برومند-مانه و سملقان یکی از قطب های کشاورزی در شمال شرق کشور است که سالانه مقدار زیادی از محصولات کشاورزی را تولید می کند. یکی از این محصولات که معمولا در سبد غذایی تمامی مردم جای دارد پیاز است که به دلیل کیفیت محصولات منطقه شهرت خاصی دارد و امسال به دلیل سرمای زودرس پاییزی اکثر پیازهای کشاورزان به جای این که وارد سبد غذایی شود، به تلی از خاک تبدیل شد و نتیجه زحمات این قشر زحمتکش به هدر رفت.
امروزه کاشت انواع پیاز شرایط و دستورالعمل های ویژه ای را می طلبد که ارائه این آموزش و برنامه ریزی ها معمولا برعهده جهاد کشاورزی است و از آن جایی که محصولات در زمان کاشت، نگهداری، وجین، برداشت و ارائه به بازار دارای شرایط خاصی است با رعایت این اصول مطمئنا کشاورز بهترین راندمان را در جمع آوری محصول خواهد داشت .
با وجود این که کشاورزان این منطقه رتبه های برتر کشوری را در کاشت و برداشت بذر پیاز دارند اما متاسفانه بیشتر مردم با وجود مشکلات سالانه ضررهای هنگفتی را در هنگام برداشت این محصول متحمل می شوند. محمدی یکی از پیازکاران مانه و سملقان است و با گلایه از گرانی بذرهای استاندارد می گوید: با وجود همه خطرات کاشت و برداشت معمولا سعی می کنیم بذر غیر استاندارد بخریم تا هزینه ها کاهش پیدا کند. یکی از کشاورزان مانه و سملقانی هم که به کشت پیاز و گوجه فرنگی اقدام می کند، اظهارمی دارد: به تازگی متوجه شده ام که جهاد کشاورزی آموزش هایی را در این زمینه ارائه می دهد اما اطلاع رسانی در این باره کم است.
صادقی می افزاید: چند سال است که کشت پیاز را شروع کرده و دچار ضرر شده ام و اگر آموزش ها به زبان ساده و در محیط روستا باشد برایمان مفید است . یکی دیگر از پیازکاران که به گفته خود دیگر پیاز کشت نمی کند، می گوید : سال های قبل بخش وسیعی از زمین را به کاشت پیاز اختصاص دادم و به قدری متضرر شدم که دیگر جرات کاشت پیاز را ندارم.ربانی ادامه می دهد: هزینه های کاشت ، داشت و برداشت زیاد است و قیمت پیاز هم گران، ولی در زمان برداشت قیمت ها به قدری افت می کند که نمی توانیم محصول خود را به قیمت مناسب بفروشیم و شاهد افزایش درآمد نسبت به هزینه باشیم.
زارعی یکی دیگر از پیازکاران در خصوص مشکلات خود در زمینه کاشت این محصول می گوید: تولید پیاز مرغوب و صادراتی نیازمند الگوی درست از زمان کاشت است و اگر جهاد کشاورزی بتواند این الگو و چارچوب کامل کاشت را آموزش دهد تا بتوانیم صادرات داشته باشیم، خیلی خوب می شود .
حمیدی یکی دیگراز کشاورزان نیز می گوید : هر سال بارعایت تمام موارد محصول خوبی برداشت می کنم اما متاسفانه اکنون به دلیل نبود صنایع بسته بندی و عرضه مناسب مجبورم محصول خود را به صورت فله ای به مشتریان بفروشم که عمده خریداران هم دلالان هستند و با قیمت پایین مجبورم محصولاتم را بفروشم. محبتی یکی دیگر از کشاورزان هم تصریح می کند : مانه و سملقان در نگهداری و عرضه محصولات کشاورزی به بازار مشکل بزرگی دارد زیرا کشاورزان بعد از برداشت محصول محیط مناسبی برای نگهداری از آن ندارند و معمولا از محصول در انبارهای غیر استاندارد نگهداری می کنند و امسال کلی از پیازهایم در این سرما یخ زده است و همه را بیرون ریختم و دچار ضرر شدم.
یکی از کشاورزان نمونه کشوری که رتبه برتر در برداشت بذر پیاز دارد نیز می گوید: رفع مشکلات کشاورزان نیازمند همکاری خود کشاورزان است.
ایوب عابدی اذعان می کند: با رعایت اصول اولیه کاشت، وجین، سم پاشی،برداشت و نگهداری محصول مرغوب و ارگانیکی را به بازار عرضه می کنم و با وجود توصیه های متولیان در جهاد کشاورزی، کشاورزان ندانسته هزینه های گزافی را متحمل می شوند و فقط خود کشاورزان هستند که با هماهنگی و یک سو شدن می توانند بهترین محصول را به بازار عرضه کنند .
در همین ارتباط مدیر جهاد کشاورزی مانه و سملقان در خصوص گران بودن بذرهای اصلاح شده می گوید: به دلیل کشت غیر مکانیزه، کشاورزان مقدار زیادی بذر استفاده می کنند و این کار باعث افزایش هزینه تولید می شود در حالی که اگر کشت توسط دستگاه خطی کار انجام و حتی از بذور اصلاح شده استفاده شود، هزینه بذر بسیار کاهش می یابد.
محسن نظام دوست با بیان این که هر سال کلاس ها و کارگاه های آموزشی زیادی در ارتباط با عملیات داشت پیاز، مقدار و زمان مصرف کودهای شیمیایی و آلی و بیولوژیک و مقدار و زمان مصرف سموم شیمیایی علف کش و آفت کش و قارچ کش برگزار می شود، افزود: ارتباط نزدیک و مستمر کشاورزان با کارشناسان کشاورزی و شرکت در کلاس های آموزشی نقش مهمی در ارتقای دانش فنی کشاورزان خواهد داشت و دانش فنی بالا می تواند در تولید محصول پاک نقش مهمی داشته باشد.
وی اظهار می کند: در اجرای الگوی کشت هر ساله به کشاورزان توصیه می شود سطوح کشت مطابق با سهمیه هر شهرستان انجام شود تا عرضه و تقاضا متناسب باشد و موجب تعادل قیمت بازار شود اما کشاورزان اغلب بدون توجه به الگوی کشت سطح زیادی را به کشت پیاز اختصاص می دهند و عرضه بالای پیاز موجب کاهش قیمت خرید می شود.
وی خاطر نشان می کند: اگر کشت پیاز به صورت مکانیزه انجام گیرد و طبق توصیه کارشناسان عمل شود هزینه تولید پیاز کاهش می یابد.وی کشت نشائی پیاز را الگویی مناسب برای کاهش هزینه تولید و یکنواختی پیازهای تولیدی و بازار پسندی بیشتر این محصول می داند و می گوید: کشاورزان می توانند با مراجعه به واحد زراعت مراکز جهاد کشاورزی اطلاعات جامعی از کشت نشائی کسب کنند.وی تصریح می کند: هر سال چندین کارگاه آموزشی برگزار می شود اما تعداد کشاورزان شرکت کننده در این کلاس ها محدود بوده است و کشاورزان استقبال کمی دارند.وی ادامه می دهد: این مدیریت آمادگی خود را اعلام می دارد تا در صورت استقبال کشاورزان، کلاس های متعدد آموزشی در زمینه تولید محصول پاک برگزار کند و در ضمن کشت نشائی پیاز نقش مهمی در بازار پسندی این محصول دارد.
