بهروز- آفتاب چتر نورانی خود را روی کوچه باریک و قدیمی باز کرده است.
به نیمه های کوچه می رسم. در چوبی زیبایی را باید بزنم که با گل میخ های فلزی تزئین شده و دو کلون دارد. دو کلون که هر یک از آن ها صدای متفاوتی دارد. یکی برای مردان و دیگری برای زنان و با به صدا درآوردن آن ها اهالی خانه در می یابند که مهمانشان خانم است یا آقا. کنار در سکویی از سنگ قرار دارد، سکویی که اگر زبان داشت از صدها مرد و زنی حرف می زد که در این سال ها روی این سکو نشسته اند تا نفس تازه کنند و خستگی بگیرند.
صفای خانه های قدیمی
در می زنم و منتظر می مانم. صدای پایی که از «هشتی» می آید من را به گذشته ها می برد و تداعی کننده صدای پای مادربزرگ است که همیشه گوش به زنگ آمدن مهمان بود؛ مهمانانی که گویا قدم بر چشم مادر بزرگ می گذاشتند و جایشان در مهمان خانه دل او بود. بچه که بودم هشتی خانه برایم دنیایی از اسرار بود و محل خیالبافی های کودکانه. همیشه درمورد آن هایی که در می زدند و پشت در بودند خیال پردازی می کردم.از دالان های نیمه تاریک و پررمز و راز که می گذشتیم وارد نور می شدیم و روشنایی حیاط هایی که چه کوچک و چه بزرگ حتما درخت، باغچه،گلدان، حوض و فواره داشت.چه صفایی داشت آن خانه های قدیمی.
آن روزها با خروس خوان صبح و همراه با طلوع آفتاب همه بیدار می شدیم نه ناشتایی را با عجله می خوردیم و نه نهار ظهر را به تنهایی و غروب نشده خانه ها پر از هیاهو می شد.آن روزها همه اهل شام خوردن بودند و دور سفره هایی می نشستیم که پر از انرژی بود و نان را با چاشنی عشق و محبت می خوردیم.
حیاط، باغچه،گل و گلدان
حیاط خانه اگر چه بزرگ نیست اما جهانی به وسعت یک تاریخ دارد. چند باغچه که پر از گل های پاییزی است و چند درخت به و سیب و زردآلو و گلدان هایی که بعضی ها از شمعدانی ها پر شده اند و بعضی ها هنوز خالی هستند.
خانم خانه می گوید: خانه این گلدان ها در زمستان پشت پنجره اتاق هاست. پنجره هایی که تعدادی از آن ها با شیشه های رنگی تزئین شده است.
حوض وسط حیاط تقارن باغچه ها را بهتر نشان می دهد.حوض آبی رنگ، برگ های پاییزی زرد و سرخ و چادر رنگی بانوی خانه تابلویی از آرامش است که انگار نقاش چیره دستی آن را کشیده است.صدایی می گوید بفرمایید داخل؛ صدایی همنوا با هشتی،دالان، حوض،باغچه،درخت، نور ، گل و آفتاب و پله و ایوانی که همه و همه من را به میهمانی می برد که متفاوت است. مهمانخانه و نشیمن با دری چوبی از هم جدا می شوند. مهمان خانه دری به حیاط نیز دارد که اکنون پشت آن میز سنگینی گذاشته شده است که نشان می دهد از آن دیگر استفاده نمی شود.
بانوی خانه در وسط را باز می کند اول داخل مهمانخانه می شوم که چند طاقچه بلند و گچ بری هایی دارد که زیبایی خاصی به اتاق داده است. گلدان های قدیمی، عکس و بشقاب های نقش دار، تزئین دهنده رف و طاقچه هاست و در چوبی یک گنجه هم در گوشه ای از اتاق دیده می شود. از در وسط می گذرم و به اتاق نشیمنی می روم که گرمی و سادگی اش دل را مصفا می کند. سقف این دو اتاق با ورقه های چوبی تزئین شده است که الوارها و تیرهای سقف را از چشم پنهان می کند.
