مدیر عامل شرکت غله تشریح کرد:
تعداد بازدید : 163
پشت پرده ورود 1300 تن گندم کپک زده به استان
اسدی-روز گذشته، بعد از اعلام خبر ورود هزار و300 تن گندم کپک زده از استان فارس به خراسان شمالی، مدیر عامل شرکت غله خراسان شمالی، خبرنگاران استان را به دفترش دعوت کرد تا پیرامون این موضوع توضیحاتی ارائه دهد.«سهرابی» درباره چگونگی ورود هزار و 300 تن گندم کپک زده به استان گفت: خرید گندم، بزرگترین پروژه خرید تضمینی است که توسط شرکت مادر تخصصی بازرگانی کشور انجام می شود بر همین اساس امسال نیز بیش از 8 میلیون تن گندم توسط این شرکت و مباشران آن خریداری شده است. وی با بیان این که این حجم بالای خرید گندم در کشور با توجه به مصارف استان ها و امکانات ذخیره سازیشان نیازمند مدیریت و برنامه ریزی است، ادامه داد: همه ساله برنامه حمل گندم مازاد از استان هایی که بیش از نیاز خود تولید دارند و ظرفیت انبار استاندارد ندارند به دیگر استان ها ابلاغ می شود تا گندم مازاد به این استان ها ارسال شود.وی اظهارداشت: گندم های مازاد استان فارس نیز با توجه به کمبود فضای ذخیره سازی و این که از آن ها در فضای باز نگهداری می شد و خطر آب دیدگی و خسارت ناشی از باران را ایجاد کرده بود، 40 هزار تن از گندم مازاد این استان بر اساس برنامه ابلاغی تهران به خراسان شمالی ارسال شد. وی با اشاره به حضور و استقرار نیروهای کنترل کیفی و مسئولان فنی بهداشت در محل سیلوها برای انجام آزمایش و کنترل کیفی محصول، عنوان کرد: هزار و 300 تن از این گندم که به سیلوی گندم شهرستان فاروج ارسال شده بود دارای دانه های کپک زده بود که با تشخیص کارشناسان، توسط سیلوی مورد نظر تحویل گرفته نمی شود و صورت جلسه ای نیز از این مورد تهیه می شود.وی افزود: این محموله گندم پس از ذخیره نشدن در سیلوی فاروج، توسط مسئولان شرکت تعاونی استان فارس در یکی از کارخانه های خوراک دام شهرستان فاروج تخلیه و توقیف می شود.وی با بیان این که این محموله گندم در حال حاضر در همین کارخانه است، خاطرنشان کرد: هزار تن گندم ارسالی کپک زده توسط دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل دامپزشکی استان در حال بررسی و تعیین تکلیف است.وی با بیان این که قابلیت مصرف این گندم ها هنوز مشخص نشده است، ادامه داد: منتظر اعلام نتایج هستیم، اما طبق دستورالعمل این گندمها قابل تحویل به سیلوهای استان نیستند.«سهرابی» با بیان این که گندم ارسالی باید در مبدأ مورد آزمایش و کنترل کیفی قرار گیرد، اظهارداشت: مبدأ در انجام این کار کوتاهی کرده است.وی ظرفیت سیلوهای استان را 350 هزار تن ذکر و عنوان کرد: امسال 138 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است و 161 میلیارد تومان به حساب کشاورزان واریز شده و 500 میلیون تومان از مطالبات باقی مانده است که مربوط به خرید های اخیر است.وی با اشاره به مزایای انبار کردن گندم تولیدی دیگر استان ها در سیلوهای استان، گفت: افزایش موجودی انبارهای استان، افزایش امنیت غذایی و ورود میلیارد ها تومان منابع مالی به استان از مزایای این طرح است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 14
کلافگی از کلاف سردرگم ترافیک
افزایش ترافیک در خیابان های کم عرض اسفراین، گلایه مندی شهروندان را موجب شده است. ساکنان این شهر، خواستار چاره اندیشی برای کاهش ترافیک در خیابان های امام خمینی (ره)، معلم، طالقانی، مطهری و دیگر خیابان های فرعی هستند، زیرا تردد بیش از حد خودروها به ویژه خودروهای تک سر نشین، ترافیک در سطح شهر را مضاعف کرده و به نوعی شهروندان را کلافه کرده است؛ ترافیک رنجآوری که حتی تردد در مسیرهای کوتاه، وقت زیادی را از رانندگان می گیرد.
