مریم ضیغمی- کارگردانی تئاتر خوانده است و می گوید بدون پارتی و واسطه پا در حرفه بازیگری گذاشته و در چند سال اخیر به چهره شناخته شده ای تبدیل شده است. «گیتی قاسمی» همان بازیگر نقش «خاله خاور» سریال شبکه نمایش خانگی «سال های دور از خانه» را پیش از این در فیلم هایی همچون ویلایی ها، سدمعبر، جاندار و متری شیش و نیم دیده بودیم؛ او در این سال ها با عوامل حرفه ای و کارگردان های بنامی تجربه همکاری داشته و با بازی های خوبش، خود را به همه ثابت کرده است. قاسمی که با سریال نوروزی 30 قسمتی «کامیون» خنده را بر لبان بینندگان جاری کرده می گوید که همزمان با بازی در سریال «کامیون» مشغول بازی در سریال «می جان» بود که قرار بود در ماه مبارک رمضان روانه آنتن شود اما به دلیل تعطیلی پروژه در مدت وقوع کرونا بعید است در این زمان روانه آنتن شود. بهانه گفت و گوی ما بازی او در سریال «کامیون» و اکران آنلاین فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی کیاست.
در دوران سخت مبارزه با ویروس کرونا که مردم در خانه حضور دارند شما و تیم «کامیون» سر صحنه می روید تا لحظات شادی را به خانه ها آورید. از شرایط کاری تان برای مان بگویید.
فیلم برداری سریال ما قبل از شیوع کرونا شروع شد و طبق تعهدی که به سازمان برای رساندن سریال به پخش نوروزی داشتیم باید سر ضبط می رفتیم تا مردم که در منزل هستند شاد باشند. از زمانی که ویروس کرونا وارد شد اعضای گروه ما تلاش کردند شرایط پاکیزه ای را در صحنه با ضدعفونی کردن لوکیشن به وجود آورند و ما آخرین روزهای فیلم برداری را با رعایت کامل بهداشت سپری می کنیم.
سریال «کامیون» در رقابت نوروزی چقدر توانست نظر مخاطب را جلب کند؟
همه سریال ها را اکثر مردم می بینند. بازتاب های خوبی در نظرسنجی ها داشتیم و سریال را دوست داشتند.
پروانه در فیلم نامه چه ویژگی متمایزی داشت که در آن نقش بازی کردید؟
فیلم نامه قسمت به قسمت نوشته می شد و کامل نبود و اکنون در جریان قسمت آخر نیستم. درباره شخصیت «پروانه»، آقای «مسعود اطیابی» هنگام بستن قرارداد توضیحاتی داد. او یک کارآفرین و خاله سپند امیرسلیمانی، یکی از شخصیت های قصه بود. خود آقای اطیابی و گروه کفایت می کرد که پیشنهاد بازی را بپذیرم.
در فیلم «خروج» ساخته «ابراهیم حاتمی کیا» بازی خوبی داشتید که در جشنواره فیلم فجر گذشته نمایش داده شد و به شکل آنلاین پخش می شود. آیا موافق اکران آنلاین فیلم با وجود اکران نشدن در سینماها هستید؟
نمایش آنلاین فیلم یک اقدام جدید، جسورانه و ایثارگرانه از سوی گروه تولید فیلم است و با توجه به شرایط کرونا که بعید می دانم به این زودی ها سینماها باز شود یک اتفاق خوب است؛ هم برای فیلم سازان و هم برای مردم.
به طور حتم تجربه کار با ابراهیم حاتمی کیا اتفاق خوبی برای تان بود.
درست است. خیلی خوشحالم با آقای حاتمی کیا و با این گروه خوب و حرفه ای در فیلم خروج همکاری کردم.
در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر واکنش ها در خصوص این فیلم متفاوت بود. خودتان چه بازتابی از اهالی رسانه گرفتید؟
به نظرم جشنواره به تنهایی نمی تواند ملاک سلیقه باشد چون تعداد معدودی فیلم را می بینند و همه فیلم ها موافق و مخالف دارند. مهم این است که ما بازتاب اصلی را زمانی که مردم فیلم را می بینند، بگیریم.
با این که «خروج» فیلمی مردانه و جاده ای بود نقش شما هم در قصه خوب بود. وقتی فیلم نامه را خواندید چه ویژگی نقش برای تان جالب توجه بود؟
من نقش کوتاه و سختی را بازی کردم که در جشنواره شاهد بودید. خواهر فرامرز قریبیان، شخصیت تاثیرگذاری در قصه بود. اگر چه اندکی هم در خروجی کار نقش ام کوتاه شد اما تاثیر خود را گذاشت.
