بارگاه عشق
بهروز- این روزها چشمم عجیب بارانی است و آسمان دلم توفانی، این روزها دوباره هوای تو در سر دارم و عجیب غربت غریبانه ات را می فهمم.
دستم را بر قلبم می گذارم به سمت تو رو می کنم و جوانه جوانه می رویم و باران باران می بارم. نجوای زیارتت بر آسمان دلم ابدی است.
وای خدای من چرا این دل را نمیشود شکافت و به سوی تو راهی شد.
دلم تنگ شده است برای نوای نقاره خانه؛ بانگ اذان و همهمه های مردمان حاجتمند درگاهت.
دوباره صدای بال ملائک است و صف به صف نماز عشق در بارگاه عشق.
مگر می شود به تو روی نکنم و غربت غم ها و شادمانی هایم را با تو نگویم؟
آقا جان، کبوتر دلم در دست های تو پناه گرفته است.دوباره نه، صد باره دخیل التماسم را به پنجره فولاد بسته ام و تیرگی شب را با چراغ یادت روشن کرده ام.
صدا صدای بال ملائک است که در گوشه گوشه حرم طنین انداخته است و عجب ترکیب قشنگی دارد چشم حاجتمند آهو در سایه روشن سحر گاه حرم.آقاجان صدای امن یجیب... در میان همهمه حرم صوت غالب است و لحظه به لحظه اوج میگیرد و دلم می گوید امشب شب حاجت روا شدن عاشقی دلسوخته است. می دانم که می دانی که چه در دل دارم و چه در سر و چه کرده است با من این دل شیدایی.
می دانم که می دانی غریبان درگاهت سنگینی صدها سال بیراهه رفتن را با خود حمل میکنند اما عشق که بر کویر دل ببارد این دل صحرایی بستان می شود و می دانم که امشب شب باریدن رحمت است و رخصت دیدار.
آقا جان «تا که ز عشق تو گدازم چو شمع، گرمی جان سوز به آهم بده».
بهروز- ایرانیان همیشه محب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بودهاند و این ارادت سابقه ای طولانی و ریشه های گوناگونی دارد که یکی از آن ها حضور امام رضا(ع) در خراسان است. به گفته مورخان پس از آن که مأمون بر برادرش امین پیروز شد، با توجه به علاقه مردم ایران به علویان، از موقعیت استفاده کرد و امام رضا(ع) را به ولایتعهدی فرا خواند زیرا خراسان یکی از نخستین مراکز تشیع در ایران بود و پس از استیلای بنی عباس بر بنی امیه و تسلط آنان بر خراسان، مردم به بنی عباس گرایش یافتند و می پنداشتند میان علوی و عباسی تفاوتی نیست چون هر دو از بنی هاشم هستند. با این حال، پس از ورود امام رضا(ع) به این منطقه، تشیع واقعی و اعتقادی گسترش پیدا کرد. مسئول نهاد رهبری در دانشگاه های استان با اشاره به مسیر حرکت امام رضا(ع) از مدینه تا مرو گفت: امام رضا(ع) همیشه از روش های گوناگون برای شناساندن شیعه بهره میبرد و در هیچ شهری فرود نمی آمد، مگر این که مردم به سراغ ایشان می رفتند و مسائل دینی و اعتقادی خویش را می پرسیدند. حجت الاسلام موسوی جاجرمی ادامه داد: حضور امام رضا(ع) در ایران و در خراسان بزرگ آن زمان موجب شناخت هر چه بیشتر مردم از مذهب تشیع شد. وی با تاکید بر این که امام از هر فرصتی برای بیان برحق بودن شیعه و اهل بیت(ع) استفاده می کرد، خاطرنشان کرد: حتی هنگامی که مامون از امام (ع)خواست تا خطبه بخواند به معرفی ولایت خود و ائمه(ع) پرداخت و فرمود:ما به واسطه رسول خدا(ص) بر شما حق داریم و شما نیز از جانب پیامبر(ص) بر ما