- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ارسی های قدیمی، پیراهن هایی از جنس کرباس و لباس های قدیمی به تند باد فراموشی سپرده شده اند و نام و نشانی از آن ها باقی نمانده است. آن روزگاران که از مغازه ها و فروشگاه های بزرگ و برندهای معروف لباس و کفش مانند امروز خبری نبود، قدیمی ها خودشان دست به کار می شدند و لباس هایشان را از انواع پارچه ها با جنس های با دوام تهیه می کردند و می دوختند.
روزها و شب های پاییز و زمستان آن سال ها بانوان قدیمی بیکار نمی نشستند و برای خود، فرزندان و همسرشان لباس های مختلفی تهیه می کردند تا بتوانند زمهریر سخت آن سال ها را تحمل کنند. آن روزها از لباس های جدید و پر رنگ و لعاب این روزها خبری نبود. بیشتر زنان و مردان لباس های ساده ای به تن می کردند و معمولا چند دست لباس بیشتر نداشتند.یکی از افراد قدیمی و کهنسال پوشش مردان را در زمان قدیم شامل قبایی ساده می داند و می گوید: بیشتر مردان در زمان قدیم لباس هایی به شکل قبا بر تن می کردند و عده ای نیز عمامه بر سر می گذاشتند. «امین حکیم شفایی» ادامه می دهد: مردان قبا به تن می کردند و شلوارک های پارچه ای به نام «تمان» می پوشیدند و کفش هایی خاص مانند گیوه به پا می کردند. البته وی این را نیز از یاد نمی برد که برخی از مردان در زمان قدیم کلاه های پوستی یا کاموایی به سر می گذاشتند و گاهی لباسی به نام «شوخه» از جنس پشم شتر، بر تن می کردند.
«مهدی مرتضوی» 89 ساله شهروند کهنسال دیگری است که بیان می کند: لباس های مردان اغلب بدون یقه، آستین بلند و از جنس کرباس بود و کفش هایی به نام «چاروق» و «گالش» به پا می کردند و بانوان نیز در بیرون از منزل ملبس به چادر بودند. وی ادامه می دهد: زنان در زمان قدیم شلوارهایی به نام « نظامی» به تن می کردند که مانند پیژامه مردها بلند بود و گاهی یک پیراهن بلند به تن می کردند یا این که «شِلوار و شلیته» می پوشیدند، «شلیته» دامن بسیار پر چینی بود که بیشتر بانوان در زمان قدیم آن را می پوشیدند.بنا به روایت های تاریخی، پوشاک به طور کلی بخشی از تمدن و فرهنگ انسان است چنان که ویل دورانت معتقد است: نقش پوشش و حجاب زنان در ایران باستان چنان برجسته است که میتوان ایران را منشاء اصلی حجاب در جهان دانست.
در هر جامعهای بنا به شرایط اجتماعی نوع پوشاک و پوشش زنان و مردان متفاوت شد به گونه ای که بعد از ظهور اسلام، ایرانیان استفاده از عمامه را به کلاههایی که تا آن زمان در بین شان مرسوم بود ترجیح دادند و عثمانیان با وجود این که تلاش کردند تغییراتی در پوشاک مردم به وجود آورند اما موفق نشدند.
در زمان صفویه نیز استفاده از عمامه سبز در میان عده زیادی از مردم رواج یافت.
در دوره افشاریه و زندیه، عمامه های سبز رنگ جای خود را به شال های ترمه ای داد که اطراف کلاه پیچیده می شد و به این ترتیب «شال کلاه» بخش جدا ناپذیر پوشاک مردان ایرانی شد.
گفته می شود در آن زمان، اگر فردی توان مالی خرید کلاه را نداشت، سر خود را با دستمال، شال یا نظیر آن ها میبست.
یکی از شهروندان کهنسال با بیان این که در زمان قدیم، گذاشتن کلاه برای مردها در بیشتر مواقع امری اجباری محسوب می شد، می گوید: به واسطه این تفکر در آن زمان کلاه دوزها بازار بسیار پر رونقی داشتند زیرا مردم از روی چشم و هم چشمی سعی می کردند وضع کلاهشان بهتر از همدیگر باشد.
«الهی» که 76 سال سن دارد، ادامه می دهد: معروف ترین کلاه هایی که مردم آن زمان بر سر می گذاشتند کلاه های نمدی با کیفیت های مختلف بود و نوع مرغوب این گونه کلاهها، کلاهی بود که از کرک شتر تهیه می شد.