اتاق های آفتاب گیر
اتاق خواب در خانه های قدیمی دیده نمی شود در یک سوی فضایی که می توان به آن هال گفت همراه با دو اتاق جنوبی دیده می شود که به گفته صاحبخانه تابستان ها به آن جا می روند.اتاق های خنکی که آفتاب گیر نیستند.اتاق های تابستانی نامیده می شوند. در چوبی دیگری در این فضا وجود دارد که با باز شدنش دنیایی از عشق و محبت نمایان می شود. آشپزخانه ای بزرگ با اجاقی قدیمی که اکنون از آن استفاده نمی شود و در عوض در گوشه ای میزی قرار دارد با اجاق گاز قدیمی 3 شعله که نه فر دارد و نه فندک و برق. در سکوی بلندی که در گوشه دیگر آشپزخانه است چراغ 3 فتیله ای قرار دارد و این فضا از تهاجم مدرنیزه در امان نمانده و کابینت های فلزی نا همگونی عجیبی با سقف چوبی خانه ایجاد کرده است.
اصرار برای نوسازی
بانوی خانه که «میمنت» نام دارد؛ می گوید: هر بار که بچه ها از گوشه و کنار به بجنورد می آیند و در خانه ما جمع می شوند اصرار می کنند که این خانه را با یک خانه تازه تعویض کنیم و یا بکوبیم و دوباره بسازیم اما من و همسرم راضی به این کار نمی شویم. 50 سال است که در این خانه زندگی می کنم و 6 بچه در این خانه بزرگ کردم و هر گوشه آن پر از خاطره است. حتی الان که در این کوچه فقط 3 منزل قدیمی مانده وهمه همسایه های ما آپارتمان نشین شده اند دلم نمی آید با وجود سختی زندگی در خانه های قدیمی از این جا دست بکشم و می بینید که حتی دربازکن برقی هم نداریم.او می گوید: خانه های جدید محرم و نامحرم ندارند، نه از آسانسور خوشم می آید و نه از آشپزخانه های اپن، در فضای تنگ و بدون نور دلم می پوسد و هرگز از این جا نخواهم رفت. صدای کلون در شنیده می شود و خانم خانه به استقبال آقای خانه می رود و زندگی جریان همیشگی خود را پیدا می کند. از این بهشت کوچک که خارج می شوم و پا به کوچه می گذارم با آپارتمان هایی مواجه می شوم که نور و زندگی را از کوچه گرفته اند.
ملغمه ای از معماری
آپارتمان هایی که این روزها می بینیم نه نشان از معماری ایرانی- اسلامی دارند و نه حتی اصول معماری غربی در آن ها رعایت شده است. ملغمه ای از انواع معماری ها با نماهایی که حتی در کشورهای غربی هم مدت هاست به کار نمی رود. یکی از شهروندان کهنسال بجنوردی که دستی در ساخت و ساز دارد در مورد تفاوت معماری های کنونی و قدیمی می گوید: در بیشتر خانه های قدیمی، حریم خصوصی افراد به دالانی هدایت می شد که به حیاط می رسید و سطح کوچه نیز با حیاط اختلاف داشت. «سلیمان بهروز» ادامه می دهد: به طور معمول در کف دالان، پله وجود داشت در این صورت، شخص وارد شونده از هشتی، داخل حیاط را نمی دید اما در خانه های امروزی، به ویژه در مجتمع های مسکونی به محض ورود از در خانه، محل زندگی ساکنان خانه هویدا می شود و چیزی برای محدود کردن دید وارد شونده وجود ندارد.
وی عنوان می کند: وجود ساختار باز در این ساختمان ها که به دلیل کمبود فضا ایجاد شده، هرچندکار بانوی خانه را آسان تر می کند ولی از این نظر که خانم خانه در برابر دید میهمان ها قرار می گیرد در واقع به نوعی شکستن حریم خصوصی است و این نوع ساختار برای خانواده ها و هم چنین میهمانانشان، سخت است.
وی خاطرنشان می کند: زندگی سنتی، با وجود سادگی، زیبایی و طراوت فراوانی دارد و در این نوع معماری ضمن توجه بسیار به زیبایی، از به کارگیری عناصر غیرضروری خودداری شده و از سویی این سادگی در برقراری روابط با همسایه ها تأثیر گذار است.
وی تصریح می کند: یکی دیگر از چیزهایی که کم کم شیوه سنتی آن در ساختمان ها به دست فراموشی سپرده شده، روش استفاده از نور است و نکته مهم این است که باید به جنبه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مسکن توجه شود و بدیهی است که خانه های سنتی، به شکل کامل تری این جنبه ها را پوشش می داد. وی با بیان این که در فضا و ساختار خانه های سنتی نوعی درون گرایی حاکم بود که به حفظ حریم خانواده منتهی می شد عنوان می کند: در فضای سنتی شخص قبل از آن که وارد محل اصلی ساختمان شود، حیاط طولانی و دالان ورودی، کم کم فضای متفاوتی را برای او ایجاد می کند و فضای خاص خانه، او را برای رو به رو شدن با اهل خانه و ارتباط روحی و معنوی با آن ها آماده می سازد.
