باز این چه شورش است که در خلق عالم است ... روزها از آن واقعه عظیم می گذرد. این که هزار سال باشد یا هزار و 400 سال و یا چندین هزاره فرقی نمی کند، قیام عاشورا میلیون ها انسان را به خود دلبسته و وابسته کرده است. اما فهم این ماجرا را آن هایی دریافته اند که در اعماق این اقیانوس که کرانه هایش ناپیداست فرو رفته و دیده اند آنچه را که باید ببینند. عاشورا سخن عدالت است در برابر بی عدالتی ها و حاوی درس ها و پیام های بزرگی است؛ درس هایی از خورشید نینوا.
پیام های عاشورا
نماینده ولی فقیه در استان در مورد پیام هایی که عاشورا برای ما دارد می گوید: آرمان خواهی از مهمترین پیام های عاشوراست. آیت ا... «یعقوبی» می افزاید: امام حسین(ع) از همان ابتدا و روز اول، آرمان خود را اعلام و از آن پاسداری کرد و در برابر حرف زور کوتاه نیامد. امام جمعه بجنورد ادامه می دهد: مسئولیت پذیری از پیام های عاشوراست و امام مسئولیت اجتماعی داشت تا در برابر ناهنجاری های اجتماعی قد علم کند و همه ما مسئولیم تا با امر به معروف و نهی از منکر در برابر ناهنجاری های جامعه بایستیم و این پیام، پیام دیگر عاشوراست. وی در ادامه عنوان می کند: ما هم مانند امام حسین(ع) باید در مقابل کجروی ها، انحرافات، بد اخلاقی ها و ظلم های اجتماعی بی تفاوت نباشیم و عکس العمل نشان دهیم و موضع خود را صریح اعلام کنیم و منفعل نباشیم.
به گفته رئیس شورای فرهنگ عمومی استان، پیام دیگر عاشورا توجه به معنویت است به طوری که امام حسین(ع) در بحبوحه جنگ در ظهر عاشورا نماز را به جماعت برگزار کرد تا نشان دهد در هر کجایی که هستیم باید نماز را اقامه کنیم و ارتباط خود را با خدا قطع نکنیم بلکه باید این ارتباط پررنگ تر هم شود و به نماز اول وقت اهتمام بورزیم.
وی با بیان این که درس مهم دیگر عاشورا ایثارگری و گذشت است بیان می کند: امام حسین(ع) ظلم را نپذیرفت اما توبه و بازگشت حر را پذیرفت و نشان داد اگر فردی خطایی کند و پشیمان شود باید توبه اش را پذیرفت.
نماینده ولی فقیه در استان با بیان این که عزاداری های ماه محرم در استان و بجنورد به خوبی و باشکوه برگزار شده است، عنوان می کند: حضور جوان ها و نوجوان ها در این عزاداری ها خوب و قابل تقدیر است. وی می گوید: برخی حواشی در عزاداری ها وجود دارد که مانع تمرکز جوان ها و نوجوان ها بر اصل مطلب می شود که باید آن ها را از عزاداری ها حذف کرد.
فرهنگ عاشورا
مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیان استان هم با بیان این که فرهنگ عاشورا و معرفی امام حسین (ع) و رشادت های یاران باوفایش نباید فقط منحصر به ماه محرم باشد، می گوید: در طول سال باید با برگزاری مراسم، یادواره های شهدا و برنامه های دیگر، به معرفی الگوها برای نسل جوان و نوجوان بپردازیم.
حجت الاسلام «محمدی» با اشاره به هفته امر به معروف و نهی از منکر می افزاید: امر به معروف و نهی از منکر باید تبیین شود و یکی از اهداف امام حسین (ع) احیای همین امر بود.
وی اظهارمی کند: وظیفه ما شناساندن امر به معروف و نهی از منکر از نسلی به نسل دیگر است و شهدا نیز با تأسی از امام حسین (ع) در این راه قدم گذاشتند.
وی با بیان این که امام حسین (ع) به همراه 72 تن از یارانش حماسه خلق کردند، تصریح می کند: با یادآوری آن حماسه میتوان به عظمت نهضت حسینی پی برد و برای حرکت ها و مبارزات ظلم ستیزانه در طول تاریخ الگویی داشت.
این کارشناس مذهبی با بیان این که در کربلا برای اقشار مختلف الگو داریم، اظهار می کند: حضرت علی اکبر(ع)، الگوی جوانان، حضرت قاسم(ع)، الگوی نوجوانان و حبیب بن مظاهر نیز الگوی پیرمردان است و هر فردی می تواند با درس گرفتن از این الگوها رفتار عاشورایی داشته باشد.