وی صنایع تبدیلی پیاز را بسیار مهم می داند و اظهارمی دارد: کاهش هزینه تولید محصول و نیز اجرای الگوی مناسب کشت از صنایع تبدیلی مهم تر است چرا که تولید محصول پاک و یکنواختی محصول تولیدی موجب افزایش بازار پسندی پیاز می شود.وی می افزاید: یک سردخانه در این شهرستان ایجاد شده و آماده نگهداری از محصولات کشاورزی است اما نکته مهم رعایت الگوی کشت و تناسب عرضه و تقاضا در بازار است و تا هنگامی که الگوی کشت انواع محصولات زراعی به ویژه محصولات سبزی و صیفی رعایت نشود مشکلات متعددی گریبانگیر کشاورزان خواهد بود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
عوض زاده- ارتفاع برف در بعضی از نقاط بخش قوشخانه شیروان تا ساعت 15 روز گذشته به 25 سانتی متر رسید.«یوسفیان» بخشدار قوشخانه به خبرنگار ما گفت:شهر تکمران و دشت ها نیز شاهد بارش حداقل 5 سانتی متر برف بودند.بخشدار سرحد نیز در گفت و گو با خبرنگار ما از بارش 10 تا 12 سانتی متری برف در شهر لوجلی و محدوده آن خبر داد و اظهارداشت: در ارتفاعات نیز ارتفاع برف به حدود 15 سانتی متر رسید. «قویدل» با بیان این که در محورهایی که نیاز بود نمک و شن پاشی انجام شد و خودروهای برف روبی راهداری اقدامات لازم را برای برف روبی انجام دادند، گفت: در منطقه گلیل نیز مرزبانی با لودر بازگشایی محورها را انجام داد.به گزارش خبرنگار ما، هر دو بخشدار سرحد و قوشخانه با اشاره به پیش بینی های هواشناسی و احتمال ادامه بارندگی ها در روزهای پنج شنبه و جمعه از رانندگان اتومبیل هایی که در این بخش ها رفت و آمد می کنند خواستند حتما زنجیر چرخ و تجهیزات و لباس گرم همراه خود داشته باشند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
افشره
خرید از منازل و به همین بهانه دیداری تازه کردن، چند سالی است که در کشور رواج یافته است و خراسان شمالی هم از این قاعده مستثنی نیست. تعدادی از مردم با سفرهای دوره ای به کشورهای مختلف، اجناسی را به شکل محدود خریداری و به نزدیکان و آشنایان خود عرضه می کنند؛ اجناسی که با وجود تنوع کم، طرفداران بسیاری دارد. این نوع تجارت که به «تجارت چمدانی» شهره شده است، به عقیده کارشناسان تأثیرات منفی بسیاری بر اقتصاد کشور گذاشته است. این موضوع هم خراسان شمالی و هم کسبه و هم کارشناسان اقتصادی و متولیان امر را درگیر کرده است و از این موضوع گلایه مندند اما هنوز تدبیری عملی و جدی در این باره اندیشیده نشده و تجار تجارت چمدانی، ساماندهی نشده اند.
اسعدی- خرید از کسانی که اجناسی را از خارج از کشور وارد کرده اند و در منازل خود آن ها را به فروش می رسانند، موضوعی است که تقریبا بیشتر مردم به نوعی با آن مواجه شده اند حالا یا جنسی را خریداری کرده و یا درباره آن شنیده اند. بسیاری از ما افرادی را دیدهایم و میشناسیم که بهطور مستمر به کشورهای اطراف رفت و آمد دارند و در هر سفر خود در حجم محدود به مبادله کالا با دیگر کشورها میپردازند و اجناس اندکی را که خریداری کرده اند، نه از طریق گمرک و راه های قانونی تعیین شده برای مبادلات بلکه به وسیله چمدان های خود، به کشور وارد می کنند و با تبلیغ در میان اقوام و همسایه ها، آن ها را به فروش می رسانند. از این نوع تجارت که امروزه تعداد تجار آن کم هم نیست، به عنوان «تجارت چمدانی» یاد می شود. حالا این نوع تجارت چرا شکل گرفته و قانونی است و یا خیر و یا این که چه تأثیری بر اقتصاد و بازار می گذارد و اصلاً نوعی قاچاق اما از نوع خرد محسوب می شود یا خیر، موضوعی است که درگزارش پیش رو به آن پرداخته شده است.
واردات چمدانی چه ضرری دارد؟
«مهم ترین ضرری که واردات تجارت چمدانی دارد، ضربه ای است که به تولید داخلی از طریق کاهش رقابت کالاهای تولید داخل با کالاهایی که از طریق تجارت چمدانی وارد شده اند و مشمول تعرفه گمرکی نبوده اند، وارد می شود».یک کارشناس اقتصادی با بیان این جمله می گوید: افزایش این نوع واردات باعث می شود که تقاضا برای کالاهای تولید داخل کاهش یابد و تولید کننده با ظرفیت های خالی به تولید ادامه دهد که منجر به کاهش اشتغال و تولید خواهد شد.«کوهستانی» می افزاید: در صورتی تجارت چمدانی می تواند منجر به توسعه اقتصادی شود که صادراتی که از این طریق صورت می گیرد از واردات آن بیشتر باشد و واردات منجر به کاهش اشتغال و تولید نشود.
وی در ادامه مشکل اصلی تجارت چمدانی را واردات عنوان و بیان می کند: با توجه به این که تعداد افراد زیاد است و میزان کالاهایی که وارد می شود جزئی است کنترل بسیار سخت می شود اما می توان با شناسایی کالاهای (صنعت های) تولیدی آسیب پذیر داخلی، برای کالاهای مشابه خارجی آن ها بدون توجه به میزان و حجم واردات چمدانی آن ها تعرفه گمرکی در نظر گرفت.
تجارت چمدانی زاییده بحران اقتصادی
قانونی بودن این نوع تجارت در بیشتر کشورهای جهان در قالب مقررات مربوط به مسافران صورت میگیرد و در قوانین و مقررات کشورها از جمله قوانین جمهوری اسلامی ایران، سرفصلی با عنوان «قوانین و مقررات تجارت چمدانی» وجود ندارد. این جمله را یک کارشناس اقتصادی دیگر بیان می کند و می گوید: بسیاری از کارشناسان در این موضوع هم عقیده هستند که آنچه با نام تجارت چمدانی شناخته شده است، بیشتر موضوعی خودجوش و زاییده بحران اقتصادی یک جامعه و عدم وجود نظم و انضباط بازرگانی است.
«مقصودی» اظهارمی دارد: البته بعضی از کشورهای مشترکالمنافع جهان برای گسترش روابط تجاری خود با تسهیل مقررات واردات و صادرات کالاهای مسافری به نوعی این نوع تجارت را به رسمیت شناختهاند.
