خراسان شمالی ظرفیت های فراوانی در عرصه نمایش صحنه ای و تئاتر دارد. در این میان اسفراین هم سهم خوبی در اعتلای تئاتر استان داشته است به گونه ای که میزبانی جشنواره های تئاتر و کسب مقام های مختلف توسط هنرمندان آن نشانه ای از این ظرفیتهاست.
با این حال، فعالان این عرصه باید بیش از پیش شناسایی شوند و مورد حمایت قرار گیرند تا زمینه تقویت این هنر و تزریق انرژی مثبت به هنرمندان فراهم شود.
نبود حامی مالی
«شفیعی راد» از هنرمندان تئاتر اسفراین مهمترین دغدغه هنرمندان هنرهای نمایشی را نبود پشتوانه برای حمایت از فعالیت های آن ها می داند و از این که امید هنرمندان بعد از چندین ماه تمرین فشرده با حضور کم رنگ تماشاگران بر باد می رود، ابراز ناخرسندی می کند.
وی که از بانوان فعال هنر نمایش صحنه ای است به کاستی ها و کمبودهای بسیار در این مسیر اشاره می کند که انگیزه برآمده از علایق هنرمندان را می کاهد.
به گفته وی، نبود حامی مالی در هنر نمایش از دیگر مسائلی است که موجب شده تمامی هزینه ها از سوی برخی کارگردانان پرداخت شود تا جایی که بعد از اجرای عمومی آثار حتی کارگردان از جیب شخصی خود هزینه می کند و در نهایت چیزی عاید هنرمندان نمی شود.
وی اضافه می کند: انتظار می رود حمایت ها فقط معطوف به مرکز استان نشود.
این هنرمند جوان که در حال حاضر در 2 اثر نمایشی به کارگردانی «محمد یحیی آبادی» و «برات محمد خیرآبادی» مشغول تمرین است، می گوید: با وجود تمام کاستی ها تا زمانی که در توان مان باشد روی صحنه می رویم.
وی بر این باور است که هنر باید صاحب بها شود و مردم همراه هنر باشند تا هنرمندان عاشقانه تر در مسیر تولد هنرهای نو گام بردارند.
مشکل فضای تمرین
«مرضیه نوروزی ام» از دیگر بازیگرانی که معتقد است: طبع و ذائقه هنری اهالی تئاتر تغییرکرده است و در حالی که باید تئاتر صاحب محتوای غنی باشد، اما اکنون فقط کارهای طنز صاحب قیمت و بها هستند و تولید کارهای خلاقانه و با محتوا در حاشیه قرار دارد.
او با اشاره به واگذاری مجتمع فرهنگی و هنری نسیم می گوید: البته بعد از واگذاری به بخش خصوصی فرآیند واگذاری این فضا به هنرمندان کمی سخت تر شده است و مشکل فضای تمرین وجود دارد.
مسئول انجمن هنرهای نمایشی اسفراین هم که بارها در جشنواره های گوناگون به عنوان کارگردان و نویسنده برتر درخشیده است می گوید: این روزها بازار تئاتر در شهرستان داغ نیست و خانواده تئاتر به واسطه این که مردم چندان به این هنر بها نمی دهند انگیزه حضور در این عرصه را ندارند.
رغبتی وجود ندارد
«محمد یحیی آبادی» که عنوان دوم جشنواره منطقه ای تئاتر کوتاه به میزبانی تربت حیدریه را در کارنامه خود دارد و از بازیگران شناخته شده تئاتر شهرستان است، به هزینه های بالا برای تولید یک اثر نمایشی و اجرای عموم آن اشاره می کند و می گوید: از آن جایی که با فرآیند عرضه گیشه و بلیت کاری از پیش نمی رود، رغبت تولید اثر نمایشی از اهالی تئاتر گرفته شده است.
او بر این باور است که اجرای عموم آثار به شانس و اقبال بر می گردد و در همین ارتباط عنوان می کند: باید میزان حضور دوستداران تئاتر را به نظاره نشست و با افزایش استقبال مخاطبان توفیق کار را به ارمغان میآورد اما غیر از هزینه های بازیگری، هزینه های دیگری هم چون طراحی صحنه، طراحی لباس و نور پردازی باعث می شود با وجود استقبال کم، کارگردان هزینه هایی را به تنهایی متقبل شود.
او مهم ترین کاستی و کمبود در مسیر تولید اثر هنری در شهرستان ها را با نبود تهیه کننده مرتبط می داند و می گوید: از آن جایی که باید کارگردان یا نویسنده خود ردای تهیهکننده و سرمایه گذار به تن کنند، گاهی نه تنها در آمدزا نخواهد بود بلکه باید برای تولید اثر هزینه هم کرد.
او از این که مردم این شهرستان با تئاتر ارتباط خوبی برقرار نکرده اند، از این که این هنر حامی مردمی ندارد ابراز ناخرسندی می کند و می افزاید: باید دستگاه های فرهنگی حمایت از تولید اثر هنری را در دستور کار خود قرار دهند و حداقل در تئاترهای با مضامین ارزشی و دینی به منظور ایجاد رغبت در تماشاگران شاهد حمایت های دستگاه های فرهنگی باشیم.
سالن هایی برای تمرین
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسفراین هم که خود دانش آموخته دانشگاهی تئاتر است، از این که در مسیر حمایت از تولید هنرهای نمایشی فضای تمرین در مجتمع های فرهنگی و هنری نسیم و ایل بیگی به هنرمندان واگذار می شود، سخن می گوید و به واگذاری اتاق و پلاتو برای تمرین هنرمندان در کنار فضاهای موجود در مجتمع فرهنگی و هنری نسیم، تالار استاد شاهد و تالار اجتماعات مجتمع فرهنگی و هنری شهید ایل بیگی برای تولید اثر اشاره می کند.
غفلت مخاطبان از تئاتر
«ارغیانی» به این مسئله که در آستانه اجراهای عموم حتی روزهای تعطیل هم مجتمع های فرهنگی و هنری در اختیار هنرمندان قرار می گیرد اشاره و خود به این مسئله اذعان می کند که تئاتر در این شهرستان مخاطب ندارد و از سوی مردم مغفول مانده است.
او البته بازیگر و مخاطب را 2 عنصر اصلی می داند و می افزاید: یک مشکل اصلی در تئاتر این شهرستان، نبود بازیگران فراگیر در رده های سنی گوناگون است که تولید اثر را با مشکل روبرو می کند.