یکی از شهروندان می گوید: به دلیل تردد بیش از حد وسایل نقلیه شاهد ترافیک سنگینی در شهر هستیم و این در حالی است که در سال های گذشته ترافیکی در خیابان های اسفراین نداشتیم.
«حسین زاده» می افزاید: در حال حاضر برخی افراد، رغبت بیشتری به استفاده از وسایل نقلیه شخصی دارند و برای انجام کوچک ترین کاری در نزدیک ترین فاصله، از خودروی شخصی استفاده می کنند که خود عامل اصلی ایجاد ترافیک است.
وی خاطرنشان می کند: خیابان های اسفراین برای تردد این تعداد وسیله نقلیه، تعبیه و طراحی نشده است.
حرکات زیگزاگی
یکی دیگر از شهروندان با اشاره به این که رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی برای برخی از رانندگان باید نهادینه شود، می گوید: متأسفانه برخی از رانندگان برای فرار از ترافیک و معطلی، حرکت زیگزاگی ترافیک را در خیابان های شهر تشدید می کنند.
«حایری» می افزاید: تعداد وسایل نقلیه در اسفراین، نسبت به سال های گذشته افزایش یافته، این در حالی است که خیابان های آن توسعه نیافته است. و هم اکنون شاهد ترافیک کلافه کننده ای در شهر هستیم.وی خاطرنشان می کند: با توجه به این که بسیاری از بانک ها و مجتمع های تجاری در هسته مرکزی شهر واقع است، توقف برخی از خودروها برای پیاده و سوار کردن مسافران یکی دیگر از عوامل اصلی ترافیک است.
مسئولان چاره اندیشی کنند
یکی دیگر از شهروندان می گوید: علل تشدید ترافیک در ساعات خاص در محورهای پر تردد شهر باید واکاوی و راهکاری برای بهبود آن اندیشیده شود.«سعیدی» می افزاید: برای کاهش ترافیک در خیابان های هسته مرکزی شهر باید اقدام مناسبی انجام شود.وی خاطرنشان می کند: در پایان ساعات اداری و ابتدایی شب، حجم خودروهای تک سرنشین سرسام آور میشود.وی اظهارمی دارد: باید فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی در شهر نهادینه شود.
راهکارهایی برای کاهش ترافیک
در همین ارتباط، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اسفراین می گوید: عمده مشکل ترافیک در اسفراین این است که خیابان های هسته مرکزی شهر تناسبی با خودروهای موجود ندارد.
«مسلم غلامی» می افزاید: ترافیک در ساعات خاصی از شبانه روز دو چندان می شود، به طوری که رفت و آمد را برای شهروندان مختل می کند.وی اضافه می کند: برای کاهش بار ترافیکی، باید مسیر موازی برای اتصال به هسته مرکزی شهر شناسایی و به شهروندان معرفی شود تا بار ترافیکی کاهش یابد.دیگر عضو شورای اسلامی شهر اسفراین نیز میگوید: متأسفانه کمبود پارکینگ در معابر عمومی شهر، رفت و آمد توام با گره های ترافیکی را تحمیل کرده است.«علیرضا حسین آبادی» می افزاید: افزایش وسایل نقلیه شخصی، نبود پارکینگ عمومی و تناسب نداشتن معابر با تعداد وسایل نقلیه عبوری مهم ترین مسائلی است که به تشدید ترافیک در هسته مرکزی افزوده است.وی اظهار می دارد: تمامی واحدهای تجاری، اختصاصی و اعتباری باید به تأمین پارکینگ ملزم شوند اما تاکنون کم لطفی کرده اند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 15
بازار لوازم گرمایشی؛ خریدار و فروشنده هر 2 ناراضی
نویسنده : اسدی
با آغاز فصل سرما و ثبات نسبی قیمت ها، انتظار می رود بازار لوازم گرمایشی هرچند اندک رونقی داشته باشد، اما این بازار همچنان در رکود به سر می برد و برخی از سودجویان با این که قیمت لوازم خانگی به شکل رسمی و مصوب نسبت به سال گذشته، افزایش ندارد، برای کسب سود بیشتر، نسبت به افزایش قیمت ها اقدام کرده اندکه این مسئله نارضایتی شهروندان را موجب شده است.
یکی از شهروندان بجنوردی که معتقد است در حال حاضر قیمت لوازم خانگی حدود 10 درصد افزایش دارد، می گوید: سال گذشته، بخاری سایز کوچک را 90 هزار تومان خریداری کرده بودم اما امسال همان بخاری 100 تا 110 هزار تومان در بازار به فروش می رسد.
