محمدی- نیاز است به همه رشته های ورزشی، رنگ ارزشی بدهیم. نماینده ولی فقیه در استان، روز گذشته با بیان این مطلب در مراسم تجلیل از برگزیدگان سومین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه جامعه ورزش و جوانان استان افزود: ورزشکار موفق کسی است که جسم و اراده ای قوی داشته باشد و با لغزش ها مبارزه کند.آیت ا... «یعقوبی» روح وجسم را به راکب و مرکب تشبیه کرد و گفت: اگر مرکب یا همان جسم سالم باشد، راکب یا همان روح نیز سالم خواهد شد و ورزش برای آمادگی جسم و روح در جهت رشد و کمال است.وی اضافه کرد: قدرت و قوت بدنی و قدرت و توانمندی روحی می تواند در کنار هم انسانی موفق را تربیت کند.امام جمعه بجنورد بیان کرد: چه زیباست در میادین ورزشی، نماز اول وقت خوانده شود و انس با قرآن به زیبایی های ورزش می افزاید.آیت ا... «یعقوبی» با اشاره به حضور فعالان قرآنی اهل سنت در این مراسم ابراز کرد: این موضوع، نشانه ای از وحدت شیعه و سنی است . این اتحاد مبارک است و کاری کنیم که جوانان ما هم پهلوان و هم قهرمان باشند.وی همچنین پیشنهاد داد 4 خواهر و برادر به نمایندگی از برگزیدگان این رقابت ها در نماز جمعه مورد تجلیل قرار گیرند تا علاوه بر ایجاد انگیزه برای آنان، مردم نیز با آن ها آشنا شوند و بدانیم که ورزشکاران در سایه قرآن بزرگ شده اند.«بهادری» مدیر کل ورزش و جوانان استان نیز در این مراسم گفت: یکی از برنامه ها در این اداره کل ارتقای سطح مباحث دینی و قرآنی است.مرحله شهرستانی سومین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه جامعه ورزش و جوانان استان با حضور 500 نفر در شهرستان های استان آغاز شد و 350 نفر به مسابقات استانی راه پیدا کردند و در پایان 71 نفر به عنوان برگزیدگان مسابقات استانی که حائز رتبه اول تا سوم شده بودند تجلیل شدند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در مراسم تکریم و معارفه رئیس بنیاد نخبگان که ظهر دیروز برگزار شد با اشاره به کم توجهی به نخبگان اعلام کرد: آنقدر نخبگان را می پیچانیم تا کار را رها کنند. «پورعیسی» همچنین به مواردی از دست اندازهای توسعه استان اشاره کرد که پایین بودن سرانه درآمد مردم استان در بین استان های کشور یکی از این موارد بود. وی گفت:نخبگان ما دارایی هایی هستند که با متمایز کردن آن ها از دیگران کاری کرده ایم که زندگی عادی نداشته باشند و در لاک خود فرو بروند. وی خاطرنشان کرد: 3 دانش آموز با استعداد از استان می خواستند به هند بروند اما بودجه نبود و آموزش و پرورش استان با این بزرگی که دارد نتوانست آن ها را به مسابقات هند بفرستد و اگر تماس امام جمعه نبود این دانش آموزان نمی توانستند به هند بروند و مقام بیاورند. وی تصریح کرد: فقط به دنبال این هستیم که دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و نهادهای نظارتی یقه ما را نگیرند و از هیچ کس ترس نداریم و از هیچ نخبه ای نمی ترسیم زیرا تاکنون نخبه ای نیامده است بگوید چه کار می کنی و اگر هم نخبگانی بیایند ما بازی شان نمی دهیم و آن قدر آن ها را می پیچانیم تا خسته شوند و کار را رها کنند. وی خاطرنشان کرد: در ارزیابی هایی که از بنیاد نخبگان استان داشتیم مشاهده شد وظایفی که هدف از تاسیس بنیاد نخبگان رسیدن به آن بود محقق نشده است. وی تصریح کرد: چندین و چند سال است که سرانه متوسط درآمد استان ما از کشور کمتر است و برخی از اجزای «جی تی پی» مانند ظرفیت صنعت چاپ و پوشاک را نداریم و این در حالی است که ارزش افزوده آن خیلی زیاد است. معاون توسعه مدیریت منابع انسانی بنیاد ملی نخبگان هم در این جلسه گفت: بنا داریم بر اساس نقشه راه، کم کم از پرداخت مالی مستقیم به نخبگان فاصله بگیریم و به سمت توانمندسازی آن ها حرکت کنیم. «محمدصالح ترکستانی» افزود: متاسفانه نتوانسته ایم به اهداف این بنیاد آن طور که باید و شاید برسیم. در پایان این مراسم از زحمات دکتر «مقدسی» تقدیر شد و دکتر«قاسمی فرد» به عنوان رئیس جدید بنیاد نخبگان خراسان شمالی، حکم خود را دریافت کرد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
