روز گذشته آیین تشییع و وداع با پیکر شهید استوار یکم «حمید رحیم فر» در شیروان برگزار شد.دیروز شیروان دوباره حال و هوای شهادت و روزهای غریب دوران دفاع مقدس را به خود گرفته بود و مردم این شهر در آستانه اربعین حسینی شهیدی والامقام را روی دستان خود بدرقه کردند.مردم شیروان صبح روز گذشته با همکاران و خانواده شهید «حمید رحیم فر» همراه شدند و پیکر وی را که نماد ایثارگری و رشادت نیروهای نظامی و انتظامی بود از میدان انقلاب این شهر تا میدان شهدا تشییع کردند.شیروان دیروز بوی شهادت می داد، اصناف و اقشار مختلف همه با چشمانی اشک آلود آمده بودند تا به دختر 3 ماهه شهید «رحیم فر» بگویند که پدرش چه کار عظیمی کرده و در چه راهی جان خود را از دست داده است.
دیروز پیکر این شهید گرانقدر پس از تشییع در شیروان به قوچان منتقل شد و پس از تشییع در این شهرستان در زادگاه ابدی اش آرام گرفت.به گزارش خبرنگار ما، استوار یکم «حمید رحیم فر» مامور کلانتری 11 شیروان، جمعه گذشته در درگیری با شرور مسلح در این شهر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و یک شنبه هفته جاری به شهادت رسید.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
یکی از مشکلات جامعه اسلامی ما این است که در برخی مساجد به جای هیئت امنا هیئت امرا داریم، بزرگترها جایی برای جوانان و فرهیختگان باز نمی کنند و تفکر پیرگرایی و جوان گرایی هنوز حاکم است. نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با بیان این مطلب به خبرنگار ما افزود: این برخلاف شیوه پیامبر(ص) است که جوانان را وارد فعالیت های اجتماعی می کرد تا پخته شوند و به بزرگترها کمک و مساعدت کنند. آیت ا... «یعقوبی» در خصوص این که چرا در برخی مساجد فقط در ماه های محرم و رمضان باز است و در بقیه ایام از این اماکن مذهبی استفاده نمی شود، خاطرنشان کرد: معمولا در مساجد در غیر ماه مبارک رمضان و محرم هم باز است و شاید امام جماعت نداشته باشند یا امام باشد و ماموم نداشته باشند و متاسفانه حسینیه ها و هیئت ها گرفتار این مشکل هستند که فصلی از آن ها استفاده می شود و این خود یک گونه اسراف و بهره وری نکردن بهینه و درست از این مکان هاست. نماینده ولی فقیه ادامه داد: چه اشکالی دارد که در طول سال از این جایگاه های فراوان برای کلاس های ضمن خدمت، درس های قرآنی و تجوید و تصحیح قرائت و حتی آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی برای جوانان بهره برداری شود؟ رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی همچنین با تأکید بر تربیت صحیح فرزندان گفت: اگر فرزندانمان را از دوران مهدکودک و پیش دبستانی و دبستان درست تربیت کنیم و به هر جایی برای تعلیم و تربیت نفرستیم در دوران جوانی و نوجوانی احتمال سلامت آنان بیشتر است. وی اضافه کرد: برخی خانواده ها تربیت دیمی دارند نه دینی و همین شیوه باعث می شود که فرزندانشان در محیط های نامناسب یا از طریق دوستان ناباب گرفتار انحراف و اعوجاج شوند. امام جمعه بجنورد تصریح کرد: خانواده ها به اندازه ای که برای علم و نمره فرزندانشان سرمایه گذاری می کنند برای برنامه های تربیتی هم سرمایه گذاری کنند و این در حالی است که یک دهم این سرمایه گذاری ها هم انجام نمی شود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مرتضوی- اربعین دیگری از راه رسید و بار دیگر ردپای عاشقی بر جاده های انتظار حک شد، خوب گوش کن صدای سایش قدم های عاشقان را از جاده های عاشقی می شنوی. این جا قلمرو دلدادگانی است که آمده اند تا به خیل عاشقانی بپیوندند که روزگاری از تو جا مانده بودند. سکوت این روزهای شهر نشان از دلدادگی مردمانی دارد که برای همراه شدن با کاروان عشقت از همه چیز دل کنده و مسافر جاده ای شده اند که به تو ختم می شود.
