امین عوض زاده_ 196 پروژه برای اجرا با اعتبار 350 میلیارد ریال در کمیته برنامه ریزی مصوب و برای شیروان در نظر گرفته شده است.استاندار خراسان شمالی با بیان این مطلب در سفر به شیروان و در نشست هم اندیشی مدیران، منتخبان شوراهای اسلامی شهر و روستا، دهیاران و شهرداران این شهرستان گفت: 4 شهرداری شیروان از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده 60 میلیارد ریال دریافتی داشته اند.«محمدرضا صالحی» با بیان این که از محل بند «ق» نیز 11 میلیارد ریال به شهرداری های شیروان اختصاص یافته است، افزود: تا پایان آذر ماه امسال 27 میلیارد ریال دریافتی دهیاری های شیروان بوده است.
وی با بیان این که 9 دستگاه خودرو شامل ماشین آتش نشانی سنگین و نیمه سنگین و کمپرسی به شهرداری های شهرستان تحویل داده شده است، گفت: تحویل ماشین آتش نشانی نردبان دار نیز در حال پیگیری است.
وی با بیان این که برای ساخت آتش نشانی شهر قوشخانه مبلغ 250 میلیون تومان در نظر گرفته شده است، ادامه داد: سازمان شهرداری ها آمادگی دارد با بهره 4 درصد تا سقف 2 میلیارد تومان به شهرداری ها تسهیلات پرداخت کند.
«صالحی» با اشاره به این که بیشترین مجوز سرمایه گذاری کشور را خراسان شمالی داشته است و با بیان این که باید تلاش کنیم تا بتوانیم این مجوزها را به اجرا برسانیم، اظهارداشت: 30 درصد مجوزهای سرمایه گذاری در کشور را توانسته ایم برای استان بگیریم که اگر سرمایه گذاری ها انجام شود رونق خوبی را در استان شاهد خواهیم بود.
وی با بیان این که آمار بیکاری در استان از 14.4 به 11.1 درصد در تابستان رسیده است، ادامهداد: رشد اقتصادی نیز حدود 3 درصد بیشتر از 3 سال گذشته است.
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با بیان این که توسعه پایدار در کشور را منطبق بر توسعه پایدار روستا می دانیم ابراز کرد: طرح هایی که در مناطق روستایی برای اشتغال زایی انجام شود مشمول تسهیلاتی با نرخ 10 درصد کمتر از بهره رایج خواهد شد.«صالحی» با اشاره به این که در آستانه دو انتخابات بزرگ قرار داریم، افزود: امیدواریم همه افراد، احزاب، تشکل های مردمی و نهادهای دولتی در گرم کردن تنور انتخابات تلاش کنند.وی در رابطه با الحاق روستای خانلق به شهر شیروان نیز گفت: طرح جامع شیروان توسط مشاور در حال مطالعه است که این موضوع در آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت و این مسئله منوط به نتیجه طرح خواهد بود.امام جمعه شیروان نیز در این نشست اظهار داشت: یکی از افتخارات نظام ما این است که مسئولان از مردم، در مردم و برای مردم هستند.
حجت الاسلام «کوثری» خدمت به خلق را عبادت دانست و گفت: امروز اگر بتوانیم فرهنگ دینی و الهی را در جامعه نهادینه کنیم بسیاری از هزینه های دولت و مردم کم خواهد شد.
فرماندار شیروان نیز در این جلسه با بیان این که همت همه مدیران شهرستان در تکمیل پروژه های ناتمام بوده است، تصریح کرد: شیروان دارای 152 آبادی است که در بحث محرومیت زدایی در سال های اخیر خصوصا در مناطق روستایی توفیقات بسیاری حاصل شده است.
