گفت و گو با «علی مسعودی» طراح و کارگردان یک مسابقه شاد
تعداد بازدید : 71
استقبال خیلی خوب از «خونه مونی»
مریم ضیغمی- شبکه نسیم در ایام قرنطینه و شیوع «کرونا ویروس» مسابقه بزرگ خودمانی و سرگرم کننده «خونه مونی» را روانه آنتن کرد. این مسابقه با هدف به وجود آوردن فضایی نشاط آور و شاد در خانواده ها و تشویق به در خانه ماندن در 4 بخش اصلی بازی یک صحنه از یک فیلم یا سریال، بازی یک نمایش، ارسال ویدئوهای خلاقانه و موسیقی در منزل طراحی شده است. «خونه مونی» سعی دارد خانواده ها در دوران قرنطینه با همفکری و همدلی و وسایل موجود در خانه در این مسابقه شرکت کنند و بیشتر در خانه بمانند. در این برنامه 4 داور طنزپرداز شامل «علی مسعودی»، «الیکا عبدالرزاقی»، «عباس جمشیدی فر» و «کمند امیرسلیمانی» دور هم جمع شده اند و آثار ارسالی بینندگان را قضاوت می کنند. «خونه مونی» با مشارکت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به تهیه کنندگی «محسن برمهانی» و با طراحی، کارگردانی و داوری «علی مسعودی» تولید شد. مسعودی معروف به علی مشهدی به واسطه نوشته هایش به چهره شناخته شده ای در بین بینندگان تبدیل شده است؛ از نگارش سریال هایی همچون ساعت خوش، کوچه اقاقیا، آشتی کنان، سه در چهار و ارث بابام گرفته تا سه دونگ سه دونگ و آقا و خانم سنگی. البته او با اجرای استندآپ در «خندوانه» و بیان خاطرات دوران سربازی و خاطرات پدرش به محبوبیت و شهرت رسید. با مسعودی طراح، کارگردان و مجری مسابقه بزرگ «خونه مونی» درباره تجربه همکاری اش در این مسابقه پربیننده سخن گفتیم.
طرح اولیه مسابقه «خونه مونی» از کجا آمد؟
در روزهای نخست قرنطینه دوست خوبم «سیدحسام رضوی» به منزل ما آمد و پیشنهاد ارائه طرح برای سرگرمی مردم در این دوران را داد. هر دو طرحی را به «محسن فتاحی» معاون اجتماعی شهردار تهران ارائه دادیم و پیشنهادهایی دادند و بعد بودجه تولید مسابقه را در اختیارمان گذاشتند و آن را ساختیم و از شبکه نسیم پخش شد.
سازمان صدا و سیما چه حمایت هایی در راستای ساخت مسابقه کرد؟
سازمان تنها مسابقه را پخش کرد و شهرداری حامی مالی مسابقه «خونه مونی» است و دستمزدمان را آن ها پرداخت می کنند.
مسابقه «خونه مونی» 4 بخش دارد، این بخش ها چگونه طراحی شدند؟
من، «محسن فتاحی» معاون اجتماعی شهردار تهران و «سیدحسام رضوی» مشاوره هایی با هم داشتیم. با توجه به این که در دوران قرنطینه مردم باید به گونه ای زمان خود را بگذرانند و حوصله شان سر نرود و انگیزه ای هم داشته باشند و با توجه به امکانات موجود در خانه، این آیتم ها را طراحی کردیم.
استقبال مردم از برنامه راضی کننده است؟
حدود 4هزار و 500 ویدئو در 2 هفته به برنامه ارسال شد که به نظرم استقبال خیلی خوبی بود.
معیار داوران برای انتخاب آثار رسیده، چیست؟
برای نحوه داوری بگویم که هیئتی متشکل از «محسن برمهانی» تهیه کننده مسابقه، «مجید اکبرشاهی»، «شکیل مظفری» و یکی، دو نفر دیگر ویدئوهای ارسالی را نگاه کردند.من از روز اول به آن ها گفتم تا روز مسابقه ویدئوهای مردم را نمی بینم تا روی من تاثیر نگذارد و همچنین زمان داوری برایم هیجان و جذابیتی ندارد که بخواهم ویدئوها را ببینم.اعضای این تیم از میان 4 هزار و 500 ویدئو 75 اثر را انتخاب کردند و ما 4 داور در 15 جلسه این آثار را داوری کردیم و بعد مراحل نیمه نهایی و فینال فیلم برداری شد.
با دیگر داوران مسابقه برای انتخاب همفکر بودید و اختلاف نظر نداشتید؟
ما سال هاست با یکدیگر همکاری می کنیم و می خواستم صمیمیتی بین دوستان باشد. من با همه دوستان داور مسابقه در گذشته تجربه همکاری داشتم، با خانم عبدالرزاقی و امیر سلیمانی چند کار انجام دادهام. با عباس جمشیدی فر هم در اولین سریالم «سه دونگ سه دونگ» در سال 89 تجربه همکاری داشتم.
تجربه اجرا چگونه بود؟
من روز نخست به تیم داوری گفتم اصلاً نمی خواهیم ژست مجری گری بگیریم چون مجری نیستیم و از آن ها خواستم راحت و خودمان باشیم و فکر می کنم مردم این را دوست دارند.
با توجه به فعالیت مسابقه در فضای مجازی بازتاب ها چگونه بود؟
بازتاب های خوبی در فضای مجازی گرفته ایم و مردم دوست داشتند و تشکر کردند. این که «خونه مونی» چقدر توانسته مردم را در دوران قرنطینه در خانه نگه دارد نمی دانم. مردم از ترس مریض شدن در خانه مانده اند. البته این که بعضی از شرکت کنندگان 3، 4 روز برای تهیه کلیپ وقت گذاشته اند نشان دهنده تاثیر مسابقه است.
هر برنامه ای هدف و رسالتی دارد هدف تان از تهیه این مسابقه چه بود؟
هدف ما سرگرم کردن مردم بود و دوست دارم فصل بعدی را بعد از پایان کرونا در آرامش خاطر تولید کنم. معتقدم هر چه جلوتر می رفتیم کیفیت ویدئوها بهتر می شد و مطمئن هستم اگر فصل2، 3 و4 «خونه مونی» ساخته شود ویدئوهای خوبی درمی آید و استعدادهای خوبی شناسایی می شوند. من برای سریال جدیدم تصمیم دارم خیلی از بازیگران را از همین کلیپ های ارسالی انتخاب کنم.
بعد از «خونه مونی» مشغول انجام چه کاری هستید؟
در حال نگارش سریال 15 قسمتی برای نوروز 1400 هستم. قصه در مشهد اتفاق می افتد و ماه آینده پیش تولید را آغاز خواهیم کرد و چون قصه در زادگاهم می گذرد و احتمال دارد از بچه های همان جا استفاده کنم به بازیگری فکر نکرده ام تا نگارش متن ام به پایان برسد.
حرف پایانی تان درباره این برنامه؟
ان شاءا... فصل های بعدی «خونه مونی» ساخته شود. البته صحبت های اولیه انجام شده و امیدوارم به نتیجه برسیم.