اَللّـهُمَّ قَرِّبْنی فیهِ اِلی مَرْضاتِکَ، وَجَنِّبْنی فیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَنَقِماتِکَ، وَوَفِّقْنی فیهِ لِقِرائة
خدایا نزدیکم کن در این ماه به سوی موجبات خشنودی ات و دورم ساز در آن از خشم و عذابت و موفقم دار در این روز بخواندن آیات.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
علوی- روزگاری آواز چاوش خوان ها در کوچه های شهر با آن سکوت فراگیر و عمیقش می پیچید و همه با صدای «بیدار باش» آن ها از خواب بیدار می شدند و خود را برای خوردن سحری و به جا آوردن عبادت آماده می کردند. این چاوش خوان ها در هر شهری با گویش رایج اهالی آن شهر، مردم را از خواب بیدار و آن ها را به عبادت با خدا دعوت می کردند. برای این که فردی خواب نماند، چندین بار بیدار باش خود را با صدای بلند اعلام و در کوچه ها با زدن طبل مردم را بیدار می کردند.
شب خوانی ها، دورهمی های ساده و افطار زیر نور کم سوی چراغ های موشی حال و هوای خوبی داشت و هر سال خاطره هایی خوش را برای مردم به ارمغان می آورد. صدای غلغل سماورهای بزرگ نفتی که با روشن شدنشان بوی نفت همه اتاق را فرا می گرفت، سفره های بی ریای مادربزرگ ها و دعای سحری که تلاوت می شد، خواب را از چشم همه می ربود و پای سفره های سحری می کشاند. سفره هایی که همه افراد خانواده دور آن می نشستند، مهربانی بر دل ها حاکم بود و هیچ فردی تنهایی در اتاق خود و در خلوت خود نبود. همه با هم بودند، وقتی بزرگی از میان جمع مانند همیشه کتاب دعا در دست می گرفت و دعای سحر را تلاوت می کرد همه سر تا پا گوش بودند و از شنیدن آن لذت می بردند، دست ها به سوی آسمان بلند می شد، هر فردی زیر لب دعایی را زمزمه می کرد و حاجت خود را به زبان می آورد. یکی اشک می ریخت، دیگری چشم به آسمان میدوخت و یکی خواسته های دلش را می گفت، هر فردی به هر شکلی که می توانست، با خدای خود راز و نیاز می کرد. جرعه جرعه آب خوردن پس از به گوش رسیدن صدای اذان مغرب و عشا، تلاش و رقابت با خواهر و برادرها بر سر زودتر مسواک زدن، صدای آشنای دعای سحر، طعم دلنشین خواندن نماز اول وقت در صبح ، شمردن روزهایی که کم سن و سال ها توانسته اند با وجود جثه کوچکشان روزه بگیرند و جایزه گرفتن از پدر و مادرها و یا پدربزرگ و مادربزرگ ها همه خاطره هایی است که انسان را با خود به زمان های دور می برد و اشک را بر دیدگان جاری می سازد.
برکت توحید
«ملیحه تجلی» یکی از بانوان قدیمی که به گفته خودش خانه پدری اش محل جمع شدن همه اعضای فامیل بود، عنوان می کند: در خانه پدری ام از اذان صبح تا آخر شب باز بود و هر یک از همسایه ها و فامیل که دوست داشتند کنار هم باشند، به خانه ما می آمدند و افطاری و سحری را دور هم می خوردیم. وی ادامه می دهد: وقتی کوچک بودیم در ماه مبارک رمضان، روزه «کله گنجشکی» می گرفتیم و همه پدر و مادرها بچه هایشان را تشویق می کردند تا روزه کله گنجشکی بگیرند،حتی آن هایی که به سن تکلیف نرسیده بودند، این نوع روزه گرفتن را تمرین می کردند تا بتوانند خود را برای سال های بعد که به سن تکلیف می رسند، آماده کنند.