شاهنامه و مجمعه آجیل ،خشکبار و هندوانه روی میز کرسی با آن رومیزی های گلدار آتشینش، اوقات خوشی را به یادگار می گذاشت. شب یلدا که می شد خانه مادربزرگ ها که همیشه شلوغ بود، شلوغ تر می شد و با آن اتاق های تنگ و تاریکش میزبان فامیل بود. هر خانواده ای که با فانوس یا چراغ لمپایی می آمد نور امید و روشنایی را به ارمغان می آورد. بوی یلداهای قدیمی با آن برف های سنگینش هنوز هم استشمام می شود و آن هایی را که یاد و خاطره آن روزها را در خاطر دارند، به آن سال های دور می برد. آن موقع از یک هفته مانده به یلدا راهی کوچه و بازار می شدند تا وسایل و خوراکی های مخصوص این شب را خریداری کنند. بانوان هنرمند آن موقع مغز بادام، گردو، هسته های زردآلو و کنجد را خودشان در منزل تفت می دادند، برخی از آن ها از چند روز مانده به شب یلدا که در زمان قدیم به آن شب «چله» هم می گفتند، شیرینی مخصوص، قطاب یا پیراشکی هم درست می کردند تا وقتی همه دور هم جمع می شوند سفره پذیرایی شان خالی نباشد. انار هم که سرگل میوه ها بود و خوردنش در آن هوای سرد، لطف دیگری داشت. مادربزرگ قبل از آمدن مهمان ها، ملحفه تمیزی روی کرسی می کشید، رومیزی زیبایی مزین به گل های قرمز و آتشین را روی آن پهن می کرد و مجمعه بزرگ خوراکی را روی آن می گذاشت. ساعتی نمی گذشت که همه افراد خانواده یک به یک می آمدند و دور هم می نشستند، گل می گفتند و گل می شنیدند. پدربزرگ به کوچکترها راه و رسم زندگی و تجربیات خود را می آموخت و در آخر چند ورقی از شاهنامه می خواند و تفالی هم به حافظ می زد. یکی از بانوان به سراغ لبو و کدو حلوایی می رفت و آن ها را داغ و تازه به سر سفره می آورد. گاهی هم مادربزرگ ها کوچکترهای فامیل را با آوردن میوه ای مانند انگور که آن را در جایی خنک آونگ کرده بودند، غافلگیر می کردند.
بچه ها هم که به دلیل سردی هوا، خانه نشین بودند در اتاقی دور هم جمع می شدند و آن قدر شیطنت می کردند که داد همه در می آمد، آن شب فانوس های آویزان در ایوان های بزرگ با آن سقف های چوبی اش تا دم دمای صبح روشن بود و همه جا زندگی به معنای واقعی جریان داشت.
یکی از بانوان سالخورده شب های یلدای آن سال ها را خاطره انگیز می داند و می گوید: در آن سال ها، سنت های بسیار خوبی بین همه رواج داشت و بر این عقیده بودند که باید این شب طولانی و سرد سال را در کنار هم به سپیده صبح پیوند بزنند. بانو «زهرا سلطان مستوفیان» ادامه می دهد: در آن زمان برخی از خانواده هایی که تازه عروس داشتند از چند روز مانده به شب یلدا تدارک می دیدند تا برای خانواده عروس خود هدایایی ببرند به عنوان مثال در آن سال ها رسم بود که گوشت، برنج، روغن و میوه، شیرینی، خوانچه های پر از باقلوا و آجیل برای خانواده عروس می بردند، برخی دیگر لباس های گرم و چکمه برای عروس خود تهیه می کردند.وی با اشاره به سنت های آن زمان می گوید: در گذشته مرسوم بود که چندین جوان دم بخت سینی های بزرگ و خوانچه ها را روی سرشان می گذاشتند و با دف و ساز به سمت خانه عروس روانه می شدند. هر یک از آن ها در ایوان خانه سینی ها را پایین می گذاشتند تا میزبان به استقبال آن ها بیاید و برخی از میزبانان به این جوان ها هدایایی می دادند. حتی در برخی اقوام خانواده عروس هم هدایایی را برای خانواده داماد می فرستاد.به گفته وی بانوان قدیمی از چند ماه مانده به شب چله، میوه های تابستانی مانند انگور را آونگ می کردند و هندوانه را در انباری های خشک و خنک می گذاشتند تا برای شب چله بتوانند از مهمانان خود پذیرایی کنند.