«عشقت مرا دوباره از این جاده میبرد، سخت است راه عشق ولی ساده میبرد، پای پیاده آمدم و شوق وصل تو، من را اگر چه از نفس افتاده، میبرد». این روزها همه چیز و همه جا رنگ و بوی کربلا به خود گرفته است و جاده پر از دلدادگانی است که به شوق دیدار حرم یار قدم در راه گذاشته اند؛ راهی که پیر و جوان و کودک نمی شناسد، همان هایی که قدمهای شان را، تا کربلا نذر آمدنت میکنند...«دل به عشق یوسف زهرا نهاده می رویم، از نجف تا کربلا پای پیاده می رویم».
شهر سیاه پوش است و عزاداران که خود را از روزهای قبل آماده عزاداری کرده اند منتظر اربعین هستند تا یک بار دیگر دلدادگی خود را به امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) نشان و دوباره نوای عاشقی سر دهند. حال که دوباره فصل عاشقی از راه رسیده؛ فصلی که بیعت دوباره با عاشوراست، نمی توان این همه شوق و شور را نادیده گرفت، این همه دلدادگی که به گفته «شجاع» مسئول روابط عمومی حج و زیارت خراسان شمالی 8 هزار و 657 زائر را مصمم کرد تا مهمانت شوند و از این که مدارک 8 هزار و 547 نفر برای روادید ارسال شده است، سخن گفت.معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی هم به در نظر گرفتن 96 دستگاه اتوبوس و 6 دستگاه مینی بوس اشاره کرد که در مجموع شامل 102 دستگاه ناوگان مسافربری عمومی می شود که زائران را از استان به مرزهای مهران و چذابه انتقال دادند.«سبحانی» افزود: 4 هزار و 280 زائر از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کردند.وی خاطرنشان کرد: پایان بیست و پنجم ماه جاری آخرین روز اجرای طرح اربعین است و بعد از آن اعزام هیئت های مذهبی به حرم امام رضا (ع) را خواهیم داشت.روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی هم از ایجاد موکب شهدای خراسان شمالی در مرز مهران برای اسکان زائران خبر داد. فردا ساعت 10 مراسم عزاداری اربعین حسینی در 10 بقعه متبرکه استان نیز برگزار خواهد شد. امامزاده ها محمود(ع) روستای برگرد فاروج، محمد دلاور(ع) مانه و سملقان، احمد بن موسی(ع) و جعفر بن محمد(ع) اسفراین، جعفر بن موسی(ع) کوشکی، حمزه رضا(ع) شیروان، زین العابدین(ع) جاجرم و فخرالدین(ع) گرمه میزبان عزاداران حسینی هستند.همچنین مراسم محوری اربعین حسینی در بجنورد در امامزاده سید عباس (ع) برگزار می شود.به یاد کربلا دل ها غمین است، دلا خون گریه کن چون اربعین است .... التماس دعا.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
موضوع حذف کارت بازرگانی و موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین اتاق بازرگانی برای حذف کارت بازرگانی در سال های اخیر بارها تکرار شده اما به دلایل گوناگونی هنوز به سرانجام نرسیده و وعده ها و تصمیم گیری های مختلف در این زمینه همچنان ادامه دارد. این در حالی است که متولیان امر این تلاش ها را در راستای اصلاح روش صدور کارت بازرگانی مطرح می کنند.
در همین باره یک کارشناس اقتصاد و فعال در بازار می گوید: اگرچه حذف کارت بازرگانی به کوتاه تر شدن فرایند صادرات کمک می کند اما در این صورت کالاهای وارداتی ثبت نمی شود و به طور حتم تبعاتی را برای بازار داخل به همراه خواهد داشت.
«رحیمی» می افزاید: اگرچه در شرایط فعلی، کارت بازرگانی، اعتبار خاصی به یک فعال اقتصادی نمی دهد و مشکلی را حل نمی کند اما اگر این کارت ساز و کار درستی برای صدور داشته باشد میزان تخلفات در بخش واردات کاهش خواهد یافت.
وی اظهار می کند: در تمام بخش ها و فعالیت ها، تخلفاتی وجود دارد و باید برای اصلاح خلأهای موجود تدابیری اساسی اندیشیده شود.
به گفته وی بهترین روش و راهکار مناسب برای جلوگیری از تخلفات، نظارت های دقیق بر انجام امور در این بخش است.
این کارشناس تصریح می کند: در شرایطی که اقتصاد آزاد و فضای باز تجاری نداریم، حذف کارت بازرگانی درست نیست و ضرورتی ندارد.