وی از ماه مبارک رمضان به عنوان ماهی برای تزکیه روح و جسم یاد می کند و می افزاید: بیشتر والدین در زمان قدیم برای فرزندان خود مثال می زدند که همان طور که ما خود را برای نوروز آماده و خانه تکانی می کنیم، باید برای ماه رمضان نیز آماده کنیم و این ماه فرصتی برای تزکیه نفس و سلامت جسم است تا بدن نیز بتواند دوباره نیروی خود را بازیابی کند. وی که از گذشته های دور هنوز خاطره هایی به یاد دارد، عنوان می کند: آن زمان با این که کوچک بودیم و هنوز به سن تکلیف نرسیده بودیم، اما پدر و مادرمان تاکید داشتند که برای خوردن سحری بیدار شویم و همه دور یک سفره بنشینیم و غذا بخوریم تا هم از این دورهمی لذت ببریم و هم این که آداب روزه گرفتن را تمرین کنیم و بیاموزیم و بیشتر در این باره به بچه ها آگاهی می دادند.
او از برگزاری دوره های قرآن نیز در آن زمان یاد می کند و می افزاید: در آن زمان صبح ها یا یک ساعت قبل از افطار دوره های قرآن در مساجد یا خانه های مردم برگزار می شد و همه خانم ها همراه با فرزندانشان در این دوره ها شرکت می کردند. همه دور تا دور اتاق بزرگی می نشستند و هر روز به کمک هم یک جزء از قرآن کریم را تلاوت می کردند. بانو «تجلی» ادامه می دهد: از آن جایی که خواندن سوره توحید برای همه قداست داشت نوبت هر فردی که می شد که این سوره را تلاوت کند، بعد از افطار شیرینی می آورد و بین همه پخش می کرد چون به این اعتقاد داشتند و هنوز هم عقیده دارند که سوره توحید باعث خیر و برکت می شود و به یمن آن شیرینی پخش می کردند یا برای افطار آش می پختند.
این شهروند کهنسال خوردن غذاهایی مانند انواع آش و سوپ را در زمان افطار جزو غذاهای متداول برای افطار در زمان قدیم نام می برد و می گوید: در زمان افطار بیشتر سعی می شد غذاهای سبک مانند آش، سوپ و شربت هایی مانند خاکشیر خورده شود. سپس در پایان شب شام میل و پس از خواب کوتاهی سحری خورده می شد.
طبل و بیدارباش
شهروندی دیگر هم ماه رمضان در زمان قدیم را بهترین زمان برای آموزش به خردسالان عنوان می کند و می افزاید: در این ماه به کودکان گفته می شد که چگونه باید رفتار اسلامی را بیاموزند و خود را برای روزه گرفتن آماده کنند. بانو «مستوفیان» ادامه می دهد: در زمان قدیم حدود یک هفته مانده به ماه رمضان، برخی از خانواده ها با خانه تکانی کردن به استقبال آن می رفتند و از آن جایی که در ایام روزه داری به خوبی نمی توانستند به نظافت خانه های خود بپردازند، قبل از فرا رسیدن این ماه مبارک این کار را انجام می دادند. البته وی به این هم اشاره می کند که برخی از خانم ها قبل از فرا رسیدن این ماه مبارک مقدار زیادی فطیر می پختند، سبزی خشک می کردند و مواد غذایی مختلفی را آماده می کردند تا در ایام ماه رمضان برای پخت و پز مشکلی نداشته باشند. این بانو بیان می کند: افراد قدیمی سعی می کردند با روی خوش پذیرای کودکان و نوجوانان باشند و به همه سوالات آن ها در زمینه روزه داری با حوصله پاسخ دهند تا آن ها را به روزه داری تشویق کنند.
وی یادی از بیدار شدن در زمان سحر می کند و می گوید: آن زمان از ساعت برای کوک کردن و بیدار شدن به موقع خبری نبود و به همین دلیل عده ای به نام «چاوش خوان» بودند که با به صدا درآوردن طبل و بیدار باش گفتن، مردم را بیدار می کردند، آن موقع غذاهایی مانند خورشت را شب روی چراغ سه فتیله ای می گذاشتیم و شعله آن را کم می کردیم که تا زمان سحر بپزد و خوب جا بیفتد. در حالی که اعضای خانه خواب بودند باید زنان سفره سحری را نیز آماده می کردند اما زمانی که چاوش خوان ها چندین بار روی طبل می کوبیدند می فهمیدند که فرصت اندکی تا اذان باقی مانده است و اگر تا آن زمان اهالی خانه خواب مانده بودند آن ها را بیدار می کردند، هر بار که چاوش خوان ها تندتر می کوبیدند مردم متوجه می شدند که وقت اذان صبح نزدیک است و باید زودتر کارهایشان را انجام دهند.
