از بابک حمیدیان تا سیامک انصاری
تعداد بازدید : 217
بهترین بازیگران مکمل سینما
ضیغمی- وقتی از بازیگری سوال کلیشه ای «آیا کوتاهی و بلندی نقش برای تان اهمیت دارد» را می پرسم خیلی ها بر این عقیده هستند که اندازه نقش اهمیت ندارد بلکه تاثیر گذاری آن مهم است. در سینما و تلویزیون بازیگرانی هستند که اغلب نقش های مکمل به آن ها پیشنهاد داده می شود. البته در همین نقش ها خوش می درخشند برخی ها هم توانسته اند حتی برای بازی در یک سکانس کوتاه سیمرغ جشنواره فجر را به خانه ببرند. در مطلب پیش رو به نقل از منابع اینترنتی، به معرفی بهترین بازیگران مکمل سینمای ایران می پردازیم که خوش درخشیدند.
بابک حمیدیان
مهم ترین آثار: یک بوس کوچولو، خاک آشنا، بی پولی، قصه ها، هیس! دخترها فریاد نمی زنند، رستاخیز، «چ»، روباه، استراحت مطلق و سیانور
شاخص ترین نقش: انتخاب نقش ممتاز بابک حمیدیان کار سختی است. او حتی در حضور چند دقیقه ای اش در «اعترافات ذهن خطرناک من» صحنه را مال خود می کند و نشاطی دوباره به فیلم می دهد! با این همه حضور او در نقش شهید احمد وصالی فیلم «چ» و همچنین بازی در فیلم استراحت مطلق جایگاهی ویژه در کارنامه اش دارد.
حمیدیان در «چ» نقش شهید وصالی را برون ریز بازی می کند و طوری فریاد می زند که گویی شخصیت اصلی فیلم است. در رستاخیز، ابن زیاد را متفاوت از نمونه های پیشین بازی کرده و در استراحت مطلق شمایلی کامل از جوان های خام اندیشی است که در دام اعتیاد گیر افتاده اند.
موفقیت جشنواره ای: سیمرغ نقش مکمل برای فیلم های «چ» و رستاخیز، جایزه انجمن منتقدان و جشن حافظ برای «چ» و هیس دخترها فریاد نمی زنند و تندیس خانه سینما برای ریسمان باز.
سیامک انصاری
مهم ترین آثار: بی پولی، جرم و دراکولا
شاخص ترین نقش: انصاری در سینما همیشه نقش مکمل را بازی کرده و هنوز نقش یک به او نرسیده است با این حال گلیم خود را از آب بیرون کشیده اما نقش ها یا فیلم ها آنقدر مهم نبوده اند که نام سیامک انصاری را سر زبان ها بیندازند. برخلاف تلویزیون و شبکه نمایش خانگی که انصاری شهرت و موفقیتش را مدیون آن هاست، در سینما چنین زمینه ای برای عرض اندام برای او، مهیا نبوده اما سه فیلمی که به آنها اشاره شد مهمترین آثار او به شمار می روند.در این میان اما نقش فتاح در فیلم «جرم» مسعود کیمیایی جایگاه ویژه ای در کارنامه سیامک انصاری دارد. او در نقش یک کار چاق کن که در خدمت قاسم خان (مسعود رایگان) است، نمایشی تازه از توانایی اش را ارائه داد، به ویژه آن که نقش جدی است و با شمایل کلی انصاری فاصله ای طولانی دارد. او در این نقش، بدجنسی و زرنگی یک واسطه را به خوبی در چهره، لحن و حرکت بدنش به باور مخاطب می نشاند.
موفقیت جشنواره ای: انصاری موفقیتی در جشنواره ها نداشته است.
محسن کیایی
مهمترین آثار: بعدازظهر سگی سگی، ضد گلوله، خط ویژه، عصر یخبندان، نقطه کور و بارکد
شاخص ترین نقش: «بارکد» بهترین و قدرتمندترین حضور سینمایی محسن کیایی است. او در این فیلم قرار است مکملی باشد برای بهرام رادان اما حتی در لحظاتی روی بازی رادان هم سایه می اندازد و چشم مخاطب را به خود خیره می کند. میلاد «بارکد» عصاره جوان هایی است که می خواهند میانبر بروند و یک شبه خوشبخت شوند.
کیایی باید این مفهوم را در بازی اش منتقل کند و در عین حال شیرینی نقش هم تحت تاثیر موقعیت تلخ از بین نرود. در بازی کیایی به طور همزمان می توان نوعی از جدیت، حماقت و شجاعت را دید! «بارکد» بیش از همه به کام اوست و ثابت کرد پتانسیل و قدرت خنداندن مخاطب را دارد. او در فیلم های «یک روز بخصوص» و «سد معبر» که احتمالا در جشنواره رونمایی خواهند شد هم نقش دوم را بازی کرده است.
موفقیت جشنواره ای: هنوز بازی اش توسط داوران جشنواره های مختلف دیده نشده است.
سحر دولتشاهی
مهم ترین آثار: چهارشنبه سوری، طلا و مس، آسمان زرد کم عمق و عصر یخبندان.
شاخص ترین نقش: «عصر یخبندان» را می توان ممتازترین بازی سحر دولتشاهی در نقش مکمل دانست. او در این فیلم از قالب همیشگی خارج شده و نقش یک دختر معتاد را بازی کرده است.
سحر دولتشاهی تا پیش از این، فرصت عرض اندام در نقش های مکمل را نداشت؛ یعنی نقش ها طوری نوشته می شدند که برای او چالش ایجاد نمی کردند و اغلب شبیه هم بودند اما «عصر یخبندان» این اجازه را به او می دهد که گاهی در نقش دختر خوشبخت ظاهر شود، گاهی بدبخت. اعتیاد نقش، موقعیت خوبی بود که سحر دولتشاهی بتواند توان خود را در به تصویر کشیدن استیصال و گرفتاری یک دختر فریب خورده به رخ بکشد.
موفقیت جشنواره ای: سیمرغ بلورین برای «عصر یخبندان» و کاندیدای تندیس جشن خانه سینما برای «طلا و مس».