وی با بیان این که تجارت چمدانی تا حدودی ظرفیت رونق بخشیدن به صادرات و واردات کشور را دارد، خاطرنشان می کند: اکنون اوضاع نابه سامانی در اقتصاد ایران وجود دارد. بسیاری از افراد با سوءاستفاده از این نوع تجارت دست به قاچاق کالا میزنند و ضربه مهلکی را به اقتصاد کشور و تولید داخلی وارد میکنند. در حالی در کشور ایران شاهد وقوع چنین اتفاقاتی هستیم که در بسیاری از کشورها تجارت چمدانی یکی از عوامل پیشرفت صادرات محسوب میشود.
این فعال اقتصادی معتقد است: وقتی تاجری بتواند مقداری از کالای خود را بدون تشریفات گمرکی صادر کند، راه آسانتری برای بازاریابی محصولات اصلی تجاری خود انتخاب کرده است؛ اما امروزه بسیاری از چمدانها خالی از ایران خارج میشوند و مملو از پوشاک و کالاهای خارجی به ایران باز میگردند که این امر تولید داخلی و صنعت کشور را بیش از پیش به قهقرا کشانده است و ایران را به بازار انواع مارکها و برندهای خارجی تبدیل کرده است. در این شرایط میتوان گفت تجارت چمدانی برای ایران نه یک فرصت، بلکه تهدیدی بالقوه به حساب میآید.
قاچاق خرد
در این رابطه یک کارشناس حقوق هم می گوید: باید به این نکته توجه داشت که در حال حاضر واردات کالای چمدانی همان قاچاق کالای خرد است. به هر حال قاچاق در هر شرایطی قاچاق است، خواه این قاچاق در قالب یک چمدان باشد یا در قالب بزرگتری انجام پذیرد. قانونگذار نیز تفاوتی میان قاچاق جزء وکل قائل نشده و آن را مشمول مجازات میداند که البته بسته به میزان آن، مجازاتهای سبک و سنگین تعیین شده است و این امر از مبادی ورودی کشور کنترل میشود.
«شریف زاده» تصریح می کند: البته در تجارت چمدانی محدودیتهایی تعریف شده که اگر تبادل کالا از حدود معینی تجاوز کند، مشمول جریمه خواهد شد. در مجموع، قاچاق در قالب تجارت چمدانی بهگونهای نیست که بتوان با آن برخورد کرد، اما اکنون از بسیاری از مرزها کالا در قالب قاچاق چمدانی وارد میشود.
معضلی نگران کننده
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم در این باره می گوید: تجارت چمدانی به مواردی اطلاق می شود که اجناس از طریق مرز وارد می شود و ضوابط مشخصی برای آن تعیین شده است اما آن چه کسبه و بازار خراسان شمالی را آزار می دهد و به یک معضل نگران کننده تبدیل شده، این است که افراد اجناسی را از دیگر مناطق کشور و یا در برخی مواقع از خارج از کشور به استان می آورند و با اطلاع رسانی از طریق پیامک و یا شبکه های اجتماعی و تبلیغ فامیلی، آن ها را به فروش می رسانند.«یحیی نیکدل» می افزاید: با توجه به این که این افراد پروانه کسب و مجوز فعالیت ندارند، نمی توان بر فعالیت آن ها نظارت کرد. از سویی چنانچه مشکلی در رابطه با اجناس عرضه شده به وجود بیاید و این اجناس شاکی داشته باشند نمی توان موضوع را پیگیری کرد.
وی بیان می کند: این نوع تجارت بر بازار استان تأثیر منفی گذاشته و در برخی موارد کسبه به دلیل کسادی بازار به واسطه چنین فروش هایی، مجبور می شوند پروانه کسب خود را لغو کنند و به دنبال پیشه دیگری بروند و این در حالی است که افرادی که اجناسی را از جایی دیگر و به واسطه چمدان و یا هر چیز دیگری به استان می آورند و عرضه می کنند، هیچ نوع مالیاتی پرداخت نمی کنند.
از طرفی قیمت هایی که روی اجناس خود می گذارند، طبق نظر کارشناسی نیست و هر کالایی را با هر قیمتی که بخواهند عرضه می کنند.وی اظهارمی دارد: دغدغه ها در این ارتباط به دادستانی و اماکن انعکاس داده و در جلسه های مختلف در این رابطه مشکلات ناشی از این نوع تجارت و کسب و کار بیان شده است تا راه حل و چاره اساسی در این مورد اندیشیده شود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
بهروز- فعالان و خادمان اقامه نماز در خراسان شمالی، روز گذشته در اجلاس استانی نماز مورد تقدیر قرار گرفتند.به گزارش خبرنگار ما در پایان این اجلاس، برگزیدگان در دو بخش مدیران و دبیران اقامه نماز دستگاه های اجرایی و هم چنین فعالان و خادمان اقامه نماز شامل هفت مدیر و هفت دبیر اقامه نماز، دو امام جماعت، استاد دانشگاه، پزشک، پرستار، دهیار، شهردار، مدیر مدرسه و مهد کودک، دبیر پرورشی، دانش آموز، ورزشکار، کارگر، مددکار زندان، خانواده یک شهید مروج نماز و متولی ساخت نمازخانه بین راهی به عنوان شخصیت های فعال در امر اقامه نماز مورد تقدیر قرار گرفتند.نماینده ولی فقیه در استان در این اجلاس اظهارداشت: حفاظت و پاسداشت حریم و حرمت نماز از جامعه در برابر آسیب های اجتماعی مراقبت می کند.
آیت ا... «یعقوبی» با بیان این مطلب در دومین اجلاس استانی نماز، بر دو موضوع استحفاظ و استخفاف در نماز تأکید کرد و گفت: استحفاظ به معنی حفظ حریم و استخفاف به معنی سبک شمردن است.وی افزود: اگر حریم نماز حفظ شود، مصونیت اجتماعی پیدا می کنیم چرا که نماز علاوه بر جنبه درمانی، جنبه پیشگیری از آسیب ها را هم دارد.وی با بیان این که مومنان واقعی افرادی هستند که از نمازشان حفاظت می کنند، اظهار کرد: طبق آیات و روایات وارد شده اگر ما از نماز محافظت کنیم قطعا نماز هم از ما حفاظت می کند و به سمت آسیب ها و فساد نخواهیم رفت.امام جمعه بجنورد افزود: بر اساس آیات قرآن و البته طبق حدیثی از امام رضا (ع) باید به گونه ای نماز را اقامه کنیم که گویا نماز آخر مان است . وی یادآور شد: از راهکارهای حفظ نماز، قرار دادن آن در رأس امور، اقامه نماز در اول وقت، احساس حضور در محضر خدا و نماز را میزان و سنجش اعمال قرار دادن است.وی در خصوص استخفاف نماز هم گفت: نباید نماز را سبک بشمریم و نباید با بی حرمتی آن را خفیف جلوه دهیم.رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با بیان این که اقامه نماز سبب کاهش آسیبهای اجتماعی میشود، افزود: با اقامه نماز میتوان از بسیاری از ناهنجاریها پیشگیری کرد تا شاهد جامعهای سالم باشیم و اگر در جامعه جایگاه نماز حفظ شود، ارزشهای موجود در جامعه نیز حفظ خواهد شد. وی با تأکید بر این امر که باید اهمیت و ضرورت اقامه نماز و جایگاه نماز را در ذهن فرزندان خود تداعی کنیم، افزود: امروز با هجمههای فرهنگی دشمنان، مومن با نماز و باتقوا در برابر صدمات شیاطین محفوظ میماند.استاندارخراسان شمالی هم در این اجلاس اظهارداشت: با توجه به اهمیت فرهنگ نماز انتظار می رود دانشگاه ها و حوزه های علمیه پژوهش های علمی و میدانی خود را به این سمت سوق دهند و شوراهای اسلامی و شهرداری ها از بودجه های فرهنگی خود برای ترویج فرهنگ نماز استفاده کنند. «محمدرضا صالحی» با بیان این که تنظیم برنامه ها و جلسات اداری باید به گونه ای باشد که با نماز تداخل پیدا نکند، در عین حال بر پرهیز از افراط و تفریط در این حوزه تأکید کرد و گفت: از آن جایی که برخی از جلسات که ابتدای صبح برگزار می شود ممکن است تا موقع اذان طول بکشد چندان صحیح نیست که پنج دقیقه آخر جلسه را برای اقامه نماز اول وقت تعطیل و نیم ساعت بعد جلسه را شروع کنیم.مدیر مرکز تخصصی نماز قم هم در این اجلاس با تشریح فعالیت هفت ساله مرکز تخصصی نماز، به تلاش این مرکز برای تقویت توانایی های مهارتی فارغ التحصیلان در حوزه نماز اشاره کرد و گفت: فارغ التحصیلان این مرکز، در امر تدریس، تبلیغ، تحقیق و پژوهش فعالیت دارند.
