گروه خبر- سیاهپوش شده است استان در غم جانسوز شهادت دخت گرامی حضرت رسول اعظم(ص). فردا سالروز شهادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا(س) است و دیار باب الرضا(ع)، گنجینه معرفت ها در سوگ نشسته است. مراسم عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا(س) امسال در جای جای خراسان شمالی، پربارتر از پارسال در حال برگزاری است. مساجد، حسینیه ها و تکایای استان طی این روزها و شب ها میزبان عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت است که مجالس و مراسم عزاداری حضرت صدیقه کبری(س) را پرشور به سوگ نشسته اند. در همین ارتباط، همایش سبک زندگی فاطمی با عنوان «سبزه زندگی» ویژه بانوان عضو کانون های فرهنگی و هنری مساجد، عصر روز گذشته در تالار حافظ بجنورد برگزار شد. نمایشگاه فرهنگی «بانوی آب و آینه» به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در کانون فرهنگی و هنری ثارا... مسجد امام حسین (ع) بجنورد دایر شده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که به تمامی خدمات و کالاهایی تعلق میگیرد که در برابر پول در داخل کشور داد و ستد میشود، مگر آن که در قانون برای آن شرایط ویژه از جمله تخفیف هایی در نظر گرفته باشند. با این که قانون مالیات بر ارزش افزوده مشخص است اما همچنان درباره پرداخت و دریافت آن مشکلاتی وجود دارد، برخی از سر ناآگاهی یا سودجویی برداشت هایی از این قانون دارند که به ضرر مصرف کننده تمام می شود. موضوع هایی مانند دریافت ارزش افزوده از کالاهایی که مشمول این مالیات نمی شود و یا دریافت دوباره مالیات بر ارزش افزوده از کالاها از جمله این مشکلات است که توسط شهروندان مورد اشاره قرار می گیرد.
«اکبری» از جمله شهروندانی است که در این باره گلایه مند است. او با بیان این که در برخی موارد در هنگام خرید کالایی مجبور می شویم دو بار مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنیم، می گوید: به طور معمول برای کالاهایی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شود مبلغ مالیات روی کالاها درج شده است یعنی قیمت درج شده برای مصرف کننده روی کالا به معنای احتساب این مبلغ است این درحالی است که برخی از فروشگاه ها در فاکتور نهایی خود دوباره مالیات بر ارزش افزوده را محاسبه می کنند.
یکی دیگر از شهروندان با بیان این که بسیاری از شهروندان و فروشندگان از نحوه محاسبه قانون مالیات بر ارزش افزوده مطلع نیستند، می گوید: محصولات کشاورزی فرآوری نشده، کالاهای اساسی و خدمات بهداشتی از مالیات معاف هستند و مالیات بر ارزش افزوده از آن ها دریافت نمی شود، اما بسیاری از شهروندان از این موضوع اطلاعی ندارند و این امر زمینه سودجویی هایی را فراهم کرده است.وی با بیان این که برخی مشاغل از جمله اغذیه ها و ساندویچی ها هم از این قانون معاف هستند، اظهارمی دارد: با این حال برخی از ساندویچی ها مبلغ اضافه ای را با عنوان مالیات از مشتریان خود دریافت می کنند.
وی با بیان این که سیستم نرم افزاری برخی از فروشگاه ها هم به گونه ای است که مالیات بر ارزش افزوده را دو بار محاسبه می کند، عنوان می کند: نرم افزار این فروشگاه ها مالیات بر ارزش افزوده کالاهایی را که یک بار مالیات بر ارزش افزوده آن ها محاسبه شده در صورتحساب نهایی دوباره محاسبه می کند.یکی دیگر از شهروندان هم با انتقاد از دریافت مبالغ اضافی تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده، می گوید: کالایی را از یک فروشگاه خریداری کردم که مبلغ مالیات بر ارزش افزوده روی آن درج شده بود اما هنگام پرداخت وجه، فروشنده دوباره وجه 9 درصد مالیات را محاسبه و مطالبه کرد.
وی با بیان این که رسیدگی به این تخلفات نظارت بیشتر بر بازار را می طلبد، اظهارمی دارد: با این که کسبه قدیمی بازار با مشتریان منصفانه رفتار می کنند اما هستند فروشندگانی که برای رسیدن به سود بیشتر هر قانونی را دستاویز هدف شخصی خود قرار می دهند.
