ضیغمی- برخی بازیگران در سینما هستند که به دلیل بازی های بسیار خوب مقابل بازیگر نقش مقابلشان در خاطره ها مانده اند به گونه ای که در کارهای بعدی هم برخی کارگردان ها آن ها را مقابل هم قرار داده اند. از نمونه های بارز زوج های موفق سینما می توان به بازی خوب زنده یاد خسرو شکیبایی و بیتا فرهی در فیلم «هامون» اشاره کرد که سکانس ها و حتی دیالوگ های ماندگار شان با گذشت چند دهه در خاطرمان هنوز باقی مانده است. در مطلب پیش روی تان به سراغ چند نمونه از زوج های مکمل موفق و به یاد ماندنی هنر هفتم رفتیم.
محمد رضا شریفی نیا
و هدیه تهرانی (دنیا)
یکی از دلنشینترین زن و شوهرهای سینما، همین عنایت و دنیا خانم فیلم منوچهر مصیری هستند البته این بار آن ها را در قالب یک داستان با موضوعاتی بسیار ساده و سرگرم کننده میبینیم. در خصوص بازی هدیه تهرانی و محمد رضا شریفی نیا در دنیا باید به این نکته اشاره کرد که وجه حاکم بر تمامیت فیلم، شکلی از یک بازی هم طنز و هم جدی را میطلبید که هم هدیه تهرانی و هم محمد رضا شریفی نیا از پس آن به درستی بر آمدند.
ابوالفضل پورعرب
و نیکی کریمی (عروس)
ابوالفضل پورعرب و نیکی کریمی در نقش حمید خوش مرام و مهین در فیلم «عروس» خوش درخشیدند. آن ها وقتی با شنیدن صدای کارگردان (بهروز افخمی) برابر دوربین نعمت حقیقی شروع به حرکت کردند، شاید خودشان هم نمیدانستند که با حضور در این فیلم چه پروسه ای را قرار است شروع کنند. بی تردید آنها نمیدانستند که حضورشان در این فیلم، مرزهای تازه ای از جایگاه زن و مرد را در سینما به وجود خواهد آورد و آنها به اتفاق تمام عوامل تولید فیلم، با شکل گیری این اثر دورانی متفاوت را در سینمای معاصر ایران تجربه خواهند کرد.
زنده یاد خسرو شکیبایی
و بیتا فرهی (هامون)
در زمستان سال 68 که هامون در جشنواره هشتم فیلم فجر به نمایش در آمد، به طور تقریبی اغلب جایزههای اصلی را درو کرد. برای مهرجویی، سیمرغ بهترین فیلم نامه و بهترین کارگردانی کم بود و او سیمرغ ویژه را نیز از هیئت داوران آن جشنواره در بخش بهترین فیلم دریافت کرد. ضمن این که هامون، علاوه بر فیلم نامه و کارگردانی و بهترین فیلم برگزیده داوران در بخشهای تدوین، فیلم برداری و نقش اول مرد نیز به شمار میآمد.
حسن پورشیرازی
و گلاب آدینه (مهمان مامان)
آقا یدا... مهمان مامان و همسرش در فیلم داریوش مهرجویی هم از دوست داشتنیترین زن و شوهرهایی هستند که در جمع زوجهای متعدد فیلمها به چشم میآیند. از یک طرف در کل فیلم، بازی گلاب آدینه در نقش خاله داماد به نقطه ای رسید که نمایانگر مادران ایرانی بود و از طرف دیگر تأکید آشکار فیلم ساز بر یک موضوع خاص باعث ارتقای وجوه جامعه شناسانه فیلم شد.
محمد رضا فروتن
و هدیه تهرانی (قرمز)
زوج درگیر و عصبی مزاج فیلم قرمز (ناصر ملک و هستی مشرقی) در نگاه نخست هیچ گونه تفاهم فکری و رفتاری نداشتند اما در واقع آن ها زن و شوهری بودند مثل همه زن و شوهرهای امروزی. هستی و ناصر زن و شوهری بودند که با هم دعوا میکردند، به اتفاق هم بیرون میرفتند و به نوبت چراغها را خاموش میکردند!