یکی از پژوهشگران قدیمی هم درباره شب های یلدای زمان قدیم بیان می کند: در آن زمان خانواده ها بسته به وسع و توان مالی خود گوسفندی را پروار می کردند و گوشت آن را به شکل قورمه درمی آوردند و با آن از مهمانان خود پذیرایی می کردند. « ا...قلی ایزدخواه» ادامه می دهد: نان در روغن انداختن و سرخ کردن آن یکی دیگر از خوراکی های مرسوم آن زمان بود از همه مهمتر باید در این شب انگور آونگ شده، هندوانه و انار بر سر سفره های پذیرایی می شد، خشکبار، تنقلاتی از قبیل برگه زردآلو، گردو، بادام و کشمش هم مزین بخش سفره ها بود. به گفته وی قدیمی ها شب زنده داری در شب یلدا را به منزله استقامت در برابر سختی ها می دانستند و می گفتند خدایا به امید تو در مقابل مشکلات و این شب سیاه آن قدر مقاومت می کنیم تا خود را به سپیده صبح برسانیم و مشکلات زندگی را به همین منوال سپری میکنیم و به روزهای روشن پیوند می زنیم.
وی می افزاید: آن هایی که قبل از شب چله عروس انتخاب کرده بودند، یک روز قبل از شب یلدا هدایایی مانند میوه، گوشت، روغن و برنج را با ساز و دهل و موسیقی به خانه عروس می بردند. وی بیان می کند: حدود 75 سال قبل در خانه ها چراغی نبود و کوچه ها و خیابان ها هم روشنایی نداشت و از آسفالت کوچه ها خبری نبود اما با این وجود در آن شب های سرد نیز مردم به دیدار اقوامشان می رفتند . وی درباره چگونگی تامین روشنایی خانه ها در آن زمان به ویژه در شب یلدا که همه دور هم جمع می شدند، می گوید: در آن زمان حلب سازان شیئی مانند استکان را از حلب درست و طوری آن را تعبیه می کردند که فتیله بافته شده ای از پنبه درون آن جا می گرفت سپس داخل آن روغن پی می ریختند و آن را به عنوان چراغ موشی روشن می کردند، بعدها پدربزرگم در سفری که به شوروی داشت چراغ گردسوز از آن جا آورد و کم کم فانوس جای خود را به این چراغ های قدیمی داد و هر خانواده ای که به دیدار اقوام خود در این شب می رفت چراغی به عنوان روشنایی در دستش می گرفت .
یک شهروند سرد و گرم چشیده روزگار و پژوهشگر فرهنگ عامه هم با بیان این که بجنوردی ها در زمان قدیم به شب یلدا، شب «چله» می گفتند، می افزاید: در قدیم 2 یا 3 شب مانده به شب چله، برای تازه عروس های فامیل هدیه هایی به عنوان «شب چلگی» می بردند که بیشتر شامل قند، برنج، روغن، مرکبات، تنقلات و لباس بود و آن هایی که وضع مالی خوبی داشتند گوسفند یا ران گوسفند برای عروس شان می بردند، مدتی در خانه عروس می نشستند و با ساز و دهل به خانواده عروس تقدیم می کردند. «قاسم مهرنیا» ادامه می دهد: خانواده عروس نیز هدایایی را به عنوان «جای چلگی» به خانواده داماد تقدیم می کردند و در مجمعه های کنگره دار و روی پارچه های ترمه می گذاشتند و به در خانه داماد می فرستادند. وی بیان می کند: در شب چله معمولا همه در خانه بزرگ ترها جمع می شدند و چون بلندترین شب سال بود و امکانات رادیویی و تصویری در آن زمان وجود نداشت، قصه های مادربزرگ ها نقل مجلس می شد که معمولا قصه های طولانی در این شب تعریف می کردند و همه مشتاقانه به این قصه ها گوش می دادند و این قصه ها با نتیجه امید بخشی به اتمام می رسید و همیشه به ما امید می داد. آن ها قصه پهلوان های اسطوره ای را برای مان بیان می کردند که اگرچه با بدی ها، کجی ها، خیانت ها و مشکلات رو به رو می شدند اما با توکل بر خدا و تلاش خود می توانستند بر این مشکلات فائق آیند.