وی ابراز می دارد: برخی از اصناف، مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی شوند اما هنگام خرید از برخی فروشگاه ها و پس از یک حساب و کتاب ساده متوجه می شویم که مبلغ مالیات هم محاسبه شده است.
وی با بیان این که نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، احتمال تخلف ها را افزایش داده است، خواستار افزایش نظارت ها در این بخش شد.
یکی از فروشندگان هم با بیان این که کالاهای اساسی معاف از مالیات هستند، می گوید: با این حال در برخی از فروشگاه ها از محصولات اساسی مانند شیر هم تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده مبالغی دریافت می شود که این امر برخلاف قانون نظام صنفی و قانون مالیات بر ارزش افزوده است.
وی با بیان این که هنوز این قانون برای برخی روشن و مشخص نیست، ادامه می دهد: تعداد محصولات و اصناف معاف از مالیات هنوز برای ما مشخص نیست اما تنها فروشگاه هایی می توانند مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند که مجوزهای لازم را داشته باشند.از محصولات کشاورزی فرآوری نشده، کالاهای اساسی و خدمات بهداشتی مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی شود.
در همین ارتباط، مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی بیان می کند: نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری 9درصد است که بخشی از کالا و خدمات را شامل می شود و برخی را شامل نمی شود و معاف از مالیات هستند.«یعقوب نژاد» با بیان این که مالیات بر ارزش افزوده در 7 مرحله اجرا شده است و در هر بخش برخی از کالاها و خدمات و بعضی از اصناف در آستانه مشمولیت قرار گرفتند، اظهارمی دارد: بخشی از کالاها شامل محصولات و کالاهای اساسی مانند محصولات کشاورزی، دام و طیور، کود، سم، بذر، نهال، آرد، نان، گوشت، قند، برنج، شکر، حبوبات، سویا، شیر، پنیر، روغن نباتی و شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان، معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند.وی ادامه می دهد: بخش دیگری از کالاها شامل کتاب، مطبوعات، دفتر تحریریه، انواع کاغذ چاپ و بخش دیگری از کالاها و خدمات مشمول این معافیت هستند و به جز خدمات و کالاهایی که در لیست معافیت قرار دارند تمام محصولات دیگر مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شوند.وی با بیان این که دریافت دوباره مالیات بر ارزش افزوده تخلف است، ادامه می دهد: برخی از فروشگاه ها مالیات بر ارزش افزوده مضاعفی دریافت میکردند که ملزم به اصلاح نرم افزار محاسباتی خود شده اند.
وی می افزاید: در گذشته یک شرکت لبنیاتی با وجود معافیت محصولات شیر مبلغ مالیات بر ارزش افزوده را اخذ کرده بود. وی با بیان این که آمار دقیقی از تخلف ها وجود ندارد از پی گیری شکایات مردمی در این باره خبر می دهد.
وی با اشاره به بازدید های میدانی از بازار در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، اظهارمی دارد: کسانی که مدرک مالیات بر ارزش افزوده داشته باشند برای آن ها گواهی نامه صادر می شود و کسانی که این گواهی نامه را دارند مجاز به گرفتن مالیات بر ارزش افزوده هستند. وی اظهارمی دارد: از ابتدای اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده تا اسفند سال جاری حدود 202میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری و دهیاری های استان واریز شده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
علوی- هنگام گرگ و میش هوا، شنیدن بانگ موذن از میان کوچه های تو در تو و قدیمی که غرق در ظلمت و تاریکی بود، بارقه های امید و نور را در دل خفتگان روشن می ساخت و آن ها را به سپیده ای روشن دعوت می کرد. آن زمان هایی که مردم در خانه های قدیمی خود زیر سقفی با تیرهای چوبی زندگی می کردند و خبری از ساعت های شماته دار و زنگ دار نبود که آن ها را سر موقع بیدار کند تا نماز صبح شان قضا نشود. آن موقع ها موذن ها یا افرادی که در بین اهل محله به افراد با دیانت و معتمد مشهور بودند، اذان صبح می گفتند و همگان را به ارتباط با خدا و راز و نیاز با تنها معبود هستی دعوت می کردند. بسیاری از قدیمی ها می گویند که در زمان های دور که مردم برای قرائت قرآن در مکتب خانه ها یا خانه های همدیگر جمع می شدند، افرادی به عنوان معتمد انتخاب می شدند که اذان بگویند. آن ها وقت اذان روی پشت بام خانه می رفتند و با صدای بلند اذان می گفتند و اگر هر یک از آن ها بیمار می شد یا به هر دلیلی نمی توانست اذان بگوید، دیگری کار او را انجام می داد.