یک فعال بازرگانی نیز در این باره می گوید: برای حذف کارت بازرگانی باید اول نوع و نحوه کنترل واردات و صادرات مشخص شود، زیرا در حال حاضر با وجود کارت هم سوء استفاده هایی می شود.
«حیدریان» می افزاید: در حال حاضر کارت بازرگانی در کشور به منزله مجوز فعالیت در بخش بازرگانی خارجی با هویت مشخص است بنابراین اگر این هویت گرفته شود، باید کانال قوی تری در این بخش طراحی شود که بتواند قاچاق و تخلف ها را در این زمینه کنترل و پیشگیری کند.
وی اظهارمی کند: اگر قرار است این کارت حذف شود علاوه بر تمام این ها باید نظارت بر واردات نیز مدیریت و کنترل شود.
وی به هزینه بر بودن کارت بازرگانی برای واحدهای تولیدی اشاره می کند و می گوید: اگر با حذف کارت های بازرگانی، هزینه های تحمیلی آن هم برای تولیدکنندگان حذف شود، مزیت خوبی است اما اگر با حذف آن ها هزینه ها برای صادرات و واردات از طریق کانال های دیگر تحمیل شود هیچ تأثیری برای بازرگانان نخواهد داشت و تنها نوعی تغییر شکل به نظر می رسد.
به گفته وی در حال حاضر تنها مزیت کارت برای بازرگانان، این است که در بخش صادرات و واردات، دچار انحرافات اقتصادی و مالیاتی نشویم و صادرات و واردات کالا توسط شخص مشخصی انجام شود.
وی ادامه می دهد: در شرایطی که کارت بازرگانی وجود دارد، سوءاستفاده هایی می شود بنابراین در نبود آن امکان دارد سوءاستفاده های افسارگسیخته انجام شود که حتی قابل شناسایی هم نباشد.
یکی از بازرگانان استان که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش ندارد، می گوید: برخی از دارندگان کارت بازرگانی بدون نام و نشانی از خود، در زمان تحریم، کالاهای ترکیه ای را از طریق ایران به کشور روسیه صادر کرده اند.
وی این گونه اقدامات را تجارت های پشت پرده ای می داند که با کارت های بازرگانی انجام می شود.
وی می افزاید: برخی افراد سودجو با این کارت ها، کالاهایی را وارد و در بازار فروش عرضه می کنند و تعهدات قانونی فروش را رعایت نمی کنند.
وی تخلفات گمرکی را از دیگر سوءاستفاده ها از کارت های بازرگانی قلمداد می کند.
وی خاطرنشان می کند: هر چند وقت یک بار بحث حذف یا ابقای کارت بازرگانی مطرح می شود، در حالی که از سوی دیگر چرخه تجارت دچار مشکلات جدی است.
وی ادامه می دهد: به جای تصمیم گیری برای حذف کارت بازرگانی باید دست اندازهای اقتصادی حذف تا بقای کارت بازرگانی حفظ شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی نیز در این باره می گوید: در حال حاضر از مجموع دارندگان کارت های بازرگانی صادر شده، دارندگان 112 کارت فعال هستند و تعداد زیادی نیز از قدیم کارت بازرگانی برای آن ها صادر شده است که هنوز برای تمدید آن اقدام نکرده اند که به طورحتم غیرفعال هستند.
«محمد صمدی» می افزاید: از آن جایی که از کارت های بازرگانی سوءاستفاده هایی نیز می شود با مدیریت و کنترل بیشتر در تلاش هستیم مانع این گونه فعالیت ها شویم.
به گفته وی، گاهی کارت های بازرگانی توسط برخی دارندگان، در اختیار برخی دیگر قرار می گیرد که این یک اقدام غیرقانونی است و همواره مانع این گونه فعالیت ها شده ایم و میشویم.وی اظهارمی کند: در حالی که موارد غیرقانونی در رابطه با صادرات و واردات با کارت های بازرگانی در کشور وجود دارد، اما با مدیریت و نظارت هایی که در استان می شود، در حال حاضر این مشکلات را نداریم.
وی وجود کارت بازرگانی را هویت بخشی به بازرگانان می داند و ادامه می دهد: اگرچه بحث هایی در رابطه با حذف کارت های بازرگانی مطرح بود اما اصلاح خلأهای موجود در این بخش بهترین راهکاری است که می توان از طریق آن از سوء استفاده ها جلوگیری کرد.