وی با بیان این که در آن سال ها در شب چله برف روی زمین بود، می گوید: یکی از خوراکی های مرسوم آن زمان در این شب سرد برف و شیره بود که بسیار هم مورد استقبال همه به ویژه جوان ترها قرار می گرفت. وی تهیه تنقلات آن زمان را هزینه بر نمی داند و بیان می کند: تهیه تنقلات درآن زمان مانند اکنون پرهزینه نبود بلکه مادران مان در طول تابستان دانه هندوانه و خربزه را دور نمی ریختند، می شستند، خشک می کردند و برای شب چله تفت می دادند، در کنار آن حلوای تنوری و جوزی هم تهیه می کردند، شام مخصوص این شب «قابلی» بود و همه در کنار هم خوراکی های متنوعی می خوردند و شب را به صبح می رساندند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
27 درصد از ثبت نام کنندگان در مراکز کاریابی استان، جذب بازار کار شدند.مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: از ابتدای سال 95 تا پایان آبان ماه امسال 5 هزار و 357 نفر در مراکز کاریابی استان ثبت نام کردند که از این تعداد تاکنون هزار و 439 نفر جذب بازار کار شده اند.«مجتبی نجفی» با بیان این که به احتمال زیاد عمده افراد جذب شده در بازار کار دارای مهارت هستند، اضافه کرد: افرادی که در این مراکز ثبت نام کرده اند اما هنوز وارد بازار کار نشده اند ، مهارت ندارند و روند جذب این افراد به کندی انجام می شود.وی اظهارکرد: افراد دارای مهارت نسبت به افراد بدون مهارت سریع تر وارد بازار کار می شوند بنابراین باید مهارت آموزی در اولویت متقاضیان ورود به بازار کار باشد.به گفته وی، در حال حاضر 8 کاریابی مجاز در استان فعالیت دارند و کاریابی های غیرمجاز طی برخوردهای صورت گرفته غیرفعال شده اند.وی خاطرنشان کرد: چندی پیش کاریابی های غیرمجاز در فضای مجازی مشکل آفرین شده بودند که با آن ها برخورد شد و در حال حاضر شکایتی در این مورد وجود ندارد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
برنامه های گرامی داشت یوم ا... 9 دی در بجنورد اعلام شد.رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در نشست ستاد گرامی داشت یوم ا... 9 دی در بجنورد گفت: روز شنبه 9 دی، مردم در میدان شهید بجنورد تجمع می کنند و در مسجد انقلاب نیز برنامه هایی برگزار می شود که مهمترین آن ها، سخنرانی آیت ا... «حسینی بوشهری» امام جمعه موقت قم و عضو مجلس خبرگان رهبری است.حجت الاسلام «سالاری» افزود: پنج شنبه 7 دی هم ویژه برنامه ای در حسینیه شهدا با سخنرانی خانم «تختی» برگزار می شود.وی با بیان این که استکبار و آمریکا از سال ها قبل برای به راه انداختن جریان فتنه برنامه ریزی داشتند افزود: شواهدی غیر قابل انکار از جریان فتنه و عوامل داخلی و خارجی آن به دست آمده است.وی اضافه کرد: می گویند اختلافات سیاسی باعث فتنه 88 شد اما جفایی که در فتنه 88 صورت گرفت اختلاف سیاسی نبود و اصل نظام را هدف گرفته بود.وی تصریح کرد: حرکت خودجوش مردم در 9 دی به استکبار نشان داد که ملت ما با بصیرت کامل ایستاده است و تسلیم نمی شود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
عوض زاده- دادستان شیروان از نجات مردی که از مشهد ربوده و به شیروان منتقل شده بود خبر داد.«ترکانلو» به خبرنگار ما گفت: متهمان از پنج شنبه هفته گذشته به دلیل اختلافات مالی به ربودن این فرد اقدام و او را به شیروان منتقل و مخفی کرده بودند.