ابراهیم حاتمی کیا کارگردانی دقیق و جدی است و با وسواس کارش را انجام می دهد. همکاری با این کارگردان بزرگ چگونه تجربه ای بود؟
استرس زیادی داشتم چون با او کار نکرده بودم. همکاری با آدم های بزرگ سینما اندکی سخت است. روزی که در پلان اول جلوی دوربین رفتم و همراهی آقای حاتمی کیا را دیدم که راحت بازیگر را هدایت می کند و کافی است بازیگر خود را به کارگردان بسپارد تا آن چه صلاحدید است انجام دهد، استرسم کم شد و جلوی دوربین شان به آرامش خاطر رسیدم.
از ابتدای ورودتان تا حالا شانس بزرگی که آوردید هم بازی شدن با بازیگران پیش کسوت و کاربلد بود که در چند سال اخیر سبب دیده شدن تان شد.
دقیقاً جزو خوش شانسی های من بود که کارم با بازیگران حرفه ای گره خورد؛ در سریال «سال های دور از خانه» با خانم حاجیان که خیلی بازی اش را دوست دارم هم بازی بودم یا در سریال «کامیون» هم بازی شدن با آقایان جهانبخش سلطانی و مهدی هاشمی لذت بخش و پر از تجربه است. در فیلم «خروج» هم بازی شدن با فرامرز قریبیان جزو افتخارات هر بازیگری است.
چقدر اهل فضای مجازی هستید؟
از این فضا بیشتر به نیت خبررسانی و اطلاع رسانی در خصوص بازی هایم و بازتاب یک سری مسائل اجتماعی مردمی که برایم اهمیت دارد استفاده می کنم. به نظرم فضای مجازی اتفاق عجیب و لازمی است. اندکی حاشیه زیاد دارد و گاهی اوقات گریبان گیر خود من هم شده است.
دوست دارید روند کاری بازیگران کمدی زن همچون مرجانه گلچین را ادامه دهید؟
با احترام به همکاران زن کمدی که کارشان با ارزش است اصلاً دوست ندارم جای فرد دیگری را بگیرم و در بازیگری هیچ فردی را الگوی خودم قرار نداده ام. معتقدم هر فردی باید مشخصات منحصر به فرد خود را داشته باشد. نقش هایم را تفکیک نمی کنم چه در کارهای کمدی و چه جدی و ملودرام؛ خصوصیات و مشخصات بازی خودم را وارد می کنم یعنی با ویژگی های بازیگری خودم جلو می روم.
در کارنامه تان بازی در نقش های مختلف را دارید اما بیشتر به سمت نقش های کمدی و طنز رفته اید.
دیدگاه ها خیلی متفاوت است و خیلی هم می گویند در کارنامه ام بازی های جدی بیشتر است. بازی در نقش طنز بدون غلو و تیپ سازی کاری سخت و از آن سو خنداندن مخاطب خیلی کار سخت تری است. مخاطب باهوش ما به هر چیزی نمی خندد در حالی که گریه کردن خیلی راحت تر است. برای خنداندن در بازیگری شگردها و ترفندهای ظریفی وجود دارد. برای همین خوشحالم اگر به من می گویید ترازوی بازیگری ام بیشتر به سمت کمدی است.
از بین نقش هایی که بازی کرده اید مردم با کدام نقش تان شما را می شناسند؟
مردم من را بیشتر با خاله خاور سریال «سال های دور از خانه» می شناسند چون کمدی بود. البته شاید هم برخی با فیلم های ویلایی ها، سدمعبر یا جاندار مرا به یاد دارند.
در این شرایط کرونایی چه پیشنهادی برای ماندن شان در خانه دارید؟
نمی خواهم نمادین یا شعارگونه حرف بزنم اما پیشنهاد می کنم اگر چه در این روزهای سخت حوصله ندارند ولی مطالعه کنند، فیلم ببینند، آشپزی کنند و ورزش را هم فراموش نکنند تا سالم باشند.
خیلی از جوان های علاقه مند تصور می کنند بازیگر شدن کار راحتی است؛ دوست دارم در پایان این گفت و گو از مسیر سختی که تا دیده شدن طی کردید برای آن ها بگویید.
توصیه ام به جوانان علاقه مند این است که به جای هدر دادن زمان خود، راه اصولی ورود به این رشته را که تحصیل در دانشگاه است، در پیش بگیرند چون کانال مطمئنی است. ممکن است شما را دیر به مقصد برساند اما بالاخره می رساند و چیزی را از دست نمی دهید. پشتکار و خسته نشدن در این راه خیلی اهمیت دارد و کار سختی است که فردی با پشتوانه و تحصیلات خود ورود کند. برای تثبیت خودت در این شرایط سینما، تلویزیون و تئاتر مملکت باید خیلی مقاوم باشی و زحمت بکشی.