به گفته وی کارت بازرگانی به شکل بین المللی وجود دارد بنابراین باید دقت شود هرکسی که توان و سرمایه کافی دارد در اختیارش قرار گیرد چون بودن کارت بازرگانی مزیت هایی در بخش صادرات، واردات و بازاریابی دارد.
وی تصریح می کند: برخی بازرگانان با این که در خراسان شمالی کارت بازرگانی دریافت کرده اند اما در بندرعباس صادرات انجام می دهند، به طوری که میزان صادرات امسال نسبت به سال گذشته از نظر ارزشی 99 و از نظر وزنی 28 درصد افزایش یافته است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
نجفیان- بامداد روز گذشته زمین لرزه هایی به بزرگی 3.5 و 3.8 ریشتر، اسفراین را در عمق 8 کیلومتری لرزاند.زمین لرزه نخست ساعت 43 دقیقه بامداد روز گذشته به بزرگی 3.5 ریشتر در عمق 8 کیلومتری اسفراین را لرزاند و کمتر از 30 دقیقه بعد در ساعت ۱:۱۰ بامداد بار دیگر زلزله ای به بزرگی 3.9 ریشتر در عمق 8 کیلومتری این شهر را لرزاند.فرماندار اسفراین با اشاره به این که بلافاصله پس از رخداد زمین لرزه، ستاد بحران در فرمانداری این شهرستان تشکیل شد، گفت: تیم های ارزیاب از دفتر فنی و بنیاد مسکن برای رصد و ارزیابی خسارت های احتمالی راهی مناطق روستایی به ویژه روستای گورپان شدند.«جواد نوروزی» با اشاره به این که این حادثه هیچ خسارت جانی در پی نداشته است، افزود: خسارت های جزئی به برخی از منازل مسکونی روستایی در گورپان شامل شکستگی و ترک وارد شده است.به گزارش خبرنگار ما در ساعت 1:23 بامداد زلزله ای به بزرگی 2.6 ریشتر در فاصله 27 کیلومتری اسفراین رخ داد که پس از آن شاهد وقوع زمین لرزه هایی به بزرگی 2.2 ریشتر و 1.5 ریشتر در ساعت ۳:۱ بامداد و 9:46 صبح به مرکزیت ریواده خراسان رضوی بودیم که در فاصله 25 و 27 کیلومتری اسفراین رخ داد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
کوله بار سنگین سفر را می بستند و آرام آرام خود را مهیای سفر می کردند. آن هایی که در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان دل شان یاد حرم می کرد و از آن جایی که در آن زمان کمتر امکان سفر به کربلا وجود داشت، فرصت را غنیمت می شمردند و عزم زیارت حرم امام رضا (ع) می کردند.
آن روزها مسافرت رفتن دغدغه ها و سختی های خود را داشت و این گونه نبود هر که هر زمانی اراده کرد بتواند به سفر برود. افرادی که در روزگاران قدیم زندگی می کردند، باید از مدت ها قبل برای رفتن به سفر تصمیم می گرفتند و خود را مهیا می کردند زیرا در آن زمان خودروهای مدل بالا، تاکسی های خطی، هواپیما، اتوبوس و قطار نبود که آن ها بتوانند به راحتی به سفر بروند. در زمان های بسیار دور، برای رفتن به شهرهای مختلف از چهارپایان استفاده می شد و قدیمی ها ناچار بودند علاوه بر کوله بار سفر و آذوقه برای خود به مقدار لازم آب و علوفه نیز برای حیوانات تدارک ببینند تا بتوانند مسیری را بپیمایند.
