گزارشی از سفر جهادی یک گروه خیریه به روستای «حمید» بجنورد

سفر سبز

گروه گزارش- گروه جهادی خیریه «فردای سبز شریف» با هدف بهبود وضعیت معیشتی و آموزشی مردم روستای «حمید» بجنورد، برنامه جهادی سفر سبز را برگزار می‌کند. این برنامه با همکاری دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه ایران و به همت مسئولان خیریه فردای سبز شکل گرفته است.
 پروژه‌های عمرانی
پروژه اصلی این سفر، ساخت دو کلاس برای کودکان و نوجوانان دانش‌آموز روستای حمید است. در حال حاضر، این دو کلاس در مرحله کندکاری پی هستند و بخشی از مصالح ساختمانی خریداری و ارسال شده است. علاوه بر این، پروژه‌های فرعی عمرانی شامل ساخت یک منزل مسکونی برای یکی از اهالی سالخورده و خانواده‌اش و همچنین رنگ‌آمیزی و نقاشی دیوار مدرسه و کانکس متعلق به مدرسه روستا هستند.
 پروژه‌های فرهنگی
در این سفر، گروه خیریه فردای سبز، تصمیم به تسهیل تعلیم کودکان روستای حمید گرفته و با مشاهده میدانی نیازهای بیشتری را شناسایی کرده است. فعالیت‌های فرهنگی این سفر شامل مطالبه‌گری از مسئولان ذی‌ربط برای مسائل معیشتی روستا مانند مشکلات کشاورزی، آب و خط تلفن، ساخت و تجهیز کتابخانه برای مدرسه و برگزاری کارگاه‌های روانشناسی است.
 فعالیت‌های آموزشی
گروه خیریه فردای سبز به اهمیت آموزش صحیح واقف بوده و در کنار دغدغه‌های فرهنگی، یک تیم آموزشی را نیز با سفر سبز همراه کرده است. برنامه‌های اصلی در فعالیت‌های آموزشی شامل کارگاه‌های آموزش بهداشت، مشاوره‌های فردی، هدایت تحصیلی برای دانش‌آموزان و کلاس‌های ورزشی می‌باشد.
پروژه‌های پزشکی
سلامت و بهداشت یکی از مسائل مهم در مناطق محروم است. در بازدیدهای میدانی و بررسی اوضاع خانواده‌های روستای حمید، وضعیت بهداشتی به یکی از دغدغه‌های اصلی این سفر تبدیل شده است.
 تیم پزشکی و دندانپزشکی خیریه فردای سبز فعالیت‌هایی به این شرح را پیگیری خواهند کرد: معاینه و بررسی وضعیت جسمانی افراد، معاینه سلامت دهان و دندان، جراحی و ترمیم برای افراد نیازمند و آموزش بهداشت فردی و عمومی.
این برنامه جهادی با هدف بهبود وضعیت معیشتی و آموزشی مردم روستای حمید و همچنین رفع نیازهای بهداشتی و پزشکی آنان برگزار می‌شود و تلاش دارد تا با همکاری جمعی از دانشجویان و مسئولان خیریه فردای سبز، شرایط بهتری را برای اهالی این روستا فراهم آورد.
 
«هُوَ أَنْشَأَکمْ مِنَ اْلأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَکمْ فِیها؛ او شما را از زمین آفرید و از شما آبادانی زمین را طلب کرد»؛
 هود: 61