«عباسعلی صفایی» با اشاره به این که دشت شیروان دشت ممنوعه بحرانی به لحاظ منابع زیر زمینی آبی است، افزود: پروژه انتقال آب های خارج از حوزه به دشت شیروان یکی از ضروریات است.وی با اشاره به کلنگ زنی تصفیه خانه فاضلاب شیروان در هفته دولت در سال جاری گفت: در حال حاضر دشت شیروان شبکه فاضلاب ندارد که باید همزمان با بهره برداری از تصفیه خانه طی دو سال آینده شبکه فاضلاب شهر شیروان نیز اجرا شده باشد که این مسئله نیازمند تامین اعتبار و حمایت است.وی به نیروگاه سیکل ترکیبی این شهرستان نیز اشاره و تصریح کرد: فاز 2 این نیروگاه در حال تکمیل و قرار است در سال 96 به بهره برداری برسد و بدون تحمیل سوخت اضافی راندمان نیروگاه به 55 درصد خواهد رسید.وی ادامه داد: شیروان با وجود کمتر توسعه یافته بودن و پایین بودن بسیاری از شاخص ها در بین مناطق کمتر توسعه یافته قرار ندارد و مشمول تسهیلات و اعتبارات این مناطق نمی شود.وی همچنین به بیمارستان 218 تختخوابی شیروان نیز اشاره کرد و با بیان این که این بیمارستان مراحل پایانی تکمیل خود را پشت سر می گذارد، گفت: جاده مواصلاتی و پل مربوطه هنوز ایجاد نشده است که می تواند در آینده ما را در استفاده از این پروژه بزرگ دچار مشکل کند.سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز در این جلسه در رابطه با بهره برداری از جاده شیروان به اسفراین گفت: از این مسیر 10 کیلومتر مانده است و یکی از سخت ترین قسمت ها کمربندی روستای اسطرخی بود که انجام شده و فقط روسازی آن مانده است.«بدیعی مقدم» افزود: 3 کیلومتر از 10 کیلومتر باقیمانده در سمت اسفراین و 7 کیلومتر در سمت شیروان قرار دارد که سال 96 و با خوب شدن هوا آسفالت خواهد شد.
مدیرکل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری خراسان شمالی نیز با اشاره به ظرفیت های موجود گردشگری شیروان گفت: برای منطقه گردشگری گلیل 100 میلیون تومان از اعتبارات رهبری و 80 میلیون تومان از اعتبارات استانی قرار داده شده است.
«سویدانلویی» از اختصاص 150 میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی برای روستای هدف گردشگری گلیان نیز خبر داد و افزود: در رابطه با ارگ نادری شیروان نیز باغ موزه سال گذشته مصوب شد که نیاز به 2 میلیارد تومان اعتبار دارد.
وی تصریح کرد: در رابطه با اجرای طرح دهکده گردشگری عشایری روستای بیگان اگر اعتبار قرار داده شود می تواند گردشگری استان را به حرکت در آورد.«علوی» مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز در این جلسه اظهار داشت: از ابتدای سال آبی امسال 35.4 میلیمتر در شیروان بارندگی رخ داده که نسبت به سال گذشته 35 درصد کاهش داشته است ولی نسبت به میانگین استان که با کاهش 40 درصدی روبه رو بوده وضعیت بهتری داشته است.
«روشن روان» مدیرعامل آب روستایی خراسان شمالی نیز گفت: عملیات آبرسانی به 51 روستای شیروان در قالب 14 پروژه در حال اجراست که بزرگترین پروژه در آستانه افتتاح استان نیز پروژه زیدر سرانی شیروان است که 19 روستای شیروان و 6 روستای بجنورد را تحت پوشش قرار می دهد.