به گفته وی کلاه پوستی به اشکال مختلف و قیمت آن هم معمولاً بین 3 تا 4 قران یا بیشتر بود.وی خاطرنشان می کند: مردان در زمان قدیم «جبه» یا قبا به تن می کردند و کمر خود را با شال می بستند و داخل شال خود وسایل مورد نیازشان را مانند پول می گذاشتند.
البته پیراهن های مردان نخی بود که بدون یقه دوخته می شد و برخی که تمکن مالی داشتند از پارچه های ابریشمی برای دوختن پیراهن استفاده می کردند. وی درباره پاپوش مردان نیز در زمان قدیم بیان می کند: پای افزار مردان به تناسب توان مالی شان گیوه، چاروق، نعلین یا کفش های چرمی بود.
یک پژوهشگر فرهنگ عامه هم در زمینه پوشش در زمان قدیم می گوید: پوشش بسیاری از مردان مسن تا یکی، دو دهه پیش لباس بلندی به نام قبا بود که در فصل سرما، برخی پارچه ای از روی آن دور کمر خود می بستند. این لباس دارای دو جیب و قد آن تا روی زانو بود و با دکمه بسته می شد.
«احسان حصاری مقدم» به نوع دیگری از البسه قدیمی اشاره می کند و می گوید: گاهی مردان در زمان قدیم، دستاری از پارچه نخی به نام «چالمَه» یا عمامه دور سر خود می بستند که مردان سادات، از رنگ سبز و مشکی استفاده می کردند.
به گفته وی این سربندها در عکس هایی از هیئت های عزاداری قابل مشاهده است.
وی نام شلوارهای نخی که در زمان قدیم از آن ها استفاده می شد و معمولا به رنگ مشکی بود، « تَمّان» ذکر و بیان می کند: به «تمان» در فارسی «تنبان» هم می گفتند که به جای کمربند، با بندی از نخ گره زده می شد و به آن « تَمّان باقِه» می گفتند که عبارت باق، ظاهراً از باقلَه ماق گرفته شده بود و معنی بستن می داد.
وی با بیان این که در زمان قدیم از پوششی به نام پِئتاوَه (پاتاوه) هم استفاده می شد، اظهارمی کند: پاتاوه یا همان مچ پیچ از جنس پشم بود و مردان در فصل زمستان برای گرم ماندن پاها و در طول سال، برای کار در مزارع به دور ساق پای خود می پیچیدند که آن ها را از گزند حمله حیواناتی از قبیل سگ مصون می داشت. همچنین از کَچَه کُلتَه یا کلاه نمدی مشکی که در بجنورد از نمد تهیه می شد استفاده می کردند که شکل آن شبیه به کاسه بدون لبه بود.این پژوهشگر، دورَه کلته و کلاه تفتی را از دیگر پوشش های زمان قدیم نام می برد و می گوید: دورَه کُلتَه، کلاه لبه داری بود که استفاده از آن بسیار عمومیت داشت همچنین کلاه تِفتی نیز در بجنورد از پشم بز بافته می شد و با نام« کلاه جاجرمی» مشهور شده بود و مورد استفاده قرار می گرفت.
وی خاطرنشان می کند: جوراب های پشمی که مردان در فصل های سرد سال استفاده می کردند، بیشتر توسط خانم ها با پنج میل بافته می شد علاوه بر آن بانوان قدیمی «اَلجی» یا دستکش هم با پشم می بافتند.
«حصاری مقدم» درباره پوشش خانم ها در زمان قدیم بیان می کند: یکی از پوشش های خانم ها شِلوار، یا دامن کوتاه روی زانو با چین های بسیار بود که بیشتر خانم های جوان از آن استفاده می کردند.
وی ادامه می دهد: «چَرقَد» یا «چهارقد» و روسری پوشش دیگری بود که زن ها در زمان قدیم از آن بهره می بردند به طوری که آن را سه گوش می کردند و زیر گلو سنجاق می زدند. گاهی اوقات به دلیل بستن حنا روی سر از روسری رنگ قرمز استفاده می کردند.وی از نوعی پوشش نوزادان در زمان قدیم هم نام می برد و می گوید: «آرخالق» یا همان «اَرخَه لِق» که اشاره به کمر تا شانه ها دارد، پوششی شبیه کت برای نوزادان بود که بیشتر از چیت، بزمک و یا پارچه های ضخیم تهیه می شد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
شهردار اسفراین در تحریریه روزنامه «خراسان شمالی» ضمن اشاره به طرح های مدیریت شهری برای توسعه این شهر، نسبت به رشد نامتوازن جمعیت شهری هشدار و در عین حال، نسخه ای برای درمان معضلات شهری ارائه داد. «مسلم نوری» به چالش های فراروی توسعه شهر هم اشاره و درآمدهای ناپایدار را موانع توسعه اعلام کرد.
