گزارشی از سفر آیت ا... «رئیسی» به خراسان شمالی

رئیس جمهور: خراسان شمالی مردمانی با بصیرت، متدین، بامسئولیت و خونگرم دارد
 
علی اصغر خسروی- خراسان شمالی، روز پنج شنبه مقصد بیست و ششمین سفر استانی رئیس جمهور بود؛ سفری که در نهایت 119 مصوبه برای توسعه این استان در پی داشت. بازدید از پتروشیمی خراسان، دیدار با اقشار مختلف مردم، بازدید از شهرک دام پروری قارلق، دیدار با خانواده شهدای محله جوادیه و اهالی این محله، نشست با نخبگان، شرکت در جلسه شورای اداری و حضور در نشست خبری، برنامه های سفر یک روزه آیت ا... «رئیسی» به خراسان شمالی بود.
 خراسان شمالی از قطب‌های کشاورزی کشور است
رئیس جمهور، خراسان شمالی را از قطب‌های کشاورزی کشور دانست و تصریح کرد: به کشاورزی این استان باید توجه خاص شود، ضمن این که با توجه به مرزی بودن استان، بازارچه‌های مرزی زمینه خوبی برای رونق داد و ستد و تجارت با کشور همسایه هستند. آیت‌ا... دکتر «سید ابراهیم رئیسی» صبح پنج‌شنبه در بدو ورود به استان خراسان شمالی به منظور برگزاری بیست و ششمین سفر استانی دولت مردمی، گفت: خراسان شمالی مردمان بسیار خونگرم و پرتلاشی دارد که حقیقتاً در عرصه‌های مختلف امتحان و آزمون بسیار خوب درخشیدند.
رئیس جمهور با اشاره به نوپا بودن استان خراسان شمالی افزود: اگر چه از تشکیل استان سال‌ها گذشته است، اما همچنان به دلیل برخی از محرومیت‌ها شرایط یک استان را ندارد. این موضوع از نکاتی است که همکاران ما پیش از برگزاری سفر در خدمت نماینده مقام معظم رهبری در استان، استاندار، نمایندگان محترم و مدیران، مسئولان و کارشناسان مورد بررسی قرار داده‌اند و باید نسبت به آن توجه خاصی شود.دکتر رئیسی با بیان این که برخی مشکلات از جمله وجود تعداد زیادی طرح‌های ناتمام در استان‌های مختلف و از جمله این استان مردم را رنج می‌دهد، اظهارکرد: دولت از همین رو در سفرهای استانی نهضت اتمام پروژه‌های ناتمام را راه انداخته است. در این دولت دنبال کلنگ زدن یا این که پروژه جدیدی را شروع کنیم، نیستیم، بلکه به دنبال آن هستیم تا طرح‌های ناتمام که مردم را رنج می‌دهد زودتر به سامان برسد.رئیس جمهور خراسان شمالی را از قطب‌های کشاورزی کشور دانست و تصریح کرد: به کشاورزی استان باید توجه خاص شود. همچنین با توجه به مرزی بودن استان، بازارچه‌های مرزی زمینه خوبی برای رونق داد و ستد و تجارت با کشور همسایه هستند. در سفری که به ترکمنستان داشتم دیدم که در آن جا تمایل جدی برای فعال کردن بازارچه‌های مرزی وجود دارد.آیت‌ا... «رئیسی» با اشاره به نامگذاری امسال به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» خاطرنشان کرد: در استان خراسان شمالی چهره‌های تحصیلکرده بسیاری داریم و باید زمینه‌ها و جاذبه‌هایی فراهم کنیم که این نیروها بتوانند در همین استان شغل شایسته و مناسبی برای خود بیابند. زمینه اشتغال و کار در استان وجود دارد و این افراد می‌توانند در عرصه تولید فعال باشند و دولت نیز در عرصه‌های مختلف از تولید حمایت کند.
رئیس جمهور از دستگاه‌های اجرایی خواست تا تسهیلات را در اختیار کارآفرینانی بگذارند که می‌خواهند در همین استان فعالیت کنند.