«الهی» با بیان این که از ماه های قبل اخباری مبنی بر افزایش احتمالی قیمت لوازم خانگی منتشر شده بود، میافزاید: با این که هنوز افزایش قیمت مصوبی در بازار اعمال نشده است، اما برخی از فروشندگان لوازم خانگی، به دلیل نظارت های ضعیف در بازار، نسبت به افزایش خودسرانه قیمت ها اقدام کرده اند.
وی ادامه می دهد: با توجه به این که بازار هر کالایی متناسب با فصل و زمان آن تغییر می کند، باید نظارت ها نیز بر همان اساس در بازار تشدید شود، تا با کاهش تخلف های سودجویان، اجحافی در حق شهروندان نشود.
یکی دیگر از شهروندان نیز در این باره می گوید: اگرچه همچنان تثبیت قیمت ها مطرح است، اما در شرایط فعلی که خرید وسایل گرمایشی از برنامه های اولویت دار خانواده هاست، چند درصدی افزایش قیمت وجود دارد، به نحوی که بخاری 240 هزار تومانی در سال گذشته، 260 هزار تومان به فروش می رسد.
وی می افزاید: تنوع قیمت و نرخ گذاری های متفاوت در بازار، موجب شده است خریداران متوجه افزایش قیمت های احتمالی نشوند.
وی اظهارمی دارد: در حالی که در راستای توافق های هسته ای، انتظار کاهش قیمت ها را داشتیم، با این حال کاهش محسوسی در این بازار احساس نشد و همچنان قیمت ها با ترفندهای مختلف از سوی برخی فروشندگان افزایش می یابد و علت این گونه معضلات هم نبود کنترل و نظارت های کافی در بازار است.
وی با بیان این که با افزایش هزینه های تولید و کاهش نیافتن قیمت ارز، نباید انتظار کاهش قیمت محصول نهایی را داشت، ادامه می دهد: با این که ثبات نسبی قیمت در بازار مطرح است، اما هنوز هم شرایط خرید بهبود نیافته است و به دلیل وجود برخی سودجویی ها، شهروندان تمایلی به خرید ندارند.
یکی از فروشندگان نیز با اشاره به رکودی که در بازار حاکم است، می گوید: با این که قیمت لوازم خانگی هر سال 10 تا 20 درصد افزایش داشت، اما به دلیل رکود بازار، از سال گذشته تاکنون افزایش قیمتی از سوی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان اعمال نشده است.
وی عوامل یاد شده را دلیل بر مشکلات اقتصادی فروشندگان ذکر و عنوان می کند: افزایش قیمت احتمالی لوازم گرمایشی نیز از جمله اوضاع نا به سامان اقتصادی است که گاهی فروشندگان را به افزایش قیمت وادار می کند.
وی افزایش قیمت محصولات به دلیل افزایش مالیات بر ارزش افزوده، دستمزد و نوسان قیمتی ارز را امری طبیعی دانست.
«حیدری» یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی نیز با اشاره به توان خرید پایین مردم، می گوید: با این که افزایش قیمتی در این بازار وجود ندارد، اما قدرت پایین خرید مردم، رکود این بازار را موجب شده است، به نحوی که در یکی دو سال اخیر، خرید و فروش نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری دارد.
وی ادامه می دهد: وضعیت فروش در بازار لوازم خانگی با رکود و کسادی رو به رو است و خرید و فروش اندک است.
وی عنوان می کند: بخاری و دیگر لوازم گرمایشی، از نیازهای ضروری مردم در فصول سرد سال است که امیدواریم با سرد شدن هوا، وضعیت خرید و فروش در این بخش نیز رونق بگیرد.
وی قیمت لوازم گرمایشی را از 100 هزار تا 2 میلیون تومان ذکر و خاطرنشان می کند: در حالی که تنوع قیمتی و کیفیتی لوازم خانگی در بازار زیاد است، اما برخی از شهروندان تنها اجناس با کیفیت را که قیمت بیشتری دارند برای خرید در نظر دارند که متأسفانه برخی از آن ها توان خرید ندارند و به تصور گران فروشی، از خرید منصرف می شوند.