همچنین استاندار خراسان شمالی در این سفر از کارخانه قند، پست توزیع و انتقال برق شیروان و بیمارستان جدید الاحداث بازدید کرد.همچنین «صالحی» صبح روز گذشته در گلزار مرکزی شهدای شیروان حاضر شد و به مقام شهدای والا مقام ادای احترام کرد و در پایان سفر خود نیز روز گذشته در منزل یک خانواده شهید و منزل یک جانباز حضور یافت و با خانواده آنان دیدار کرد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی از پایان تحقیقات درباره پرونده بافت فرسوده در استان خبر داد. حجت الاسلام «قدرتی» در گفت و گو با روزنامه «خراسان شمالی» گفت: بافت فرسوده در همه کشور نیاز به نوسازی دارد و در این مورد اقداماتی هم انجام شده است. در استان ما هم نوسازی بافت فرسوده از سال های قبل مطرح بود و عده ای هم وارد کار شدند و اکنون ادعاهایی بر این مبنی وجود دارد که در مسیر اجرای این پروژه به حقوق مردم و دولت تعرض شده است.وی یادآور شد: مهمترین اقدامات ما در این پرونده شناسایی افراد درگیر بود و کار با قوت در حال انجام است و این وعده را به مردم می دهیم که هر کس و هر مقامی که از وظیفه خود عدول کرده باشد، شناسایی می شود و شعبه دادگاه با قوت برخورد می کند. قاضی القضات استان تصریح کرد: کارهای ما در حوزه تحقیقاتی به پایان رسیده است. این پرونده قفل نیست و این وعده را می دهیم با افرادی که در این پرونده هستند و تخلف کرده اند دادگاه با قوت در این زمینه وارد می شود و شاید زمانبر باشد اما سوخت و سوز ندارد. دادستان عمومی و انقلاب بجنورد هم در این ارتباط اظهارداشت: پروژه بافت فرسوده، دولتی است و یک سری شرکت هایی با نظارت راه و شهرسازی ایجاد شد که مدیران آن مرتبط با این اداره کل هستند. «یاران» اضافه کرد: در این پروژه در حوزه نظارت خوب کار نشد و لازم به ذکر است که چند شرکت اقماری از جمله «ارمغان» در این راستا تشکیل شد و پیش فروش هایی انجام شد که نباید انجام می شد و شرکت متبوع به تعهداتش در ظرف زمانی که داشت عمل نکرد. اما پرونده ای که الان تشکیل شده برای ارمغان نیست و برای شرکت مادر تخصصی است که در استان فعال است. وی خاطرنشان کرد: این شرکت در حوزه توافق با مردم، تملک اراضی و فروش اراضی تملک شده که برای اجرای طرح تهیه شده مشکلاتی دارد که کار کارشناسی دقیقی در این مورد انجام و پرونده ای در شعبه 4 بازپرسی تشکیل شده و با وجود این که حجم کار بالاست اما واقعا خوب روی آن کار شد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
روزنامه خراسان در شماره 3246 که 30 شهریور 1339 به چاپ رسید، در مطالبی در ستون «گزارشها و اخبار خبرنگاران ما از شهرستانهای خراسان استان نهم» به محرومیت برخی آموزگاران از فوق العاده خارج از مرکز پرداخته است. در یکی از این مطالب که در صفحه 6 به چاپ رسیده است می خوانیم: «آموزگاران غیر بومی شهرستان شیروان که دور از خویشان خود بسر میبرند تاکنون از فوق العاده خارج از مرکز محروم بوده و با اینکه ابلاغهای آنان مدت ششماه است صادر شده فوق العاده مزبور پرداخت نگردیده و این امر در بدو سال تحصیلی برای آنها ایجاد ناراحتی نموده است. خوبست مسئولین باین امر توجه کنند.» در مطلبی دیگر در همین ارتباط با تیتر «هنوز هم خبری نیست» آمده است: «فوق العاده اشتغال خارج از مرکز فرهنگیان جاجرم در سال 38 پرداخت نشده و زمزمه اینست که چون برای فرهنگیان در سال 38 ابلاغی صادر نشده بطور کلی پرداخت نمیشود.»
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
50 قصه بومی و محلی استان ضبط می شود. مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی با بیان این که جمع آوری قصه های بومی و محلی توسط مراکز سیار روستایی در مناطق راز و جرگلان در حال انجام است، گفت: این حرکت با توجه به اهمیت فرهنگ بومی و انتقال این فرهنگ به نسل جدید در راستای حفظ ادبیات بومی منطقه و فرهنگ شفاهی صورت می گیرد و تاکنون 10 قصه جمع آوری و ضبط شده است.«صادقی» ادامه داد: استقبال از این طرح به قدری زیاد بود که خانواده ها نیز پای کارآمدند و مشارکت کردند. وی خاطرنشان کرد: جمع آوری قصه ها تا اسفند ماه ادامه دارد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
شیرازی - آزادکار خراسان شمالی به اردوی تیم ملی کشتی بزرگسالان دعوت شد.