وی با اشاره به ضرورت نگاه توسعه ای، توجه به ماندگاری ساختار جمعیتی خراسان شمالی و حفظ جمعیت روستایی را یک ضرورت دانست. «نوری» با بیان این که «خراسان» محل برآمدن آفتاب است و خورشید توسعه استان می تواند از «خراسان» طلوع کند و بدرخشد افزود: باید روی ظرفیت های رسانه ها به عنوان یک فرصت حساب ویژه ای باز کرد.
مدیر ارشد شهری اسفراین با اشاره به این که از زمانی که با مطبوعات انس گرفته روزنامه «خراسان» همراه همیشگی او بوده است، اضافه کرد: از نقد استقبال می کنیم چرا که رسانه ها و البته روزنامه «خراسان شمالی» راه را به ما نشان می دهند. وی با اشاره به این که نباید از نقدهای سازنده و مشوقانه بر آشفته شویم تصریح کرد: همواره از نقدهای موثر استقبال کرده ایم و روزنامه «خراسان شمالی» همراه با واقع گرایی به مسائل شهری پرداخته و فعالیت های آن از هرگونه سیاه نمایی دور بوده است. وی با بیان این که در حوزه ارتقای فرهنگ شهروندی و تقویت آموزش های شهروندی می شود روی مطبوعات حساب ویژه ای باز کرد، گفت: اکنون 76 درصد جمعیت کشور را جمعیت شهری تشکیل می دهد و این در حالی است که جمعیت شهری 56 درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده است و باید تلاش شود ساختار جمعیتی استان با رنگ و لعاب روستایی کماکان ادامه یابد و به گونه ای جمعیت روستایی حفظ شود.
«نوری» با بیان این که اگر بناست جمعیت شهری افزایش یابد باید دید آیا گنجایش این تغییر ساختار جمعیتی وجود دارد تصریح کرد: اگر روند رشد جمعیت شهری نامتوازن باشد معضلات و مشکلات شهری بیش از پیش خودنمایی می کند و مسئله ساز می شود.
وی با اشاره به این که اگر مهاجرت جمعیت روستایی به مقصد شهرها با سرعت و شتاب غیر قابل انتظار پیش رود، نسخه پیچی رویارویی با مشکلات و معضلات شهری درمان ریشه ای را می طلبد، خاطرنشان کرد: رشد شهرنشینی به دلیل نبود زیرساخت های مناسب، شهر را با چالش های بحث برانگیزی بیش از گذشته روبه رو خواهد کرد که حاشیه نشینی، سکونتگاه های غیر مجاز و معضلات اجتماعی پیوست آن از مهم ترین مشکلات جامعه شهری خواهد بود.وی با اشاره به این که اکنون 52 درصد جمعیت شهرستان اسفراین را جمعیت شهری تشکیل می دهند، اظهار کرد: میانگین جمعیت شهری اسفراین از میانگین استانی پایین تر است. مدیر ارشد شهری اسفراین با اشاره به این که دولت کارهای خوبی برای مناطق روستایی و عشایری انجام داده است، تصریح کرد: با تقویت اشتغال، بنیان جمعیت روستایی حفظ و از آن صیانت می شود و از این درگاه هم مشکلات و معضلات شهری تا حد زیادی حل خواهد شد. وی ادامه داد: توجه زیاد به جایگاه صنعت در شهرستان نباید منجر به غفلت از فرصت های گردشگری و ظرفیت های کشاورزی شود. وی با تاکید بر این که رسانه ها، اصحاب رسانه و خبرنگاران باید برای معرفی فرصت های گردشگری و ظرفیت های طبیعی شهرستان تلاش کنند اضافه کرد: با توسعه زیرساخت های گردشگری می شود مجال توسعه پایدار شهری را فراهم آورد.