تلاش برای زیبایی محل زندگی
یک مهندس عمران و شهرسازی هم در این باره می گوید: خانه های قدیمی را که می بینم این نکته برایم جالب است که آن زمانی که امکانات در حد بسیار پایین تری از حالا بوده و قدرت و توان اقتصادی مردم نیز با امروز قابل مقایسه نبوده چگونه این قدر برای زیبایی و آراستگی محل زندگیشان تلاش و هزینه می کردند.
«وحدتیان» ادامه می دهد: آن ها به تک تک عناصر یک خانه به شکلی هوشمندانه شخصیت می دادند و به ابعاد فرهنگی و کارکرد یک منزل مسکونی به طرزی دقیق همت می گماردند و به خانه تنها به عنوان محل خواب و استراحت نگاه نمی کردند.وی بیان می کند: این منازل حوض و باغچه، اندرونی و بیرونی، زمستانی و تابستانی، مطبخ و مصلی، پذیرایی و هشتی را با هم داشتند اما نکته حائز اهمیت این است که اتاقی به نام اتاق خواب نبود چون خوابیدن اصالت نداشت و اصل زندگی بر مبنای تلاش بود و تحرک و پویایی.وی ادامه می دهد: متاسفانه در حالی که باید متولیان به فکر ارائه الگوهای مناسبی برای شهرسازی باشند که رعایت اصول اعتقادی ما در آن ها دیده شود، این اتفاق نیفتاده و غفلت از این موضوع موجب شده است که تاکنون معماری شهرهای ما به ملغمه ای از انواع معماری هایی تبدیل شود که فاقد هویت است. وی ادامه می دهد: در الگوبرداری از ساخت و ساز غربی هم فقط آن چه را که دلمان می خواهد برداشته ایم و در ساخت مجموعه های مسکونی حتی به نیازهایی که کودکان دارند و در غرب به آن توجه می شود مانند تامین فضای مناسب بازی توجهی نمی کنیم.
خانه، فقط محل خواب
یک جامعه شناس هم در این مورد می گوید: ساختار خانه های کنونی به شکلی است که به محل خواب شبیه شده تا محلی که آرامش و نیازهای عاطفی خانواده ها را تأمین کند. «صفورا بلوکی» ادامه می دهد: همه وسایل خانه به تناسب با محل تلویزیون چیده می شوند و معماری کنونی موجب شده است تا حریم شخصی وسایلی مانند تبلت و موبایل و کامپیوتر شود نه اتاق و مهمان خانه و آشپزخانه.وی بیان می کند: فضای داخل آپارتمان ها مانند خانه های قدیمی نیست که مهیا کننده بازی و تفریح کودکان بود.یک کارشناس میراث فرهنگی هم می گوید: روی خانه های جدید شاید نتوان نام خانه را گذاشت زیرا در شهرهای پر جمعیت که حجم زیادی از مهاجرت را هم پذیرا شده خانه به خوابگاه تبدیل شده است.
«مستوفیان» با بیان این که خراسان شمالی اقلیمی سرد دارد، بیان می کند: با توجه به آب و هوای این استان و بجنورد، حیاط خانه ها کوچک تر از دیگر نقاط بود و اتاق ها را برای تمام فصول می ساختند و اتاق های تابستانی و زمستانی داشتیم. وی ادامه می دهد: به طور معمول در چند جبهه حیاط اتاق ها ساخته می شدند و اتاق های شمالی، جنوبی شرقی وغربی داشتیم اما چون فصل گرم سال کمتر بود اتاق های رو به آفتاب و نور گیر بیشتر از اتاق هایی ساخته می شد که خنک و جنوبی بود.
وی خاطرنشان می کند:از ویژگی های دیگر خانه های قدیمی بوم آورد بودن آن ها یعنی استفاده از مصالح بومی در ساخت و سازها بود که با توجه به وفور چوب و خاک به طور معمول در ساخت خانه ها از آن ها استفاده می شد.