به گزارش خبرنگار ما، «امیر حسین محمدی»، برای شرکت در رقابت های بین المللی جام تختی و جام جهانی، راهی تهران شد تا از فردا تا 17 دی ماه در محل خانه کشتی شماره یک تهران زیر نظر مربیان تیم ملی تمرینات خود را شروع کند.
در وزن 97 کیلوگرم، امیر حسین محمدی از خراسان شمالی، حسین شهبازی از تهران و عباس طحان از مازندران در اردوی تیم ملی حضور خواهند داشت.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
نجفیان- کاوش در شهر تاریخی بلقیس به دلیل نبود اعتبار متوقف شد.مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس و سکونتگاه های کهن منطقه با اعلام این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: پیش از راه اندازی پایگاه نیز یک گمانه زنی در شهر تاریخی بلقیس انجام شد، اما امسال نخستین سالی است که به دلیل نبود اعتبار کاوشگری محقق نشد.«علیرضا نجفی» با اشاره به این که کاوش های باستانی در هر سال با اعتبارات سال گذشته، انجام می شود، اظهار داشت: سال گذشته از 200 میلیون تومان اعتبار مصوب ملی، فقط 40 میلیون تومان و از 200 میلیون اعتبار مصوب استانی، فقط 89 میلیون تومان جذب شد.وی با بیان این که در کمیته برنامه ریزی شهرستان 400 میلیون تومان برای حفاظت، مرمت و نگهداری از محل اعتبارات استانی و 400 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و 100 میلیون تومان برای راه دسترسی این بنای تاریخی مصوب شده است، افزود: میزان تخصیص اعتبارات مصوب سال جاری به 100 میلیون تومان نرسیده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ضیغمی- این روزها فیلم هایی با گونه وحشت بیشتر از هر فیلمی در تمامی کشورها مورد توجه قرار می گیرند. این گونه از سینما علاقه مندان بسیاری دارد و طرفدارانش برای تماشای این فیلم های خاص به سینما می روند تا هیجان نقش بسته بر اعماق داستان های این فیلم ها روی پرده نقره ای را تجربه کنند. در مطلب پیش روی به نقل از منابع اینترنتی به معرفی 8 شخصیت معروف و به یادماندنی سینمای وحشت جهان می پردازیم.
کنت دراکولا (خون آشام)
کنت دراکولا شخصیتی داستانی و به یادماندنی در ژانر وحشت است. «برام استوکر» در سال 1897 اولین دراکولا را نوشت و پایه گذار یکی از تاثیر گذارترین شخصیت های سینمای جهان شد. دراکولا به عنوان خونآشام توصیف شده است و برخی از حالات و نمودهای این شخصیت از یک شاهزاده قرن پانزدهمی گرفته شده است.
مایکل مایرز (قاتل هالووین)
مایکل مایرز شخصیت خیالی و آدمکش سینما و مجموعه فیلمهای هالووین است. بازیگرانی همچون نیک کسل، آنتونی مور، دیک وارلاک و دن شنکس در این نقش بازی کرده اند.اولین فیلم «هالووین» به کارگردانی «جان کارپنتر» در سال 1978 به نمایش در آمد. مایکل از بچگی در یک خانواده خلافکار بزرگ شده و زمانی که 6 سالش می شود خواهرش را به قتل میرساند.
فرانکنشتاین (مرد هزار تکه)
فرانکنشتاین؛ معروفترین اثر نویسنده انگلیسی «مری شلی» است. ایده اولیه نوشتن این کتاب را «لرد بایرون» شاعر رمانتیک انگلیسی و از دوستان خانواده شریها پیشنهاد کرد. فرانکنشتاین اولین بار در سال 1818 منتشر شد. فرانکنشتاین دانشمند جوان و جاه طلبی است که با استفاده از کنار هم قرار دادن تکههای بدن مردگان و اعمال نیروی الکتریکی جانوری زنده به شکل یک انسان و با ابعاد اندکی بزرگتر از یک انسان معمولی میسازد؛ موجودی با صورتی مخوف و ترسناک که بر همه جای بدنش رد بخیههای ناشی از دوختن به چشم میخورد.