«سیدرضا تجلی» یکی از قدیمی ترین موذن های بجنورد است که بنا به اظهارات دخترش حدود 65 سال پیش به همین شیوه اذان می گفته و اهل محل را از وقت نماز آگاه می کرده است. «سیده ملیحه تجلی» دختر این موذن با اشاره به برخی خاطرات قدیمی عنوان می کند: پدرم در زمان قدیم موذن بود و در جلسات خانگی دوره های قرآن به مداحی اهل بیت(ع) می پرداخت. وی به ذکر خاطره ای هم در این باره می پردازد و عنوان می کند: در آن زمان که از برق خبری نبود، مردم با فانوس به خانه های هم می رفتند دور هم می نشستند و قرآن می خواندند. زمانی که تازه چراغ های توری به بازار آمد، یکی از اهالی چراغ توری را به مسجد آورد و با طنابی از سقف آویزان کرد تا مداح و موذن محله بتواند راحت تر برای دیگران قرآن بخواند که ناگهان طناب پاره شد و روی زمین افتاد. وی قدیمی ترین مساجد بجنورد را مسجد «رجب نیا»، «امام حسن مجتبی(ع)» و «مسجد امامی» می داند و می گوید: پدرم که مسجد حاج «قنبر» را افتتاح کرده بود، به کار مداحی نیز در آن جا می پرداخته است و دفتری با پوست چرم داشته است که افراد با سواد در آن برایش اشعار مذهبی را نوشته بودند و او که سواد خواندن داشت، آن اشعار را برای مردم مداحی می کرده است.
وی عنوان می کند: به دلیل آن که بلندگو در آن زمان وجود نداشت، هر وقت می خواستند اذان بگویند، روی بلندی یا پشت بام یا ایوان می رفتند و با صدای بلند اذان می گفتند و صدا پخش می شد و آن موقع ها هم ما کوچک بودیم و برای خواندن نماز بلند می شدیم. پس از آن که یکی، دو مسجد ساخته شد، برای اذان گفتن به مسجد می رفتند و در آن جا نیز با صدای بلند اذان می گفتند. وی از مساجد به عنوان موسسه های فرهنگی یاد می کند و می گوید: آن موقع ها مساجد فقط جای عبادت و نماز خواندن نبود بلکه هر فردی که مشکلی داشت یا دختر و پسر در آستانه ازدواج داشت، از مشکلات فرزندش می گفت و یا اگر می خواست که فرزندش زودتر سر و سامان بگیرد آن را در مسجد عنوان می کرد و همه با همفکری برایش آستین بالا می زدند.
هنوز هم اهالی چهارراه شهیدصفا در بجنورد، موذن های قدیمی مسجد «دروازه گرگان» را به خاطر دارند. یکی از اهالی این منطقه عنوان می کند: در زمان قدیم از این مسجد قدیمی صدای موذن هنگام اذان گفتن به گوش می رسید و به همه عاشقان جانی دوباره می بخشید. «مستوفیان» از حاج آقای «وفایی» به عنوان یکی از قدیمی ترین موذن های این مسجد یاد می کند که همیشه با صدای اذان گفتن او همه مردم راه مسجد محله را در پیش می گرفتند.
البته صدای موذن های امروزی را هم که هر صبح و ظهر و شب عاشقانه اذان می گویند می شنویم و لذت می بریم و برای اقامه نماز آماده می شویم با این حال حکایت پیر موذن های قدیمی عاشق حکایتی دیگر بود.