حجت الاسلام «آیتی» با بیان این که تاکنون از سوی این مرکز بیش از 240 محصول در خصوص نماز تولید شده است، بیان کرد: در حوزه نماز، تالیف و پژوهش، نرم افزار، بازی، بنر، پوستر، کتاب داستان و طنز کار شده است.وی اظهارداشت: سال گذشته بعد از ارسال پیام مقام معظم رهبری به اجلاس نماز، کارگروه تخصصی ویژه نماز و آسیب های اجتماعی شکل گرفت که خروجی آن دو اثر پژوهشی بود که توسط اساتید مرکز تألیف شد.وی راه اندازی سایت نوجوان و جوانان را به منظور تقویت فرهنگ نماز از دیگر فعالیت های این مرکز بر شمرد و افزود: در راستای ترویج این مقوله مهم سعی کردیم فعالیت های نماز را از ستاد اقامه نماز به سمت دیگر نهادهای فرهنگی سوق دهیم و آموزش و ترویج این فرهنگ را در سرفصل های مختلف از سوی نهادهای فرهنگی آموزش دهیم.وی با بیان این که یک دهم آیات قرآن به نماز اختصاص دارد و یک پنجم روایات ائمه اطهار(ع) با نماز مرتبط است، افزود: همه این ها بیانگر این است که نماز بهترین راه هدایت انسان ها به شمار می رود. وی بیان کرد: اولین واجب در اسلام موضوع نماز است و همین اهمیت مبنای اولین سوال در روز قیامت است که بر اساس نماز بقیه اعمال انسان سنجیده می شود.حجت الاسلام «آیتی» با طرح این سوال که نماز چه ساز و کاری در راستای مقابله با آسیب های اجتماعی دارد، افزود: در رابطه با احصای آسیب های اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد و فسادهای اخلاقی نماز هم اثر پیشگیری دارد و هم اثر درمانی البته نمازی که با خضوع و خشوع باشد. وی ادامه داد: از آنجایی که تجمل گرایی، نابرابری زوجین، عدم تطبیق شأن منزلتی دو همسر، ضعف مهارتی، ناتوانی اخلاقی و ژولیدگی به عنوان عوامل اصلی طلاق اعلام شده اگر در هنگام ازدواج به سفارش قرآن و ائمه(ع) در خصوص انتخاب همسر خوب بر اساس ملاک قرار دادن نماز توجه کنیم، بسیاری از این قبیل مشکلات حل می شود.رئیس ستاد اقامه نماز خراسان شمالی هم هدف از برگزاری این اجلاس را تبیین توجه و ضرورت مقوله نماز، پی گیری دغدغه های رهبری در امر نماز و ارائه الگوهای برتر و معرفی برگزیدگان حوزه ترویج فرهنگ نماز معرفی کرد.حجت الاسلام «احمدی فرد» با بیان این که ستاد اقامه نماز به عنوان یک دستگاه نظارتی تلاش کرده عملکرد مطلوبی داشته باشد گفت: اگر انتقاد و یا پیشنهادی نسبت به عملکرد حوزه ما وجود دارد از آن استقبال می کنیم.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
علوی- 70 درصد از مردم استان، روزانه میوه و سبزی مصرف نمی کنند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی هر فرد حداقل روزانه باید 5 لیوان میوه خرد شده و سبزی مصرف کند که در استان ما فقط 30 درصد مردم میوه و سبزی مصرف می کند. دکتر «هاشمی» ادامه داد: میوه و سبزیجات به دلیل دارا بودن رنگدانه های مختلف سرشار از آنتی اکسیدان هستند که در پیشگیری از بروز سرطان نقش مهمی دارند، علاوه بر آن فیبر بالای موجود در میوه و سبزیجات باعث کاهش جذب قند در خون و کاهش وزن می شود و از بیماری ها و سرطان های دستگاه گوارش هم پیشگیری می کند. وی با اشاره به این که خراسان شمالی روی نوار سرطان دستگاه گوارش قرار گرفته است، اظهارداشت: موارد ابتلا به سرطان مری در استان نسبت به بقیه کشور بیشتر است با این وجود میانگین سرطان در استان ما پایین تر از میانگین کشوری است.این مقام مسئول بر لزوم تغییر ذائقه مردم تاکید کرد و افزود: سال گذشته کمپین حذف نمکدان از سفره ها بود که باید ادامه یابد زیرا بدن سدیم مورد نیاز را به اندازه کافی از مواد غذایی دیگر مانند لبنیات دریافت می کند. وی همچنین به لزوم کاهش مصرف شکر هم اشاره کرد و گفت: مقدار شکر مصرفی در کشور روزانه برای هر نفر 60 گرم است که توصیه می شود تا میزان 25 گرم کاهش یابد. وی این مقدار شکر را معادل 6 قاشق مرباخوری ذکر و خاطرنشان کرد: طبق توافق وزارت صنایع و معادن و استاندارد و تحقیقات صنعتی، میزان قند موجود در آبمیوه های صنعتی کاهش یابد تا ذائقه مردم به ویژه کودکان به سمت استفاده کمتر از شیرینی پیش برود. دکتر «هاشمی» البته از انعقاد توافق نامه ای با سازمان استاندارد خبر داد و گفت: طبق دستورالعملی مقرر شده است تا مقدار نمک موجود در نان کمتر از یک درصد باشد که این موضوع به استاندارد نیز اعلام شده است و از این به بعد جزو معیارهای بازرسی آن ها نیز خواهد بود. «علیزاده» کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان هم در این جلسه گفت: 50 درصد مردم استان بیشتر از غذاهای سرخ کردنی استفاده می کنند. وی میزان روغن به کار رفته در خشکه پزی ها را زیاد عنوان کرد و افزود: در حال تهیه و تدوین پروتکلی برای اصلاح تغذیه در این مراکز هستیم و آن ها ملزم به دریافت کد شناسه می شوند. وی به ابلاغ وزارت بهداشت در مورد پایگاه های تغذیه ای هم پرداخت و گفت: طی ابلاغیه سال جاری وزارت بهداشت، توزیع فلافل در پایگاه های تغذیه ای مدارس حذف شد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
نجفیان- چندی پیش اسفراین میزبان «شعرانه پاییز» با حضور شاعرانی از شهرستان های گوناگون خراسان شمالی بود و به این بهانه دیار صاحبان فرهنگ، هنر و ادب شاهد حضور چهره صاحب نام ملی در عرصه شعر؛ استاد «عبدالجبار کاکایی» بود. این محفل مجالی را فراهم کرد تا پای گفت و گو با استاد «عبدالجبار کاکایی» بنشینیم.