وی ادامه می دهد: یکی از عواملی که موجب گود بودن حیاط های قدیمی نسبت به سطح معابر بود استفاده از خاک حیاط ها برای ساخت مصالحی مانند خشت و آجر بود و سقف خانه ها هم مسطح بود اما در اواخر دوره قاجار، سقف های شیروانی در بجنورد رواج یافت و دردوره پهلوی اول به طور کامل جایگزین سقف های مسطح شد.
وی ادامه می دهد: از ویژگی های خانه های بجنورد وجود منافذی به نام گربه گیر بود که برای انتقال رطوبت در دیوارها تعبیه می شد و دیوارهای ضخیم باعث نگهداری گرما و سرما و حفظ انرژی می شد و هم چنین زیر زمین یکی از ارکان اصلی برای نگهداری وسایل یا خوراکی ها بود.وی بیان می کند: نکته قابل توجه این است که فضای آشپزخانه (مطبخ)در این گونه ساختمان ها کاملا خصوصی بود و برای خانم خانه یک مکان امن حساب می شد و تنها خانم خانه به این مکان رفت و آمد داشت و همه این موارد موجب می شد تا منازل قدیمی محلی برای آرامش و آسایش خانواده ها باشد. وی در ادامه تصریح می کند: در خانه های قدیمی اتاقی به نام غریب نشین بود که برخی مهمانانی که صاحب خانه نمی خواست داخل خانه و اعضای آن را ببینند به آن جا هدایت می شدند و در آن به هشتی باز می شد به طوری که حتی حیاط خانه هم از دید پنهان می ماند و مهمان غریبه از هشتی به داخل اتاق می رفت و از همان جا هم باز می گشت. امروزه دیگر از آن خانه ها، حوض ها و هشتی ها خبری نیست و به جای همه آن ها آپارتمان هایی مغایر با فرهنگ بومی هر منطقه سر به فلک کشیده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
علوی- خوانندگان عزیز روزنامه خراسان شمالی می توانند سوالات حقوقی خود را طی تماس با دفتر روزنامه مطرح کنند تا پاسخ آن ها را از کارشناسان جویا شویم. در این شماره، «نبی ا... داوری» وکیل پایه یک دادگستری به سوال یکی از خوانندگان پاسخ می دهد.
همه مهریه مندرج در سند ازدواج خود را به میزان 500 سکه بهار آزادی در قالب سند رسمی با عنوان «اقرار به بذل مهریه» در حق زوج بذل کرده ام نظر به این که بخشش مهریه، عقد هبه محسوب می شود نیاز به قبول زوج است و همسرم تاکنون اقدام به قبول «بذل مهریه» از ناحیه اینجانب نکرده است. آیا می توانم نسبت به ابطال سند یاد شده از سوی دادگاه محل اقامت اقدام کنم؟ آیا بخشش مهریه عقد هبه است یا ابرای دین؟
پاسخ: بذل مهریه از اعمال حقوقی است و رعایت همه شرایط صحت معامله درآن ضروری است به طوری که اگر بذل مهریه بر اثر اعمال فشار از طریق تشویق، ترغیب، تدلیس، اجبار و اکراه باشد حسب مورد قواعد فضولی یا بطلان خواهد داشت.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
علوی- خوانندگان عزیز روزنامه خراسان شمالی می توانند سوالات پزشکی خود را طی تماس با دفتر روزنامه مطرح کنند تا پاسخ آن ها را از کارشناسان جویا شویم. در این شماره، «فروزان علوی مقدم» کارشناس مامایی به سوال یکی از خوانندگان پاسخ می دهد.
