یک جراح و دندان پزشک مطرح کرد:

نکاتی مهم درباره خارش لثه

لثه بافت نرمی است که اطراف دندان قرار دارد و سلامت آن تاثیر زیادی روی سلامت دندان‌ها خواهد گذاشت. در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، ممکن است خطرات زیادی لثه و همچنین دندان‌ها را تهدید کند و خارش لثه یکی از این خطرات و عوارض  است. در مواردی خارش لثه، ممکن است نشانه‌ای از بروز بیماری‌های لثه باشد. دکتر «مهین یاهوئیان» جراح و دندان پزشک هم استانی در گفت و گو با خبرنگار ما درخصوص خارش لثه نکات مهمی را بیان می کند که در ادامه آن را از نظر می گذرانیم.
علل خارش لثه
دکتر «یاهوئیان» با بیان این که در صورت اطلاع از علت خارش لثه، درمان آن نیز راحت‌تر خواهد بود، به چند مورد از مهم ترین علل خارش لثه اشاره می کند.
پلاک دندان
این جراح و دندان پزشک می گوید: پلاک ماده‌ چسبنده‌ حاوی باکتری است که در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. پلاک دندان از مهم ترین علل بروز بیماری‌های لثه از جمله خارش لثه است. از جمله علایم وجود پلاک دندان می‌توان به خونریزی لثه هنگام مسواک زدن، حساسیت و خارش لثه اشاره کرد.
اولین مرحله بروز بیماری لثه
دکتر «یاهوئیان» اولین مرحله بروز بیماری لثه، «گنگی‌ویت» است که بر اثر تجمع پلاک رخ می‌دهد. گنگی‌ویت می‌تواند باعث بروز خارش لثه شود.
حساسیت‌ها و خارش لثه
کارشناس مسئول بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان می کند: حساسیت‌های مختلفی مثل حساسیت به برخی غذاها، داروها، حیوانات خانگی و حتی حساسیت‌های فصلی می‌تواند باعث بروز خارش لثه شود.
آسیب‌های لثه
دکتر «یاهوئیان» تصریح می کند: وارد شدن هرگونه آسیبی به لثه‌ها، ممکن است باعث درد یا خارش لثه‌ها شود. این آسیب‌ها می‌تواند به صورت فیزیکی مانند آسیب‌های وارد شده حین ورزش کردن باشد یا به علت استعمال دخانیات و همچنین می‌تواند به دلیل عارضه‌ دندان قروچه باشد. دندان قروچه علاوه بر آسیبی که به مینای دندان می‌رساند، می‌تواند به لثه‌ها نیز آسیب برساند.
تغییرات هورمونی
این جراح و دندان پزشک یادآور می شود: بانوان محترم در طول زندگی خود در دوره‌هایی مثل بلوغ، عادت ماهانه، بارداری، یائسگی و... به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن شان اتفاق می‌افتد، ممکن است بارها این عارضه را تجربه کنند. علاوه بر خارش لثه، خونریزی، التهاب و درد لثه نیز ممکن است اتفاق بیفتد.
وی تأکید می کند: در صورتی که کاشت دندان به صورت دقیق صورت نگیرد و بین دندان کاشته شده و لثه‌ها فاصله ایجاد شود، ممکن است مواد غذایی بین آن ها قرار بگیرد و باعث ایجاد باکتری و پلاک شود، در نتیجه احتمال عفونت، التهاب و خارش لثه‌ها وجود دارد.
خشکی دهان
دکتر «یاهوئیان» می گوید: یکی از مهم ترین نقش‌های دهان، تنظیم رطوبت بدن است و هر عاملی که باعث عدم تولید میزان مناسبی از بزاق دهان شود می‎تواند باعث خشکی دهان نیز شود. خشکی دهان احساس خارش لثه را به بیمار منتقل می‌کند. یکی از نکاتی که پزشکان همیشه تاکید به رعایت آن می‌کنند، نوشیدن آب به مقدار لازم در طول روز است. این کار به عدم خشک شدن دهان و همچنین جلوگیری از خارش لثه نیز کمک می‌کند.
وی چند مورد از نادرترین دلایل بروز خارش لثه را شامل آبسه دندان، دندان درآوردن کودکان، زخم، عفونت یا تبخال دهان و سندروم سوزش دهان که در افرادی که دندان مصنوعی دارند احتمال آن بیشتر است یاد می کند. این جراح و دندان پزشک خاطرنشان می کند: هنگامی که دندان‌ عقل درمی‌آید در برخی موارد در حین درآمدن باعث خارش لثه می‌شود.
جلوگیری از خارش لثه
دکتر «یاهوئیان» بهترین راه برای جلوگیری از خارش لثه را مراقبت از دندان‌ها و بهداشت لثه‌ها بیان می کند و می گوید: رعایت نکات بهداشتی دندان و لثه از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث می‌شود تا دندان‌ها و همچنین لثه‌ها دچار مشکل نشوند.
کارشناس مسئول بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار می کند: طبق نظرات انجمن‌های دندان پزشکی، مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و فلوراید برای سلامت دندان و لثه بسیار حائز اهمیت است و رعایت این کارها به صورت منظم به جلوگیری از تجمع پلاک و باکتری کمک می‌کند و در نتیجه از خارش لثه‌ها نیز پیشگیری خواهد شد.به گفته وی، افرادی که لثه‌های شان دچار التهاب، عفونت یا زخم است بیشتر در معرض خارش لثه قرار دارند که استفاده از دهان شویه برای این افراد به منظور جلوگیری از این اتفاق بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وی تصریح می کند: سیگار کشیدن، احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های لثه را افزایش خواهد داد، در نتیجه با ترک سیگار از بروز این عارضه می‌توان جلوگیری کرد.
علایم خارش لثه
دکتر «یاهوئیان» علایم خارش لثه را شامل احساس سوزش و خارش در سقف دهان، لثه‌های ملتهب و قرمز و احساس درد، ورم و خارش در لثه بیان می کند و می افزاید: در صورت تکرار مداوم هرکدام از این موارد، حتماً باید به دندان پزشک مراجعه کنید.