مرد گرگ نما
مرد گرگ نما یکی دیگر از شخصیت هایی است که با ظهور و بروز خود تاثیرات زیادی بر ژانر وحشت داشت و حتی پس از آن از حضور وی در بسیاری فیلم ها مثل، دنیای زیرزمین و مردان ایکس استفاده شد. اولین مرد گرگ نما در سال 1913 با بازی «شرمان برین بریج» پا به عرصه سینما گذاشت و بعد از آن بازیگرانی همچون «برد هورزینچر»، «جک نیکلسون»، «استیون ریچ» و «پارکز پوزی» نقش این موجود ترسناک را ایفا کردند.
جیسون ورهیز (قاتل دریاچه کریستال)
«جیسون ورهیز» شخصیت خیالی در سری فیلم های«جمعه سیزدهم» است. این شخصیت معمولاً با ماسک مخوفی شبیه ماسک هاکی و قد و قامتی بلند در سری فیلمهای جمعه سیزدهم دیده میشود. جیسون همواره سلاح سردی شبیه شمشیر و یا قمه در دست دارد و معمولاً اورکت سبز یا خاکی رنگ به تن میکند. بر اساس خط داستانی این سری فیلم ها او در کودکی به دلیل چهره عجیب و نامتعارفش توسط کودکان هم سن خود مورد تمسخر قرار میگیرد و در یک روز جمعه که مطابق با سیزدهم ماه میلادی بوده بر اثر تمسخر و بازی بیش از حد بچهها به طور اتفاقی درون دریاچه کریستال می افتد و غرق میشود. مادر او به اشتباه به عنوان قاتل دستگیر و اعدام میشود. جیسون که در واقع غرق شده و طبیعتاً باید مرده باشد، در جمعه سیزدهم هر سال با ندای مادرش از دریاچه کریستال بر می خیزد و بچههای بد را تنبیه میکند.اری لهمن، وارینگتون ژیلت، ریچارد بروکرو درک میرس از جمله بازیگران نقش «جیسون» هستند.
هانیبال لکتر
هانیبال لکتر شخصیتی داستانی در سری رمانهای دلهرهآور توماس هریس است. شخصیت وی تاکنون در چندین فیلم بازنمایی شده که از جمله آن ها میتوان به فیلم شکارچی انسان، سکوت برهها، هانیبال و تعدادی فیلم دیگر اشاره کرد.از جمله بازیگرانی که در نقش دکتر لکتر ایفای نقش کرده اند، میتوان به آنتونی هاپکینز، برایان کاکس، مدس مایکلسن و گاسپارد اولیل اشاره کرد.
فردی کروگر (کابوس در خیابان الم)
«فردی کروگر» نام شخصیت ساختگی و شرور اصلی فیلم مشهور «کابوس در خیابان الم» است. «رابرت انگلاند» و «جکی ارل هالی» تا به حال در نقش فردی حاضر شده اند.فردی کروگر یک روانی است که سعی داشته تعدادی بچه مدرسهای را شکنجه و حتی نابود کند. والدین این کودکان وقتی متوجه این امر میشوند، ابتدا از او شکایت میکنند ولی بعد که قانون نمیتواند او را محکوم کند، آنها که احساس خطر میکنند، فِردی را زندهزنده میسوزانند.بعد از چندین سال، وقتی کودکان کذایی بزرگ میشوند، روح فردی در خواب به سراغ آنها می رود و آنها را در کابوس مشترکی که دارند، نابود میکند. پس از کشتهشدن دو تن از این افراد، باقیماندهها تلاش میکنند تا راز فردی کروگر را بفهمند و او را به جهنم بازگردانند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