حق دارید. زمانی که شما حق ما را ادا کردید، ما نیز بر خود لازم می دانیم که حق شما را به جای آوریم. پس در زمینه حق شما، حق ما هم باید ادا شود. وی خاطرنشان کرد: مامون نقشه ولایتعهدی امام رضا(ع) را با این هدف در سر پروراند که این امام بزرگوار نتواند به ترویج معارف دین بپردازد اما امام رضا(ع) از این فرصت استفاده کرد و ایرانیان هم که زمینه محبت، علاقه، ایمان و اعتماد به خاندان پیامبر(ص) را داشتند از این فرصت استفاده کردند و شاگردانی در این محضر تربیت شد که در نشر معارف اسلامی نقش مهمی ایفا کردند.حجت الاسلام موسوی جاجرمی افزود: سیره و علم امام رضا(ع) توانست تاثیر زیادی بر مردم بگذارد و ظلم ستیزی و عدالت خواهی که در مردم ایران ریشه داشت نیز دست به دست هم داد و تشیع در این خطه توسعه و ترویج یافت. فرزندان امام(ع) هم در این شرایط به خراسان وارد شدند و در این جا در کنار امام رضا(ع) و در جمع علویان بودند و برای همین است که تعدادی از فرزندان امام(ع) در گوشه و کنار ایران و خراسان مقبره و بارگاه دارند.امام جمعه موقت بجنورد با اشاره به تعدادی از یاران و تربیت شدگان مکتب امام رضا(ع) تصریح کرد: سیره عملی و علمی امام رضا(ع) منجر به نشر دین شد. مهمترین تربیت یافته مکتب امام رضا(ع) نیز اباصلت است که شخصیت والای این تربیت شده اهل بیت (ع) دوست و دشمن را به تحسین واداشته بود.وی افزود: شهادت امام رضا(ع) و حرم و بارگاه این امام موجب تجمیع شیعیان شد و اکنون هم می بینیم که در اطراف حرم،حوزه های علمیه و علمای بزرگی گرد آمدند و به نشر معارف اسلام و شیعه پرداختند.
دکتر «حبیب ا... صفرزاده» رئیس دانشگاه فرهنگیان
زوایای ناشناخته زندگی امام رضا(ع)
اگر چه دو دهه است که از طریق فرهنگ و هنر برای معرفی امام رضا(ع) به مردم فعالیت های خوبی انجام شده است اما زوایای نپرداخته ای هم وجود دارد که می تواند توسط مورخان و آن هایی که رویکرد جامعه شناسی دارند واکاوی شود و از طرفی اگر به زندگی ثامن الحجج(ع) با رویکرد ادبی و ذوقی اما منطبق با عقلانیت پرداخته شود جلوه های زیبایی را می توان خلق کرد که در شناخت مردم از ایشان موثرتر از هر وسیله دیگری است.ما امام رضا(ع) را با جلوه های مهربانی و ضامن غریبان بودن ایشان باور داریم اما به خوبی به آن ها پرداخته نشده است و جلوه های هنری آن را کار نکرده ایم. از سویی اگر در حوزه تاریخ، نقل های تاریخی نوشته شده برای خواص مناسب است و تاریخ حرکت امام رضا(ع) و رخدادهای زندگی ایشان در سفر به خراسان باید به زبان های مختلف و برای سنین مختلف به روز و بازگو شود تا همه و به ویژه نوجوان و جوان با آن آشنا شوند. به هر حال داستان هایی در تاریخ در مورد ایشان مضبوط است اما وابسته به قله های متقن و محکمی نیستند و در این زمینه اگر آستان قدس یا جشنواره رضوی کار نگارش روز آمد شده درباره سیرت ایشان را به مورخان سفارش دهند شاید جذبه خوانش زندگی امام هشتم(ع) برای همگان بیشتر شود زیرا تاکنون درباره زندگی ایشان کار فاخر و خوبی انجام نشده است و به این وسیله می توان گام های بلندی در این مسیر برداشت.