 جایگزینی پساب در پتروشیمی خراسان ضروری است
رئیس جمهور در جریان بازدید از پتروشیمی خراسان ضمن خدا قوت به تمامی دست‌اندرکاران مجتمع پتروشیمی خراسان، اظهارکرد: گام‌هایی همچون جایگزینی پساب به جای آب شرب که هم اکنون در این واحد تولیدی استفاده می شود، افزایش تولید و اشتغال و حل مشکل مسکن کارگران برای توسعه این واحد تولیدی لازم و ضروری است. آیت ا... «رئیسی» همچنین بر ضرورت استفاده از نیروی بومی در طرح توسعه پتروشیمی خراسان تاکید کرد.
هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد باید حرمت خون شهدا را حفظ کند
رئیس جمهور روز پنج شنبه در ادامه برنامه های سفر خود به خراسان شمالی با حضور در منزل یکی از شهدای دفاع مقدس با خانواده تعدادی از شهدای محله جوادیه در حاشیه شهر بجنورد دیدار و گفت و گو کرد. آیت ا... «رئیسی»  در این دیدار خانواده شهدا را پرچم برافراشته انقلاب برشمرد و تصریح کرد: هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد باید حرمت خون شهدا را حفظ کند.
 تشکر از تلاش گروه های مردمی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی
رئیس جمهور، ضمن اقامه نماز ظهر و عصر در مسجد امام خمینی(ره) محله جوادیه ضمن تشکر از تلاش گروه های مردمی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در منطقه جوادیه گفت: مومنان نسبت به آسیب‌های اجتماعی در جامعه دارای احساس مسئولیت و دغدغه‌مندی هستند.
آیت ا... «رئیسی» با ضروری دانستن انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه با محوریت تذکر به دستگاه‌های اجرایی برای انجام هر چه بهتر وظایف خود، تصریح کرد: فرهنگ غنی دینی ما به آحاد جامعه متذکر شده که در مقابل تخلفات، کوتاهی ها و ترک فعل مسئولان و مدیران جامعه نباید بی تفاوت باشند و در اصلاح این مسیر مسئولیت دارند.
تکمیل طرح های اولویت دار خراسان شمالی را دنبال می کنیم
رئیس جمهور در جمع اقشار مختلف مردم استان خراسان شمالی با بیان این که از وضعیت زندگی مردم عزیزمان در شهر و روستا اطلاع دارم، تصریح کرد: بنده مرتب در میان مردم حضور دارم و واقعاً نه فقط هیچ شبی، بلکه هیچ ساعتی نیست که از زندگی مردم غافل باشم و شبانه روز دنبال این هستیم که هر چه سریع‌تر مشکلات کاهش پیدا کند.دکتر «رئیسی»، اهالی این استان را همسایگان امام رئوف و مردمانی بسیار با بصیرت، متدین، وفادار، با احساس مسئولیت و خونگرم دانست که در طول هزار سال گذشته روحیه پذیرایی از زائران امام رضا (ع) را داشته‌اند.رئیس جمهور با اشاره به اینکه اهالی خراسان شمالی با گویش‌های مختلف ترکی، کردی، کرمانج، ترکمن و فارس، دل‌های در گرو یکدیگر دارند و متحد، منسجم و پرتلاش هستند، افزود: مردم این استان هم در پیروزی انقلاب اسلامی، هم در دوران دفاع مقدس، هم در دفاع از حریم و حرم خوش درخشیدند و مردمانی کوشا در امر تولید هستند که امروز در کشور بسیار مهم است.وی تصریح کرد: در بازدید از مجتمع پتروشیمی دیدیم که کار ارزشمندی توسط مهندسان، کارگران و دست‌اندرکاران در حال انجام است اما باید اصلاحاتی در آن جا اتفاق بیفتد.وی ادامه داد: اولین تغییر ضروری در فعالیت این واحد پتروشیمی جایگزینی استفاده از پساب به جای آب شرب است. مقرر شد حداکثر تا آخر سال جاری تمام زمینه‌ها برای جایگزینی پساب در این مجتمع فراهم شود و آب مصرفی در این واحد در اختیار مردم قرار گیرد. همچنین با سرمایه‌گذاری می‌توان علاوه بر ارتقای ظرفیت تولید، فرصت‌های شغلی این واحد را که در حال حاضر ۱۲۰۰ است، تا ۲ یا ۳ برابر افزایش داد.