وی افزود: با پیگیری های قضایی ماموران قانون موفق شدند محل اختفای متهمان را شناسایی و فرد ربوده شده را که مردی حدوداً ۵۰ ساله بود آزاد کنند و به خانواده اش تحویل دهند.وی تصریح کرد: متهمان نیز دستگیر و برای طی مراحل قضایی به بازداشتگاه منتقل شدند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
نجفیان- آیین پاسداشت و گرامی داشت یاد و خاطره 10 شهید هنرمند اسفراین در مسجد امام حسین (ع) این شهرستان برگزار شد.یک استاد حوزه و دانشگاه در این یادواره با اشاره به لزوم بهره مندی از ابزارهای هنری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: باید همه اقشار جامعه در خدمت اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت و تبیین رشادت ها، جان فشانی ها و از خود گذشتگی ها دوران دفاع مقدس قرار گیرند.حجت الاسلام «رضایی» با تاکید بر حفظ دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی افزود: اگر فرهنگ با هنر آمیخته شود برکات ماندگاری را بر جا می گذارد.سرهنگ دوم پاسدار «الهی راد» فرمانده سپاه اسفراین هم در حاشیه این یادواره از نقش شایسته اقشار گوناگون در تبیین فرهنگ ایثار و شهادت خبر داد و افزود: یادواره های شهدا بستر مناسبی برای جاودانگی فرهنگ ایثار و شهادت است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
خیابان «جنت» یکی از خیابان های منتهی به شهرک فرهنگیان و محله ای نه چندان جدید است، خیابانی با ساختمان های نوساز و در آن از خانه های فرسوده خبری نیست، اما نمی توان گفت که ساکنان آن زندگی شیرین شهری را تجربه می کنند. مشرف بودن خیابان به بولوار دانشجو و تردد خودروهای عبوری مشهد- بجنورد، قرار داشتن در وسط زمین های بایر و گرفتار شدن در میان پلاستیک ها و نخاله های ساختمانی از دردهای دایمی این محله است.
سگ های ولگرد که در نقطه ای از این خیابان انتظارت را می کشند تا در بدترین لحظه ترس را به دلت راه دهند از بزرگ ترین نگرانی های مردم این محله است. از هر سوی این خیابان که نگاه کنی زخمی بر پیکر آن می بینی، درد تازه ای نیست و این روزها یک اپیدمی همه گیر شده است. واقعا نمی شود که گذرت به محله ای بخورد و این مشکلات را نبینی، اما سوال این جاست که این همه مشکل مشهود چرا نسخه درمانی ندارند و چرا کوچک پنداشته می شوند و مسئولان شهری به راحتی از کنار آن ها می گذرند؟
مردم این محله همانند دیگر محله ها دغدغه هایی دارند، «دارابی» یکی از ساکنان این محله است. او با بیان این که مجاورت منازل با زمین های بایر یکی از بزرگ ترین مشکلات این خیابان است، می افزاید: آلودگی های ناشی از مجاورت با این زمین ها همیشه دامن ساکنان محله را می گیرد، در فصول گرم و کم بارش گرد و خاک در این زمین ها بیداد می کند و در فصول بارش گل و لای از خانه ها بیرون نمی رود.
وی با بیان این که وضعیت خانه های انتهای این خیابان به مراتب ناخوشایندتر است، اظهارمی کند: قرارداشتن این خانه ها درست کنار این زمین ها موجب ناامنی ساکنان آن ها شده است.
وی ادامه می دهد: وزش باد پلاستیک های رها شده در شهر را به این منطقه می آورد و اگر نگاه کنید می بینید که پلاستیک ها به بوته های خار چسبیده و عملا این منطقه را آلوده کرده اند.وی اعلام می کند: خانه معلم شهرستان بجنورد در این خیابان قرار دارد و درست مقابل ورودی این مکان زمین رها شده ای وجود دارد که چشم انداز نامناسبی را برای مهمانان ایجاد می کند.«علی نیا» یکی از ساکنان این خیابان می گوید: این خیابان و به طور کل تمام این منطقه به دلیل متصل بودن به جاده شهرک، باغ ها و حومه شهر با تعداد بالای سگ های ولگرد مواجه و این وضعیت برای ساکنان به ویژه بچه ها ناامنی ایجاد کرده است.