وی با تاکید بر این که آستان مقدس امامزاده سید احمد بن موسی (ع) از فرصت های ناب گردشگری اسفراین است و باید اقتصاد شهری تقویت شود و بدانیم فقر شهری و نبود درآمدهای پایدار شهری، گریبان مدیریت شهری را خواهد گرفت اضافه کرد: گردش اقتصادی باید مستمر و مداوم باشد تا توسعه پایدار به واسطه آن شکل بگیرد. شهردار اسفراین با تاکید بر این که روزنامه «خراسان شمالی» از خانواده موسسه فرهنگی و هنری خراسان می تواند به خوبی توسعه همه جانبه را پیگیری کند، افزود: پیگیری مطالبات مردمی از مهم ترین رسالت های روزنامه «خراسان شمالی» است که به خوبی سمت و سوی پیگیری مطالبات مردمی در این رسانه مردمی، بومی و محلی به چشم می خورد و خوشبختانه منطقی و سازنده برخورد می کند و اهل سیاه نمایی نیست. وی با اشاره به این که سال گذشته شهرداری اسفراین 47.5 درصد از بودجه بیش از 20 میلیارد تومانی خود را به هزینه های عمرانی اختصاص داد، تصریح کرد: در سال جاری هم شهرداری اسفراین از بودجه 26 میلیارد تومانی 51 درصد را به بخش عمرانی اختصاص داده است که خوشبختانه با گذشت فقط 7 ماه از سال بیش از 85 درصد بودجه عمرانی محقق شده است. «نوری» با تقدیر از تلاش های نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی و مقام عالی دولت در شهرستان به بودجه 35 میلیارد ریالی مدیریت آب های سطحی از محل حوادث غیر مترقبه خبر داد و افزود: اجرای طرح های تکمیلی کانال های آب های سطحی، مطالعه بسترسازی رودخانه شهری و سامان دهی آن در سال جاری حد فاصل پل بهشت تا پل معلم و ایمن سازی کانال های هدایت آب های سطحی با هدف مقابله با سوانح ترافیکی شهری با نصب هندریل از این اعتبار به همت مدیریت شهری اجرایی خواهد شد و به زودی به ثمر خواهد نشست. شهردار اسفراین با اشاره به برکات سفر مقام معظم رهبری برای شهرداری اسفراین که موجب ثمرات عمرانی در مدیریت شهری شده است افزود: سال 95 اعتبار 22.6 میلیارد ریالی به برکت سفر مقام معظم رهبری به شهرداری اسفراین اختصاص یافت که از این محل توسعه و احیای فضای سبز خیابان نواب صفوی با اعتبار 7.4 میلیارد ریال، مناسب سازی، به سازی و پیاده روسازی معابر شهری با اعتبار 5.2 میلیارد ریال و بازگشایی کمربند شمالی شهر به میزان 1.5 کیلومتر از سمت میدان ابن سینا با اعتبار 10 میلیارد ریال در دستور کار است که شاهد پیشرفت شایسته پروژه های عمرانی این ردیف اعتباری هستیم که به امید خدا همزمان با سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به بهره برداری خواهد رسید.
وی تصریح کرد: ایجاد فضاهای سبز پارکی جدید در عرصه 25 هزار مترمربعی در قالب بوستان های دانشجو، شهدای منا و طرح تکمیلی کوهساران پارک قائم، به سازی، مناسب سازی و پیاده روسازی 11 هزار مترمربعی و آسفالت بیش از 300 هزار مترمربعی معابر اصلی و فرعی شهر از مهم ترین دستاوردهای مدیریت شهری در سال گذشته بوده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
محمد آگاهی- پرداخت 430 میلیارد ریال اعتبار برای محور بجنورد- گلستان در قالب اسناد خزانه اسلامی ابلاغ شد. معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی با بیان این مطلب به خبرنگار ما افزود: با پیگیری های انجام شده به تازگی پرداخت 430 میلیارد ریال اعتبار در قالب اسناد خزانه اسلامی برای ادامه پروژه 4 بانده کردن محور بجنورد - گلستان ابلاغ شد و طی یکی، 2 ماه آینده پس از طی شدن روند اداری این اسناد خزانه به پیمانکاران این محور داده خواهد شد تا روند احداث این پروژه تسریع شود. «علی نیا» افزود: هم اکنون 10 کیلومتر دیگر از این پروژه در مرحله بهره برداری است و با نصب تابلوی علایم تا پیش از زمستان بهره برداری می شود. وی خاطرنشان کرد: هم اکنون 20 کیلومتر دیگر از این پروژه نیز آماده آسفالت ریزی است که با توجه به تخصیص این اعتبار و مساعد شدن شرایط جوی تلاش خواهد شد تا پیش از تعطیلات نوروزی این 20 کیلومتر نیز مورد بهره برداری قرار گیرد. هم اکنون 8 سال از آغاز پروژه 4 بانده کردن حادثه خیزترین محور جاده ای خراسان شمالی می گذرد. در سال 1395 تخصیص اعتبار برای تکمیل این پروژه در صدر مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان قرار گرفت و «نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در شهریور ماه امسال وعده تخصیص 980 میلیارد ریال اعتبار به این جاده را به استاندار خراسان شمالی داد. از 8 سال گذشته تاکنون 55 کیلومتر از این محور 140 کیلومتری زیر بار ترافیک رفته است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
خراسان شمالی آمادگی ایجاد نمایشگاه دایمی فرش را دارد.استاندار روز گذشته در گردهمایی رؤسای فرش دست باف کشور در خراسان شمالی با بیان این مطلب افزود: خراسان شمالی قابلیت و جایگاه ویژه ای در صنعت فرش دارد و ایجاد نمایشگاه محلی برای معرفی این قابلیت ها بسیار اهمیت دارد.