وضعیت شعر و ظرفیت های خراسان شمالی را چگونه دیدید؟
هرچند تمام استان های خراسان را به یک نگاه می نگرم و ذهنیت ثابتی نسبت به آثار اهالی خراسان دارم اما در می یابم که آثار اهالی این منطقه میراث شعر خراسان بزرگ است، به خصوص ادبیات کلامی مورد توجه است. با این همه باید تاکید کنم در اسفراین و خراسان شمالی شاهد روانی شعر و زبان و نزدیکی زبان شعر به زبان متداول حتی به ادبیات نواحی مرکزی ایران هستم و از آثاری که شنیده ام دریافتم اشعار شاعران به نظام نشانه شناسی که از شعر معاصر ایران سراغ داریم بسیار نزدیک شده است و این نشان می دهد فضای مجازی نقش شایانی در اثر بخشی و یکسان سازی شعر معاصر ایران داشته است. در محفل شعرانه پاییز در همه زمینه ها و قالب ها شعر شنیده شد به نظرم نمونه هایی که ارائه شد نمودی از رشد خوب شعر منطقه خراسان است. در واقع به نظرم شعر شمال خراسان در مسیر متمایز و متفاوتی قرار گرفته است و در این سفر، شعرهای متمایز بسیاری شنیدم.
جایگاه شعر خراسان شمالی را چطور می بینید و در واقع خراسان شمالی کجای قله شعر قرار دارد؟
برای من آن چنان روشن نیست چون کمتر به خراسان شمالی سفر کرده ام و برای اولین بار است که به اسفراین آمدم، ذهنیت من از شعر خراسان به همان انجمن های قدیمی مشهد و یا به نسل جدیدی که در حوزه هنری مشهد رشد کرده اند، بر می گردد و آن ها را در اعتلای شعر معاصر به ویژه دهه 60 شریک می دانم و شعرهای شمال خراسان را با شعرهای «علیرضا سپاهی» شناختم و متفاوت و متمایز یافتم و نمی توانم تصور کنم وضعیت این شعر نسبت به مازندران چطور است. گرگان هم صاحب جایگاه است، اما ارزیابی در یک نگاه سخت است زیرا سمنان، گرمسار و دامغان از طرف دیگر به خاطر نزدیکی مورد توجه هستند؛ اما می دانم به واسطه تنوع زبان (ترکی، تاتی و کردی) در این منطقه ادبیات محلی و بومی در آثار ادبی صاحب سهم است. چون کمتر به این منطقه مسافرت کرده ام و کمتر هم مطالعه کردم نمی دانم ادبیات بومی اینجا ظهور و بروز رسانه ای دارد، یا نه؟! با این وجود به نظرم باید به زبان های محلی توجه شود. پس باید ادبیات بومی و محلی از انتقال شفاهی و سینه به سینه بگذرد و بدون شک باید مکتوب شود و به رشته تحریر درآید.
شما در زمره شاعران ترانه سرا هستید، برایمان بگویید چرا ترانه های امروز کمتر در اذهان باقی می ماند. این ضعف به ترانه سرا بر می گردد یا به جریان زندگی امروز و یا دلایلی دیگر دارد؟
ضعف در ترانه ها مربوط به ملودی است، موسیقی امروز کمتر آهنگ دارد و بیشتر تابع ریتم شده است، موسیقی ها مبتنی بر ریتمی معناگرا نیستند، یعنی موسیقی ریتمی ذهن را به خلسه می برد، موسیقی های ریتمیک به تکرار نیاز دارند، نه به انتقال معنا؛ اکنون ترانه ها درگیر ریتم و خلسه هستند و افت ترانه در گرو افت موسیقی و ملودی است.
خیلی از استعدادها به سوی ترانه سرایی کشیده و هدایت می شوند زیرا کارکرد اقتصادی دارد، نیازی به عمیق شدن ندارد و در حد احساسات سطحی می تواند تظاهرات عاطفی را نشان دهد، چند کلمه هم ترانه می شود چرا که تلفیق با موسیقی به نفوذ و اثرش کمک می کند به همین دلیل می ترسم که به ویژه جوانان ما سهل انگاری کنند و بخواهند با این آثار کارهای جاودانه و ماندگاری خلق کنند.
ترانه زبان مردم عادی است و محاوره در آن نقش اساسی دارد، چقدر از این زبان مردم در ترانه استفاده می شود و اصلا شده چیزی را که جایی شنیده باشید بعد به ترانه تبدیل شود؟
ترانه اسم کلامی است که با موسیقی تلفیق می شود. ترانه یک هنر تالیفی است زیرا باید یک طرفش موسیقی و طرف دیگر آن کلام باشد، پس نباید به هر کلامی، ترانه بگوییم.
به ادبیات محاوره ای یا ادبیات کوچه بازاری، ادبیات «فولکلوریک» گفته می شود که به عنوان پیشنهادی برای ترانه قلمداد می شود زیرا باید ترانه آبشخور روابط عاطفی مردم و زندگی مردم و آرمان هایشان باشد و این عاطفه، زندگی و آرمان را در ترانه ببینند اما ترانه ها اکنون فقط زندگی مردم را بازگو می کنند و بازگویی آرمان ها به فراموشی سپرده شده است.
ترانه الان کارکرد شایسته ای ندارد و فقط بازگو کردن دردها و غصه هاست، این گونه ترانه ها آدمی را به شنیدن دردها و غصه ها معتاد می کند، کاری که اکنون سریال های تلویزیونی ما می کنند، این گونه پیش برود اعتلای مفهوم انسانی و اخلاقی که مسئولیت هنر است به فراموشی سپرده می شود.
از آن جایی که ید طولایی در حوزه سرودن شعر آیینی دارید، در رابطه با وضعیت جریان شعر آیینی کشور در حال حاضر برایمان بگویید.
شعر آیینی اکنون در تعریف محدود شده و این تلقی غلطی است زیرا فقط به شعر در مناقب و رثای اهل بیت(ع) خلاصه شده است؛ در حالی که شعر آیینی به شعری گفته می شود که در آیین و فرهنگ ما نسبت آدمی به عالم معنویت، دنیای برین و خداوند، ذات مقدس و متافیزیک را روایت کند. از آن جایی که در ادبیات آیینی به نیاز انسان به متافیزیک پاسخ می دهیم، اکنون تعریف ما از شعر آیینی محدود شده است و نباید این نگرش تداوم یابد.