به گفته وی هر یک از اهالی خانه که بیدار می شد همسایگان خود را نیز بیدار می کرد تا مبادا فردی خواب بماند و هر یک از خانواده ها که از خواب بیدار می شدند فانوسی را روشن و به در خانه خود آویزان می کردند تا همسایه ها بدانند که آن ها بیدار هستند. وی بیان می کند: امروزه دیگر از آن فانوس ها و چراغ های روشن خانه ها خبری نیست و حتی برخی از مردم دیگر برای خوردن سحری بیدار نمی شوند و یا اگر هم بیدار می شوند دیگر دورهمی ها آن قدر کوچک است که به سختی می تواند خاطره ای را برای همه به ویژه کوچک ترها به جا بگذارد.
یک پژوهشگر فرهنگ عامه به نقش پررنگ سحرخوان ها در بیدار کردن به موقع مردم اشاره می کند و می گوید: اگر این افراد نبودند به سختی می شد به زمان دقیق اوقات شرعی پی برد و به موقع همه کارها را انجام داد. «عاقل» ادامه می دهد: سحرخوان ها از یک ساعت مانده به اذان صبح روی بام خانه خود می رفتند و اذان می گفتند و مردم را به صلوات فرستادن دعوت می کردند. وی اظهارمی دارد: سحرخوان ها تا نزدیک اذان به خواندن ادامه می دادند و سپس هنگامی که وقت اذان نزدیک می شد ابیاتی را می خواندند که پایان هر بیت آن با یک صلوات همراه بود و همین علامتی بود تا افرادی که تازه بیدار شده اند بفهمند وقت کمی برای سحری خوردن دارند. سپس دعاخوان ها دعای سحر می خواندند و بعد موذن اذان می گفت. وی می افزاید: در زمان افطار هم از یک ساعت پیش از غروب آفتاب سه بار بر طبل نواخته می شد و این نواختن ها هر بار تندتر می شد تا مردم بدانند که چقدر به زمان افطار نزدیک شده اند و چه وقت می توانند از کار روزانه دست بکشند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
اسعدی- رسیدگی به پرونده متهمان فساد اقتصادی آلومینا در دادگاه آغاز شد.دادستان عمومی و انقلاب بجنورد روز گذشته با بیان این خبر در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: پرونده 16 متهم فساد اقتصادی شرکت آلومینای ایران، با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست، به دادگاه ارسال شد تا دادگاه برای این متهمان حکم صادر کند.«مسلم محمدیاران» افزود: بررسی پرونده فساد اقتصادی در شرکت آلومینای ایران از اسفند ماه سال 93 در شعبه اول بازپرسی آغاز شد که پس از بررسی های دقیق، برای تمامی 16 متهم این پرونده از سوی همین شعبه قرار مجرمیت زده شد.وی اظهارداشت: پس از صدور قرار مجرمیت، دادستان برای این متهمان کیفر خواست صادر کرد و مجازات متهمان را مطابق با قوانین و مقررات خواستار شد.وی بیان کرد: پرونده این متهمان اکنون در دادگاه در حال رسیدگی است و با طی شدن روند رسیدگی، دادگاه حکم این افراد را تعیین می کند.
جرایم متهمان پرونده مذکور، در یک فرآیند زمانی ارتکاب در یک دوره 4 ساله و مشخصاً از سال 90 تا زمان دستگیری متهمان یعنی ششم اسفند ماه سال 93 به وقوع پیوست و ماحصل جرایم مالی انجام شده بیش از 2 هزار و 500 میلیارد ریال بود.بیش از2 هزار و 296 میلیارد ریال از این رقم، اختلاس شبکه ای، بیش از 73 میلیارد ریال تضییع حقوق بیت المال، بیش از 244 میلیارد ریال تحصیل مال از طریق نامشروع و 32 میلیارد ریال هم ارتشا بود.به این پرونده دادستانی به عنوان مدعی العموم، اداره های کل اطلاعات، دیوان محاسبات و بازرسی و نیز استانداری خراسان شمالی ورود پیدا کردند که پس از بررسی صورتحسابهای مالی، مواردی از بروز جرایم محرز شد.