«صالحی» اضافه کرد: از آن جایی که سالانه حدود 20 میلیون مسافر و زائر عبوری در محورهای ارتباطی استان داریم با ایجاد این نمایشگاه می توانیم توانمندی های استان را به تمام استان ها معرفی کنیم.وی اظهارکرد: در حال حاضر با این که فرش دوروی ابریشم دویدوخ به ثبت جهانی رسیده است اما وقتی گردشگر وارد استان می شود جایی برای به نمایش گذاشتن این فرش وجود ندارد و گردشگر باید حتما به روستای دویدوخ مراجعه کند و نمونه های تولیدی را ببیند.وی با اشاره به این که این فرش هنوز جایگاه خود را در تولید انبوه و صادرات به دست نیاورده است، گفت: با ایجاد این نمایشگاه، گردشگران می توانند توانمندی های استان را در این بخش که فرهنگ و آداب اقوام مختلف است به نمایش بگذارند.
وی خاطرنشان کرد: ما باید بازارسازی کنیم تا صنعت فرش به رونق برسد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز در این جلسه با اشاره به صادرات 120 میلیون دلاری فرش گفت: در دهه گذشته به طور میانگین به ارزش 500 میلیون دلار و در دهه اخیر نیز به ارزش 300 میلیون دلار فرش به خارج از کشور صادر شد که طی سال های اخیر این روند کاهشی متوقف شده است.
«حمید کارگر» افزود: افزایش صادرات و رونق فرش در سال های اخیر از جمله دستاوردهای مهم برجام است.
وی با بیان این که آمریکا یکی از مهم ترین بازارهای فرش ایران بود، اضافه کرد: با ممنوعیت ورود فرش دست باف به کشور آمریکا و برقراری تحریم ها، بخش زیادی از بازارهای جهانی را از دست دادیم و مشکلاتی در این بازار ایجاد شد که اکنون با بهبود مناسبات سیاسی، بازار بهبود یافته است.
«پورعیسی» رئیس سازمان برنامه و بودجه استان نیز با اشاره به جمعیت 22 هزار نفری بافندگان استان و مشکلات بیمه ای آن ها گفت: در حالی که 20 میلیارد ریال اعتبار برای بیمه انگور در نظر گرفته می شود اما برای بیمه بافندگان فرش هیچ اعتباری در نظر گرفته نشده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
بهروز- 4 هزار و 503 زائر اربعین از 5 هزار و 371 زائری که در سامانه سماح ثبت نام کرده اند ویزا گرفتند. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی با بیان این مطلب در نشست خبری ستاد اربعین استان افزود: پیش بینی می شود که تعداد زائران به 9 هزار نفر برسد. دکتر «مهرداد ابراهیمی» با بیان این که در اربعین سال گذشته 7 هزار و 800 زائر از استان به کشور عراق عزیمت کردند اضافه کرد: ورود و خروج زائران بدون روادید و ویزا ممنوع است و اگر چنین اتفاقی رخ دهد 3 تا 6 ماه حبس در پی دارد.
وی با بیان این که برخی از ایرانیانی که در سال قبل ورود غیرقانونی به عراق داشتند هنوز درگیر این موضوع هستند، تصریح کرد: هزینه پاسپورت و ویزا کمتر از 200 هزار تومان می شود اما بیمه و خدمات بسیاری در دل ویزا نهفته که به نفع زائران است.وی با بیان این که خروج زائران امسال از مرز چذابه خواهد بود تاکید کرد: انتظار ما این است که مدت زمان اقامت زائران در کربلا به حداقل برسد و آن ها به حرم امامان(ع) در سامرا و کاظمین عزیمت نکنند و سریع برگردند تا خدمات رسانی مناسبی برای همه داشته باشیم.وی ادامه داد: امسال خدمات درمانی و بهداشتی بیشتری به زائران ارائه می شود و دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر و معاونت بهداشتی سپاه جواد الائمه(ع) به موکب ها خدماتی مانند دارو، بهیار و پرستار ارائه می کنند.