یکی از آن هایی که گرم و سرد روزگار را چشیده است، می گوید: سال های بسیار دور که از هیچ وسیله نقلیه ای خبر نبود، مجبور بودیم با چهارپایان به سفر برویم. به طور معمول بیشتر مردم به دلیل نبود امکانات و تا زمانی که ناچار نبودند به سفر نمی رفتند و بیشتر سفرهای آن ها شامل سفرهای زیارتی بود. وی که خود را «احمدزاده» معرفی می کند، می گوید: در زمان قدیم به خاطر دارم پدرم قصد کرد به سفر مکه برود، همه اقوام و نزدیکان در منزل ما جمع شده بودند و هر یک آذوقه و ره توشه ای برای او و همراهانش آورده بودند. وی ادامه می دهد: آن زمان می گفتند سفر به مکه به دلیل مشقت های زیاد و مسافت طولانی حدود یک سال به طول می انجامد بنابراین باید البسه مناسب برای این مدت و آذوقه برای سفر تدارک می دیدند البته آن زمان بیشتر زائران خانه خدا از حمله راهزن ها در هراس بودند زیرا در مسیرهای مختلف شنیده می شد که راهزن ها به کاروان ها حمله می کنند. این شهروند کهنسال 82 ساله اظهارمی کند: زمانی که نوجوان بودم به خاطر دارم که در ماه صفر و نزدیک به اربعین حسینی عده ای تصمیم می گرفتند به زیارت علی بن موسی الرضا (ع) بروند. آن موقع ها یک دستگاه مینی بوس را تازه به بجنورد آورده بودند و افرادی که می خواستند به مسافرت با آن که بیشتر هم مسافرت به مشهد بود بروند، نزد شوفر و شاگرد شوفر ثبت نام می کردند.
از آن جایی که بجنورد آن زمان وسعت و جمعیت چندانی نداشت و همه همدیگر را می شناختند، موعد سفر که فرا می رسید شاگرد شوفر یک به یک به در خانه آن هایی که ثبت نام کرده بودند می رفت، کوله بار سفر آن ها را می گرفت و می گفت که خود را به میدان مرکزی شهر برسانند تا حرکت کنند.
شهروندی دیگر هم که این گونه سفر رفتن را به خاطر دارد با تایید این موضوع بیان می کند: من یک بار به همین شیوه زمانی که کودک بودم همراه با خانواده به مشهد سفر کردم خوب به خاطر دارم که این سفر یکی از خاطره انگیزترین سفرهای ما بود زیرا تا آن زمان با مینی بوس به مسافرت نرفته بودیم و برای ما بچه ها خیلی هیجان انگیز بود البته بزرگترها نیز از این تکنولوژی شگفت زده شده بودند.
وی که خود را «وکیلی» معرفی می کند، می گوید: مینی بوس با تعداد مسافر اندکی که همه راهی زیارت حرم امام رضا (ع) و قصد کرده بودند از اربعین تا 28 صفر و همچنین سالروز شهادت امام رضا (ع) در مشهد بمانند، آرام و آهسته به راه افتاد. تماشای مسیر، شیطنت های بچگانه، خوراکی های بین راهی همه و همه برای ما جذاب بود. البته بماند که مدت زمان رسیدن به مشهد در آن زمان بسیار خسته کننده بود به طوری که بارها در طول مسیر ناهموار جاده توقف کردیم، در بین راه ناهار خوردیم، چندین بار راننده برای استراحت توقف کرد و در نهایت اوایل شب به مشهد رسیدیم.
«بهمنیار» شهروند 63 ساله بجنوردی هم در این باره بیان می کند:زمان قدیم جاده بجنورد- مشهد شن ریزی شده بود و خودروهای مختلفی که برای زیارت راهی مشهد می شدند، بیشتر در قوچان توقف می کردند تا مدتی استراحت کنند.
وی ادامه می دهد: مسافرانی که قصد سفر به مشهد را داشتند وسایل مورد نیاز شان را داخل «بارجامه» می گذاشتند که روی سقف اتوبوس با طناب می بستند و راهی زیارت حرم امام رضا(ع) می شدند و بیشتر برای مراسم اربعین و 28 صفر به آن جا می رفتند.
به گفته وی در زمان قدیم اطراف حرم مطهر مانند امروز شلوغ نبود و به جز چند دکه و مغازه، تعدادی خانه قدیمی بود که آن ها را به مسافران اجاره می دادند که در اتاق های این خانه ها تخت وجود نداشت و فقط فرش و چراغ نفتی بود. وی بیان می کند: مسافرانی که از بجنورد عازم زیارت حرم می شدند، رختخواب و ملزومات دیگر سفر را به همراه داشتند و زمانی که هنوز مسافرخانه های زیادی در مشهد وجود نداشت، در این خانه های قدیمی اتراق می کردند. وی به لحظه آغاز سفر هم اشاره و ذکر می کند:روزی که قرار بود اتوبوس از بجنورد حرکت کند، شوفر آن پس از نماز صبح به در خانه مسافران می رفت و اطلاع می داد که اتوبوس آماده حرکت است و باید برای رفتن عجله کنند. وی می افزاید: پس از حدود یک ساعت همه در یکی از میدان های شهر و بعدها در دفتر شرکت های مسافربری جمع می شدند تا سفر خود را آغاز کنند که این سفر به دلیل مناسب نبودن جاده ممکن بود 2 روز به طول بینجامد.
