خاطره بازى

قصه های «آقاى حکایتى» در «زیرگنبدکبود»

در ستون خاطره بازى این شماره سراغ مجموعه «زیرگنبدکبود» رفتیم؛ مجموعه‌ای که در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 در ذهن ما با نام نوستالژیک «آقای حکایتی» ماندگار شد و موسیقی ماندگار «بهرام دهقانیار» که انصافاً یکی از متخصص‌ترین هنرمندان در عرصه ساخت ملودی‌های نوستالژیک است، آن را در ذهن مان حک کرد و از خود خاطره‌ای خوش بر جا گذاشت که «بهرام شاه محمدلو» به عنوان طراح و کارگردان هنری مجموعه به همراهی تعدادی از بازیگران بی نام و نشان آن دوران، نقش غیرقابل انکاری در ثبت آن داشتند. شاید خیلی‌ها ندانند که که تیتراژ ابتدایی این مجموعه نمایشی موجب معرفی یکی از خوانندگانی شد که حتی تا اواخر دهه 80 هم یکی از پیش قراولان موسیقی پاپ ایران بود. 
آن هنگام که بعد از چند ثانیه موسیقی ماهرانه «بهرام دهقانیار» خواننده تیتراژ یعنی «حمید غلامعلى» آن ترانه معروف را برای بچه‌های ایرانی بیننده تلویزیون می‌خواند؛ «یکی بود، یکی نبود، زیر گنبد کبود، رو به روی بچه‌ها، قصه گو نشسته بود...» 
مجموعه «زیر گنبد کبود» یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی ویژه کودکان و نوجوانان بود که سری اول آن به نویسندگی «ایرج طهماسب» در سال ۱۳۶۶ و فصل‌های بعد آن در سال های ۱۳۶۸ و ۱۳۷۴ به نویسندگی «راضیه برومند» و به کارگردانی و طراحی هنری «بهرام شاه محمدلو» پیش روی مخاطبان قرار گرفت. این برنامه در فضای یک فروشگاه با نام «فروشگاه قصه» اجرا می‌شد. این در حالی بود که دست اندرکاران این فروشگاه که ایفاگر نقش‌های آن در فواصل زمانی مختلف هنرمندانی همچون «سوسن مقصودلو»، «عباس ظفری»، «مهرداد ابروان»، «رحمان سیفی آزاد»، «شاهین کربلایی طاهر»، «کریم رجبی»، «محسن شیخی» و تعدادی دیگر از هنرمندان بودند با اجرای یک داستان، موضوع تربیتی را بیان می‌کردند، در این راه وظیفه بازیگران قصه‌ها به شکلی بود که باید موضوع داستان را گسترش می دادند و مسئله‌ای را که در قصه ایجاد شده بود با کمک قصه گو (آقای حکایتی) حل می کردند.
در این میان، «آقای حکایتی» با بازی «بهرام شاه محمدلو» با آن شال گردن معروف و کتاب قصه بزرگش تلاش می‌کرد به شیوه‌ای غیر مستقیم و غیر شعاری، پیام اخلاقی قصه‌ها را به مخاطبان القا کند. در این لحظات بود که بازیگران با هم توافق می‌کردند که آقای حکایتی قصه‌ای را برای شان تعریف کند و بعد با یک ریتم تند، دکور صحنه متناسب با داستان تغییر می‌کرد.اما بدون شک یکی از مهم‌ترین و نوستالژیک ترین لحظات تماشای این مجموعه، موسیقی ماندگار تیتراژ برنامه به آهنگ سازی «بهرام دهقانیار» بود، هنرمندی که با ساخت موسیقی متن چند سریال و اثر تصویری تاکنون نشان داده  است که چه تخصص مثال زدنی در خاطره سازی موسیقایی میان مخاطبان ایرانی دارد. «دهقانیار» در ساخت موسیقی تیتراژ مجموعه «زیر گنبدکبود» نشان داد که به خوبی موسیقی برای کودکان و نوجوانان را می‌شناسد و اتفاقاً از همین رو بود که دست به ساخت موسیقی روی ترانه‌ای زد که هنوز بعد از گذشت سه دهه خیلی از ما آن را زمزمه می‌کنیم.