وی بابیان این که این خدمات توسط مردم به صورت خود جوش ارائه می شود، افزود: نباید این انتظار در بین زائران باشد که تمام امکانات برای آن ها فراهم شود زیرا آن چه در کربلا ارائه می شود از محل نذورات و هدیه های مردم است و با توجه به 10 میلیون زائر کربلا ممکن است رتق و فتق امور آن چنان که دلمان می خواهد نباشد. وی با تاکید بر این که بیمه زائران از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: در سال قبل عده ای تصادف کردند یا بیمار و مجروح شدند که به علت نداشتن بیمه متضرر شدند اما تمام تلاش ما این است که مراسم اربعین با صلابت، با شکوه و در کمال امنیت برگزار شود.وی افزود: انتظار ما این است که زائران با مسئولان ستاد اربعین هماهنگی خوب و کاملی داشته باشند و به حاکمیت کشور عراق احترام بگذارند.وی از خیران خواست که کمک های نقدی و غیر نقدی خود را زودتر از موعد اهدا کنند تا روز اربعین این کمک ها به دست زائران برسد.وی با اشاره به برپایی سه موکب از استان برای خدمت رسانی به زائران، بیان کرد: یک موکب با مشارکت شهرستان های فاروج، راز و جرگلان و ادارات و نهادهای استانی در مرز مهران و دو موکب شامل اصحاب خراسانی و قمر بنی هاشم متشکل از شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، اسفراین و جاجرم در کربلا مستقر میشوند که روزانه به 5 هزار نفر در زمینه تغذیه و اسکان خدمات ارائه میدهند.وی خاطرنشان کرد: استاندار خراسان شمالی نیز برای خرید 10 هزار تخته پتو و لوازم آشپزخانه به زائران اربعین 4 میلیارد ریال اختصاص داده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
حدود 10 سال از طرح خروج صنوف آلاینده و مزاحم از مرکز شهر بجنورد می گذرد با این حال هنوز برخی از محله ها و خیابان ها زخم خورده این مشکل هستند البته برخی کمتر و برخی بیشتر.
خیابان حسینی معصوم از جمله محله ها و خیابان هایی است که با وجود قرار داشتن در مرکز شهر هنوز اهالی آن، صبح خود را با صدای دستگاه های جوش و برش و خوردن چکش به آهن آغاز می کنند.
اهالی این خیابان بوی روغن و دود ناشی از جوشکاری را استشمام می کنند و قدم در پیاده روهایی می گذارند که پر از لکه های سیاه و بدبو است. اهالی می گویند بیزار شده اند از این همه آلودگی صوتی و بصری و از رعایت نشدن بهداشت عمومی، اما هر چقدر آن ها اعلام ناراحتی کردهاند همان قدر بی توجهی دیده اند. بلبشوی مشاغل مزاحم در این خیابان است. کلافگی تنها واژه ای است که با رفتن به این خیابان به ذهنت می رسد.
یکی از ساکنان این خیابان که دل پر دردی دارد، می گوید: وضعیت این محله هر روز بدتر می شود، آرامش تنها چیزی است که مردم این محله با آن بیگانه اند. بیش از 12 ساعت در روز صدای خوردن چکش به آهن شنیده می شود و بوی بد مشاغل مزاحم امان ما را بریده است.
وی با بیان این که سال هاست ساکن این خیابان هستم، ادامه می دهد: به قدمت سکونتم در این محله شنیده ام که باید صنوف مزاحم از مرکز شهر خارج شوند اما هیچ گاه عملا این اتفاق نیفتاده است.
یکی دیگر از ساکنان هم می گوید: به واسطه بودن مشاغل مزاحم در این خیابان و از بین رفتن موزاییک پیاده روها گویا شهرداری هم رغبتی برای بازسازی پیاده رو ها ندارد. وضعیت این مسیرها بسیار ناخوشایند است. فقط بخشی از پیاده رو ها موزاییک شده و بقیه مسیر خاکی است.
وی ادامه می دهد: عرض بخش هایی از پیاده روها فقط نیم متر است و عملاً جایی برای عبور عابر پیاده وجود ندارد چون حاشیه پیاده رو ها به مکانی برای انباشتن شن و ماسه تبدیل شده است و درختان هم به پیاده رو ها اضافه شده اند.
وی اعلام می کند: این خیابان ترکیبی از خانه های تازه ساخت و بسیار قدیمی است و این موجب شده که محله چهره نازیبایی داشته باشد.
این محله جزو محلاتی در مرکز شهر است که زمین های رها شده زیادی دارد، زمین هایی پر از علف های هرز. یکی دیگر از ساکنان محله هم به این موضوع اشاره و بیان می کند: بخشی از این زمین ها به احداث مجتمع فرهنگی و هنری اختصاص یافته است که این موضوع باعث دیده شدن این خیابان شده است، اما بخش عمده ای از این زمین ها همچنان رها هستند و گرچه فعالیت هایی در آن ها انجام می شود اما به قدری کند است که سال هاست طول کشیده است.