«قاسم مهرنیا» شهروند 71 ساله بجنوردی هم به بیان برخی از خاطرات خود از موذن های قدیمی می پردازد و می گوید: اذان در همه اوقات شرعی گفته می شد و شب ها و سحرهای ماه مبارک رمضان هم عده ای از افراد به پشت بام ها می رفتند و اذان می گفتند. وی از حاج آقای «زهرایی» معروف به آقای مدیر به عنوان نخستین موذن بجنورد که در منزلش بلندگو هم داشت یاد می کند و می افزاید: منزل وی در بلندی در منطقه پای توپ قرار داشت که در اوقات شرعی از بلندگویی که در منزلش نصب کرده بود، همیشه صدای اذان می آمد. البته وی از یکی دیگر از شهروندان به نام «ایشان» هم که خیاط بوده و اذان می گفته است، یاد می کند و می گوید: وی در منطقه «دروازه قبله» محدوده بین میدان شهید و کارگر خیاطی داشت که در زمان اوقات شرعی بیرون از مغازه اش اذان می گفت.
حاج « کربلایی سید محمد علی زهرایی» معروف به آقای مدیر که مکتب دار بود، تنها موذنی است که در منزل مسکونی اش بلندگو داشت و در همه اوقات شرعی صدای اذان از منزل وی به گوش همه اهالی می رسید. «لنگری» نوه این موذن و عالم روحانی بجنورد می گوید: بسیاری از بزرگان بجنورد در محضر ایشان درس خوانده اند. وی با اشاره به این که آقای مدیر، خودش در منزلش محلی را برای اذان گفتن درست کرده بود و چارچوب بزرگی به ارتفاع 8 تا 10 متر درست کرده بود و 4 تا بوق روی آن گذاشته بود که با سیم کشی به یک دستگاه آمپلی فایر بسیار قدیمی وصل می شد. وی منزل وی را در منطقه پای توپ در یک بلندی ذکر می کند و می افزاید: همیشه در زمان اوقات شرعی از منزل وی صدای اذان به گوش می رسید. وی با بیان خاطره ای اظهار می دارد: زمانی که دوم ابتدایی بودم از او اجازه خواستم تا اذان بگویم. ابتدا به من گفت که باید وضو بگیرم سپس با هم وارد اتاق کار مخصوص شان شدیم تا اذان بگویم . وی ادامه می دهد: در این اتاق کار 5 هزار جلد کتاب راجع به همه موضوع ها وجود داشت که وی همه آن ها را خوانده بود و برای خواندن هر کتاب یا نامه نوشتن هم قاعده ای داشت و از آن جایی که 7 نسل وی سادات بود برای مردم دعا می خواند. وی بیان می کند: آقای مدیر عادت داشت که پس از اذان صبح همیشه در حیاط را تا اذان شب باز می گذاشت تا اگر رهگذری یا مسافری به آب و غذا نیاز داشت به داخل خانه بیاید. «لنگری» که از این موذن به عنوان عالم به معنای واقعی یاد می کند، می گوید: حاج آقای «زهرایی» عقیده داشت که چون از اولاد پیغمبر(ص) است باید رفتارش به گونه ای باشد که مردم او را به عنوان فرزند اولیای خدا بشناسند. وی می افزاید: زمانی که قبل از شروع به کار از وی می خواستم مرا نصیحت کند او بیان می کرد: «کاری کن که اخلاقت در این طرف میز با آن طرف میز فرقی نکند» ، « اجازه نده میز از تو بزرگ تر باشد تو از میز بزرگ تر باش» و «اجازه نده میز بین تو و مردم فاصله بیندازد».وی بیان می کند: اوهمیشه با شیوه های متنوع و جذابی سعی می کرد که به جوانان آموزه های دینی و اخلاقی را بیاموزد و همیشه عقیده داشت باید همه غذای سالم بخورند، اخلاق نیکو داشته باشند و مرتبت و تمیز باشند که خودش نیز همین طور بود و مهم تر از همه آن که هر که به اتاقش می رفت، هدیه ای می داد. یک پژوهشگر فرهنگ عامه بجنورد هم در باره موذن های قدیمی این دیار به بلند شدن صدای موذن ها در ایام ماه مبارک رمضان اشاره و بیان می کند: تا سه دهه پیش، ورود ماه رمضان همراه بود با جنب و جوشی دلنشین برای مردمانی که اهل شب زنده داری بودند و به طور معمول تا اذان صبح در قهوه خانه ها، پای صحبت نقالانی می نشستند که از شاهنامه می گفتند و با رسیدن به ماجرای حزن انگیز سهراب کشی، اشک بر چشمان مشتریان حلقه می زد و در سکوت شبانگاهی سبزه میدان، دستفروشی با نام ملاغلام با تکیه بر حافظه اش، از حکیم طوس غمگنانه می خواند. «حصاری مقدم» ادامه می دهد: هنوز ساعتی به سحر مانده بود که صدای موذن ها بلند می شد و مردم را از وقت سحر آگاه می کرد.لحظاتی بعد، از پای توپ صدای صفیر گلوله توپی بازمانده از عهد قاجار، سینه آسمان شهرمان را می شکافت و موذن بر گلدسته مساجد، اذان می گفت و مومنین، روزی دیگر از ماه روزه را آغاز می کردند. حاج «حسین هدایتی» هم از اهالی روستا اسفیدان و تنها موذن این روستاست که 40 سال است که صبح، ظهر و شب مردم را از وقت نماز آگاه می کند و اذان می گوید. او که پدرش نیز موذن بوده این کار را از او فرا گرفته است و به گفته خودش از بچگی تا کنون اذان می گوید. او اوقات شرعی را در زمان قدیم از روی طلوع و غروب آفتاب تشخیص می داده است و اکنون نیز از روی رادیو این کار را انجام می دهد و زمانی که اذان بجنورد به اتمام می رسد او به پشت بام خانه اش می رود و در روستای شان آهنگ اذان سر می دهد. وی بیان می کند: تاکنون هیچ گاه نشده است که اذان صبح خواب بمانم و مردم را بیدار نکنم .
