سوژه ویژه

بایدها و نبایدهای کوهنوردی در زمستان

گروه ورزش-  کوهنوردی در زمستان طرفداران خاص خود را دارد اما توجه نکردن به اصول کوهنوردی در این ‌فصل می تواند احتمال خطر و بروز حادثه را بالا ببرد و بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد. رعایت برخی نکات می تواند از آسیب های احتمالی در کوهنوردی در فصل زمستان پیشگیری کند. یکی از فعالان کوهنوردی که سال ها به این رشته ورزشی پرداخته است، می گوید:  باتوجه به سرد شدن هوا، کوهنوردان باید برای صعود و کوهنوردی نکاتی را رعایت کنند تا صعودی مطمئن و بدون خطر داشته باشند.«مصطفی مقدم»  اظهار می کند: قبل از هر کاری کوهنورد باید اطلاعات دقیق هواشناسی منطقه مورد نظر فعالیت خود را بررسی کند. وی اضافه می کند: کوهنوردان حرفه‌ای می‌دانند که هوای کوهستان خیلی سریع‌تر از آن چیزی که فکر می کنند، تغییر می‌کند پس باید خود را برای هر نوع آب و هوایی آماده کنند.به گفته مقدم، نکته بعدی این است که باید سرپرستان گروه های کوهنوردی تعارف را کنار بگذارند و از همراهی کوهنوردانی که تجهیزات مناسبی ندارند، خودداری کنند و همچنین توصیه می شود در محل تجمع قبل از برنامه، حتماً یک بار دیگر تجهیزات خود را بررسی کنند.وی اظهار می کند: از رفتن به ارتفاعات تا ۷۲ ساعت پس از بارش برف (به  دلیل احتمال ریزش بهمن) خودداری کنید. وی تصریح می کند: همراه داشتن تجهیزات نجات در بهمن برای گروه های کوهنوردی از ملزومات ضروری صعودهای زمستانی است.
 
او تاکید می کند: از صعود انفرادی پرهیز کنید و همراه با گروه و افراد مجرب به کوهنوردی بپردازید و از لباس‌هایی با رنگ‌های واضح (قرمز، زرد و فسفری) استفاده کنید.مقدم با بیان این که کوهنوردان باید زمان بندی مناسبی برای به پایان رساندن برنامه قبل از تاریکی هوا داشته باشند، می افزاید: بهترین زمان اقدام به بازگشت از کوه، ساعت ١٣ است. وی می افزاید: سرما، باد و رطوبت، فرد را به هیپوترمی(سرمازدگی) نزدیک می‌کند و سرمای طولانی باعث بی‌حسی می‌شود، پس هر چند لحظه یک بار دست و پاهای تان را تکان دهید.به گفته وی، همراه داشتن مایعات گرم در برنامه های زمستانی ضروری است و هر زمان سرما را در داخل بدن تان احساس کردید، از مایعات گرم استفاده کنید.او می افزاید: توجه داشته باشید هدف از برنامه کوهپیمایی، سلامتی است پس قرار نیست به هر قیمت که شده به بالا رفتن ادامه بدهید و در بعضی مواقع، اقدام دیر در فرود آمدن، وضعیت یک تیم را در بحران قرار می دهد.
«مقدم» با‌ تاکید بر این که خطر بهمن را فراموش نکنید، اظهار می کند: در فصل زمستان و وقتی که بارش برف وجود دارد یا هوا ابری است خیلی راحت مسیرها گم می شوند و ردپاها در برف هم سریع پر و ناپدید می شوند، پس به هوای رد پا، برنامه کوهنوردی را طولانی نکنید.وی می افزاید: در حوادث، اولین اقدام تان محافظت مصدوم از باد، سرما و رطوبت باشد و بعد سعی کنید شرایط گرم کردن او را فراهم کنید، ضمن این که اگر در مسیرتان شیب های مستعد بهمن قرار داشت، مسیرتان را عوض یا برنامه را کنسل کنید.