حجت الاسلام «آزموده» مدیر مدرسه تخصصی امام خامنه ای
نقش امام رضا(ع) در گسترش اسلام
محمدی- مدیر مدرسه تخصصی امام خامنه ای در بجنورد به تاثیرات حضور امام رضا(ع) در ایران پرداخت.حجت الاسلام «آزموده» با بیان این که اسلام توسط نبی مکرم (ص) تاسیس شد و امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) تثبیت اسلام را بر عهده داشتند، افزود: در آن مرحله، گروه هایی از بنی امیه و بنی عباس هجمه هایی را بر ضد اسلام شروع کردند و امام حسن(ع) با صلح و امام حسین(ع) با شهادتشان نقش دفاع از اسلام را بر عهده داشتند.وی با بیان این که امام سجاد(ع)، امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) نقش احیاگری مجدد شریعت را داشتند و به نوعی تبیین تشیع و بنیان گذاری و حرکت مجدد شیعه را بر عهده داشتند و اسلام وارد مرحله جدیدی شد ابراز کرد: 4 امام معصوم دیگر و از جمله امام رضا(ع) نقش تشریح آموزه های شیعی و تبیین آن ها و تثبیت حرکت شیعه را بر عهده داشتند.این استاد حوزه علمیه ادامه داد: فعالیت های امام کاظم(ع)، امام رضا(ع) ، امام جواد(ع) و امام هادی(ع) در راستای گسترش تفکر شیعی و بیان ویژگی های شیعیان است و این 4 امام، همت خود را برای ارتقای تفکر شیعه گذاشته بودند.
حجت الاسلام «آزموده» با اشاره به موضوع قبول ولایتعهدی توسط امام رضا (ع) گفت: آن حضرت بنا نداشتند در امور سیاسی دخالت و با بنی عباس در این جهت همکاری و ولایتعهدی را قبول کنند و ولایتعهدی را با شرایطی از جمله دخالت نکردن در عزل و نصب ها، عدم پذیرش ماموریت رسمی، قبول نکردن حقوق دستگاه عباسی، ساکن شدن در مسجد به دلیل ارتباط بیشتر با مردم وعدم اسکان در کاخ قبول کردند.
حجت الاسلام «آزموده» با بیان این که امام رضا(ع) جزو امامانی هستند که بیشترین روایات را در زمینه معرفی شیعه دارند، گفت: امام رضا (ع) نامه های متعددی به نمایندههای خود در شهرها و کشورهای مختلف می فرستادند و ملاک های شیعه واقعی را در آن بیان میفرمودند.وی افزود: حرکت دیگر امام رضا(ع) در زمینه حرکت شیعه، مناظره های متعددی بود که مامون آن را ترتیب داده بود و آن حضرت از این مناظره ها برای حرکت و نفع شیعه استفاده و همیشه از مناظره ها استقبال می کردند.
مدیر مدرسه تخصصی امام خامنه ای در بجنورد با بیان این که امام رضا (ع) سیستم وکالت را راه اندازی کردند و از طریق وکلا با مردم ارتباط داشتند و نامه های آنان را پاسخ می دادند، افزود: با بررسی سیره امام رضا(ع) خواهیم دید که رفتارهای ایشان برای رشد اسلام بود و می خواستند مسلمانان را یک پله جلو بیاورند و بصیرتشان را زیاد کنند.وی ابراز کرد: حرکت امام رضا(ع) چنان جامع بود که بعد از ایشان هیچ فرقه دیگری در شیعه ایجاد نشد.این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: امام رضا(ع) حرکت شیعی را تثبیت کردند و به بدنه جامعه، فکری را نفوذ دادند که بعد از آن شاهد هیچ انشعابی نبودیم و «عالم آل محمد» از القاب ایشان است.حجت الاسلام «آزموده» بیان کرد: وقتی موضوع انتقال امام(ع) به مرو مطرح شد، مامون سپاهی را فرستاد تا مانع ارتباط مردم در طول مسیر با آن حضرت شوند و امام رضا(ع) طوری اسکان و شهرها را انتخاب می کردند تا بیشتر با مردم ارتباط بگیرند و بیشتر فرهنگ شیعه را معرفی کنند و از جمله این شهرها نیشابور بود که به لحاظ علمی می درخشید و بزرگترین شهر آن منطقه به حساب می آمد.وی با بیان این که امام رضا(ع) وقتی وارد این شهر شدند، مورد استقبال مردم قرار گرفتند و مردم برای این که ایشان را به منزل خود ببرند با هم رقابت می کردند تا میزبان آن حضرت باشند تصریح کرد: امام رضا(ع) وقتی استقبال و تشنگی مردم را در پذیرش کلام اهل بیت(ع) دیدند حدیث معروف سلسلهالذهب را مطرح کردند و بعد رفتن آن امام از شهر، نیشابور یکی از پایگاه های مهم تفکر شیعی در ایران شد و حتی از مرو هم تعداد شیعیانش بیشتر بود .