یکی دیگر از فروشندگان نیز با اظهار امیدواری از بهبود بازار در روزهای آینده، می گوید: فروشندگان به امید کاهش قیمت مواد اولیه وارداتی، در انتظار کاهش نرخ لوازم خانگی و بازگشت رونق به بازار هستند.وی افزایش احتمالی قیمت محصولات گرمایشی و لوازم خانگی را به علت اوضاع بد اقتصادی فروشندگان ذکر می کند.
در همین رابطه، «اصغرزاده» رئیس اتحادیه لوازم خانگی بجنورد با بیان این که هیچ گونه افزایش قیمت مصوبی در بازار لوازم خانگی ابلاغ نشده است، می گوید: با این که هر سال افزایش قیمت 10 تا 20 درصدی برای لوازم خانگی اعلام می شود، اما امسال این بازار با ثبات نسبی همراه بوده و هیچ افزایش قیمتی را تجربه نکرده است.
وی با بیان این که مردم توان خرید لوازم خانگی با این قیمت را نیز ندارند، ادامه می دهد: هر گونه افزایش قیمت لوازم گرمایشی نسبت به سال گذشته تخلف است و متخلف پس از تشکیل پرونده به دستگاه قضا معرفی می شود.
وی ادامه می دهد: تخلف هایی که در صنف لوازم خانگی استان انجام می شود، اندک است.
وی با بیان این که شهروندان باید شکایات خود را به دفتر اتحادیه و اتاق اصناف استان ارسال کنند، ادامه می دهد: بازار لوازم خانگی استان در رکود به سر می برد و هر گونه تخلف در این صنف مورد بررسی قرار می گیرد.
مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در این باره می گوید: رکود در بازار لوازم خانگی وجود دارد و به تبع آن عرضه و تقاضا نیز کاهش دارد.
«داوودزاده» با بیان این که لوازم خانگی افزایش قیمت مصوب ندارد، اظهارمی دارد: افزایش قیمت های جزیی که ناشی از هزینه های جانبی است، به عنوان افزایش قیمت محسوب نمی شود.وی ادامه می دهد: با وجود رکود و رونق پایین بازار، همچنان بازرسی های دوره ای انجام و به شکایات هم رسیدگی می شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
امام جمعه:
تعداد بازدید : 18
فقر و بیکاری در راز وجرگلان بیداد می کند
جعفری: آمار بالای بیکاری در استان باعث شرمندگی است
رحمانی - فقر و بیکاری در راز و جرگلان بیداد می کند و باید تلاش کنیم فرهنگ اشتغال و کار را در این شهرستان احیا و از صاحبان علم و تجربه بیشتر استفاده کنیم.امام جمعه راز و جرگلان با بیان این مطلب در جلسه کارگروه اسب اصیل ترکمن در شهر راز گفت: با وجود این که در راز و جرگلان قابلیت ها و استعدادهای زیادی داریم اما بیکاری و فقر یکی از عمده مشکلات و معضلات اجتماعی شهرستان است.حجت الاسلام «نوروزی» افزود: در شهرستان، محصولات خوبی تولید می شود ولی به دلیل نبود امکانات و صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات با قیمت بسیار نازلی و بدون فرآوری در اختیار دلالان و سود جویان قرار می گیرد.وی تصریح کرد: برای برطرف شدن این مشکل ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی یکی از ضروریات و نیازهای شهرستان است که به بخش اشتغال کمک خوبی می کند.معاون تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی نیز گفت: مشکلات اسب اصیل در جلسات متعددی مورد بررسی قرار گرفت و امیدواریم برای بهبود مشکلات گامی برداشته شود.
«رکنی» با اشاره به این که سال گذشته 800 رأس اسب واردات داشته ایم، بیان کرد: برای تقویت صنعت اسب داخلی این رقم در سال جاری به 120 رأس کاهش یافته است. وی اضافه کرد: تلاش می کنیم مجوز لازم را به جهاد کشاورزی و شرکت تعاونی اسب داران برای صدور شناسنامه بدهیم.وی با اشاره به این که صنعت نوغان داری در گذشته رونق خوبی داشت و طی چند سال اخیر به فراموشی سپرده شده است، اظهارداشت: ما جزو کشورهای مصرف کننده ابریشم هستیم، اما امروز مجبوریم ابریشم مورد نیاز را از طریق واردات از کشورهای خارج فراهم کنیم.وی با اشاره به این که برای تقویت و رونق نوغان داری باید از آخرین کارهای علمی جهان استفاده کنیم،اضافه کرد: صنایع تبدیلی و تکمیلی صنعت نوغان داری ابریشم را در استان تقویت می کنیم. وی ادامه داد: تولید شیر مسیر افزایشی دارد و تا زمانی که چشم ما به کارخانه ها و صنایع تبدیلی دیگران باشد، مشکل برطرف نمی شود. وی ادامه داد: باید تولید کنندگان شیر در صنایع تبدیلی نیز سهیم باشند تا این صنعت تقویت شود.«یوسفی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: از هزار رأس اسب استان 600 رأس آن مربوط به شهرستان راز و جرگلان است. وی ادامه داد: 800 تن ابریشم در استان تولید می شود که رتبه چهارم کشور را دارد و در بهره برداری رتبه یک کشور را دارد. نماینده 5 شهرستان خراسان شمالی نیز گفت: میزان بیکاری در استان 16.2 درصد است که رقمی بسیار بالا و باعث شرمندگی است.