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
اسعدی- اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، مجوز مکان جدید کارخانه کمپوست بجنورد را مشروط به رعایت 23 بند قید شده در گزارش ارزیابی این اداره کل، صادر کرده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با اعلام این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: ما مکان جدید کارخانه کمپوست را تایید کردیم و حالا این که می خواهند آن را مجدداً بسازند و یا تجهیزات قبلی را انتقال دهند، تصمیم با شهرداری است اما باید مقررات گزارش ارزیابی ما را که در 23 بند تهیه و به آن ها ابلاغ شده است، رعایت کنند. «مطهری»افزود: در گزارش ارزیابی تهیه شده، چارچوبی برای مکان جدید، احداث کارخانه کمپوست و دستگاه های جدید پیش بینی و این ضوابط به شهرداری هم ابلاغ شده است و در مجوز ارائه شده از سوی این اداره کل برای مکان جدید کارخانه کمپوست هم آورده شده است. وی خاطرنشان کرد: شهرداری باید تمامی زیرساخت های قید شده در مجوز را که اساسی هم هست، در مکان جدید کارخانه کمپوست فراهم و زمینه را برای انتقال کارخانه کمپوست، تجهیزات این کارخانه و یا ایجاد دستگاه های جدید در آن منطقه آماده کند. وی ادامه داد: شهرداری پس از صدور مجوز، یعنی حدود یک ماه و نیم قبل، اعلام کرد که برای فراهم کردن زیرساخت ها 6 ماه وقت نیاز دارند و البته وقتی زیرساخت را فراهم می کنند، حتما باید مورد تأیید اداره کل حفاظت محیط زیست باشد و اگر مورد تأیید ما نباشد، ما اجازه انتقال پسماند را به نقطه جدید نمی دهیم مگر این که ضوابط اولیه ای را که در گزارش ارزیابی ذکر شده و در مجوز ما آمده است، مهیا کرده باشند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مرتضوی- اجرای طرح بیمه قالیبافان و شاغلان صنایع دستی با گذشت 2 سال از توقف آن، هم چنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص اجرایی شدن طرح بیمه قالیبافان و شاغلان صنایع دستی با بیان این که اجرای این طرح از سال 93 متوقف و مقرر شد تا بعد از پالایش، سهمیه بندی انجام گیرد ، اظهار داشت: این در حالی است که اجرای طرح بیمه قالیبافان و شاغلان صنایع دستی هم چنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. «عابدی» با اشاره به این که در دوره نخست اجرای این طرح در استان 7 هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که از این تعداد هزار و 30 نفر از صنعتگران صنایع دستی و مابقی مربوط به فعالان فرش بودند، اظهار داشت: بعد از پالایش طرح بیشترین ریزش مربوط به حوزه فرش به واسطه برخوردار نبودن از شرایط لازم برای بیمه بود. وی با بیان این که 15 هزار صنعتگر در استان فعال هستند، اما بخش زیادی از آن ها از شرایط بیمه برخوردار نیستند، تصریح کرد: از آن جایی که سن تعداد زیادی از این صنعتگران بالاتر از سن قانونی بیمه است بنابراین خود به خود از این چرخه خارج می شوند، ضمن این که بخش عمده ای از آن ها هم از بیمه روستایی و عشایری برخوردارند، بنابراین نمی توان آمار دقیقی از متقاضیان بیمه و افراد تحت پوشش قرار گرفته از سوی صنایع دستی ارائه داد و این آمار باید توسط تامین اجتماعی ارائه شود. وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای طرح بیمه مجدداً صنعتگران استان از چتر حمایتی بیمه برخوردار شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
