همکلام با «الهام حاتمی» کارگردان و تهیه کننده
تعداد بازدید : 19
نوستالژی بازی در «چهل تیکه»
مریم ضیغمی- با دقت و حوصله به سوالاتم گوش و بعد پاسخ می دهد. «الهام حاتمی» را می گویم که تاکنون کارگردانی برنامه هایی همچون «شبکه یک شبکه هر ایرانی»، «بیدمشک»، «خانه امن وطن» و «فیروزه» را برعهده داشته و اکنون برنامه جذاب و پربیننده «چهل تیکه» را روی آنتن شبکه نسیم دارد؛ برنامه ای که با دعوت از پیش کسوتان در عرصه های مختلف و نوستالژی بازی به مرور خاطرات دور کاری شان می پردازد. پخش این برنامه بهانه ای شد تا با «حاتمی» گفت و گویی داشته باشیم.
چه شد که درسال 97 تصمیم به ساخت «چهل تیکه» گرفتید؟
در گذشته بیشتر برنامه های زنده، آثار اجتماعی و مستندهای متعددی را کارگردانی کرده بودم. «چهل تیکه» پیشنهاد دکتر «محمد احسانی» مدیر شبکه نسیم بود و «مهدی منفرد» مدیر تامین و برنامه این شبکه تمایل داشت برنامه ای با این محتوا تولید شود و پیگیری کرد، بنابراین استارت یک برنامه 15 دقیقه ای تامینی خورد. قرار بود آیتم های آرشیوی را به یک گفت و گوی کوتاه وصل کنیم و یک برنامه ترکیبی ساده بسازیم. به دلیل علاقه ام تغییراتی به این ایده دادم تا هر روز یک موضوع داشته باشیم. خیلی کار سختی بود چون در آن مقطع در آرشیو مهارت و اطلاعات کمی داشتم و برای این که برنامه را به روزرسانی کنم، خیلی اذیت شدم.
همین عشقی که به کار دارید جلوی دوربین به مخاطب منتقل می شود.
با وجود این که هم تهیه کننده و هم کارگردان «چهل تیکه» هستم خیلی از مواقع به بحث مالی فکر نمی کنم بلکه برای بهتر شدن برنامه تلاش می کنم. مردم نمی دانند که من از کجا بودجه گرفتم و برنامه را ساختم و چه کسی حمایت کرده است. وقتی خروجی کار خوب است از خودم راضی می شوم.
این که در اغلب کارهای تان در مقام تهیه کننده و کارگردان حضور دارید، سخت نیست؟
خیلی سخت است اما یک حسن بزرگ دارد و آن این است که مدیریت همه چیز در دست خودت است. وقتی تهیه کنندگی از تو ساقط می شود توجیه همه چیز برایت سخت می شود.
ملاک انتخاب مهمان برنامه تان تنها حس نوستالژی برای بیننده است یا باید ویژگی های خاصی داشته باشد تا روی آنتن برود؟
سعی می کنم سلبریتی های روز را کمتر دعوت کنم و آدم هایی را بیاورم که کمتر دیده شده اما خیلی کارهای خوب و موثری انجام داده اند؛ مثلاً دکتر «افروز» و آقایان «سرشار» و «امرا... احمدجو» را دعوت کردم که یکی از بهترین برنامه هایی بود که مخاطب عام پسندید. وقتی از مخاطب بازخورد خوب می گیرم خیلی شیرین است.
چه عواملی سبب دیده شدن «چهل تیکه» می شود؟
ما هدفمند از مهمان سوال می کنیم و تیم پژوهش 8 نفره ای از خبرنگاران و آدم های فعال در حوزه های مختلف و وبلاگ نویس داریم. 2، 3 سال است که کار آرشیو انجام می دهم و خیلی از فیلم ها و تصاویر را در آرشیو دیدم که به من حس بهتری داده است و گویی 20 سال است در تلویزیون کار می کنم. این نکته را هم بگویم که یکی از قابلیت های برنامه ما دکور آن و معرف «چهل تیکه» است.
پس با توجه به سابقه کاری تان با سیاست های سازمان در برنامه سازی آشنا هستید؟
شبکه نسیم به تو فرصت می دهد ایده هایت را پرورش دهی. در همه کشورهای دنیا در برنامه سازی برندسازی می کنند و شبکه نسیم هم این رسالت را برعهده دارد. «چهل تیکه» از یک نهال نوپا به رشدی رسیده که اکنون می توان درباره اش حرف زد و این حاصل حمایت و اعتماد مدیران شبکه است و اگر اشتباه کردم به من تذکر و فرصت دادند که جبران کنم. ممکن است در طول کار خسته شوم اما وقتی خروجی بیرون می آید به آرامش می رسم. کار ما جمعی است و همه دست به دست هم می دهند که اثر خوبی روانه آنتن شود و «چهل تیکه» این شانس بزرگ را داشته که یک تیم خوب کنارش باشد.