«امین حکیم شفایی» شهروند کهنسال دیگری است که درباره عزیمت مسافران به مشهد بیان می کند: آن گونه که از بزرگان شنیده ام قبل از سال 1300 هجری شمسی اتوبوس و وسایل نقلیه به شکل امروزی نبود و مردم با چهارپایانی مانند الاغ، اسب و به کمک وسایلی مانند گاری به مسافرت می رفتند و بیشترین مکانی که برای مسافرت می رفتند مشهد بود. وی ادامه می دهد: افرادی که به مسافرت می رفتند، الاغ به همراه داشتند و همیشه مسافرت های آن ها به صورت دسته جمعی بود تا در میانه راه از گزند ها، آسیب های احتمالی و حمله راهزن ها در امان باشند.
وی با بیان این که مردم در زمان قدیم به سختی می توانستند به سفر حتی با مسافت کوتاه بروند، خاطرنشان می کند: مدت زمان رسیدن به مشهد با چهارپایان گاهی اوقات 10 روز و با گاری 3 تا 4 روز طول می کشید اما کم کم با دایر شدن شرکت های مسافربری که به بجنورد مینی بوس و اتوبوس آوردند، مردم هنگام رفتن به مشهد به دفتر این شرکت ها می رفتند و پس از بار زدن وسایل شان آماده سفر می شدند.
البته با این که مسافرت با اتوبوس در آن زمان بسیار راحت بود اما در مقایسه با زمان حال مشکلات خاص خودش را داشت به گونه ای که 40 مسافر در این اتوبوس ها سوار می شدند و همه وسایل خود، کوله بار سفر و حتی رختخواب را در راهروی اتوبوس می گذاشتند به طوری که راه رفتن در راهرو غیر ممکن می شد. این شهروند کهنسال بیان می کند: اتوبوس های قدیمی در جاده های شوسه و ناهموار آن موقع با سرعت 40 کیلومتر در ساعت حرکت می کردند و گاهی راننده در طول مسیر توقف می کرد و از شاگرد خود می خواست پیاده شود و سنگی که جلوتر و در مسیر اتوبوس قرار داشت، بردارد.
وی مدت زمان رسیدن با این اتوبوس هارا یکی، 2 روز بیان می کند و می افزاید: به طور معمول زمان حرکت از بجنورد گاهی اوقات بعد از ظهر بود تا راننده شب به دلیل شرایط ناامن جاده های آن زمان، در مکانی توقف کند.
وی اظهار می کند: سوخت لازم برای اتوبوس در گالن هایی در داخل اتوبوس نگهداری می شد و اگر اتوبوس در بین راه خراب می شد راننده و شاگردش باید به تنهایی آن را تعمیر می کردند.
حتی به خاطر دارم یک بار که عازم سفر به مشهد بودیم، اتوبوس در نزدیکی «قره خان بندی» خراب و پنچر شد که راننده به سختی توانست آن را درست و پنچر گیری کند و برای این کار از مسافران کمک گرفت و شرایط سختی برای مسافران به وجود آمد اما با این حال، سفر کردن با اتوبوس در زمان قدیم به مراتب بسیار بهتر از مسافرت با چهارپایان بود به ویژه اگر قرار بود این مسافرت ها در فصل زمستان انجام شود سختی ها صد چندان می شد چنان که روی تابلوی یکی از اتوبوس های آن زمان فردی شعری با این مضمون سروده بود:
«ز تاسیس سرویس گیتی نورد، مسافر شد آسوده از رنج و درد».
یکی دیگر از شهروندان کهنسال بجنوردی درباره سفر رفتن در زمان قدیم به ویژه مسافرت به مشهد بیان می کند: در زمان قدیم بجنورد بیش از 2 تا 3 خیابان نداشت و بقیه مناطق آن باغ و زمین بود که مقابل سبزه میدان 2 گاراژ به نام های «نقی زاده» و «تاتاری» وجود داشت که یکی از آن ها در حاشیه میدان شهید فعلی واقع شده بود. «محمد اسماعیل بهمنیار» ادامه می دهد: آن موقع ها فقط روزی یک دستگاه اتوبوس به سمت مشهد حرکت می کرد و مسافران روز قبل از سفر بارهای شان را به راننده و شاگرد وی تحویل می دادند و بارها روی اتوبوس بسته می شد. به گفته وی از آن جایی که در آن زمان دزد و راهزن زیاد بود مسافران پول و وسایل قیمتی خود را داخل بارها می گذاشتند تا دم دست دزدان نباشد. وی خاطرنشان می کند: صبح روز بعد شاگرد اتوبوس به در منزل آن هایی که روز قبل برای رفتن به مشهد نام خود را در دفتر شرکت نوشته بودند، می رفت و می گفت که اتوبوس در حال حرکت است و زودتر خود را به اتوبوس برسانند.