«امیری» با بیان این که آسفالت خیابان و کوچه ها مدت هاست که مرمت نشده است، اضافه می کند: کوچه ها دارای دست اندازهای زیادی است و در قسمت زیادی از کوچه ها به ویژه در کوچه هایی که بازگشایی شده هنوز از آسفالت خبری نیست و فضای بازگشایی شده هم به دلیل مشکلات ترافیکی به پارکینگ شهروندان و کسبه تبدیل شده است.
ورودی خیابان «حسینی معصوم» با ناهنجاری های بصری و صوتی آغاز و به خانه های قدیمی و فرسوده ختم می شود. کمی آن سوتر از چهارراه مجتمع ورزشی شهید علیدخت قرار دارد، مرکز ورزشی بجنورد که بار ترافیکی عظیمی را در ساعت های پایانی روز به این خیابان سوق می دهد، اما رهاورد مهمانانش برای برخی ساکنان این محله چیزی جز آلودگی صوتی و سلب آسایش نیست.
یکی دیگر از ساکنان خیابان «حسینی معصوم» می گوید: نظارت ها بر مشکلات این خیابان بسیار کم است، در اوج ترافیک این خیابان از پلیس و در هنگام بروز مشکلات بهداشتی از مراکز نظارت بر مواد غذایی خبری نیست.
وی که تمایلی به ذکر نام خود ندارد به مشکلات اجتماعی محله هم اشاره و اعلام می کند: در سال های گذشته شرایط این محله رو به وخامت گذاشته است و کسی پیگیر مسائل و مشکلات اهالی نیست.
او هم مانند دیگر ساکنان خواستار رسیدگی بهداشتی به محله است و می خواهد هر چه سریع تر مشکلات مردم برطرف شود.
جوی های آب این خیابان هم اگر چه از آب خالی است اما پر از زباله و شاخ و برگ درختان هرس شده است که جمع آوری هم نشده و در کنار پیاده رو رها شده اند. خیابان حسینی معصوم خیابانی بین میدان کارگر و چهارراه باسکول است که مهر مشکلات شهری را سال هاست بر پیشانی خود دارد، سد معبر یکی از مشکلات همیشگی این محله است گویا برای کسبه عبور عابران پیاده اهمیتی ندارد به نحوی که عابران باید به طور مرتب بین حاشیه خیابان و پیاده رو در رفت و آمد باشند.
یکی از کاسبان این محله اما می گوید: این جا محل کسب و کار و درآمد ماست و اگر از این مکان برویم دیگر جایی برای ادامه کار نداریم. وی ادعا می کند که سال هاست در این محل کار می کند و الان حاضر نیست محل کار خود را رها کند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
صدیقی- رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی از بارش پراکنده باران و کاهش 4درجه ای دما برای روز جمعه در استان خبر داد. «هاشمی» گفت: بررسی نقشه های پیش یابی هواشناسی بیانگر جوی نسبتا پایدار برای امروز و فرداست که با ورود امواج ناپایدار از روز جمعه در برخی ساعات وزش باد شدید،افزایش ابر و بارش پراکنده باران پیش بینی می شود. وی با بیان این که افزایش دما تا فردا ادامه خواهد داشت، افزود: از روز جمعه کاهش دما تا 4 درجه سانتی گراد پیش بینی می شود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گروه خبر- کلنگ زنی پروژه بازسازی مسجد جامع بجنورد در بیستم مهر ماه سال جاری، بازتاب های گسترده ای را در شهر به ویژه در فضای مجازی به همراه داشت تا جایی که برخی علاقه مندان و کارشناسان فرهنگی و تاریخی با پرداختن به قدمت این اثر تاریخی که به زعم بعضی از آن ها 300 سال عمر دارد و بارها مورد مرمت و تجدید بنا قرار گرفته است، از تخریب و بازسازی بنا انتقاد کردند. این انتقادها موجب شد تا تخریب این پروژه متوقف و تصمیم برای تعیین سرنوشت مسجد جامع بجنورد به جلسه ای مشترک با مسئولان مربوطه منوط شود. در همین راستا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بر مبنای مستنداتی، بر معاصر بودن این بنا تاکید کرد و قدمت آن را 52 سال تخمین زد، اما بنا را به لحاظ الگوی معماری سنتی ارزشمند دانست. دکتر «وحدتی» با اشاره به وجود سال ها خاطرات مذهبی مردم با این بنا و ایجاد حس نوستالژی در کنار ارزش های معنوی، بر حفظ مسجد جامع بجنورد تاکید کرد.وی برگشت اعتبار 800 میلیون تومانی برای بنای مسجد جامع را تایید و دلیل آن را مجوز نداشتن میراث فرهنگی برای هزینه کردن در بناهای غیرثبتی بیان کرد.با این وجود وی گفت: در حال حاضر گزارشی از این بنا تهیه شده که برای بررسی شرایط احراز ثبت در فهرست آثار ملی به سازمان میراث فرهنگی ارسال می شود.وی طاق نماهای دیوار بنا، کاشی های لاجوردی مزین به سوره مبارکه جمعه به خط ثلث، محراب بی پیرایه و کتیبه های گچبری داخل بنا که همه حس تعلق در نمازگزاران ایجاد می کند و هویت مذهبی و ملی را توامان در آن ها می دمد از دلایل دیگر حفظ بنا دانست.