چه شد فصل جدید برنامه تان را برای محرم تولید کردید؟
این پیشنهاد از سوی شبکه نسیم بود. با «محمدرضا علیمردانی» مشورت کردم. ابتدا هر دو با این کار مخالف بودیم اما به این نتیجه رسیدیم که مهمانانی داریم که در شرایط عادی نمی شود با آن ها صحبت کرد و می توانیم در این زمان آن ها را دعوت کنیم. اکنون برنامه ما تفاوت زیادی با گذشته ندارد. البته مهمانان را متناسب با روزها و افرادی را انتخاب کرده ایم که کمتر در تلویزیون دیده اید یا کسی دنبال شان نرفته است. سعی می کنم چینش مهمانانم اصلاً شبیه برنامه های دیگر نباشد.
به خاطر همین عشق و علاقه با بچه کوچک و در دوران کرونا برنامه تان را ضبط کردید؟
ابتدا ما حضور تماشاچی را در برنامه حذف کردیم و البته لطمه بزرگی به برنامه و خودمان خورد. در طول ضبط یعنی از اردیبهشت تا 10 مرداد خیلی پروتکل های بهداشتی را رعایت کردیم. سلامت عوامل در اولویت بود و حدود 60 قسمت ضبط کردیم. مهمانان خیلی خوبی را دعوت کرده بودیم که به خاطر کرونا نیامدند. خیلی سخت گذشت و هر روز با این استرس که مبادا کسی مبتلا باشد و به دیگران سرایت کند یا کسی بیمار شود، سر ضبط رفتم و به لطف خدا هیچ کس در تیم ما به کرونا مبتلا نشد.
اشاره ای به همکاری تان با «محمدرضا علیمردانی» مجری «چهل تیکه» کردید؛ چه شد به انتخاب او رسیدید؟
او ویترین برنامه «چهل تیکه» است. مجری اول مان زن بود اما به خاطر تغییراتی که در برنامه داشتیم تصمیم گرفتیم مجری دیگری را انتخاب کنیم. قصد داشتم یکی از مجریان تلویزیون را انتخاب کنم ولی در نهایت به علیمردانی رسیدم. خودم هم دوست داشتم او مجری برنامه باشد چون می خواستم طنازی را به برنامه اضافه کنم. اختلافات و چالش هایی با هم داشتیم که همدیگر را قانع کردیم و به نقطه مشترکی رسیدیم. معتقدم علیمردانی میزبان است نه مجری و سعی می کند برای مهمان خود میزبانی کند.
مدیران چقدر از «چهل تیکه» حمایت کردند؟ در پخش حذفیات هم داشتید؟
گاهی مهمان از سیگار کشیدنش حرف می زد یا زمان گفت و گو طولانی می شد و چاره ای نداشتیم و بخش هایی را حذف می کردیم. در برنامه ام سعی کردم تاریخ شفاهی تلویزیون را جمع آوری کنم یعنی این گفت و گوها در نهایت به صورت فایل مخصوصی بیرون خواهد آمد. قرار است شبکه بعدها آن را به صورت کتابی ارائه دهد و ما سعی کردیم تا جایی که ممکن است گفت و گوهای مان کامل باشد.
برنامه «چهل تیکه» تا کی ادامه دارد؟
چهل تیکه را به این سرعت نمی سازم چون احتیاج به زمان دارم تا پژوهش و آدم هایی را دعوت کنم که برای مردم جذاب هستند و آیتم های جدیدی را به برنامه اضافه کنم و همه این ها مستلزم داشتن زمان است. برای ادامه «چهل تیکه» بعداً تصمیم گیری می کنیم و بستگی به نظر مدیران و مردم دارد.
حرف پایانی تان با خوانندگان ما.
معتقدم جای پژوهش در برنامه ها خالی است. سعی کردم در «چهل تیکه» این مسئله را احیا کنم و بگویم که ما سرمایه هایی داریم که قدرشان را نمی دانیم. آرشیو یک سرمایه است و ما در «چهل تیکه» به بهترین نحو از آن استفاده می کنیم. هدفم این است که «چهل تیکه» به مدیران، برنامه سازان و کارگردان ها یادآوری کند که چقدر بازیگران درجه یک و توانمندی داریم که الان در گوشه منزل شان نشسته اند و چقدر خوب است که دوباره از آن ها استفاده کنیم.با همه وجود و عشق ام این برنامه را ساختم و همه انرژی خود را گذاشتم. در پایان از دکتر «محمد احسانی» مدیر شبکه نسیم تشکر می کنم.