اخلاق محوری
رئیس ستاد اقامه نماز استان هم در این مورد بیان می کند: هر جوان منصفی پیام عاشورا را دریافت می کند که نخستین آن عزتمندی است و امام حسین(ع) به ما یاد داد که نباید زیر بار ذلت برویم. حجت الاسلام «احمدی فر» با اشاره به نهضت گاندی در مبارزه با سلطه انگلیسی ها بیان می کند: گاندی در نهضت خود گفت حرف من برگرفته از حرف امام شیعیان است که می گوید زیر بار ظلم زندگی نمی کنم و مرگ را ترجیح می دهم. وی ادامه می دهد: این در حالی است که این روزها دشمنان اسلام می خواهند ما را زیر سلطه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود ببرند و برخی از کشورهای مسلمان مانند عربستان، ثروت مسلمانان را در اختیار آمریکا قرار می دهند. وی می افزاید: شرافت، اخلاص و خدا محوری از دیگر درس های عاشوراست و برای همین است که عاشورا در تاریخ زنده ماند چون متصل به خدا و دین و خدا محور است و چیزی ماندگار می شود که برای خدا باشد.
وی تصریح می کند: اخلاق محوری از دیگر درس هایی است که باید از عاشورا بیاموزیم و امام حسین(ع) نشان داد که در هر حال و شرایطی باید اخلاق مدار بود و تا آخرین لحظات حیات هم سعی بر این داشت تا لشکر عمر سعد را از راه انحراف بازگرداند. وی اضافه می کند: از همه مهم تر امام حسین(ع) نهضتی خدا محور داشت و ارتباط او با خداوند به اندازه ای قوی بود که حتی در هنگام جنگ هم دست از عبادت برنداشت و با اقامه نماز ظهر به جماعت، به لشکر دشمن نشان داد که باید نماز اول وقت خوانده شود و هیچ عذری در این باره قبول نیست.
وی ادامه می دهد: عاشورا را می توان به رودی تشبیه کرد که جان های تشنه را سیراب می کند و هیچ گاه از فوران و جوشش نمی ایستد.
الگوی عملی و رفتاری
دکتر «عابدی» که یک جامعه شناس است می گوید: درس بزرگی که از حماسه عاشورا گرفتم، الگوی عملی و رفتاری برای شناخت زندگی و مرگ است. او ادامه می دهد: زیباترین نوع زندگی، تسلیم کامل حق بودن و گردن نهادن به خواسته اوست حتی اگر بهایش با جان پرداخته شود و اگر انگیزه الهی، عمل و رفتار در چارچوب اراده و خواست خدا در جهت دادن به زندگی و مرگ انسان نقش داشته باشد، در این حال است که هم زندگی دارای مرتبه و رتبه است و هم مرگ انسان.
وی بیان می کند: نوعی از مرگ اجباری و غیراختیاری است و با پایان یافتن اجل اتفاق می افتد، اما نوع دیگر مرگ اختیاری است و با ارزش. وی اظهار می کند: بسیاری از مرگ های اختیاری یا مرگ هایی که در راه انجام وظایفی مثل تأمین معاش و دفاع از مال و جان باشد، ارزش دارد ولی ارزش تکاملی آن کم است. اما اگر مرگی انتخابی و با هدف رضایت خدا، دفاع از دین و رهبری و کشور باشد، عالی ترین مرتبه و زیباترین مرگ است که به آن شهادت می گویند.
وی بیان می کند: حماسه عاشورا و نهضت امام حسین(ع) و یاران باوفایش، تجسم حق جویی بود و در دوران 8 سال دفاع مقدس این نوع مرگ را بارها و بارها شاهد بودیم و جان فشانی هایی دیدیم که رزمندگان اسلام داشتند و تا پای جان شان بر سر عقیده و ایمان شان ایستادند و در نهایت به قرب الهی رسیدند و چه درسی از این بالاتر؟
مسئول عقیدتی، سیاسی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) استان نیز می گوید: اگر فردی می خواهد به اهداف سفر امام حسین (ع) به کربلا پی ببرد باید به نامه هایی که به مسلم بن عقیل، اهالی بصره، محمد بن حنفیه و ...نوشته است مراجعه کند.
حجت الاسلام «محمود زمانی» افزود: در متن نامه ای که از سوی امام حسین (ع) به برادرش محمد بن حنفیه ارسال شده، به اهداف سفرش برای اقامه امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امت رسول خدا (ص) اشاره کرده است.
وی با بیان این که یکی از انحرافات موجود در آن زمان، وجود حاکم فاسد در راس حکومت اسلامی بود ابراز کرد: امام حسین (ع) با این حاکم فاسد بیعت نکرد.
وی ادامه داد: جامعه آن روز نیاز داشت که حرکتی در آن به وجود بیاید تا متوجه شوند که این جامعه دچار انحراف شده و از داخل خراب است که در ظاهر اسلامی بود اما باطنش اسلامی نبود و نیاز به واکسینه شدن داشت.وی با بیان این که اصلاح یعنی ساماندهی تصریح کرد: همان طوری که پیامبر (ص) جامعه را اصلاح کرد، نیاز است اصلاحاتی از جمله اصلاح در باورها، رفتار، روابط، مباحث اقتصادی و روحیات داشته باشیم.