جرایم متهمان عمدتاً در حوزه اختلاس شبکهای به مدیریت مدیرعامل سابق شرکت، پولشویی و تضییع حقوق بیت المال تعریف می شود. در پرونده تشکیل شده 16 نفر تحت تعقیب کیفری قرار گرفتند که پس از رسیدگی های قضایی اولیه و بعضاً فک و تبدیل قراردادهای سابق الصدور(بازداشت موقت به وثیقه) از این تعداد هم اکنون 4 نفر در زندان هستند و سایر متهمان پرونده بر حسب مورد با تأمین مناسب آزاد شدند.مهم ترین عناوین اتهامی منتسب به متهمان این پرونده، پولشویی از طریق مشارکت در اختلاس شبکه ای، ارتشا، مداخله خلاف ضابطه در معاملات دولتی، اهمال در انجام وظایف قانونی محول با فروش حجم عمده ای از محصول پودر آلومینا و شمش آلومینیوم و سایر اقلام شرکت بدون اخذ ضمانت نامه های لازم و تضییع و حیف و میل اموال عمومی و بیت المال از طرق مختلف از جمله نزول خواری است.به طور کلی و بر اساس اعلام مدیرعامل جدید شرکت آلومینای ایران، در مجموع حدود 220 میلیارد ریال از اموال نقدی شرکت آلومینا به بیت المال اعاده شده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
از بیست و پنجم تا بیست و هفتم ماه جاری محافل انس با قرآن با حضور قاری بین المللی کشور و قاری مصری در شهرستان های استان برگزار می شود. معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان در 35 بقعه استان از اعزام 29 مبلغ غیر بومی و 14 مبلغ بومی در این ایام و فعالیت خیمه های معرفت در 7 بقعه شاخص استان خبر داد. حجت الاسلام «صفری» برپایی نماز جماعت در 35 امامزاده و نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی و محافل انس با قرآن را از دیگر برنامه ها عنوان کرد.وی به رویکرد سازمان در باره پذیرایی افطار در 7 امام زاده شاخص و برپایی این سفره ها هم زمان با برگزاری جشن سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) در 18 بقعه شاخص اشاره کرد. وی به اجرای طرح نشاط معنوی در 42 امام زاده نیز اشاره کرد و افزود: اعزام 70 مبلغ بومی و غیر بومی و برگزاری پنجمین دوره طرح تربیت حافظان قرآن از دیگر برنامه هاست.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
اسدی-پرداخت وام مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم در استان از امروز آغاز شد.مدیر شعب بانک مسکن خراسان شمالی با اعلام این خبر به خبرنگار ما گفت: یک سال از اولین افتتاح حساب متقاضیان دریافت وام مسکن از این محل گذشته است و از امروز متقاضیان تسهیلات مورد نظر را دریافت می کنند.«اسدی کیا» با بیان این که 522 فقره حساب برای دریافت وام مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم در استان افتتاح شده است، اظهارداشت: تسهیلات پرداختی برای شهر بجنورد در بخش انفرادی 60 میلیون تومان و برای زوجین 120 میلیون تومان و در شهرستان های استان به ترتیب 40 و 80 میلیون تومان است.وی زمان بازپرداخت این تسهیلات را 12 ساله و نرخ سود را 13 درصد اعلام و عنوان کرد: خانه اولی بودن و خرید مسکن های کمتر از 15 سال ساخت از شرایط اصلی دریافت این تسهیلات است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
صدیقی-اداره کل هواشناسی خراسان شمالی از تداوم هوای گرم و وزش باد نسبتا شدید برای چند روز آینده در استان خبر داد. معاون اداره کل هواشناسی استان به خبرنگار ما گفت:بررسی نقشه های پیش یابی وتصاویر دریافتی ماهواره ای بیانگر افزایش ابر، وزش باد شدید ورگبار باران است. «نصرتی» افزود: بر این اساس برای امروز وتا اواسط هفته آینده در ساعات بعدازظهر وشب، وزش باد شدید، افزایش ابر و در پاره ای از نقاط رگبار باران توام با رعد و برق پیش بینی می شود. وی از تداوم و ماندگاری هوای گرم خبر داد و افزود: در 24 ساعت منتهی به صبح روز گذشته سنخواست با بیشینه دمای 38 درجه سانتی گراد گرمترین و فاروج با کمینه دمای 14 درجه سانتی گراد خنکترین نقطه استان بود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
