوم واکسن کرونا

مهدی سیاح- در روزهای گذشته، دوباره شاهد افزایش چشمگیر آمار ابتلا به بیماری کرونا بودیم. طبق گفته معاون وزیر بهداشت، هم اکنون سویه غالب در کشور «اُمیکرون» است. آن گونه که اعلام شده است این سویه برخلاف سویه «دلتا» از قدرت انتشار بالایی برخوردار است، به گونه ‌ای که سویه دلتا 5 تا 6 روز زمان نیاز داشت تا فرد دیگری را درگیر کند، اما این زمان در سویه اُمیکرون به 1.5 تا 3 روز رسیده است. 
 اگر چه در ماه های گذشته، روند تزریق دزهای اول و دوم واکسن کرونا تقریباً مطلوب بوده است اما آمارهای ارائه شده از وضعیت نامناسب تزریق دز سوم این واکسن حکایت دارد که با توجه به شیوع سویه اُمیکرون و افزایش آمار مبتلایان به کرونا، تزریق دز سوم واکسن کووید 19 ضروری است و هر گونه کوتاهی در این خصوص می تواند عواقب ناخوشایند و حتی جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. نتایج تحقیقات نشان داده است که اگر حداقل ۳ ماه از واکسیناسیون دزهای اول و دوم واکسن کرونا گذشته باشد، نیاز است تا دُز بوستر یا سوم آن تزریق شود تا ایمنی زایی بالاتری در جامعه ایجاد شود. به گفته معاون وزیر بهداشت، افرادی که 3 دُز  واکسن کرونا را دریافت کرده‌ اند، ایمنی بالاتری از جنبه ابتلا به فرم شدید بیماری را خواهند داشت و افرادی که واکسینه نشده باشند، شدت بالاتری از بیماری را تجربه خواهند کرد. 
آن گونه که از سوی یکی دیگر از مسئولان اعلام شده است تزریق دُز سوم واکسن کرونا، می‌تواند بیش از 80 درصد از بستری شدن در بیمارستان‌ها پیشگیری کند. همچنین مطالعات نشان داده است که استفاده از ماسک حدود 30 درصد می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به سویه اُمیکرون موثر باشد که این نکته به خوبی نشان دهنده ضرورت تسریع در تزریق دز سوم واکسن است. البته همان طور که بارها گفته شده است واکسیناسیون به تنهایی برای مبتلا نشدن به کرونا کافی نیست و رعایت فاصله اجتماعی  در کنار ماسک زدن هم باید به طور دائم مورد توجه قرار گیرد. از یاد نبریم که برای مقابله با ویروس منحوس کرونا همه ما مسئول هستیم و وظیفه داریم پروتکل های بهداشتی را به صورت کامل رعایت کنیم و از عادی انگاری این بیماری فاصله بگیریم. پس زمان را از دست ندهیم و ضمن رعایت شیوه نامه های بهداشتی، برای تزریق دز سوم واکسن کرونا به سرعت اقدام کنیم.