رئیس جمهور همچنین گفت: به لطف خدا و به برکت دعا و همکاری مردم و از همه مهم‌تر به برکت مجاهدت‌های کادر درمانی و پرستاری کشور روزهایی را می‌گذرانیم که آمار قربانیان کرونا تک رقمی شده و بعضاً صفر است. باید صمیمانه از کادر درمان که مجاهدانه و شبانه روزی از جان، زندگی، خانواده و سلامت خودشان گذشتند تا از سلامت مردم صیانت کنند و همچنین از کمک‌های مومنانه مردم سپاسگزاری کنم.آیت‌ا... «رئیسی» با اشاره به سفرهای خود به استان‌های مختلف گفت: می‌توان در تهران نشست و گزارش‌ها را از استان‌ها دریافت کرد، اما شنیدن کی بود مانند دیدن. حضور در کنار دامدار، کشاورز، استاد، دانشجو، بازاری و کسبه درک متفاوتی به انسان می‌دهد و بنده به این تجربه افتخار می‌کنم. ممکن است برخی که سفرهای استانی دولت را مورد سرزنش قرار می‌دهند، تجربه دیدارها و حضور در جمع مردم را نداشته باشند که به آنان توصیه می‌کنم چنین دیدارها و حضورهایی را تجربه کنند.رئیس جمهور با بیان این که با توکل به خدا، هدایت‌های رهبری و مشارکت مردم و الگو گرفتن از منش شهدا به ویژه شهید «سلیمانی» می‌توانیم بر مشکلات فائق شویم، گفت:  امکان رفع همه نیازهای استان در قالب اعتبارات یک سفر استانی وجود ندارد و لذا اولویت‌ها مورد توجه ماست. امروز به اندازه ۵۰ سال پروژه ناتمام در کشور داریم، اما در سفرهای استانی پروژه‌های اولویت‌دار شناسایی و برای تکمیل آن ها اعتبار تخصیص داده می‌شود. در سفر به خراسان شمالی با نظر به مصوبات سفر مقام معظم رهبری تکمیل طرح‌های اولویت‌دار را دنبال خواهیم کرد و از مدیران می‌خواهیم که با روحیه جهادی کارها را دنبال و مردم و رسانه‌ها نیز فعالیت آنان را رصد کنند.
 بازدید از شهرک دام پروری «قارلق»
رئیس جمهور در ادامه برنامه سفر به خراسان شمالی، با حضور در شهرک دام پروری «قارلق»، ضمن بازدید از چند واحد دام پروری از نزدیک با دامداران و فعالان این بخش گفت و گو کرد و در جریان مشکلات، خواسته‌ها و مسائل آن ها قرار گرفت.
 خراسان شمالی کمبودهای زیادی دارد
رئیس جمهور در نشست با جمعی از نخبگان استان خراسان شمالی، مردمی‌سازی دولت را ضروری خواند و با تأکید به استاندار خراسان شمالی مبنی بر برگزاری مداوم جلسه با نخبگان استانی، خاطرنشان کرد: با بهره‌گیری از نظرات و ایده‌های مطرح شده در این نوع جلسات می‌توان تدابیر خوبی برای حل مسایل و مشکلات استان به کار گرفت. آیت‌ا... «رئیسی» تصریح کرد: استان‌های خراسان شمالی و جنوبی همزمان با یکدیگر به استان تبدیل شدند، اما با وجود کارهای خوبی که انجام شده، استان خراسان شمالی کمبودهای زیادی دارد.
رئیس جمهور با اشاره به این که استان خراسان شمالی دارای ظرفیت‌های زیادی در زمینه کشاورزی است، گفت: کشت گیاهان دارویی و توسعه آن در این استان می‌تواند یک ظرفیت اقتصادی بسیار بزرگ در کشور باشد. توسعه کشت گیاهان دارویی نباید در حد حرف باشد.
رئیس جمهور خطاب به استاندار خراسان شمالی افزود: زمینه ارائه محصولات و صنایع دستی را که در خانه‌ها توسط بانوان ساخته می‌شود، فراهم و ایجاد بازارچه‌های دائمی صنایع دستی، ارائه تسهیلات و خرید این نوع محصولات را در استان پیگیری کنید.