شیری- بلایای طبیعی 930 میلیارد ریال، طی 3 ماه، به بخش های باغی، زراعی، تأسیسات و زیرساخت های کشاورزی و دام و طیور استان خسارت وارد کرده است.رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی روز گذشته با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: از اواخر اسفند ماه سال گذشته تا نیمه خرداد ماه امسال، بلایای طبیعی مختلفی به بخش های مختلف کشاورزی در استان خسارت وارد کرده که سرمازدگی بیشترین خسارت ها را در این بخش داشته است.«نامور» افزود: اگرچه بارش باران های شدید در ظاهر تأثیری بر بخش کشاورزی ندارد، اما باعث کاهش عملکرد گندم می شود.وی بیمه محصولات کشاورزی، آیین نامه اجرایی بند «د» و «ج» تبصره 11 و تخصیص اعتباراتی از محل ماده 10 و 12 را از جمله اهرم های حمایتی و جبران خسارت های بخش کشاورزی ذکر کرد.وی خاطرنشان کرد: از آن جایی که هنوز خسارت های 2 شهرستان در استان برآورد نشده است، احتمال افزایش آمار خسارت های برآورد شده نیز وجود دارد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
افشره
مشکلات در این محله فریاد می زنند محلی که قبلا به دباغ خانه معروف بود و اکنون درست زیر چشم اداره کل راه و شهرسازی قرار دارد.محله ای محروم با مردمی که خاموش با مشکلات خود کنار می آیند. نبود آسفالت آن هم در محلی که به شهر چسبیده است و در واقع داخل شهر است، نبود شبکه فاضلاب، جوی و جدول مناسب این محل را بیشتر به روستا شبیه کرده است.
بهروز -در پیشانی شهر جا خوش کرده اند همان جایی که هر مسافری که از جنوب بجنورد و از سمت اسفراین وارد شهر می شود نگاهش به آن جا می افتد. نام قدیمی این محل دباغ خانه بود که حالا به محله امام علی(ع) موسوم است . منطقه ای پلکانی شکل که اگر نگاه ویژه ای به آن می شد شاید اکنون به جای خانه های نیمه ویران و در حال ریزش که تعدادی از آن ها هنوز هم سند ندارند، همان باغ های قدیمی را که تا 30 سال قبل در این محل بودند، می دیدیم و ممکن بود بوستانی پلکانی و زیبا هم در این محل شکل می گرفت. آماری که به ما داده اند، خبر از سکونت قطعی 100 خانواده در این محل می دهد. خانواده هایی که به ادعای خودشان 30 سال است در این محل منتظر تعیین تکلیف سندهای خود هستند و خانه های ویرانه خود را نه می توانند بسازند و نه تعمیر کنند. حتی برخی کسبه هم می گویند پروانه کسب ندارند و سال هاست که بدون مجوز کار می کنند و جالب این جاست که درست بیخ گوش اداره کل راه و شهرسازی جا خوش کرده اند.این اداره کل آن سوی خیابان قرار دارد و این سمت هم بیغوله ای است که این خانواده ها در آن جا زندگی می کنند.
پله اول:
فاصله 20 تا 30 متری دیوار مجموعه ورزشی کارگران و این خانه ها را، جاده ای شنی پر کرده است. مجموعه ای که با ابهت قد برافراشته و سایه اش روی این خانه ها افتاده است فاصله ای واقعی بین داشتن و نداشتن، دیده شدن و در تیرگی ماندن. تا انتهای کوچه باریکی می روم که به نظر بن بست است اما راه باریکه ای از حیاط یکی از خانه ها باز شده و به سوی پایین امتداد دارد. خانه های 40 متری، 20 متری و گاهی فقط سقفی10 ، 15 متری که بتوان زیر آن شبی را به صبح رساند. از راه باریک نمی توانم پایین بروم و مجبورم برگردم و از راه دیگری به سوی کوچه ای که چند متر پایین تر است بروم. بوی نامطبوعی در هوا پیچیده است نگاهم به دنبال منشاء این بو است، متوجه می شوم که از هر خانه ای یک رشته باریک از پساب جاری است و راه خود را از میان خاک ها و سنگ های کوچه باز می کند و به سمت پایین می رود. کوچه های آسفالت نشده یادگار سال های بلاتکلیفی است.