اغلب شاعران بزرگ ما همچون سنایی، عطار و مولانا شاعر آیینی بوده اند. شعری که در آن موازین اخلاقی رعایت شده باشد، به بیان معنویت بپردازد و نسبت انسان به عالم معنویت را بازگو کند، در زمره ادبیات آیینی قلمداد می شود، اما شماری از نهادها فقط اشعار عاشورایی، فاطمی، علوی و مهدوی را شعر آیینی می دانند.
بالاخره افرادی که دستی در ادبیات آیینی دارند باید روشنگری کنند.
شما دوره ای دبیر جشنواره شعر فجر بودید،آیا شعر فجر توانسته است به اهداف خود دست پیدا کند؟
جشنواره شعر فجر، جایگاه خوبی است برای اتحاد جریان های ادبی که مخاطب جدی دارند چون غنی ترین جشنواره از جهت جایگاه برگزاری و ثروت است لذا باید همه جریان های ادبی بدون توجه به خطوط فکری ارمغان آور روزهای خوب باشند.
اخیرا در مصاحبه ای گفته بودید چند وقتی است شعر دندان گیری نخوانده اید، چرا؟ این بدان معناست که حال و روز شعر خوب نیست؟!
معنایش مشخص است، وقتی حال شعر خوب نباشد، آدم هم چنین تعابیری را به کار می برد، به نظرم می آید در دهه 80 شعر با شیب ملایم به سمت بالا حرکت داشت و به سمت معناگرایی در حال صعود بود چون از دهه فرم گرایی 70 و از دهه ایدئولوژیک 60 هم جدا شده بودیم و من تصور می کردم که ثمرات را در دهه 80 ببینیم به طوری که شاهد شعری مخاطب محور، معناگرا و صاحب مضامین انسانی باشیم اما متاسفانه، غلتیدن در دامن ترانه و ترانه سرایی تا اندازه ای ذائقه مخاطب را پایین آورد و شعر جدی در لاک انزوا و گوشه گیری فرورفت.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گروه خبر- 218 پرونده قاچاق کالا طی 9 ماه امسال در خراسان شمالی تشکیل شد.مدیرکل تعزیرات حکومتی استان با بیان این مطلب گفت: تجارتی با عنوان چمدانی در قانون قید نشده و جایگاهی هم در قانون ندارد اما طبق بند چ ماده 119 قانون امور گمرکی مسافر مجاز به حمل اسباب سفر و لوازم شخصی و اشیای غیرمستعمل و مواد خوراکی غیرتجاری است و این مواد مشمول معافیت گمرکی است و در غیر این صورت چنانچه شخصی کالایی را با هدف تجارت چه از طریق مرز در قالب سفر و چه از طریق استان ها و شهرستان های مرزی به استان وارد و با آن ها تجارت کند، قاچاق محسوب می شود.«سیدالموسوی» افزود: هر نوع کالا خارج از ضوابط تعریف شده در قانون و به قصد تجارت و بدون تشریفات گمرکی وارد استان شود، قطعاً قاچاق است و طی 9 ماه امسال 218 پرونده قاچاق کالا به ارزش 3 میلیارد و 797 میلیون و 217 هزار ریال به اداره کل تعزیرات حکومتی استان وارد و برای آن ها حدود 2 میلیارد و 700 میلیون ریال محکومیت صادر شده است البته به علاوه این میزان محکومیت، 85 درصد این رقم هم محکومیت ضبط کالا بوده است.وی بیشترین اقلام و کالاهای قاچاق در استان را مربوط به البسه و مواد آرایشی و بهداشتی دانست و تأکید کرد: با توجه به این که سود قاچاق در کالاهای دارای برند و مارک های خوب است، قاچاقچیان بیشتر این کالاها را قاچاق می کنند که حتی اگر کالا اصل باشد، با توجه به این که ماهیت کار قاچاق، مخفی کاری و پنهان کاری است، شرایط و نحوه نگهداری کالاها استاندارد نیست و برخی کالاها در شرایط بد نگهداری و فاسد می شود.وی تصریح کرد: این موضوع به ویژه در رابطه با کالاها و لوازم آرایشی و بهداشتی صدق می کند که با سلامت مردم در ارتباط است و مردم باید در این رابطه هوشیار باشند.«سیدالموسوی» گفت: با توجه به این که وظیفه اداره کل تعزیرات حکومتی رسیدگی به تخلفات است، چنانچه تخلفی کشف و به این اداره کل ارجاع داده شود، قطعا به آن رسیدگی و احکام اجرایی می شود اما دستگاه هایی که رسالت کشف تخلف را دارند، باید در رابطه با کشف تخلف ها جدی تر عمل کنند زیرا قاچاق کالا به اقتصاد استان و در نتیجه کشور ضربه وارد می کند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
صدیقی- گوشه ای کز کرده بود. می گوید در دام هوس و حرص خود گرفتار شد و همسر و فرزندش را از دست داد تا به عشق پوشالی و دختر مورد علاقه اش برسد اما پا در راهی گذاشت که آخر و عاقبتش جز پشیمانی و گمراهی چیزی نبود. او چند سالی است که به خاطر قاچاق مواد بهترین روزهای جوانی اش را در زندان می گذراند.
پسر خسته و درمانده با رخساری رنگ پریده هر چند حوصله حرف زدن ندارد اما آرام و بریده درباره آرزوهای بی سرانجام و از زندگی توفان زده و حرص و طمعش این چنین روایت می کند: خانواده ای بزرگ اما از نظر اقتصادی ضعیف بودیم و در یکی از روستاهای اطراف آشخانه زندگی می کردیم. پدرم سر زمین های مردم کارگری می کرد. به خاطر وضعیت مالی خانواده ام بیشتر از چهار کلاس درس نخواندم و ترک تحصیل کردم و در مغازه خیاطی عمویم به عنوان شاگرد مشغول به کار شدم.
مدام به خاطر ضعف مالی پدرم تحقیر می شدم ولی با این وجود سخت کار می کردم تا هر طوری که شده حرفه خیاطی را یاد بگیرم تا ارباب خودم باشم. وی درباره چگونگی تغییر مسیر زندگی شان و کوچ آنها از روستا به شهر می گوید: همه چیز مثل همیشه پیش می رفت تا این که روزی پدرم تجدید فراش کرد. با ازدواج مجدد پدرم، آرامش خانواده به هم ریخت و مادرم با زن دوم پدرم با هم سر جنگ داشتند و از طرفی دخل و خرج مان به شدت نابه سامان شده بود و پدرم مجبور شد هر چه زودتر فکری بکند تا خانواده را از این بن بست مالی خارج کند. عمویم وقتی دید که زندگی مان در آستانه فروپاشی قرار گرفته است کاری در شهر برای پدرم دست و پا کرد تا کمی زندگی مان سر و سامان بگیرد. پدرم وقتی دید شغل خوبی است و حداقل آب باریکه ای در میان است به شهر نقل مکان کردیم و در یکی از محله های حاشیه نشین ساکن شدیم.
