از کاهش نرخ تورم 12 ماهه تا مقایسه شاخص های تورمی در خراسان شمالی و پایتخت

تازه ترین آمارها درباره نرخ تورم در استان

علی اصغر خسروی-  تازه ترین آمارها درباره نرخ تورم در خراسان شمالی حاوی نکات قابل تأملی است، از جمله این که نرخ تورم 12 ماهه در استان کاهشی شده و مقایسه و بررسی شاخص های تورمی نشان می دهد نرخ تورم 12 ماهه در خراسان شمالی از پایتخت بالاتر است. شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان ها مربوط به دی 1400  که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است نشان می دهد خراسان شمالی هشتمین استان دارای بیشترین نرخ تورم 12 ماهه  خانوارهای کل کشور است و وضعیت استان نسبت به ماه قبل از آن، یک پله دیگر بهبود پیدا کرده است. 
خراسان شمالی ششمین استان دارای بالاترین نرخ تورم 12 ماهه خانوارهای شهری است و رتبه آن نسبت به ماه قبل از آن تغییری نکرده است. از سوی دیگر خراسان شمالی از نظر نرخ تورم 12 ماهه خانوارهای روستایی در رتبه بیست و سوم قرار گرفته، در حالی که در ماه آذر در جایگاه نوزدهم کشور قرار داشت و از این نظر وضعیت بهتری پیدا کرده است.
 در دی امسال، نرخ تورم ماهانه، نقطه به نقطه(نقطه ای) و 12 ماهه در خراسان شمالی به ترتیب 2.4، 34.2 و 45.5 درصد است که نرخ تورم ماهانه، نقطه ای و 12 ماهه در این استان به ترتیب مساوی، کمتر و بیشتر از میانگین کشوری آن است. 
میانگین کشوری نرخ تورم ماهانه، نقطه ای و 12 ماهه در ماه گذشته به ترتیب 2.4، 35.9 و 42.4 درصد بود.در آذر امسال، نرخ تورم ماهانه، نقطه به نقطه (نقطه ای) و 12 ماهه در خراسان شمالی به ترتیب 1.7، 34 و 47.3 درصد بود که بر این اساس نرخ تورم ماهانه و نقطه ای در استان افزایش و نرخ تورم 12 ماهه کاهش یافته است.
بررسی جدول شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور و درصد تغییرات شاخص به تفکیک استان ها در دی امسال نشان می دهد، نرخ تورم ماهانه، نقطه ای و 12 ماهه در خراسان شمالی به ترتیب کمتر، کمتر و بیشتر از تهران است. نرخ این 3 شاخص تورمی در پایتخت در ماه گذشته به ترتیب 3.9، 36.4 و 39.1 درصد بود.