«جعفری» افزود: شهرستان راز و جرگلان به عنوان آخرین شهرستان تأسیس شده در استان از بسیاری حقوق خود محروم مانده است و باید ارتقای شهرستان حداقل 15 سال قبل انجام می گرفت.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خبر داد:
تعداد بازدید : 13
مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خبر داد:
بیابانی- ره آورد سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی برای توسعه پروژه های آموزشی استان اعلام شد.مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان به خبرنگار ما گفت: میزان اعتبارات دریافتی از محل مصوبات سفر مقام معظم رهبری برای پروژه های آموزشی خراسان شمالی 51 درصد بیشتر از تعهد بود.«بابایی» عنوان کرد: اعتبار اعلام شده برای پروژه های آموزشی طی سفر مقام معظم رهبری به استان 578 میلیارد و 500 میلیون ریال بود اما 876 میلیارد و 635 میلیون ریال اعتبار برای ساخت و تکمیل پروژه های آموزشی به استان تخصیص یافت و جذب شد.وی با بیان این که با وجود این که میزان تعهدات ملی 300 میلیارد ریال بود ولی فقط موفق به جذب 100 میلیارد ریال شدیم، خاطرنشان کرد: تعهدات استانی نیز 300 میلیاردریال بود که هیچ مبلغی از این محل دریافت نشد.وی افزود: تعهد بنیاد برکت در این زمینه 20 میلیارد ریال بود که موفق به دریافت 19 میلیارد و 200 میلیون ریال شدیم.
این مقام مسئول با بیان این که رویکرد پروژه های مصوبات سفر مقام معظم رهبری، بیشتر مربوط به مناطق محروم استان بود، عنوان کرد: توجه به سند تحول بنیادین آموزش وپرورش، پروژه های شاخص و تأثیرگذار، حذف مدارس دونوبته با اولویت مدارس ابتدایی و توجه به مدارس شبانه روزی و فنی و حرفه ای بیشتر مدنظر قرار گرفته شد.«بابایی» با اشاره به پروژه های در دست اجرا و خاتمه یافته از محل مصوبات این سفر پربرکت، تاکید کرد: احداث 34 باب مدرسه ابتدایی با 181 کلاس درس که جایگزین دونوبته ها شده اند، 4 باب هنرستان فنی و حرفه ای با 44 کلاس درس، احداث 7 باب خوابگاه دانش آموزی و 4 باب سالن ورزشی، تخریب و بازسازی 16 باب مدرسه با 111 کلاس درس و احداث مرکز شبانه روزی 24 کلاسه استثنایی از جمله پروژه های سفر مقام معظم رهبری به استان بود.