بعد از چندین سال شاگردی در خیاطی عمویم دیگر برای خودم استادکار شده بودم و به کمک پدرم یک مغازه خیاطی برای خودم دست و پا کردم ومشغول به کار شدم. هر چقدر که بزرگ تر می شدم بیشتر احساس تنهایی می کردم و به خاطر تعداد زیاد اعضای خانواده، پدرم توان کنترل ما را نداشت.
بعد از مدتی کار در خیاطی به پیشنهاد خانواده با یکی از دخترهای فامیل ازدواج و زندگی تازه ای را برای خودم شروع کردم و بعد از گذشت چند سال از زندگی مشترکمان صاحب یک فرزند شدیم. به خاطر مخارج سنگین زندگی مجبور بودم تا پاسی از شب در مغازه کار کنم. به قول معروف از صبح خروس خوان تا نیمه های شب به طور پیوسته کار می کردم و به خاطر این شرایط هر روز بیشتر از گذشته خسته می شدم. این داستان ادامه داشت تا این که روزی به پیشنهاد یکی از دوستان نارفیقم برای رهایی از این وضعیت به مصرف مواد روی آوردم تا به خیال خودم با مصرف مواد تن خسته ام را سرپا و سرحال نگه دارم. هر روز که می گذشت وابستگی من به مواد بیشتر می شد تا جایی که دیگر مواد سنتی جوابگویم نبود و وسوسه شدم و به مصرف مواد صنعتی روی آوردم. بعد از مصرف مواد صنعتی اخلاق و رفتارم با همه به خصوص با همسرم تغییر کرد و روز به روز پرخاشگر و بی حوصله تر می شدم تا جایی که صدای همه در آمده بود و مدام از همه طرف به من خرده می گرفتند تا اخلاق و رفتارم را عوض کنم. ولی دست خودم نبود و مصرف مواد من را نسبت به همه بدبین کرده بود و کسی هم از ماجرا خبر نداشت.
در برابر نصیحت و تذکر خانواده ام بیشتر لجاجت می کردم تا جایی که بی اختیار دست روی همسرم بلند می کردم و او را به شدت کتک می زدم. مدتی به این منوال گذشت و مصرف مواد از من یک آدم پرخاشگر ساخته بود طوری که دیگر مثل سابق به خاطر اخلاق تندم و کار بی کیفیتم مشتری نداشتم و درآمدم کمتر شده بود. از طرفی هزینه مصرف موادم بالا رفته بود و دخل وخرجم با هم نمی خواند. به خاطر رفتارهای ناهنجارم نه دوستی برایم باقی مانده بود و نه خانواده ام از دستم آسایش داشتند و هر روز افسردهتر و از نظر مالی ضعیف تر می شدم و اصلا دستم به کار نمی رفت. وی درباره چگونگی وارد شدن به گرداب و منجلاب قاچاق مواد این چنین می گوید: مدتی آس و پاس شده بودم و به قول معروف در مغازه مگس می پراندم تا این که روزی یک خانم جوان به عنوان مشتری وارد مغازه ام شد و یک کت و دامن برای دوخت سفارش داد و از مغازه خارج شد. بعد از چند روز دوباره برای گرفتن سفارش خود به مغازه آمد وبعد از تحویل گرفتن سفارشش کلی از کارم و از اخلاقم تعریف کرد و با زبان چرب و نرمش من را شیفته خودش کرد و بعد از کمی تشکر و قدردانی از مغازه ام خارج شد. بعد از رفتن دختر جوان حسابی فکرم مشغول شده بود طوری که آن دختر حتی لحظه ای از فکرم خارج نمی شد و روز شماری می کردم تا دوباره به مغازه ام بیاید تا با او هم کلام شوم.
دختر چرب زبان بعد از آن چند بار دیگر نیز به مغازه ام آمد و کلی در باره کار و آینده با هم صحبت کردیم کار تا جایی پیش رفت که حتی پیشنهاد ازدواج هم بین ما رد و بدل شد و من که دلباخته او شده بودم تصمیم گرفتم هر چند به صورت موقت و پنهانی با او ازدواج کنم. دیگر حتی بعضی از مواقع شب ها نیز به خانه نمی رفتم و در مغازه می خوابیدم و هر روز فاصله بین من و همسرم بیشتر می شد. بالاخره ماه پشت ابر نماند و همسرم متوجه ارتباط مان شد و چنان توفانی به پا کرد که زندگی ام دگرگون شد. وقتی دیدم که همه چیز رو شده در کمال پررویی به چشمان همسرم زل زدم و گفتم قصد دارم با آن دختر ازدواج کنم و همسرم نیز با کلی سر وصدا به پا کردن دست بچه را گرفت و برای همیشه از زندگی ام رفت و بعد از مدتی طلاقش را از من گرفت. فکر می کردم دیگر آزاد شده ام و راحت تر می توانم با دختر مورد علاقه ام در ارتباط باشم اما غافل از این که مهر و محبت آن دختر مشتری نما دامی بیش نبود.
دختر مورد علاقه ام وقتی دید وضعیت مالی ام خراب است پیشنهاد داد با یکی از دوستان برادرش در یک کار نان و آب دار همکاری کنم و من که مثل موم در دستان او بودم چشم و گوش بسته قبول کردم. بعد از مدتی وارد کار قاچاق مواد آن هم از نوع شیشه شدم و چند باری مواد جابه جا کردم و پول خوبی هم از این کار گیرم آمد. پول باد آورده حسابی زیر دندان هایم مزه کرد و هر مرتبه نیز حریص تر می شدم. هر بار که به دختر مورد علاقه ام پیشنهاد ازدواج می دادم طفره می رفت و آن را به آینده موکول می کرد و من نیز دوباره منتظر می ماندم. بالاخره روز ترکیدن بادکنک آرزوهایم از راه رسید. روزی حین تحویل مواد از نوع شیشه به یک مشتری گیر افتادم و ناگهان همه چیز بر باد رفت و خودم را در زندان دیدم.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
شیرازی – این بحث خیلی جدی است، آنقدر جدی که دلت می خواهد مدام تاکید کنی مسئولان کمی به این موضوع ورود پیدا کنند و به فکر آن هایی که در امنیت سلامت جسمی و روانی جامعه نقش پررنگی دارند و خودشان کم ترین سهم را از امنیت شغلی دارند، باشند.
مربیان ورزش از صبح تا شب در باشگاه های ورزشی تمرین می کنند و تمرین می دهند و ساعتی سالم را به مردم می بخشند و تمام مدت پشت لبخندهای شان مرد و زنی مخفی شده که دغدغه درآمد و بیمه دارد.پشت لبخندها و انرژی مثبتی که به دوستداران ورزش می دهند غم دارند؛ غم آینده ای نامطمئن و از آن جا که عضو دستگاه دولتی نیستند خودشان برای توسعه و رونق ورزش و کار کردن آستین بالا زده اند.حالا در میان تمام مشکلات زندگی باز هم صبح زود وارد سالن های ورزشی می شوند و با حقوق های کم روزگار می گذرانند و امیدوارند همیشه سالم بمانند تا بتوانند از عهده کار سخت مربی گری بر آیند.