آیا نوشیدن بیش از حد مواد کافئین دار مانند چای و قهوه می تواند باعث سقط جنین شود؟
بیشترین دلیل سقط جنین در ماه های اول بارداری ناهنجاری های کروموزومی، اختلال هایی در سلول تخم، سن مادر، وجود برخی بیماری ها، مصرف داروها، مصرف الکل، سیگار و مواد غذایی آلوده است.مصرف متعادل نوشیدنی های حاوی کافئین در دوران بارداری هیچ ارتباطی با سقط جنین ندارد.اما زیاده روی در مصرف کافئین می تواند خطراتی را برای جنین به دنبال داشته باشد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
اکالیپتوس شهرت زیادی برای مقابله با سرماخوردگی و سینوزیت دارد به خاطر این که این گیاه دارای خواص ضد ویروسی و ضدباکتریایی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند.اکالیپتوس سیستم ایمنی بدن را تقویت و با ویروسها، باکتریها و آلودگیها مبارزه میکند، برای درمان برونشیت و سرفه مفید است، شوره سر را از بین میبرد، درد مفاصل را تسکین میدهد و تب را فرو مینشاند. روی یک قاشق چایخوری برگ خرد شده اکالیپتوس 150 میلیلیتر آب جوش بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید و روزانه 3 تا 4 فنجان از این جوشانده را (بعد از غذا) میل کنید. برخی افراد تصور میکنند که داروهای گیاهی کاملاً بی خطر و بدون عوارض جانبی هستند، اما توجه داشته باشید که این داروها نیز میتوانند به اندازه داروهای شیمیایی باعث مسمومیت و عوارض خطرناکی شوند. برای پیشگیری از هر نوع آسیبی بهتر است در مقدار مصرف داروهای گیاهی دقت کنید. کودکان زیر 3 سال، زنان باردار و شیرده، افرادی که دچار آلرژی یا بیماری صرع هستند نباید از روغنها و عصاره های گیاهی (که به آن ها افشرههای خوراکی نیز گفته میشود) استفاده کنند. اگر از این روغنها برای ماساژ استفاده میکنید حتماً بعد از استفاده دستان تان را با دقت شست و شو دهید و دور از دسترس کودکان نگه دارید در صورتی که در مورد خواص و نوع استفاده از این داروهای گیاهی شک دارید حتماً قبل از استفاده با پزشک و داروساز مشورت کنید.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
نرسیدن به بلوغ فکری یکی از مشکلات شایع همسران جوان امروزی است. بسیاری از زوج های جوان از نداشتن استقلال و بلوغ فکری همسران خود اظهار نارضایتی می کنند و عقیده دارند که نرسیدن به بلوغ باعث شده است تا همسرانشان در مسائل ریز و درشت زندگی از اطرافیان خود نظرسنجی کنند و آن ها را خواسته یا ناخواسته وارد زندگی خصوصی خود کنند. یک کارشناس ارشد روان شناسی در این باره اظهارمی دارد: تأثیرپذیری افراطی از دیگران و ناتوانی در تصمیمگیری از جمله مشکلات افراد نابالغ به شمار می رود. «محمدی» با اشاره به گستره بلوغ عنوان می کند: بلوغ ابعاد گسترده ای مانند بلوغ عاطفی، فکری، اجتماعی دارد و زوج های جوان باید مهارت های زندگی را بیاموزند و سعی کنند با مشورت و همفکری با هم برای زندگی خود تصمیم بگیرند. وی خاطرنشان می کند: بهترین کار برای ترک این عادت این است که همسران برای هم وقت بگذارند و با هم درباره مشکلات شان و تبعات منفی دخالت و همفکری بیشتر از حد دیگران صحبت کنند. به گفته وی در بیشتر موارد افرادی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند و به تصمیم ها و انتخاب های خود اطمینانی ندارند سعی می کنند تا در همه امور نظر دیگران را بپرسند و طبق خواسته آن ها رفتار کنند به عبارتی دیگر این افراد بیش از حد به تایید دیگران نیاز دارند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
به گفته محققان خواب کمتر از 3 ساعت و نیم و بیشتر از 8 ساعت و نیم، احتمال مرگ و میر را تا 15 درصد افزایش می دهد. بنابراین کم خوابی و پرخوابی هر دو می تواند خطرساز باشد. در این میان خواب زیاد می تواند نشانه بیماری باشد به طوری که افرادی که بیش از حد می خوابند نسبت به افراد دیگر، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت و چاقی قرار می گیرند.ساعت بیولوژیکی بدن به برنامه ثابتی نیاز دارد. اگر زمان خواب و بیداری به درستی مشخص نشود، فرد کارایی خود را از دست می دهد. افرادی که ساعت مشخصی برای خواب و بیداری ندارند حتی اگر زیاد هم خوابیده باشند، باز هم احساس خستگی می کنند. خواب زیاد می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در پی داشته باشد. همچنین هر چه افراد بیشتر بخوابند، بیشتر مستعد اضافه وزن می شوند و اضافه وزن مقاومت در برابر انسولین را افزایش می دهد که نتیجه آن نیز افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو است. خواب بیش از حد اختلالاتی را در متابولیسم گلوکز به وجود می آورد و حساسیت به انسولین را کاهش می دهد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