وی با بیان این که زمانی راه بجنورد – مشهد گلی و خاکی بود و حتی شوسه نبود و شن ریزی نشده بود، اظهارمی کند: اتوبوس ها به همین دلیل از سمت روستای بند یغمور می رفتند و جاده کنونی وجود نداشت. در چنین جاده ای اتوبوس ها زود به زود خراب می شدند. این شهروند 74 ساله درباره طول مسیر هم بیان می کند: اگر مسافران در بین راه به دزدان و راهزن ها بر نمی خوردند، حدود 12 ساعت طول می کشید تا به مشهد برسند. وی می افزاید: در مشهد نیز اطراف حرم، مسافرخانه هایی وجود داشت که مسافران پس از تحویل گرفتن بارشان، آن را کنار پیاده رو می گذاشتند تا زن و فرزندشان از آن مراقبت کنند، سپس خودشان به دنبال مکانی مناسب برای اقامت می گشتند و پس از پیدا کردن مسافرخانه، بارها توسط گاری های خاصی به کمک باربران به سمت مسافرخانه حمل می شد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
شیری- وابستگی به صادرات محصولات پتروشیمی، یکی از آسیب های جدی در استان است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با بیان این مطلب به خبرنگار ما افزود: بخش عمده صادرات استان، محصولات پتروشیمی و پودر آلومیناست که باید با تقویت و حمایت از تولیدات، این وابستگی را به تنوع در صادرات تبدیل کنیم. «نیکدل» افزود: از آن جایی که مرزنشینان در بازارهای آسیای میانه و ترکمنستان در رفت و آمد هستند، دسترسی به این بازارها با راه اندازی بازارچه مرزی استان تسهیل می شود. وی اظهارکرد: این بازارچه با راه اندازی و وصل شدن خط ریلی می تواند در تسریع، رونق فعالیت های اقتصادی و صادرات مؤثر باشد. وی افزود: چون از گذشته های دور با این مناطق مراودات اقتصادی داشتیم، بازارچه مرزی می تواند یکی از راه های توسعه صادرات به کشورهای آسیای میانه باشد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در شهر گرمه از وسیله نقلیه عمومی خبری نیست؛ نه تاکسی خطی وجود دارد و نه اتوبوس درون شهری. در این شهر اگر بخواهیم مسافتی را طی کنیم باید یا از وسیله شخصی استفاده کنیم یا با تاکسی تلفنی تماس بگیریم که این امر برای شهروندان و خصوصا افراد غیر بومی بسیار سخت و گلایه شهروندان را در پی داشته است .«مهدوی» یکی از شهروندان گفت: در گرمه اتوبوس درون شهری و تاکسی خطی نیست و تنها 2 ون وجود دارد که گویا برای مدارس در نظر گرفته شده است. یکی از دانشجویان ابراز کرد: مسیر دانشگاه تا منزلم طولانی است و هر روز مجبورم در این مسیر به صورت پیاده تردد کنم و اگر وسیله نقلیه عمومی در مسیر اصلی دانشگاه باشد برای دانشجویان تردد راحت تر و کم هزینه تر خواهد بود.یکی از اهالی مسکن مهر تصریح کرد: از مسکن مهر تا مرکز شهر فاصله زیادی است و اگر سرویس حمل و نقل عمومی وجود داشته باشد مجبور نیستیم روزانه هزینه زیادی را بابت استفاده از تاکسی تلفنی پرداخت کنیم.یکی از کارمندان هم گفت: هر روز برای رفت و آمد به محل کارم مجبور به گرفتن تاکسی تلفنی هستم و اگر تاکسی خطی تعبیه شود تردد با هزینه کمتری انجام می شود.در این باره سرپرست شهرداری گرمه تصریح کرد: با توجه به تمرکز شهر گرمه و ایجاد و رشد بافت حول مرکز شهر و کوتاه بودن مسیرها، تردد تاکسی های درون شهری توجیه اقتصادی چندانی ندارد.«صادقی» افزود: چند تاکسی در محور بین شهرستان مجاور مشغول فعالیت شده اند و شهرداری با توجه به امکانات محدود خود برای سرویس های عمومی با وجود جانمایی بسیار اشتباه سایت مسکن مهر در این شهر اقدام به سرویس دهی در شهر می کند که سرویس ها و امکانات موجود پاسخگوی تمام شهر نیست و افزایش سرویس از برنامه های شهرداری برای ارائه خدمات مطلوب تر است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
اربعین یکی از مهم ترین و عظیم ترین مقاطع تاریخی است. بگذریم که یکی از علایم پنج گانه مؤمن، زیارت اربعین است و کسی که از این زیارت محروم است توفیق بزرگی را از دست داده است. البته زیارت اربعین از راه دور نیز ممکن است و به نوعی می توان از غبار متبرک آن بهره گرفت. در اهمیت زیارت امام حسین (ع) همین بس که امام صادق(ع) فرمود: کسی که آن حضرت را زیارت کند، خداوند ثواب هزار حج و عمره و هزار شهید از شهدای بدر و احد و ثواب هزار صدقه مقبول به او عنایت می فرماید.