رئیس جمهور همچنین خاطر نشان کرد: پیش از این هم به متولیان امور مالیاتی تاکید کردم که در تعامل با اصناف، بنا را بر اعتماد به اصناف بگذارند.
آیت ا... «رئیسی» با ضروری دانستن کنترل قیمت‌ها و کاهش تورم، گفت: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم، تقریباً تمام مبلغ ۸ میلیارد ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای تامین کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۰ اختصاص یافته بود، در همان ۵ ماهه اول سال توسط دولت قبل هزینه شده بود و دیگر پولی برای ما نمانده بود، اما با این وصف ۷ ماه کشور را مدیریت کردیم.
 ضرورت کنار گذاشتن مدیران خسته و بی‌انگیزه
رئیس جمهور عصر پنج شنبه در جلسه شورای اداری خراسان شمالی با تاکید بر ضرورت تسریع در توسعه استان خراسان شمالی، گفت: با وجود تلاش های صورت گرفته، همچنان در زیرساخت‌های این استان شاهد عقب‌ماندگی هستیم و رفع این عقب‌ماندگی نیازمند یک کار جهادی مانند زمان دفاع مقدس است. آیت‌ا... «رئیسی»، مردم این استان را مردمی مخلص، متدین و انقلابی توصیف کرد و افزود: دلیل صدق این ادعا تقدیم ۲۶۰۰ شهید و ۷۵۰۰ جانباز و ایثارگر مردم این استان و حضورشان در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی است که مسئولیت ما را در برابر آنان را مضاعف می کند. خدمتگزاری به این مردم بزرگ ترین افتخار برای همه ماست.
وی میزبانی صدها ساله مردم خراسان شمالی از زائران امام رضا (ع) را از افتخارات بزرگ این استان بیان کرد.
رئیس جمهور با بیان این که فقر، فساد و تبعیض، زیبنده نظام اسلامی نیست، افزود: با وجود تلاش‌های صورت گرفته در طول این سال‌ها از سوی دولت‌ها و مجلس های مختلف هنوز با وضع مطلوب فاصله داریم که باید همگان تلاش کنیم این فاصله را کم کنیم و با اجرای عدالت، فقر و فساد را که زیبنده نظام اسلامی ما نیست ریشه کن کنیم، امری که نیازمند توکل به خدا و عزم و اراده جدی همه دست‌اندرکاران است.
وی افزود: امروز انتظار مردم و رهبر معظم انقلاب اسلامی از مدیران در نظام جمهوری اسلامی این است که در کشور تحول واقعی انجام شود.
دکتر «رئیسی» با تاکید بر این که دولت ما باید دولت حل مسئله باشد نه پاک کردن صورت مسئله، تصریح کرد: به هیچ‌عنوان صورت مسئله نباید پاک شود، باید مسئله در این دولت حل شود، والا اگر مانند قبلی‌ها با یک «عجب» گفتن از کنار پروژه‌ها عبور کنیم، اتفاقی نمی‌افتد. مردم قرار است تغییر و تحول را احساس کنند و این تحول به همکارانی تحول‌گرا نیازمند است.
رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت کنار گذاشتن مدیران خسته و بی‌انگیزه گفت: بارها گفته ام اگر مدیری روحیه تحولی ندارد به جای او از همکارانی استفاده کنید که دارای روحیه جهادی و تحول‌آفرین باشند.
وی با تاکید بر ضرورت رعایت سلسله مراتب اداری در انجام امور استان، گفت: در عین حال نباید در خیلی از مسائل استان را معطل مرکز گذاشت. استان‌ها دارای اختیارات زیادی هستند و باید ابتکار عمل و خلاقیت به خرج دهند.
وی همچنین بر ضرورت استفاده از صنایع تبدیلی لبنی در بخش هایی که قطب دامداری است تاکید کرد.
رئیس جمهور گفت: ۳۰۰ کیلومتر مرز با ترکمنستان یک فرصت است که می‌توان با راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی داد و ستد مرزی را در این جا فعال کرد. همچنین با توجه به رونق تولید صنایع دستی و محصولات خانگی به خصوص از سوی زنان در این استان، می‌توان بازاری دائمی برای عرضه این محصولات ایجاد کرد.
