اسنوکر در انتظار افزایش تعداد باشگاه ها

گروه ورزش- اسنوکر که شباهت زیادی به بیلیارد دارد، سال هاست مورد اقبال ورزشکاران استان قرار گرفته است، اگرچه ورزشکاران برای فعالیت در این رشته با محدودیت و فراز و نشیب های بسیاری دست و پنجه نرم کرده اند.
اسنوکر و بیلیارد در ظاهر شباهت های فراوانی دارند اما قوانین این 2 رشته ورزشی به طور کلی با هم متفاوت است.
کمتر رشته ورزشی را می توان سراغ داشت که ورزشکاران آن، روزی ۷ تا ۸ ساعت تمرین مداوم داشته باشند و این چنین ورزشکاران را درگیر تمرین و مسابقه کند، شاید به همین دلیل برخی ها تصور می کنند اسنوکر ورزش پولدارهاست و به کسانی تعلق دارد که حرفه ای جز ورزش و تفریح و سرگرمی ندارند.
در بسیاری از فیلم های سینمایی، میز اسنوکر همیشه در کاخ ها و  خانه های مجلل نشان داده می شود و به همین  دلیل خیلی ها تصور می کنند این ورزش  مختص افراد متول است، اما برخلاف این تصور، فعالیت در این رشته ورزشی هزینه چندانی در بر ندارد.
«پوریا جهانی» از مربیان و داوران اسنوکر، سرداور و مسئول نخستین دوره مسابقات رنکینگ اسنوکر آقایان خراسان شمالی جام دهه فجر است؛ مسابقاتی که ۱۴ و ۱۵ بهمن به میزبانی باشگاه بیلیارد اطلس  بجنورد برگزار می شود.
به گفته وی، این مسابقات به صورت تک حذفی برگزار می شود و نفرات برتر این رقابت ها به دوره ارتقای سطح فدراسیون اعزام می شوند.
او با بیان این که اسنوکر، ورزش نوپایی است، اظهار می کند: در مسابقات کشوری و سمینارهای کشوری از لحاظ زیرساختی، خراسان شمالی پایین ترین سطح را داشت و افرادی که سال ها در این رشته ورزشی فعالیت داشتند تنها در رقابت های شرق کشور موفق به کسب مقام شدند. «جهانی» به تعداد کم باشگاه های بیلیارد در استان اشاره می کند که با توجه به تعداد علاقه مندان چندان کافی نیست و باید برای افزایش تعداد باشگاه ها اقدام کنیم.
وی اضافه می کند: شهرستان بجنورد، تنها ۲ باشگاه اسنوکر دارد که علاقه مندان بسیاری در این رشته ورزشی فعالیت دارند و این تعداد ورزشکار در شرایط مناسب تری باید تمرینات خود را پیگیری کنند.
او با بیان این که این ورزش انفرادی، گروهی و خانوادگی ظرفیت رشد در استان دارد، تصریح می کند: وقتی «حسین وفایی»، اسنوکرباز ایرانی در مسابقات جهانی توانست رتبه نخست را کسب کند استعدادهای بسیاری در استان را می توان شناسایی کرد و پرورش داد.
او از مهم ترین اقدامات هیئت را  استعدادیابی و دعوت از مربیان شاخص فدراسیون به استان برمی شمرد.
به گفته «جهانی»، برترین های  رقابت های استانی اسنوکر به مسابقات دسته یک رنکینگ کشور اعزام خواهند شد.
او با تاکید بر این که این‌ ورزش پر هزینه نیست، ابراز‌ امیدواری می کند: با پیگیری این‌ هیئت بتوان دوره های مربیگری و داوری را برگزار و تحولی در این ورزش ایجاد کرد.