هنر انقلاب از نگاه اهالی فرهنگ و هنر
گروه ادب و هنر
نقش هنر در تبیین ارزش ها بر هیچ کسی پوشیده نیست و در طول سال ها پس از انقلاب، هنرمندان بسیاری دست به تولید آثار مختلف در حوزه ادبیات و هنر زده و آثاری را مبنی بر باورها و ارزش های انقلاب به تصویر کشیده اند.
خراسان شمالی هم در طول این سال ها آثار متعددی را در گونه های مختلف هنری و ادبی تولید کرده است اما این که تا چه اندازه این تولیدات توانسته با رسالت هنر ارزشی هم سو و همراه شود و در چارچوب هنر انقلاب قرار گیرد از نگاه چند تن از اهالی هنر بررسی شده است.
«اباصلت رضوانی» که سال هاست دستی در شعر و شاعری دارد، با اشاره به این که وقتی از هنر انقلاب سخن می گوییم، مبانی این هنر به اصول اولیه انقلاب که مبتنی بر ارزش های اسلامی و شناخته شده، بر می گردد؛ اصولی که از عدالت، آزادی و برابری ساخته شده است، اعلام می کند: بر این اساس هر اثر هنری که بتواند در این راستا به ایفای نقش بپردازد و این مفاهیم را با بیان هنری بازگو کند، در چارچوب هنر انقلاب قرار می گیرد.
وی میزان تولیدات هنری را در این راستا نیازمند تحقیقات موشکافانه بیان و تصریح می کند: باید تولیدات هنری جامعه هدف بررسی شود تا ببینیم چه نسبتی با ارزش ها و مبانی انقلاب دارد و اگر بتواند این نسبت را حفظ کند می توان گفت هنرمند در همان ساحت کار می کند و تولیدات او در حوزه هنر انقلاب قرار می گیرد.
وی تاکید می کند: هنرمند باید در ناخودآگاه خود متعهد به چارچوب ها باشد، در غیر این صورت این امکان وجود دارد که از خلاقیت هنری در تولید اثر فاصله بگیرد.
«رضوانی» تربیت نیرو را در این زمینه لازم و ضروری می داند و می گوید: باید هنرمند متعهد تربیت کرد و قبل از این که بگوییم چگونه دست به تولید بزند، فرد باید معتقد به مولفه های دینی باشد.
وی ادامه می دهد: این مقوله بر تولید هنر اولویت دارد و اگر به این مرحله برسیم می توانیم انتظار تولیدات ارزشی را داشته باشیم.
وی با تاکید بر این که اگر به حوزه فرهنگ هوشمندانه وارد نشویم با یک نوع رهایی و گسست مواجه خواهیم شد، تصریح می کند: در غیر این صورت می توان افراد علاقه مند و متعهد را جذب کرد و فکر می کنم این اتفاق تا اندازه ای افتاده و برخی جوانان علاقه مند دور هم جمع شده اند.
«رضوانی» خاطرنشان می کند: برای رسیدن به هنر متعهد نباید نگاه دولتی به این مقوله داشت و باید در یک بستر معنا دار و آزاد این جریان شکل بگیرد و برخاسته از جامعه باشد، در این صورت است که موجب ماندگاری و تاثیرگذاری بیشتر خواهد شد.
«غلامی» هم که سال هاست در عرصه داستان فعالیت می کند، معتقد است: پیش از این که وارد نقد شویم باید جایگاه مان را مشخص کنیم که چه چیزهایی می تواند هنر انقلاب اسلامی را پویا کند که یا به آن ها دست پیدا نکرده ایم یا اگر دست یافته ایم، نتوانسته ایم آن ها را پیاده کنیم.
او هنر معنوی اسلامی را کمال یافته و تاثیرگذار می داند که در حوزه ساختار و محتوا نیز اثرگذار و بر این باور است که شاهد کارهای جدید در این عرصه نیستیم زیرا یک نویسنده باید شخصیت کمال یافته و باورهای عمیقی داشته باشد تا بتواند یک کار کمال یافته و اسلامی تولید کند.
وی مطلوب و بکر و عمیق نبودن سوژه ها، تناسب نداشتن با مقتضیات زمان و نبود شناخت از انسان امروزی را از کاستی ها می داند و بیان می کند: باید به شکل زیربنایی به این مقوله وارد شد و نباید تنها در مناسبت ها به آن توجه کرد.
یکی از فعالان و علاقه مندان عرصه تجسمی با بیان این که در هنر متعهد نباید آرمان های ظاهری را ملاک قرار داد بلکه باید به معانی آن پرداخت و اثر تولید کرد، می افزاید: هنر انقلاب اسلامی با مردم معنا و مفهوم پیدا میکند زیرا خاستگاه اصلی هنر انقلاب مردم هستند، اما به نظر می رسد وجه مردمی بودن آن کمرنگتر شده است.
وی به روز بودن این هنر را لازمه تعالی آن بیان و تاکید می کند: باید هنرمند متعهد نسبت به مسائل و نیازهای روز شناخت و آگاهی کامل داشته باشد و با ابزار واکنشی درخور و تاثیرگذار ارائه دهد و بتواند روایتی ماندگار را برای آیندگان به میراث بگذارد.
اما از نگاه او ضعف مدیریتی و یکسان نبود ظرف و مظروف سبب شده است نتوانیم آن طور که باید در این عرصه به پرورش ظرفیت ها بپردازیم و آثار ارزشی و فاخری را تولید کنیم.