ما هم مسئولیم
همیشه مربیان را مواخذه کرده ایم، همیشه خواسته ایم اطلاعات شان به روز باشد. همیشه فقط از آن ها خواسته ایم به فکر مسئولیتی که قبول کرده اند باشند و یادمان رفته است که ما هم در مقابل این قشر مسئولیم. ما هم در مقابل مربیان، هم داوران و هم در مقابل ورزشکاران مسئولیم.
چرا مربیان و در کل ورزشی ها از کمترین حق خود که داشتن بیمه برای مواقع کهنسالی است برخوردار نیستند؟
چرا حواس مان گاهی به شدت از ورزشی ها پرت می شود؟
در این باره پای صحبت های مربیان هم نشستیم. حرف های شان همه درد از آینده ای نامعلوم و حقوق کم ولی بیشترین دغدغه شان نداشتن بیمه تامین اجتماعی بود.
گلایه شان هم دیده نشدن و نبود توجه بود. گلایه شان دستمزد 80 هزار تومانی برای یک ماه کلاس داری بود.
گلایه شان این بود که با تمام دردسرهای این شغل ساخته اند ولی مسئولان هنوز ورزشکار بودن، مربی بودن و در نهایت داور بودن را شغل محسوب نمی کنند.
از کمترین مزایا هم برخوردار نیستیم
طاهره اکرمی مربی والیبال استان می گوید: مربی گری انگار شغل محسوب نمی شود و هر چقدر هم کار کنی و مدرک بگیری و تلاش کنی باز هم نمی توانی از کم ترین مزایای قانون کار برخوردار باشی و آینده ات فقط در چند ساعت کلاس خلاصه می شود.
وی یادآور می شود: خودم به عنوان یک مربی در هفته اندازه ساعات کاری دو کارمند کار می کنم و ورزشکار تحویل جامعه می دهم اما این را که تا کی می توانم این قدر انرژی داشته باشم نمی دانم.
وی بیان می کند: حالا که به من هیچ بیمه ای تعلق نمی گیرد در زمان فرسودگی چه باید بکنم؟مربی تیم بدمینتون هم می گوید: مشکل اول نگرش غیر عادلانه هیئت ها به داشتن یا نداشتن تحصیلات و درجه کارت و کسوت مربی است.
نبود امنیت شغلی برای مربیان
مریم جوانمرد بیان می کند: نبود امنیت شغلی و بیمه و آینده نا مبهم هم که دیگر دغدغه تمام مربیان است و بیمه نبودن مربیان بزرگ ترین مشکل ماست.
احدی مربی شمشیربازی نیز می گوید: داشتن درآمد ثابت دغدغه مربیان ورزش بوده و انگار حالا حالاها هم قرار نیست تمام شود.
وی بیان می کند: نه پول کافی برای کلاس هایی که برگزار می شود هست و نه بیمه ای برای آینده و اگر شغل فردی فقط مربی گری باشد نه می تواند برای آینده پس اندازی داشته باشد و نه امیدی برای بازنشستگی و امیدوارم مسئولان در این باره برای اهالی ورزش فکری بکنند.
قربانی نیز می گوید: مگر می شود به مربی گری به عنوان شغل نگاه کرد؟وی می افزاید: مربی گری بیشتر برای من جنبه تفریحی دارد و باور نمی کنم بشود با این شرایط فقط مربی بود. نه پول دارد، نه آینده مطمئن و فقط عشق و علاقه است که به مربی گری پایبندت می کند. یک نوع احساس مسئولیت در مقابل رشته ای که دوستش داری و در آخر هیچ چیزی جز همان لذت از آن رشته برایت باقی نمی ماند.وی اظهار می دارد: امیدوارم مسئولان فکری برای این کار هم بکنند و به عنوان شغل روی این رشته حساب باز کنند.
متاسفانه مشکلات مربیان وجود دارد
به سراغ معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان هم رفتیم. «عباس شاهی» درد مربیان ورزش را از آن جایی که خودش هم مربی است، می فهمد و می گوید: متاسفانه همین طور که می گویید مربیان مشکلاتی از قبیل نداشتن بیمه و حقوق ثابت دارند و این سوال همیشه هست که وقتی مربیان ما آموزش و وظیفه به این مهمی را در قبال جامعه انجام می دهند چرا از حق و حقوق درخوری برخوردار نیستند.
وی می افزاید: تا الان این موضوع پیگیری نشده است و نباید فقط وزارت ورزش به آن ورود پیدا کند و این مسئله باید از طریق نمایندگان مجلس هم پیگیری شود.
وی اظهار می دارد: در استان بارها درباره این قضیه صحبت شده است ولی بیمه مربیان از طریق اداره کل امکان ندارد و هیچ راهی برایش نیست.
از او می پرسم امکان پیشنهاد از طرف اداره کل خراسان شمالی به وزارت خانه و حتی نمایندگان مجلس وجود ندارد؟ که شاهی با کمی مکث خاطرنشان می کند: خوب است اگر مربیان در تمام رشته های ورزشی نامه ای بنویسند و امضا کنند و به ما بدهند و یک رو نوشت هم برای نمایندگان مجلس بفرستند تا بشود این موضوع را جدی تر پیگیری کرد و ما هم نامه را به وزارت ورزش و جوانان می فرستیم و پیگیر خواهیم شد.
وی اظهار می دارد: یک نفر مسئولیت جمع آوری امضا و نوشتن درخواست را بر عهده بگیرد، وقتی درخواست زیاد باشد امکان پیگیری وجود دارد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مرتضوی – 2 اثر نمایشی خراسان شمالی به بخش استانی پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه یافت. سرپرست معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان این که از 60 اثر منتخب نمایشی استان ها، 14 اثر به بخش فجر استانی راه پیدا کرده است، گفت: آثار نمایشی «مولار» به کارگردانی «محمد شاکری» و «هیس اون بیدار می شه» به کارگردانی «نریمان محزون» از جمله آثاری هستند که در یازدهمین جشنواره تئاتر استان منتخب شدند و پس از ارزیابی به بخش استانی پانزدهمین جشنواره تئاتر فجر راه یافتند. «ابوالحسن حیدری» خاطرنشان کرد: پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از اول تا دوازدهم بهمن ماه در تهران برگزار می شود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
میانگین بارش در آذرماه امسال 18.3 میلی متر بود که در مقایسه با سال گذشته از افزایش 61درصدی حکایت دارد. معاون اداره کل هواشناسی خراسان شمالی با بیان این مطلب گفت: بیشترین میزان حجم بارندگی طی 24 ساعت منتهی به صبح روز گذشته مربوط به عشق آباد با 10.7 میلی متر بود و طی همین مدت در آشخانه 10سانتی متر بارش برف گزارش شده است. «نصرتی» افزود: طی 24 ساعت منتهی به صبح روز گذشته نیز بجنورد با 5سانتیمتر و شیروان و فاروج با 2سانتی متر بیشترین ارتفاع بارش برف در استان را داشتند. وی تصریح کرد: هر چند بارش امسال در آذرماه نسبت به سال گذشته افزایش داشت اما این آمار نسبت به میانگین بارش دوره بلند مدت آماری 24 درصد کاهش یافت . وی خاطر نشان کرد: طی 24ساعت منتهی به صبح روز گذشته کمینه دمای بجنورد صفر درجه سانتی گراد بود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.