اختصاص 75 هزار دلار اعتبار undp (برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد) به پروژه ترسیب کربن استان، آغاز برنامه ریزی های اجرای پروژه ترسیب کربن جاجرم از روز گذشته، توزیع 300 هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی و خلع ید 104 فقره اراضی ملی از دست متصرفان در سال جاری از مهم ترین موارد عنوان شده در نشست خبری مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بود.«وحید» در این جلسه گفت: پروژه ترسیب کربن در 162 هکتار از اراضی بیابانی شهرستان اسفراین با 28 سکونتگاه و 60 هکتار از اراضی جاجرم با 12 سکونتگاه اجرایی می شود.وی با بیان این که امسال 75 هزار دلار اعتبار undp به پروژه ترسیب کربن استان اختصاص یافت، افزود: 500 میلیون تومان هم از اعتبارات استانی به این طرح تعلق گرفت.وی عنوان کرد: 32 گروه توسعه ای در روستاها تشکیل شده و اولویت اصلی آن ها ارائه آموزش به روستاییان است. وی با بیان این که استاندارد توزیع نیروی حفاظتی در اراضی 15 تا 20 هزار هکتار است، اظهارداشت: این میزان برای خراسان شمالی 40 تا 50 هزار هکتار است و نیروهای حفاظتی استان 3 برابر وظیفه خود را انجام می دهند.وی با اشاره به تشکیل 787 فقره پرونده تخلف در سال جاری عنوان کرد: 431 فقره مربوط به تخریب اراضی،300 فقره مربوط به چرای دام و 56 فقره مربوط به قطع درختان است.وی به خلع ید 104 فقره تصرف اراضی ملی و آتش سوزی های سال جاری اشاره کرد و افزود: 56 فقره آتش سوزی در سال جاری اتفاق افتاد که به واسطه آن 496 هکتار از سطح اراضی ملی استان دچار حریق شد اما با همیاری مردم، دهیاری ها، ارتش و هلال احمر، مشکلات این بخش بر طرف شد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
اسدی- اتحادیه ها باید به اعضای خود برای نصب صندوق های مکانیزه فروش اطلاع رسانی کنند زیرا عدم نصب صندوق، منجر به اخذ جرایم و خارج شدن از معافیت های مالیاتی صنف مورد نظر می شود.رئیس اداره صنوف سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: بر اساس ماده 71 قانون نظام صنفی، مشمولان این قانون مکلف به نصب صندوق های مکانیزه فروش شده اند تا شفافیت های مالیاتی و درآمدی ایجاد شود.«مهر آبادی» اضافه کرد: 30 درصد تمام واحدهای صنفی استان مشمول نصب صندوق های مکانیزه فروش شده اند.وی با بیان این که همه به دنبال شفاف سازی معاملات هستیم، اظهارداشت: اجرای این قانون نیازمند اعتماد سازی است که باید برای اصناف ایجاد شود.وی ادامه داد: اصنافی که پیش از اجرای طرح به نصب صندوق های مکانیزه فروش اقدام کرده اند مورد برخوردهایی قرار گرفتند که منجر به بی اعتمادی آن ها شده است.