علوی- گیاه دارویی «فوفل» از خانواده نخل و به شکل درخت است که از میوه آن در برخی مصارف دارویی استفاده می شود . یک کارشناس گیاهان دارویی با بیان این مطلب اظهارداشت: مهم ترین مواد موثر دارویی این گیاه، کولین، آلکالوئید و تانن است. «مسعود معماریانی» به ذکر برخی از مهم ترین مصارف دارویی این گیاه پرداخت و افزود: این گیاه ضد کرم کدو، ضد باکتری و قارچ، ضد مالاریا و تب های نوبه ای است و همچنین از آن به عنوان داروی ضد سرفه استفاده می شود. به گفته این کارشناس، مغز دانه این میوه اثر ضد انگل دارد و به عنوان ملین، ادرارآور و همچنین برای رفع کمردرد مورد استفاده قرار می گیرد. به گفته وی، این گیاه برای مصارف خارجی به منظور تسکین خارش مورد استفاده قرار می گیرد. وی خاطرنشان کرد: به علت سمی بودن این گیاه باید از مصرف آن دردوران شیردهی و بارداری خودداری شود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گروه اجتماعی - اگزما یک بیماری سخت و خارش آن بسیار شدید است به طوری که به لایه محافظ پوست آسیب می رسد و پوست حساستر میشود. گاهی خارش آن قدر شدید است که احساس میکنید باید فریاد بزنید. به نظر میرسد اگزما اغلب روی صورت، دستها و پاها به وجود میآید اما میتواند روی هر نقطهای از بدن ایجاد شود. خارش و سوزش پوست، قرمزی، تاول و برآمدگی، تورم، برجستگی و پوستهپوسته شدن پوست از علایم این بیماری است. تماس با یک ماده تحریک کننده باعث قرمزی، خارش و ترشح پوست میشود. برخی معتقدند اگزما ناشی از فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن در پاسخ به عوامل ناشناخته و محرکهای محیط زیست است. اگزما اغلب در خانوادههایی شایع است که سابقه آلرژی و یا آسم دارند. غذاهای آلرژی زا شامل شیر، تخممرغ، گندم، سویا، بادام زمینی، آجیل، مرکبات (پرتقال، لیمو و گریپ فروت)، گوجهفرنگی و انواع توتهاست. اگر دچار اگزمای مزمن هستید، تمام مواد غذایی را که میخورید، برای چند هفته یادداشت و بررسی کنید و هرگونه رابطه میان رژیم غذایی و شیوع اگزما را در بدن تحت نظر بگیرید.علاوه بر درمان اگزما با داروهای خانگی، برخی تغییرات ساده در شیوه زندگی میتواند تا حدود زیادی به کاهش علایم اگزما کمک کند. استراحت کافی داشته باشید، تفریح کنید و به تمدد اعصاب بپردازید و افکار منفی را از خود دور کنید. دوش آب گرم در رسیدن به آرامش بسیار مؤثر است. از محصولات بهداشتی و آرایشی ضدحساسیت و ضعیف استفاده کنید. همیشه پوست خود را مرطوب نگه دارید. مرطوبکنندهها از خشکی پوست جلوگیری میکنند.هوای منزل را مرطوب نگه دارید. میتوانید از دستگاههای مرطوبکننده نیزاستفاده کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بدون هیچگونه کرم و یا محافظی در معرض نور خورشید قرار بگیرید و مطمئن باشید که این مدت کوتاه هیچ آسیبی به پوست شما نمیرساند. به این روش UV درمانی میگویند. از تغییرات ناگهانی دما جلوگیری کنید؛ اگرچه شاید با وجود الگوهای متغیر آب و هوایی، کمی مشکل باشد.لباسهای پنبهای بپوشید سعی کنید ملحفه و روتختی شما از جنس پنبه و یا نخ باشد. اگر خارش شما شدید بود، با جوراب و دستکش بخوابید. از قرار گرفتن در برابر آلرژنهای بالقوه، همچون گرد و غبار و گرده گیاهان، خودداری کنید. از مصرف لوسیونها، صابونهای خشن و شامپو و مواد شیمیایی قوی که حاوی رنگهای مصنوعی، اسانس و یا مواد محرک همچون سولفات سدیم لوریل هستند، اجتناب ورزید. از محصولات گیاهی و ضدحساسیت استفاده کنید که معمولاً عاری از هر نوع ماده تحریککننده ای هستند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گروه اجتماعی- آب مروارید نوعی بیماری چشم با دلایل گوناگون است که با تار شدن عدسی چشم آغاز شده و با افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی، بینایی چشم مختل میشود. آب مروارید می تواند ناشی از پرتوهایی مانند پرتوهای ماوراء بنفش و اشعه ایکس نیز باشد. از علایم آب مروارید می توان به افزایش دید نزدیک، تغییر مداوم شماره عینک و یا لنز تماسی اشاره کرد.آب مروارید به علت مصرف طولانی داروها مانند کورتن نیز ایجاد می شود.