وی ادامه می دهد: در ساعاتی از شب دیگر نمی توانیم در بخش هایی از این خیابان رفت و آمد کنیم چون هر لحظه ممکن است در تاریکی شب با سگی ولگرد رو به رو شویم.
وی با بیان این که این خیابان درگیر شلوغی و ترافیک بولوار دانشجو است، ادامه می دهد: عبور از عرض این خیابان برای اهالی سختی هایی دارد و همیشه والدین نگران عبور فرزندان خود از این خیابان هستند.وی خاطرنشان می کند: در بهار و تابستان، مردم این محله با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کنند زیرا پارک دانشجو به محلی برای اسکان مسافران تبدیل می شود و این موضوع هم مشکلاتی را برای اهالی ایجاد می کند.
وی اعلام می کند: کاسبان سیار برای فروش محصولات خود به مسافران و عابران در ابتدای این خیابان بساط پهن می کنند و به طور کلی مسائل مختلفی را برای خیابان جنت به وجود می آورند.
منظره تابستانی این خیابان و بولوار دانشجو در فصل سفر واقعا دیدنی بود؛ در یک سوی خیابان خودروهای پارک شده مسافران و چادرهای رنگارنگ آن ها دیده می شد و در سوی دیگر خیابان خودروهایی که از چادرهای مسافرتی تا گلیم و فرش های سنتی می فروختند، در این میان تردد بالای مسافران و حتی عابران هم اضافه می شد.
شاید بتوان گفت که یکی از بدترین مناظر شهری انباشت زباله و نخاله های ساختمانی در مکان هایی است که خدمات شهرداری ها به آن ها ارائه می شود، با این حال همیشه یک گوشه از این محله ها به جایی برای تخلیه نخاله ها و تجمع زباله های شهروندان تبدیل شده است.
یکی دیگر از اهالی خیابان «جنت» اعلام می کند: تخلیه نخاله های ساختمانی در نزدیکی و مجاورت منازل مسکونی این خیابان ماجرای تازه ای نیست؛ هر روز صبح که از خانه خارج می شویم یک گوشه از این خیابان میزبان نخاله های ساختمانی است. بعضی از شهروندان به راحتی نخاله های خود را در زمین های این خیابان رها می کنند و کسی هم مانع آن ها نمی شود.
وی با بیان این که تخلیه زباله و نخاله در زمین های این خیابان به امری طبیعی و عادی تبدیل شده است، ادامه می دهد: مشکلات آلودگی و تبعات بعدی این بی توجهی به قانون برای اهالی این محله است و انتظار ما رعایت قانون و برخورد با متخلفان است.
وی به تخریب بخشی از پیاده روهای این خیابان اشاره و ابرازمی کند: مدتی است که بخشی از موزاییک پیاده روهای این مسیر تخریب شده است اما کسی برای تعمیر و بازسازی آن اقدام نمی کند.
نامش «جنت» است، خیابانی که در برزخ کمبودها قرار دارد. با این که ساختمان های نوساز و ساختار شهری ابتدای این خیابان کمی تو را دلخوش می کند اما وقتی به انتهای خیابان می رسی، سگ های منتظر در آخرین پیچ و سیاهی کلاغ های نشسته بر درختان باغ ها پرده ای دیگر از این خیابان را به نمایش می گذارد، داستان این خیابان داستان رقص برگ در باد نیست؛ داستان پرواز پلاستیک ها در نسیم و شادی مشکلات و محله ای در قلب زمین های بایر است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گروه شهرستان ها
راه ها از ارکان اصلی ارتباطات به شمار می آیند و فراهم سازی شرایط سهولت تردد در محورهای ارتباطی از ملزومات است. شهرستان مرزی راز و جرگلان متشکل از سه بخش جرگلان، غلامان و مرکزی، با جمعیت ۶٠ هزار نفر در شمال شرق کشور و در فاصله حدود ١٠٠ کیلومتری از مرکز استان واقع شده است.
90 درصد از جمعیت این شهرستان را روستانشینان تشکیل می دهند و برای تامین نیازهای خود با توجه به ضریب بالای محرومیت منطقه الزاما به مرکز استان یا مرکز شهرستان مراجعه می کنند و شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی و راه های ارتباطی نامناسب روستایی رفت و آمد را برای اهالی به ویژه با آغاز فصل سرما و ریزش نزولات جوی به امری بسیار مشکل تبدیل کرده است.