وی صندوق مکانیزه فروش برای این اصناف را نوعی معضل قلمداد کرد و ابراز داشت: با این که این اصناف صندوق مکانیزه فروش دارند با این حال باید دفاتر سنتی فروش خود را هم به اداره مالیات ارائه دهند که موجب بی اعتمادی به صندوق های فروش شده است.وی افزود: اگر چه برخی رسته ها مکلف به اجرای طرح هستند اما مشخص نشده است که چگونه و باید با چه نرم افزاری سیستم توزیع به صندوق های مکانیزه فروش متصل و در کنار آن شفافیت فعالیت اصناف هم تسهیل شود.وی به تحمیل هزینه های بالا به اصناف و هماهنگ نبودن صندوق ها با سیستم فروش بخشی از اصناف مانند تره بار اشاره و عنوان کرد: برای استفاده از صندوق نیاز به صدور فاکتور وجود دارد و این نیازمند قرارگیری چند سخت افزار در کنار یکدیگر است.«مهر آبادی» از فراهم نبودن شرایط برخی اصناف برای استفاده از صندوق ها سخن گفت و افزود: صندوق ها به رسیدگی و نگهداری نیاز دارد اما در برخی از صنوف این موضوع تأمین نمی شود.وی با بیان این که نصب صندوق های مکانیزه به مشمولان آن در استان ابلاغ شده است، اظهارداشت: بر اساس آخرین اخبار 2 هزار رسته و 22 هزار واحد صنفی در استان وجود دارد که تاکنون 20 درصد از مشمولان مجهز به صندوق مکانیزه فروش شده اند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گروه گزارش
نداشتن مسجد و حسینیه و در کل فضایی مناسب برای برگزاری مراسم مذهبی و عزاداری ها، بزرگترین دغدغه اهالی آپارتمان نشین خیابان فردوس در ضلع جنوبی بجنورد است.
هر چند اهالی این خیابان کوچک اما شلوغ مشکلات دیگری نیز دارند اما این که نمی توانند به ویژه در ایام عزاداری از فیوضات این ایام به واسطه نداشتن مسجد و بعد مسافت تا دیگر مساجد، بهرهمند شوند، آزارشان می دهد.
اهالی خیابان فردوس مانند اهالی بسیاری دیگر از محله های بجنورد از مشکلاتی مانند نبود مدرسه، فضای سبز و خدمات دهی مناسب شهرداری رنج می برند.
تصادف های بسیار
یکی از ساکنان خیابان فردوس می گوید: در این مسیر به دلیل تردد انواع خودرو، تصادف های بسیاری رخ می دهد و با توجه به عرض کم خیابان و از طرفی شلوغی آن به دلیل قرار داشتن استخر در آن تقریباً هر هفته شاهد تصادف های مختلف در این خیابان هستیم.
«رسولی» می افزاید: اینجا مسجد هم ندارد و اهالی برای شرکت در نماز جماعت و یا مراسم مختلف یا به معصوم زاده و یا مسجد دانشکده پزشکی می روند که البته تا این خیابان فاصله زیادی دارد.
شهروندی دیگر که مدیرعامل یکی از مجتمع های واقع در خیابان فردوس است نیز نبود مسجد را بزرگترین مشکل اهالی مجتمع های مسکونی این خیابان می داند.
«نیستانی» می افزاید: این در حالی است که اگر این زمین برای ساخت مسجد اختصاص یابد، طبق مذاکراتی که انجام شده است، هر یک از اهالی ماهانه مبلغی را برای ساخت آن اختصاص خواهد داد اما متأسفانه با وجود پیگیری های فراوان، با واگذاری آن مخالفت شده است.
وی به نبود مدرسه در این محله هم اشاره و بیان می کند: تنها یک مدرسه مقطع متوسطه اول پسرانه در این محله وجود دارد و مدرسه پسرانه دیگری و مدارس دخترانه در هیچ مقطعی در این محل نداریم و برخی اهالی که صاحب فرزند مدرسه ای هستند، با درست کردن قولنامه جعلی، فرزندان خود را در مدارس مختلف سطح شهر نام نویسی کرده و مجبور شده اند برای رفت و آمد فرزندان شان سرویس بگیرند که برای این موضوع هم با توجه به فاصله خیابان فردوس با داخل شهر، باید هزینه بیشتری بپردازند.
یدک کش ها و تریلی های مزاحم
وی ورود و پارک ماشین های یدک کش و تریلی را یکی دیگر از معضلات اهالی خیابان فردوس عنوان می کند و در توضیح آن می گوید: پارک این خودروها در این خیابان باعث می شود جلوی دید خودروهای سواری گرفته و در نتیجه وقوع حوادث بیشتر شود که بارها این موضوع را نیز پیگیری و با راهنمایی و رانندگی در رابطه با آن صحبت کرده ایم.