شایع ترین شکل آب مروارید ناشی از افزایش سن است اما علت های دیگری نیز مانند مادرزادی، سابقه خانوادگی و مشکلات طبی مانند بیماری وجود دارد.
بین سنین ۶۵ تا ۷۴ سالگی، ۵۰ درصد و افراد بالای ۷۵ سال، ۷۰ درصد به بیماری آب مروارید مبتلا می شوند اما این بیماری می تواند از ۳۵ سالگی به بعد هم شروع شود.حساس شدن به روشنایی یکی از دلایل و نشانه های آب مروارید می تواند باشد. همچنین کم رنگ شدن یا محو شدن رنگها و دید کم در شب نشانه ای از بیماری آب مروارید است. تاخیر در درمان آب مروارید و عمل جراحی به کاهش بینایی منجر می شود.
تنها راه درمان آب مروارید جراحی است. به هر حال چنانچه علایم آب مروارید خفیف باشد تغییر نمره عینک ممکن است مشکلات را رفع کند. دوری از نور خورشید ممکن است به جلوگیری یا کند شدن پیشرفت آب مروارید کمک کند. عینک های آفتابی که نور ماوراء بنفش را جذب می کنند یا عینک های طبی با یک پوشش ضد اشعه ماوراء بنفش باعث حفاظت از چشم می شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در اخلاق اسلامی «کرامت» سرچشمه فضایل و کمالات انسانی است تا آن جایی که رسول خدا (ص) هدف از بعثتش را تتمیم وتکمیل مکارم اخلاقی می داند. آیت ا... «یعقوبی» نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی، در کتاب سیری در سیره اخلاقی- قرآنی امام حسین (ع) به این مهم پرداخته است که در ادامه می خوانید.
اکرام و تکریم به این معناست که سود و نفع انسان به فردی برسد بدون آن که طرف مقابل احساس نقص و کاستی کند. واژه کرامت با «عزت» و مناعت طبع، سیادت و بلند همتی هم افق است.
کرامت و بزرگواری، آقا منشی نشانه روح بلند و علامت شفقت بر خلق و محبت به دیگران است. کریم به فردی گویند که از بخشیدن به دیگران لذت می برد. از ننگ و عار به دور است و به همسایگان محبت می ورزد. آبرویش را به وسیله ثروتش پاس می دارد، خیرخواه و راهنمای دیگران است، از کار بیهوده می پرهیزد و نسبت به افرادی که به او بدی کرده اند گذشت و انسانیت دارد.
