printlogo


آرزوی بر باد رفته والیبالیست های شیروان
حسرت حضور در لیگ‌های کشوری
عوض زاده

 رشته های ورزشی مختلف هر کدام علاقه مندان و طرفداران خود را دارند، در شیروان اما والیبال از جایگاه خاصی برخوردار است و همواره طرفداران زیادی داشته است.
از گذشته  والیبال شیروان به عنوان قطب والیبال استان شناخته شده است و کسب مقام های ارزنده استانی و کشوری از دهه 40 تاکنون و نیز معرفی بازیکنان زیادی در سطوح مختلف گواه این موضوع است.
شاید بتوان دوران حضور تیم والیبال قند شیروان در سوپر لیگ والیبال کشور را دوران طلایی والیبال استان نام برد جایی که «قند» به مقام چهارم سوپر لیگ و عنوان بهترین تیم شهرستانی مسابقات دست یافت؛ تیمی که در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد فعالیت داشت و در نهایت به دلیل مشکلات مالی منحل شد.
بعد از آن والیبال در شیروان تا مدت زیادی به خواب رفت و خبری از حضور حتی در مسابقات استانی نبود. طی دو، سه سال اخیر، والیبال شیروان جان دوباره ای گرفته است و قهرمانی های متعدد در مسابقات مختلف استانی نشان از ظرفیت بالای این رشته در شیروان دارد.
اما با این حال ورزشکاران و مردم شیروان خواستار حضور تیمی از این شهر در لیگ های کشوری هستند؛ موضوعی که متاسفانه بارها نقل محافل متولیان امر بوده اما تاکنون محقق نشده است.
از طرفی وجود علاقه مندان و تماشاگرانی که حتی در مسابقات استانی والیبال سالن شهید حمید پوررضای شیروان را پر می کنند مبین جایگاه این رشته ورزشی در شیروان است.
یکی از والیبالیست های شیروانی با اشاره به ظرفیت های والیبال شیروان می گوید: در سال 95 تیم شیروان با حضور در لیگ کارگران استان به عنوان مهم ترین مسابقات آن سال استان، بدون باخت قهرمان لیگ شد و امسال هم در لیگ استان که هفته پنجم را سپری می کند دو تیم از این شهرستان، بدون هیچ باختی، در رده های اول و دوم جدول رده بندی قرار دارند. «محمد مختاری» که سابقه دو سال حضور در لیگ دسته یک کشور را با تیم شهرداری بجنورد دارد می افزاید: در حال حاضر 10 بازیکن از شیروان در مسابقات جام بسیج خراسان رضوی در شهرستان قوچان شرکت کرده اند که به دو تیم تقسیم شده اند و در آن جا هم بدون هیچ باختی تیم های اول و دوم گروه هستند.
وی با بیان این که در هیچ پستی کمبود بازیکن نداریم اظهارمی کند: با همین بازیکنان بومی می توانیم یک تیم بسیار خوب در سطح کشور داشته باشیم.
یکی از شهروندان نیز با گلایه از این که شیروان در حال حاضر در هیچ رشته ای در لیگ های کشوری تیم ندارد می گوید: این شهرستان در بسیاری از رشته ها قطب ورزش استان شناخته می شود اما عدم حمایت مالی باعث شده است از حضور در لیگ های کشوری محروم باشد. «خوش نیت» با اشاره به شور و نشاطی که به واسطه حضور تیم قند در سوپر لیگ والیبال کشور در شیروان به وجود می آمد خاطر نشان می کند: حضور در این گونه رقابت ها علاوه بر شکوفا کردن استعدادها و بسترسازی برای رشد ورزشکاران باعث کاهش آسیب های اجتماعی می شود.
در همین باره دبیر هیئت والیبال شیروان می گوید: در حال حاضر تیم های والیبال این شهرستان در تمامی رده های سنی حرف اول را در استان می زنند.
«حبیب مقیمی» می افزاید: برای تیم داری در مسابقات لیگ دسته دو کشور (زیرگروه) به لحاظ بازیکن و مربی بومی مشکلی نداریم اما نبود منابع مالی کافی سدی در مقابل تیم داری در لیگ های کشوری است. وی با اشاره به حضور 15 مربی آقا و 10 مربی خانم فعال در رشته والیبال در شیروان و استعدادهای شگرف بازیکنان در رده های سنی پایه بیان می کند: استقبال از این رشته در شیروان به حدی است که فقط طی یک سال اخیر مسابقات و لیگ های مختلفی همچون جام نوروز، جام رمضان، لیگ اداره ها و جام دهه فجر در شهرستان با حضور پرشور تیم ها و تماشاگران برگزار شده است.
در همین باره رئیس هیئت والیبال شیروان نیز می گوید: طی یک سال اخیر در هیئت والیبال شیروان سعی کرده ایم با برگزاری رقابت های شهرستانی و حضور در مسابقات استانی و برگزاری مسابقات و همایش ها سطح والیبال شیروان را تا حدودی به گذشته برگردانیم و از رکود سال های قبل خارج کنیم.
 «احمد مدبر» با بیان این که متاسفانه از سوی هیئت والیبال استان هیچ گونه حمایتی وجود نداشته و حتی یک ریال به هیئت شیروان کمک نشده است اظهارمی کند: با این حال با نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی صحبت هایی شده است تا بتوانیم برای مسابقات پیش رو یک تیم  را در مسابقات لیگ دسته دو کشور شرکت دهیم.