پله دوم:
خودش را فاطمه معرفی می کند و هنگامی که می بیند پساب ها را دنبال می کنم که ببینم به کجا می ریزند، محل شاه لوله را نشانم می دهد و می گوید: بارها از مسئولان درخواست کرده ایم تا برای ما هم شبکه فاضلاب احداث کنند آن هم وقتی که با شاه لوله فقط 5 متر فاصله داریم. او یک جوی را نشانم می دهد که پساب در آن می ریزد و می گوید: این جوی منشاء ده ها بیماری و محل رشد حشرات است و بهداشت مردم را به خطر انداخته است در حالی که اگر یک جوی استاندارد در این جا ساخته شود پساب خانه ها به محل مناسبی هدایت خواهد شد اما این کار را انجام نمی دهند و می گویند به دلیل این که این جا باید تخریب شود، نمی شود هزینه کنیم.
فاطمه گریوانی ادامه می دهد: 30 سال است که ما را از همه امکانات محروم کرده اند به بهانه این که این محل در حریم راه است و یا این که کاربری آن فضای سبز است نه به ما اجازه تعمیر و اصلاح خانه های مان را می دهند و نه فروش این منازل را و نمی دانیم چه کنیم.
پله سوم:
دقیقا منازل شان یک طبقه پایین تر قراردارد اما نه در آخرین پله این محل پلکانی شکل.
مردی که خود را «شایسته» معرفی می کند، می گوید: خانه ام در حال ریختن است و نم تا سقف در دیوار خانه ام نفوذ کرده است و علت آن هم نبود شبکه فاضلاب و رها شدن فاضلاب و آب باران است. او هم با تأکید بر این که بسیاری از خانه های این محل سند ندارند اضافه می کند: به ما قول داده اند که زمینی مناسب به جای این خانه ها داده می شود و می توانیم از این بیغوله ها رها شویم اما 30 سال است که منتظریم و هیچ اتفاقی نیفتاده است و هم چنان بلاتکلیف مانده ایم.
یکی دیگر از بانوانی که در این محل زندگی می کند، می گوید: نبود آسفالت موجب شده است تا کودکان ما همیشه در ماه های سرد سال گل آلود به مدرسه بروند به طوری که سال قبل یکی از معاونان مدرسه شاکی شد و هنگامی که به او علت را گفتیم به دنبال آسفالت این کوچه ها هم رفت اما مسئولان جواب مناسبی ندادند. وی ادامه می دهد: آب باران از کوچه های بالا که آسفالت نشده اند برای ما گل و لای و انواع آلودگی هایی که از نبود شبکه فاضلاب ناشی می شود، به ارمغان می آورد.
وی بیان می کند: اداره کل راه و شهرسازی می گوید این محله به این دلیل که در حریم راه است باید تخریب شود و به ما وعده داده اند به محل مناسبی منتقل می شویم اما این اتفاق نیفتاده است. احسانی بیان می کند: زلزله اخیر شکاف های زیادی در دیوارهای منازل ایجاد کرده است و حتی گچ و رویه سقف برخی منازل هم فروریخت اما چه باید کرد؟ نداریم تا بسازیم و اگر داشته باشیم هم اجازه ساخت نداریم.
وی وجود انبارهای ضایعات را هم یکی از مشکلات مردم می داند و چند منزل مسکونی را نشانم می دهد که تا چند متر روی سقف منازل از ضایعات پر شده است با انواع لوله ها، ضایعات پلاستیکی و زباله های مختلف و دور انداختنی که چشم انداز زشتی دارند.