وی ادامه داد: احداث یک باب اردوگاه ملی فرهنگی و تربیتی دانش آموزی، 2 باب مدرسه علوم قرآنی با 12 کلاس درس و 3 مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یک مجتمع کانون پرورش فکری هم از دیگر دستاوردهای این سفر پر خیر و برکت بود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 16
شور عاشورایی دانش آموزان
بیابانی- دانش آموزان استان به یاد قاسم بن الحسن(ع) نوجوان شهید دشت کربلا، روز گذشته در مراسمی پر از شور بر سر و سینه زدند و عزاداری کردند. به گزارش خبرنگار ما امامزاده سید عباس(ع) بجنورد روز گذشته و در ششمین روز از ماه عزای خاندان اهل بیت(ع) سیاهپوش بود و نوجوانان عاشورایی با چشمانی اشکبار در غم جانسوز شهادت قاسم بن الحسن(ع) یکی از یاران نوجوان و باوفای اباعبدا...الحسین(ع) بر سرو سینه زدند و مرثیه سرایی کردند. آنان با سر دادن ندای لبیک یا حسین(ع) گفتند ما ثابتقدمان مکتب حسینی هستیم. به گزارش خبرنگار ما این مراسم با همکاری اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی و اداره کل تبلیغات اسلامی برگزار و در پایان به قید قرعه به 4 نفر از دانش آموزان کمک هزینه سفر به کربلا اهدا شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 4
از شبیه خوانی تا تعزیه های کنونی
علوی- خیمه گاه های به آتش کشیده شده، دستان زخمی و کوچک دختر 3 ساله ای که گوشه چادر عمه اش را گرفته و از نگاهش غم می بارد، تازیانه هایی که بر پیکر اسرا وارد می شود و لبان تشنه زنان و کودکانی که در سرزمین بلا گرفتار شده اند، اشک را بر دیده پیر و جوان جاری می سازد، گهواره طفل کوچکی که حالا دیگر خالی مانده است، داغ دل مادران را تازه می کند. دستان بریده سقای کربلا هم آه از نهاد همه بلند می کند. به گفته قدیمی ها، گوشه حسینیه ها و مساجد قدیمی از مسجد دروازه گرگان گرفته تا مسجد انقلاب و حسینیه جاجرمی ها، همه جا نام امام حسین (ع) بر زبان همه جاری بود و آن ها از یک ماه مانده به آمدن محرم خود را برای عزاداری و بر پا کردن خیمه های عزا آماده می کردند.
مشارکت
یکی از شهروندانی که از زمان قدیم در تکیه ها و حسینیه های مختلف هنگام عزاداری سالار شهیدان حضور داشته است و آن روزها را به خوبی به یاد دارد، می گوید: در آن زمان از حدود یک ماه مانده به آغاز ماه محرم، از اهل محل دعوت می شد تا به تکیه ها و حسینیه ها بیایند و با آن ها مشورت می کردند تا مراسم عزاداری امام حسین (ع) را چگونه برپا کنند. «قاسم مهرنیا» که اکنون حدود70 سال سن دارد، ادامه می دهد: برخی از اعضای محل در بر پایی مراسم عزاداری دهه نخست محرم مشارکت می کردند و با میل و رغبت خودشان و هر اندازه که توان مالی آن ها اجازه می داد، مبلغی به حسینیه ها کمک میکردند تا بتوانند بخشی از هزینه های پذیرایی از میهمانان آقا ابا عبدا... الحسین(ع) را فراهم کنند. وی شور و شوق جوانان را برای بستن پرده ها و سیاه پوش کردن تکیه ها در زمان گذشته وصف ناپذیر عنوان می کند و می افزاید: هم محله ای ها با همفکری هم، امور مربوط به آماده سازی حسینیه ها و تکیه ها را انجام می دادند، عده ای کار نظافت را بر عهده می گرفتند و برخی اهالی محل، چند روز مانده به محرم اطراف حسینیه را سیاه پوش می کردند. وی با بیان این که در زمان گذشته در بجنورد فقط 7 هیئت عزاداری وجود داشت، اظهار می دارد: در آن زمان 40 حسینیه وجود داشت که فقط به مردم طعام می دادند. نخست یک روحانی درباره واقعه عاشورا و عزاداری امام حسین (ع) سخنرانی می کرد و پس از آن به حاضران طعام داده می شد. وی اشاره به دسته روی در این حسینیه ها را نیز از یاد نمی برد و می گوید: بعد از این که مراسم طعام دادن در این حسینیه ها تمام می شد دسته های عزاداری در خیابان حرکت می کردند و با ذکر نوحه به عزاداری و زنجیر زنی می پرداختند.