در حالی که راه های روستایی شهرستان مجموعا ۴۵٠ کیلومتر است، سهم بخش غلامان از راه ارتباطی روستایی با ١۴ روستا حدود ١٢٠ کیلومتر است و به گفته مسئولان فقط ٢٠ کیلومتر از راه های این بخش خاکی و بقیه آسفالت است که البته به گفته اهالی در برخی از نقاط راه های آسفالت غلامان وضعیت بهتری از راه های خاکی ندارد.
یکی از اهالی غلامان در این باره می گوید: مدتی است که آسفالت محور پارک گوینیک تا غلامان که دارای آسفالت سرد است مطرح شده و اهالی منتظر اجرایی شدن آن هستند.
«حسین زاده» می افزاید: تعریض راه های ارتباطی و به سازی سبب تسهیل در تردد و کاهش تصادفات می شود.یکی از اهالی روستای تکله قوز می گوید: از روستای تکله قوز که جمعیت ٩۶٣ نفری را در خود جا داده تا مرکز بخش غلامان حدود ٣٢ کیلومتر و ١٣ کیلومتر آن خاکی است و از اوایل آذر ماه تا اواخر فروردین تردد در این مسیر بسیار مشکل می شود.«رحمانی» با بیان این که تکله قوز روستای طولی است و موقعیت کوهستانی دارد، می افزاید: محورهای تکله قوز، قره باطر و آتالی که حدود ٧ کیلومتر هستند در روزهای بارانی و برفی کاملا غیر قابل تردد می شوند و امسال حدود یک ماه است که به دلیل برودت هوا و ذوب نشدن برف ها اهالی با زنجیر چرخ رفت و آمد می کنند.وی تصریح می کند: با بارش اولین برف پاییزی تردد در این مسیر غیرممکن می شود که در هر صورت مردم برای رفع نیازهای شان چاره ای جز مراجعه به مرکز بخش، شهرستان یا استان ندارند.
وی اظهار می کند: راه خاکی بش دره تا تکله قوز، ۵ ماه از سال به تیغ زنی نیاز دارد و لغزندگی و گلی بودن راه برای مردم دردسر ایجاد می کند.وی با اشاره به حضور یک نماینده مجلس در هفته گذشته در این روستا اضافه می کند: دکتر «قربانی» قول های مساعدی برای به سازی راه های ارتباطی داد و امیدواریم با همت مسئولان امسال فصل زمستان با مشکلات کمتری مواجه شویم چون با شرایط فعلی اهالی باید خودروهای شان را در بش دره بگذارند و بقیه راه را پیاده بروند.در این باره رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای راز و جرگلان می گوید: بخش غلامان حدود ١٢٠ کیلومتر راه روستایی دارد که در یک سال گذشته محور غلامان به تازه قلعه به طول ۶ کیلومتر و داشلی قلعه به سوخسو به طول ۵ کیلومتر و داشلی قلعه به آدینه قلی به طول ۵ کیلومتر و در مجموع ١۶ کیلومتر از راه های روستایی غلامان آسفالت شده است.
«گلشنی» می افزاید: مسیر بش دره به تکله قوز آسفالت نیست و حدود ٢٠ کیلومتر از راه های روستایی غلامان نیازمند آسفالت است که راه های ارتباطی روستایی بر حسب اولویت و تخصیص اعتبار آسفالت خواهد شد.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای راز و جرگلان ادامه می دهد: حدود ۵٠ درصد از راه های آسفالت بخش غلامان به روکش آسفالت نیاز دارد. «گلشنی» می افزاید: تا پایان سال جاری ١٠ کیلومتر از راه روستایی این بخش در محور غلامان به سوخسو آسفالت خواهد شد. فرماندار راز و جرگلان نیز می گوید: راز و جرگلان نسبت به شهرستان های دیگر استان در زمینه راه روستایی وضعیت بهتری دارد و طی دو سال گذشته ۶٠ کیلومتر روکش آسفالت گرم در این شهرستان انجام شده است. «زارعی» اضافه می کند: از کل راه های روستایی شهرستان ١٠٠ کیلومتر آسفالت نیست و روکش آسفالت ٣٠ کیلومتر از آن در حال انجام است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.