این نشان می دهد که هیچ عمل مستحبی نمی تواند جایگزین آن شود و محروم از آن فیض بزرگی را از دست داده است. اربعین در فرهنگ اسلامی و حتی ایرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در تاریخ کربلا نیز نقطه اوج نهضت حسینی است. خداوند وقتی الواح تورات را به حضرت موسی(ع) می خواهد عنایت کند، به فرموده قرآن پس از 40 روز آن را عنایت می فرماید. او دستور می دهد 30 شبانه روز عبادت و مناجات کن و سپس می گوید 10 روز دیگر نیز بر آن بیفزا؛ کمال این دوره پس از 40 روز محقق می شود. همچنین قرآن، کمال رشد انسان را در این مقطع معرفی می کند. همچنین پیامبر(ص) فرمود: کسی که 40 شبانه روز روزی حلال بخورد خداوند قلب او را نورانی می فرماید. در ادبیات فارسی هم 40 عدد خاصی است؛ 40 قلندر، چهلچراغ و چهل اختران و حافظ می گوید: «چهل سال رنج و غصه کشیدیم و عاقبت/ تدبیر ما به دست شراب دو ساله بود». اما در خصوص اربعین حسینی علاوه بر این که زیارت اربعین یکی از علایم شناخت شیعه قرار گرفته اربعین نقطه کامل شدن رسالت کاروان امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و زینب کبری(س) است. پیام امام حسین(ع) به کوفیان و شامیان رسانده و دشمن رسوا و مجبور می شود آهنگ پشیمانی بزند و ظاهرا خود را پشیمان معرفی کند و در واقع به شکست اعتراف می کند. ایجاد این فضا حکایت از اوج نهضت دارد. البته از جانب دیگر سرفصل و آغاز ترویج فرهنگ حسینی است و این که این فرهنگ، زنده بماند و بار دیگر جهان به دلیل محرومیت از این فرهنگ در کویر ذلالت فرو نرود و بار دیگر سر عارفان روی نیزه جهالت، تزویر و طمع قرار نگیرد. پاسداشت اربعین به همین دلیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا از اربعین است که هویت شیعه جان و قلب تازه ای می گیرد. از این مبدأ تاریخی است که نهضت هایی همچون قیام توابین، مختار ثقفی و قیام مردم مدینه یکی پس از دیگری جان می گیرد. آخرین نکته این که پیاده روی اربعین نیز از مواردی است که مورد توجه روایات اهل بیت(ع) قرار گرفته است و از جایگاه خاصی برخوردار است که در این مختصر نمی گنجد و امروز این سنت حسنه به یک راهپیمایی عظیم بین المللی تبدیل شده و فاصله بین نجف تا کربلا میعادگاه عاشقان حسینی از کشورهای گوناگون قرار گرفته است و زائران با ملیت های مختلف در این مراسم شرکت می کنند به گونه ای که در این حماسه حتی برخی غیر شیعه نیز حضور دارند زیرا این حرکت را نمایش حق جویان و آزادی خواهان در مقابل جبهه باطل می دانند. باشد که جامانده های اربعین نیز به لطف امام حسین(ع) از ثواب اربعین بهره مند شوند. زیارت قبول.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.