وی افزود: برگزاری مراسم مذهبی و اجتماعی چند نسل اهالی محله و حتی شهروندان بجنوردی در ساختمان کنونی مسجد جامع خاطره جمعی و مشترکی را در چندین دهه رقم زده است که این احساس تعلق، حس نوستالژی و مرور خاطرات جمعی عامل پیوند اجتماعی است و با تخریب و ایجاد یک بنای نوساز از میان خواهد رفت.وی خاطرنشان کرد: بنابراین به نظر می رسد به جای نوسازی و زدودن بخشی از هویت شهری، باید به فکر مرمت و احیای بنا باشیم.از سوی دیگر، «علی نیا» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی هم در رابطه با آخرین وضعیت پروژه مسجد جامع بجنورد از متوقف بودن این پروژه خبر داد و آن را نیازمند بررسی مجدد دانست و اظهارکرد: باید نشستی مشترک با شورای شهر، شهرداری و اداره های کل اوقاف و میراث فرهنگی برگزار و موضوع را بررسی کنیم و در این رابطه تصمیم گیری شود که به زودی این جلسه برگزار خواهد شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی هم در این باره گفت: با تخصیص 800 میلیون تومان اعتبار برای مسجد جامع بجنورد به اداره کل میراث فرهنگی استان و اعلام این دستگاه در خصوص میراثی نبودن بنا، سرانجام در سال 94 این اعتبار در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه به عنوان مجری گذاشته شد.
حجت الاسلام «رئوف سید نژاد»افزود: از آن جایی که هیئت امنای مسجد زیربنای 80 درصدی را برای ساخت بنا مد نظر داشت و شهرداری با زیربنای 60 درصدی موافق بود، این موضوع در جلسات و کمیسیون های متعدد مطرح شد و سرانجام با زیربنای 80 درصدی موافقت و نقشه ها برای تخریب آماده شد.وی اظهارکرد: به محض مطرح شدن بحث تخریب شاهد اعتراضات مردمی بودیم و از طرفی اداره کل میراث فرهنگی استان هم طی نامه ای اعلام کرد که این بنا به ظاهر میراثی است و قصد تحقیق و بررسی دارد.وی افزود: این حرکت اداره کل میراث فرهنگی استان با نامه اولش مبنی بر میراثی نبودن بنا و برگشت اعتبار از سوی این دستگاه تطابق نداشت، در صورتی که می توانست همان زمان نسبت به ثبت اثر اقدام کند، با این اوصاف نامه ای به استاندار خراسان شمالی ارسال کردیم تا از او به عنوان مقام ارشد استان کسب تکلیف کنیم.
وی بیان کرد: هر چند این مسئله را که این بنا میراثی نیست همه قبول دارند، اما این که ممکن است یادآور خاطرات بسیاری از مردم باشد و بخواهند مقاوم سازی شود، نظر معقولی است و ما نیز مخالف نیستیم.وی افزود: بر این اساس قرار شد جلسه ای شنبه هفته آینده با حضور مسئولان مربوطه و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار برگزار و مسئله بررسی شود.
وی تصریح کرد: با این همه سعی خواهیم کرد موضوع به نحوی باشد که تمام جوانب در نظر گرفته شود و آن چه خواست اکثریت مردم است محقق شود زیرا نمی توان خواست همه را اجرایی کرد و به طور قطع اختلاف نظر وجود دارد. وی با اعتقاد به این که این موضوع مسئله حادی نیست و فضای مجازی به این مسئله دامن زده است در حالی که می توان آن را به نتیجه رساند، اظهار کرد: نتیجه نشست را به استاندار و نماینده ولی فقیه در استان اعلام می کنیم و آن چه را که امر کنند به عنوان دستگاه مجری اجرا خواهیم کرد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.