پله آخر:
پله پله که به پایین بیاییم ده ها خانه را می بینیم که شاید تصور زندگی کردن در این بیغوله ها برای خیلی ها ممکن نباشد و در این میان از هر پله می توان تا عمق بسیاری از خانه ها را دید. سقف خانه ها مثل حیاطی برای خانه های دیگر است. از سویی کوچه ها آن قدر شیب دارند که یکی از بانوان می گوید:به شهرداری گفته ایم که برای این پرتگاه ها حفاظی درست کند اما کو گوش شنوا و هر روز که کودکان ما به مدرسه و یا برای بازی به بیرون از خانه ها می روند احتمال سقوط از ارتفاع وجود دارد.
انتهای پلکان:
مشکلات در این محل خود سخن می گویند و برای ترجمه هم احتیاج به هیچ زبانی ندارند. درختان قدیمی که در کوچه های تنگ و بدون آسفالت هنوز زنده هستند نشان دهنده این است که تا چند دهه قبل در این محل باغ هایی بزرگ بوده که هنوز هم آثاری از آن ها را می توانیم ببینیم.
این جا صدای فاصله ها شنیده می شود؛ از داخل خانه های تنگ و تاریک، نم گرفته و نیمه ویران این سمت خیابان، مغازه های بدون پروانه و خانه پیرمرد و پیرزنی که از فقر گریه می کردند و گوشی می خواستند که به درد دل های شان گوش کند و خانواده دو نفره ای که با جمع آوری ضایعات و فروش آن ها زندگی می کنند.
گریوانی رئیس شورایاری این محل هم با تأیید گفته های اهالی بیان می کند: به دنبال خواسته های مردم هستیم و آن ها را هم به مسئولان شورا و شهرداری انتقال داده ایم و منتظریم ببینیم چه می شود.
رئیس شورای شهر بجنورد هم با بیان این که در دو سال اخیر برای این محل برنامه ای در نظر گرفته نشده است، بیان می کند: در طرح ساماندهی ورودی های بجنورد که دو سال قبل به شهرداری برای مطالعه و اجرا ارسال شد برای این محله هم برنامه ای تهیه شد.
افشین فر با بیان این که در سال های قبل طرحی داشتیم تا معوضی برای انتقال از این محل به اهالی داده شود اما این اتفاق نیفتاد، می افزاید: به عقیده شخصی من بهتر است که به کمک کمیسیون ماده 5 این مردم را از بلاتکلیفی خارج کرد و از سهم شهرداری ها هنگام داخل محدوده قرار گرفتن برخی محلات، اراضی برای انتقال این مردم در نظر گفته شود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
علی نیا- وزیر آموزش و پرورش با جذب 200 نیرو برای مناطق محروم خراسان شمالی موافقت کرد. معاون پژوهش، برنامهریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی عصر روز گذشته با بیان این مطلب و در گفت و گو با خبرنگار ما از تازه ترین خبرها درباره جذب نیرو گفت وادامه داد:وزیر قول جذب 200 نیرو برای مناطق محروم استان را داده است که باید مجوز آن را از سازمان برنامه ریزی بگیریم.
«خوش آینه» اظهارداشت: در سال 96، 10 هزار معلم در کشور استخدام می شوند که سهم خراسان شمالی از این استخدامی ها 170 نفر است که از این تعداد 70 زن و100 مرد جذب می شوند. وی ادامه داد: از طریق دانشگاه فرهنگیان نیز 180 دانشجو معلم پذیرش می شوند که بعد از 4 سال وارد چرخه آموزش و پرورش استان خواهندشد.وی ادامه داد: برای جذب 170 نفر شهریور یا مهرماه فراخوان ثبت نام از متقاضیان داده می شود. وی با اشاره به جذب 200 نفر بیان کرد: موافقت اولیه وزیر گرفته شده است و کارهای مربوط به جذب این نیروها از طریق مناطق کمتر توسعه یافته و مرکز برنامه ریزی کشور در حال پیگیری است . وی بیان کرد: از طریق رسانه ها اطلاع رسانی لازم برای جذب متقاضیان انجام خواهد شد.به گزارش خبرنگار ما، این در حالی است که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی، دوشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ما از نامشخص بودن استخدامی های جدید در استان خبر داده بود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.