این شهروند کهنسال با بیان این که در زمان قدیم برق نبود و امکاناتی مانند سیستم های صوتی کنونی و آمپلی فایر وجود نداشت، عنوان می کند: در آن زمان از این گونه سیستم ها خبری نبود و نوحه خوان ها باید با صدای بلند نوحه خوانی می کردند، همچنین عزاداران به 2 گروه تقسیم می شدند که یک گروه زنجیر و گروه دیگر سینه می زدند. همچنین 2 گروه «دم» و «پاره دم» وجود داشت که پاره دم ها شعری را می خواندند و گروه دم به آن پاسخ می دادند. وی رونق عزاداری ها را در زمان گذشته از شب هفتم محرم به بعد اعلام می کند و می گوید: هر شب عزاداری با حضور همه اهل محل انجام می شد اما از شب هفتم به بعد رنگ و بویی خاص می گرفت و حضور مردم به ویژه خانم ها نیز در این مراسم بیشتر می شد. وی علت داغ بودن این مراسم را بسته شدن آب از روز هفتم محرم به روی فرزندان پیامبر اکرم(ص) ذکر می کند. به گفته وی بیشتر نوحه هایی که در این شب خوانده می شد، مربوط به نبود آب و لب تشنگی یاران امام حسین(ع) بود. «مهرنیا» ادامه می دهد: در هر یک از شب های ماه محرم به ذکر نوحه و روایت درباره یکی از بزرگان و یاران گران قدر امام حسین (ع) پرداخته می شد. وی خاطر نشان می کند: در شب تاسوعا نیز به ذکر روایت هایی درباره حضرت ابوالفضل(ع) پرداخته می شد که بسیار پر سوز و گداز بود.
دسته روی در خیابان
وی به دسته روی هیئت ها در 10 شب نخست ماه محرم اشاره و بیان می کند: این دسته روی ها تا شب تاسوعا وجود داشت و روز عاشورا نیز دسته ها به خیابان ها می آمدند؛ سینه زنی، زنجیر زنی و نوحه خوانی می کردند و به تکیه ها و مسجدها می رفتند و همه 7 هیئت عزاداری در مسجد جامع شهر جمع می شدند، یکی از روحانیان آن زمان به نام مرحوم حاج آقا «مرتضوی» درباره وقایع عاشورا صحبت می کرد و پس از آن هیئت ها پراکنده می شدند و به سوی حسینیه های خودشان می رفتند تا برای ناهار پذیرایی شوند. «مهرنیا» درباره غروب عاشورا هم اظهار می دارد: غروب عاشورا همه به حسینیه ها می رفتند و شمع روشن می کردند و اگر نذری داشتند نذرشان را آن جا ادا می کردند، یکی با شربت و دیگری با حلوا و هر آن چه نذر کرده بود از مردم پذیرایی می کردند تا این که همه اعضای هیئت ها جمع می شدند و با دسته های عزاداری به سوی معصوم زاده (آستانه سلطان سید عباس(ع)) می رفتند و در آن جا به عزاداری ادامه می دادند این در حالی است که آن زمان مردم از نعمت برق بهره مند نبودند و خیابان ها هیچ گونه روشنایی نداشت و مردم و هیئت های مذهبی چراغ توری به دست می گرفتند تا بتوانند مسیر را روشن کنند.
شبیه خوانی متفاوت
وی که از دوستداران اهل بیت(ع) است، می گوید: 3 تا 4 هیئت در روز عاشورا شبیه خوانی داشتند که با شبیه خوانی در تمام ایران متفاوت بود به گونه ای که همان گونه که به سوی حسینیه حرکت می کردند در راه شبیه خوانی نیز می کردند. وی می افزاید: گروه شبیه خوانی آن ها به 2 دسته «اشقیا» و «اولیا» تقسیم شده بود که گروه «اشقیا» با لباس قرمز سوار بر اسب و گروه «اولیا» با لباس سبز سوار بر اسب بودند و فردی که نقش حر را بازی می کرد، لباس زرد بر تن داشت، «حبیب بن مظاهر» نیز لباس سفید بر تن می کرد و شبیه خوانی می کردند. کاروان های عشایر نیز در این کار به هیئت های مذهبی کمک می کردند به گونه ای که شترهایشان را که برای ییلاق و قشلاق از آن ها استفاده می کردند، در اختیار هیئت های عزاداری قرار می دادند تا بتوانند برای مراسم شبیه خوانی از آن ها استفاده کنند و بچه های کوچک سوار این شترها می شدند و به عنوان اسرای کربلا به دنبال گروه شبیه خوانی حرکت می کردند و حالت حزن انگیزی را برای بینندگان ایجاد می کردند. این شهروند کهنسال، مراسم شبیه خوانی را در آن زمان بی نظیر توصیف می کند و می گوید: در نمایش های شبیه خوانی، تخت روان هایی درست می شد که چند نفر آن را روی دوش می گرفتند و در آن بارگاه یزید و گهواره حضرت «علی اصغر(ع)» تعبیه شده بود که در جلوی هیئت حرکت می کردند و به سمت معصوم زاده می رفتند و در طول یک ساعت و نیم تا 2 ساعت کل وقایع عاشورا نمایش داده می شد. به گفته وی این گونه مراسم در زمان طاغوت ممنوع شد و سال های سال از شبیه خوانی محروم شدیم اما در روستاها با این که ژاندارم ها به مراسم مختلف عزاداری می رفتند و با عزاداران برخورد می کردند اما این مراسم در روستاهایی مانند «بدرانلو» و «فیروزه» تعطیل نشد و آن را به هر قیمتی که بود، برگزار می کردند.