وی با اشاره به تاکید خود به استاندار خراسان شمالی برای ایجاد بازار دائمی عرضه محصولات خانگی و صنایع دستی افزود: صنایع تبدیلی تولیدی در استان هم می‌تواند در این بازار عرضه شود.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به توضیحات وزیر راه و شهرسازی درباره مسئله راه‌آهن اظهار کرد: اتصال راه‌آهن گرگان- مشهد یکی از ضرورت‌های قطعی است که باید صورت بگیرد. موضوع استفاده از منابع آب ژرف هم طبق بررسی‌های صورت گرفته در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال شده و در بعضی از استان‌ها که کار شده، از نظر علمی جواب داده است و در اینجا نیز زمینه کار موجود است.
دکتر رئیسی به سخنان وزیر جهادکشاورزی درباره خرید تضمینی محصولات دامداران در راستای حمایت از آنان اشاره کرد و گفت: خراسان شمالی یکی از قطب‌های تولید محصولات دامی و لبنی است لذا ضرورت دارد زمینه و زنجیره تولید در اینجا کامل شود و خراسان شمالی این ظرفیت را دارد.
رئیس جمهور به موضوع احداث فاز دوم پتروشیمی خراسان اشاره کرد و افزود: اجرای این فاز می‌تواند ظرفیت اشتغال این واحد پتروشیمی را از ۱۲۰۰ نفر فعلی به ۳ تا ۴ هزار نفر افزایش دهد که ایجاد اشتغال نیز از مسائل جدی و مهم در استان است.
آیت‌ا... «رئیسی» اظهارکرد: نیروهای فرهیخته تحصیلکرده و شرکت‌های دانش‌بنیان خوبی در خراسان شمالی داریم که می‌توانند به ایجاد اشتغال، رونق تولید و تولیدات دانش‌بنیان کمک کنند. مهم دیگر خودداری از به‌کارگیری نیرو بر اساس ارتباطات ناسالم است که باید به طور جدی از آن پرهیز کرد.
 حل کاستی‌های خراسان شمالی نگاه ویژه دولت را می‌طلبد
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی هم در این جلسه گفت: حل مشکلات و کاستی‌های خراسان شمالی نگاه ویژه دولت را می‌طلبد.
حجت الاسلام والمسلمین «رضا نوری» بیان کرد: دولت باید برای مهار تورم چاره اندیشی داشته باشد. امام جمعه بجنورد اضافه کرد: البته ناامید نیستیم و معتقدیم اگر همین تلاش در دولت ادامه یابد و بیشتر شود، مشکلات برطرف خواهد شد. 
مهم ترین مطالبات مردم استان
استاندار خراسان شمالی هم در این جلسه با تاکید بر این که این استان دارای ظرفیت های بالقوه و فراوان در بخش های کشاورزی، دام پروری، صنعت و گردشگری است، افزود: نامناسب بودن الگوی بارشی و خشکسالی های پی در پی و چالش بحران آب، تامین اعتبار برای روستاهای دارای بحران آب، کمک به طرح های تولیدی و کشاورزی و اشتغال، تامین اعتبار برای توسعه زیرساخت های گردشگری و تقویت زیر ساخت ها، تسریع در اجرایی شدن راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان، احداث و تکمیل باند دوم محور گلستان به بجنورد ، تاکید بر اجرای طرح های جانبی واحد‌های پایین دستی صنایع، تامین اعتبار برای تکمیل پروژه های دانشگاهی و آموزشی، استقرار برخی ادارات در شهرستان های گرمه و جاجرم و تقویت معادن به ویژه معدن آلبلاغ اسفراین و الزام به انجام تعهدات شرکت ایمیدرو از مهم ترین مطالبات مردم استان است . دکتر «محمدرضا حسین نژاد» بزرگ ترین سرمایه اجتماعی استان را مردم دانست.
 قدردانی از حضور باشکوه مردم در سفر رئیس جمهور
در همین خصوص، آیت ا... «فیاضی» نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام والمسلمین «نوری» نماینده ولی‌فقیه در استان و دکتر «حسین نژاد» استاندار خراسان شمالی با صدور پیام مشترکی از حضور باشکوه مردم استان در سفر رئیس جمهور تشکر و قدردانی کردند.