این ساکن خیابان فردوس به ممانعت شهرداری از ارائه خدمات به لاین وسط خیابان فردوس اشاره می کند و می گوید: شهرداری می گوید این لاین جزو خدمات شهری نیست و ما نمی توانیم خدماتی به اهالی این لاین ارائه دهیم.
یکی دیگر از ساکنان این خیابان، محرومیت اهالی از فضای سبز را مورد توجه قرار می دهد و اظهارمی دارد: تمامی منازل این خیابان آپارتمانی است و در آپارتمان ها هم فضایی برای بازی کودکان وجود ندارد و از طرفی بزرگترها هم به برخورداری از فضای سبز و ورزش و هوای آزاد نیاز دارند که چون این محله فضای سبز ندارد، از آن محروم هستند.
وی به وضعیت نامناسب پیاده روها هم اشاره میکند و می گوید: برخی قسمت های پیاده روهای این خیابان ترمیم و بازسازی نشده است که به ویژه هنگام بارندگی مشکلاتی مانند گل آلود شدن لباس ها را به وجود می آورد.
خودنمایی زباله ها
بسته بودن جوی های آب و خودنمایی زباله ها در آن ها از دیگر مواردی است که این ساکن خیابان فردوس آن را مورد توجه قرار می دهد و تصریح می کند: این زباله ها همدم های همیشگی جوی های آب این خیابان هستند و با توجه به این که هرچند وقت یک بار جمع آوری می شوند، منظره و بوی بسیار بدی را به وجود آورده اند که هم چشم آزار و هم شامه آزار است.
نبود بانک و اصناف مختلف در این خیابان هم از دیگر مواردی است که ساکنان محل به آن اشاره می کنند.
یکی از ساکنان می گوید: با توجه به جمعیت بالای این محل، نیاز است شعبه ای از بانک ها در این خیابان وجود داشته باشد زیرا گاهی اهالی وقت و بی وقت مجبور می شوند عملیات بانکی انجام دهند اما به دلیل نبود شعبه بانکی و یا حتی یک دستگاه عابر بانک، مجبور هستند تا نزدیک ترین شعبه بانکی که البته فاصله زیادی هم با این خیابان دارد، بروند.
وی محدود بودن اصناف در این محل را از دیگر مشکلات ساکنان خیابان فردوس عنوان می کند و می گوید: فقط سوپر مارکت و یک لوازم خانگی در این محل وجود دارد که تنوع اجناس آن ها هم زیاد نیست و ساکنان برای تأمین مایحتاج خود باید به فروشگاه های داخل شهر مراجعه کنند که خود داستان ها دارد.
وی نبود مرکز درمانی در نزدیکی این خیابان را نیز مورد توجه قرار می دهد و می گوید: نزدیکترین مرکز درمانی به این خیابان بیمارستان امام علی(ع) است که اورژانس آن هم به دلیل این که بیماران تصادفی را به آن جا منتقل می کنند، همیشه شلوغ است و دیگر بیماران باید کلی معطل بمانند تا بتوانند خدمات درمانی مورد نیاز خود را دریافت کنند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
این شب ها آسمان علی(ع) ستاره ندارد. بزرگترین ستاره حمایت از ولایت، غروب کرده و علویان را به عزا نشانده است. علی(ع) این شب ها نه قرار در خانه دارد و نه قرار در کنار مزار حبیبه عالم. او در عین تنهایی نمی تواند بچه ها را در خانه تنها بگذارد زیرا دیدن جای خالی مادر برای اهالی بیت سخت است. از جانبی فراق زهرا(س) را خود نمی تواند تحمل کند و با حضور در کنار مزارش، سکوت آن را باید بشکند. شب های بی ستاره علی(ع)، شب های فراموش نشدنی برای تاریخ است و هرگز تاریخ آن را از یاد نخواهد برد و شاید برای همین است که مجالس عزاداری زهرای مرضیه(س)، هر سال از شکوه بیشتری برخوردار است. برای همین است که در سالروز شهادت ام ابیها(س) همه دل ها عزاخانه او می شوند و چشم ها مایلند وضوی محبت بگیرند و چون باران ببارند. تاریخ نمی تواند فراموش کند و ملائکه آسمان نمی توانند تحمل کنند لحظه ای را که حبیبه طیبه عالم، دست بر گردن حسنین خود افکنده، به گونه ای که گویا کمبود حضورش را در کربلا می خواهد جبران کند. السلام علیک یا فاطمة الزهرا(س).
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.