روایتی جدید
وی به روز سوم بعد از واقعه عاشورا نیز اشاره می کند و می گوید: در روز سوم عده ای از چند هیئت شاخص شهر، بیل و کلنگ در دست می گرفتند و نقش قبیله «بنی اسد» را بازی می کردند که طایفه ای بودند که در روز سوم پس از واقعه عاشورا به کربلا رفتند و در دفن پیکرهای شهدای عاشورا به امام زین العابدین(ع) کمک کردند. وی بیان می کند: پس از آن نیز برنامه های عزاداری هفته ای یک شب در خانه یکی از هم هیئتی ها یا در حسینیه برگزار می شد تا زمانی که اربعین حسینی فرا می رسید که در آن روز هم عزاداری می کردند اما برای 28 صفر که به آن چهل و هشتم می گفتند، هیئت های عزاداری به مشهد می رفتند و اکنون حدود 60 سال است که مردم این رویه را در پیش گرفته اند با این تفاوت که در آن زمان فقط 7 هیئت بود اما اکنون حدود 100 هیئت به عزاداری سالار شهیدان می پردازند.
«مرتضوی» یکی دیگر از شهروندان کهنسال نیز درباره عزاداری امام حسین(ع) در زمان قدیم عنوان می کند: در زمان گذشته مردم هر منطقه یا محله به یک حسینیه یا تکیه می رفتند و برای هر کدام از آن ها کارهایی مشخص شده بود تا انجام دهند، به طور معمول، جوان ترها نظافت مسجدها و حسینیه ها را به دست می گرفتند و کارها را بین خودشان تقسیم می کردند و بزرگ ترها و ریش سفیدها نیز اموری مانند خرید مواد خوراکی، نظم دادن به دسته ها و هیئت های عزاداری را انجام می دادند. وی از علم کردن پرچم های عزاداری در هر حسینیه نیز یاد می کند و می گوید: به یاد امام حسین (ع) پرچم هایی به رنگ سیاه و سرخ در همه جای حسینیه ها خودنمایی می کرد، گاهی اوقات نیز در برخی حسینیه ها خیمه هایی بر پا می شد و در گوشه هایی از آن مشک سوراخ شده آب را به یاد سقای کربلا می گذاشتند تا انسان همیشه هنگام سختی ها به یاد لب تشنگی های سالار شهیدان بیفتد. وی می افزاید: دسته های عزاداری هر شب به خیابان ها می آمدند و مردم به ویژه بانوان با فانوس هایی که در دست داشتند کنار خیابان می ایستادند و عزاداری را تماشا می کردند و اشک می ریختند. در شب آخر نیز همه دسته ها و هیئت های مذهبی به سوی آستانه سلطان سید عباس(ع) می رفتند و ادامه عزاداری ها را در آن جا انجام می دادند. یکی دیگر از شهروندان که بخشی از منزل شان به عنوان حسینیه استفاده می شود، می گوید: سال های سال است که مردم محل برای پذیرایی از میهمانان آقا امام حسین(ع) کمک های نقدی و نذرهای خود را به این حسینیه می آورند و از زمان قدیم نیز تا کنون از عزاداران این حسینیه مانند حسینیه های دیگر با «حلیم» پذیرایی می شود. وی با بیان این که «حلیم پزی» به مهارت خاصی نیاز دارد، عنوان می کند: برای این کار آشپز زبده ای همه روزه در حسینیه حضور می یابد و با آماده کردن مواد اولیه و کمک اهالی، حلیم می پزد و چندین ساعت آن را با چوبی که به اصطلاح به آن «چمه» می گویند، هم می زنند تا خوب جا بیفتد و گوشت آن کش بیاید. وی حضور جوانان را در هیئت های مختلف مذهبی مایه مسرت می داند و می گوید: از این که می بینم همه ساله به تعداد جوانان و نوجوانان اضافه می شود که با شور و شوقی خاص در این گونه مراسم شرکت می کنند، لذت می برم و امیدوارم راه امام حسین(ع) راه همگی ما باشد و ادامه دهنده راهش باشیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.