تیغ گرما و وضعیت قرمز شاخص اشعه فرابنفش در استان

در خانه بمانید!

گرمای شدید هوا و قرمز بودن میزان شاخص اشعه فرابنفش در استان طی امروز و فردا به گونه ای است که درباره قرار گرفتن زیر تابش مستقیم نور خورشید هشدار صورت گرفته است. تیغ گرما به گونه ای است که به مردم استان توصیه شده است شنبه و یک شنبه حتی الامکان در صورت نداشتن کار ضروری در خانه بمانند. آن گونه که ظهر دیروز اعلام شد حداکثر مقدار شاخص اشعه فرابنفش خورشیدی در تمامی شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز و خیلی زیاد قرار داشت. حداکثر مقدار شاخص اشعه فرابنفش خورشیدی در تمامی شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز و خیلی زیاد قرار داشت. این شاخص در برخی از ساعت‌ها به صورت لحظه‌ای در وضعیت بنفش و بحرانی قرار می‌گیرد. توصیه می‌شود شهروندان از کلاه آفتابی، عینک آفتابی و ضد آفتاب استفاده کنند و از ساعت ۱۱ تا ۱۷ در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار نگیرند. شاخص اشعه فرابنفش از عدد صفر تا ۲.۵ در وضعیت پایین و رنگ سبز، عدد ۲.۵ تا ۵.۵ در وضعیت متوسط و زرد، عدد ۵.۵ تا ۷.۵ در وضعیت زیاد و نارنجی، عدد ۷.۵ تا ۹.۵ وضعیت خیلی زیاد و قرمز و عددهای بالاتر از ۹.۵ در وضعیت بحرانی و بنفش قرار دارند.  در همین زمینه، مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی از وضعیت خطرناک میزان اشعه فرابنفش در استان خبر داد. «نوربخش داداشی» اظهارکرد: تشعشعات خورشیدی همیشه در زمین وجود دارد اما بعضی از آن ها در بعضی از روزها و ایام سال بیشتر به زمین می‌رسد که خطراتی را برای مردم به دنبال دارد. وی افزود: اشعه فرابنفش یا UV سه نوع مختلف دارد که شامل UVB ، UVA و UVC می‌شود. نوع خطرناک این مدل‌ها اشعه UVA است که طول موج بلندتری دارد و عمدتاً از لایه ازن عبور می‌کند. وی تأکید کرد: این اشعه خطرناک، عامل اصلی سرطان پوست، آب مروارید و پیرپوستی است و باید به این موضوع توجه کرد. وی گفت: داده‌های پایگاه هواشناسی جهانی نشان می‌دهد این شاخص در ایران در روزهای شنبه تا دوشنبه در وضعیت قرمز است و مردم نباید در این ساعات که زمان اوج تابش اشعه UV است در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرند. مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی که با ایسنا گفت و گو کرد، با بیان این که قرار گرفتن در سایه نیز نمی‌تواند تمام آثار منفی آن را برطرف کند، اظهارکرد: اوج میزان این اشعه فرابنفش در استان شنبه و یک شنبه خواهد بود که احتمال دارد شاخص ۹ را نیز رد کند و در وضعیت بسیار خطرناک و بنفش قرار بگیرد. «داداشی» تصریح کرد: به مردم توصیه می‌شود ترجیحاً در منزل بمانند و در صورتی که از منزل خارج می‌شوند، زیر نور مستقیم آفتاب قرار نگیرند، حتماً از عینک آفتابی و کلاه استفاده کنند و لباس‌های ضخیم‌تر بپوشند. به گفته مدیرکل هواشناسی استان، میزان تابش اشعه فرابنفش در استان و کشور طی روزهای آینده نسبت به موارد گذشته قابل توجه است.
ایرنا هم در این خصوص نوشت: گرمای بی سابقه این روزها در خراسان شمالی حاکم شده مهمان تابستانی است که براساس اعلام مسئولان هواشناسی تا این هفته ماندگار است. نگرانی مردم از گرمازدگی و دغدغه مردم و مسئولان برای مدیریت مصرف انرژی، ارمغان موج گرمای سوزان در خراسان شمالی است. هواشناسی خراسان شمالی اعلام کرده است که تب داغ هوا روزهای آتی تداوم دارد و مردم دمای هوا تا ۴۰ درجه سانتیگراد را تجربه خواهند کرد. هرچند گرمای هوا تا ۴۰ درجه سانتیگراد در خراسان شمالی بی سابقه است اما خشکسالی و آثار آن سال های سال است که در این خطه از کشور چنبره زده است که البته با افزایش دما، تاثیرات آن افزایش می یابد. مدیرکل هواشناسی خراسان‌شمالی در این باره گفت: گرمای کم سابقه در کشور و در این استان حاکم شده است و البته امسال تابستان گرم پیش بینی شده بود، چند روز آتی در مناطق مختلف استان افزایش دما پیش بینی شده است و دمای هوا تا ۳۲ درجه و در برخی مناطق تا۴۰ درجه خواهد رسید. «نوربخش داداشی» اظهار کرد: این افزایش دما تا ۴۰ درجه سانتیگراد تا روز دوشنبه هفته آتی تداوم دارد، هرچند این موج هفته آتی پشت سر گذاشته می شود اما روزهای گرم تابستانی همچنان در انتظار مردم استان است. وی افزود: مردم استان در مناطق مختلف هفته اول مردادماه افزایش دمای هوا به میزان یک درجه بیش از نرمال، هفته دوم یک تا ۲ درجه بیش از نرمال، هفته سوم و چهارم نیز یک تا سه درجه بیش از نرمال را تجربه می کنند. مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: دمای هوا در مناطق مختلف استان در سه ماه آینده با افزایش دما به میزان ۲ درجه بیشتر از نرمال را تجربه می کنند که البته این رقم بزرگی است. وی با اشاره به کم سابقه بودن گرمای هوا در استان گفت: دمای هوای استان در سال زراعی جاری به طور میانگین ۱۲ درجه سانتیگراد ثبت شد که این رقم نسبت به بلند مدت ۱.۵ درجه سانتیگراد افزایش دارد، افزایش دمای هوا به این میزان، نگران کننده است. «داداشی»، افزایش تبخیر آب و شدت تاثیر خشکسالی را از اثرات افزایش دمای هوا عنوان کرد و گفت: هرچند امسال میزان بارندگی ها در خراسان شمالی نسبت به پارسال افزایش دارد اما بارندگی ها نتوانسته است دردی از خشکسالی را درمان کند. وی با بیان این که میزان بارش باران در استان در سه ماه آینده با کاهش تا ۱۰ میلیمتری نسب به مقدار نرمال پیش‌بینی شده است گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه ۱۳۷.۹ میلیمتر باران در استان ثبت شد که این رقم که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۸۳.۲ میلیمتر بارندگی بود ۵۴.۶ میلیمتر یعنی حدود ۶۵ درصد افزایش داشته است.
مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: میزان بارندگی در بلند مدت ۸۹.۵ میلیمتر باران ثبت شد که بر این اساس میزان بارندگی ها در سال جاری ۵۴ درصد افزایش دارد. وی درباره میزان بارندگی در استان در سال آبی جاری گفت: میزان بارندگی در استان از ابتدای مهرماه پارسال تا پایان تیرماه امسال ۲۶۷.۲ میلیمتر گزارش شده است که این رقم نسبت به بلند مدت ۲۴۵.۷ میلیمتر و در ۸.۷ درصد افزایش دارد. «داداشی» افزود: اکنون بر اساس ۴۴.۳ درصد از وسعت استان درگیر خشکسالی شدید است.