یوسف کریم
تاریخ الگوهای بزرگوار و کریمی را به نمایش گذاشته است که لحظه لحظه زندگی آنان درس کرامت و بزرگواری است. رسول خدا (ص) درباره کرامت یوسف می فرماید: «بزرگواری و کرامت یوسف مرا شگفت زده کرده است.»آری او بود که پس از آن همه بی مهری، بی وفایی و سنگدلی برادران نسبت به خودش در اوج عزت و اقتدار فرمود:«و لاتثریب علیکم الیوم» برادران یوسف زمانی که برادر را شناختند برای او پیام فرستادند که تو ما را صبح و شام دعوت می کنی و پذیرایی می نمایی و ما به جهت کوتاهی هایی که در پیش تو در رابطه با تو داشته ایم شرمنده می شویم یوسف در پاسخ آنان گفت: مردم مصر پیش از این مرا به عنوان عبدی که به ریاست و سلطنت رسیده است می نگریستند و می گفتند: « منزه است پروردگاری که برده زرخرید به بیست درهم را به این مقام رساند. ولی الان که فهمیده اند شما برادران من هستید و من از یادگارهای ابراهیم خلیل و خاندان او هستم و با عظمت و به دیده احترام به من می نگرند.» بدین وسیله یوسف کرامت و بزرگواری خود را نسبت به برادرانش اظهارداشت. در این زمینه نمونه دیگری از بزرگواری یوسف نقل شده که شنیدنی و خواندنی است: «چون حضرت یعقوب با یوسف پس از سال ها دوری کنار هم نشستند و زبان به سخن گشودند یعقوب به یوسف فرمود: پسرم داستانت را برایم بازگوی. یوسف گفت: « پدرم از آن چه برادرانم نسبت به من انجام دادند، مپرس، سوال کن که خداوند چگونه با تو رفتار کرد؟»
بزرگواری یوسف زهرا، حسین (ع)
کرامت و بزرگواری یوسف زهرا، حسین (ع) نیز شگفت انگیز و درس آموز است، او که در خانه وحی و امامت رشد کرد و از شیره جان عصمت تغذیه کرده بود سرشت وجودش با گوهر کرامت در هم آمیخت و گفتار و کردارش مظهر اعلای انسانیت و آینه تمام نمای فضیلت شد. سیره اخلاقی او د راین زمینه گسترده و دارای نمونه های فراوانی است که به یکی از آن ها اشاره می شود؛«حسن بصری» گوید: امام حسین (ع) باغی داشت که فردی به نام «صافی» باغبان آن بود. روزی حضرت به اتفاق یاران به سوی آن باغ حرکت کردند هنگامی که نزدیک باغ رسیدند امام دید آن غلام مشغول غذا خوردن است امام در پشت درخت نخلی پنهان شد به گونه ای که غلام او را نبیند. ناگهان امام مشاهده کرد که غلام نیمی از نان را خود خورد و نیم دیگر را به سگی که در کنارش نشسته بود داد. امام (ع) از این کار غلام شگفت زده شد. زمانی که غلام از غذا خوردن فارغ شد گفت: الحمد لله رب العالمین خداوندا من و سرورم را بیامرز همان گونه که به پدر و مادرش برکت دادی، ای بخشنده ترین بخشنده ها. در این هنگام امام حسین (ع) از پشت درخت آشکار شد و غلام را به نام «صافی» صدا زد.
غلام با شرمندگی بلند شد و از امام معذرت خواست و از این که آن حضرت را ندیده است پوزش طلبید. امام حسین(ع) به غلامش که باغبانش بود فرمود: « ای صافی مرا حلالم کن که بدون اجازه وارد باغ تو شده ام» صافی گفت: « این سخن برخاسته از کرامت و بزرگواری شماست سرورم.» امام فرمود: «دیدم که نیمی از نان را خود می خوردی و نیمی را به سگ می دادی، علت این کارت چه بود؟» غلام عرض کرد: سرورم دیدم که من غذا می خورم و این حیوان به من چشم دوخته است من از او شرمنده شدم دیدم او سگ شماست که حراست از باغ را بر عهده دارد و من هم نوکر شما و روزی خور و نان خور شما هستم. امام حسین(ع) از سخن غلامش گریان شد و فرمود:« اگر ماجرا از این قرار است پس تو را در راه خدا آزاد کردم و 2 هزار دینار نیز به تو بخشیدم» غلام عرض کرد: اگر مرا آزادم سازی همچنان باغبان تو خواهم بود.»امام (ع) فرمود:« انسان کریم باید سخنش عملش را تایید و تصدیق کند» من در آغاز که وارد باغ شدم تو را به عنوان صاحب باغ صدا زدم و از تو برای ورودم اذن و حلالیت طلبیدم و اینک بر سر آن حرفم هستم و باغ را با آن چه در او هست به تو بخشیدم بنابراین این ها را که با من آمده اند به عنوان میهمان خودت بپذیر و به خاطر من اکرامشان کن که خداوند در قیامت تو را اکرام خواهد کرد و از خدا می خواهم که به حسن خلق و ادب تو بیفزاید. غلام در جواب گفت: حال که این باغ را به من بخشیدی من هم آن را وقف یاران و شیعیان شما می کنم تا از آن بهره ببرند. این داستان نکات اخلاقی زیادی دارد، از جمله کرامت حسین (ع) و مهر و عطوفت او نسبت به زیر دستان، پرورش روح بزرگواری در دیگران، صداقت و تطابق گفتار با کردار و آزادگی و شخصیت دهی به گرفتاران و تحقیرشدگان.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.