صدیقی- سوء ظن همچون خوره ای به جان زندگی اش افتاد و هر چه تلاش کرد موفق نشد تا زندگی اش را از ورطه سقوط نجات دهد. دیگر از کتک های شوهری که روزگاری عاشقش بود خسته شده است و توان زندگی زیر یک سقف با این مرد شکاک را ندارد. او به گمان خودش فکر می کرد داشتن 3 سال رابطه پنهانی با پسر همسایه باعث می شود تا زندگی شیرینی داشته باشد اما هیچ گاه فکر نمی کرد همین موضوع باعث ریشه دواندن سوء ظن در زندگی شان شود. او برای پر کردن خلاء عاطفی اش راه نادرست و خلاف عرف را در پیش می گیرد و وارد یک ارتباط پنهانی با پسر مورد علاقه اش قبل از ازدواج می شود.او داستان زندگی اش را این گونه روایت می کند: دختر بزرگ خانواده بودم. در یک خانواده بسیار سخت گیر زندگی می کردم. آنها مرا تحت کنترل شدید داشتند به طوری که باید با یکی از اعضای خانواده ام بیرون می رفتم. 15 ساله که شدم احساس استقلال می کردم و دوست داشتم همانند دیگران به تنهایی کارهایم را انجام دهم اما خانواده ام چنین حقی برای من قائل نبودند. روز به روز به خاطر رفتارهای سخت گیرانه خانواده ام افسرده تر می شدم و دچار خلاء عاطفی شدیدی شدم. این خلاء عاطفی منجر به ارتباط با جنس مخالف شد. برای رهایی از سخت گیری های خانواده ام با یکی از پسرهای همسایه که دانشجوی یک شهر دیگر بود دوست شدم و اوایل از طریق تلفن با یکدیگر در ارتباط بودیم. کم کم ارتباط تلفنی ما تبدیل به یک ارتباط عاطفی و غیر شرعی و خارج از عرف شد. هر روز که بیشتر از ارتباط ما می گذشت بیشتر به یکدیگر دل می بستیم و من که این ارتباط و دوستی خیابانی را یک فرصت برای رهایی از سخت گیری های خانواده ام می دانستم، به همین خاطر بر استمرار ارتباط مان پافشاری می کردم.این ارتباط خارج از عرف ما نزدیک به سه سال طول کشید تا اینکه بالاخره تصمیم گرفتیم با یکدیگر ازدواج کنیم. دخترک ساده که فکر می کرد دوستی خیابانی و ارتباط داشتن با جنس مخالف قبل از ازدواج یک نوع مزیت است تا بهتر و بیشتر با خلق وخوی یکدیگر آشنا شوند غافل از این بود که این نوع ارتباط قبل از ازدواج خود تبدیل به اهرم فشاری بر وی خواهد شد و زندگی اش را دچار فروپاشی خواهد کرد. وی نحوه ازدواج و ماجرای زندگی اش با پسر مورد علاقه اش را این چنین روایت می کند: بعد از این که از رابطه پنهانی خسته شدیم تصمیم گرفتیم با یکدیگر ازدواج کنیم. وقتی دو خانواده از ارتباط پنهانی ما با خبر شدند به شدت ما را تحت فشار قرار دادند و با ازدواج ما مخالفت کردند ولی با پافشاری ما و پا در میانی چند تن از بزرگان فامیل، در نهایت راضی شدند تا این ازدواج صورت بگیرد. من فکر می کردم آشنایی و ارتباط قبل از ازدواج ما به زندگی زناشویی ما کمک شایانی خواهد کرد اما بعد از گذشت مدتی کوتاه از زندگی زناشویی همه خوش خیالی های من به یک سراب مبدل شد و نه تنها به رابطه ما کمکی نکرد بلکه موجب سوء ظن و بدبینی در هردو طرف ما شد. وی می گوید: اوایل ازدواج خودم را خوشبخت فرض می کردم ولی رفته رفته شک و تردید جای عشق را گرفت و من و همسرم نسبت به یکدیگر بدبین شدیم و هر کدام از ما از ترس این که مبادا مثل زمان مجردی به یک رابطه پنهانی با یک نفر دیگر روی بیاورد به شدت یکدیگر را زیر نظر داشتیم وکنترل می کردیم. بعد از گذشت مدتی از زندگی زناشویی صاحب یک فرزند شدیم ولی این موضوع هم باعث نشد شک و سوءظن ما نسبت به هم کاسته شود و به یکدیگر اعتماد کامل داشته باشیم. این ماجرا به حدی رسیده بود که مدام در حال بررسی گوشی های تلفن همراه یکدیگر بودیم. به خاطر سوءظن و بدبینی، شوهرم بارها به شدت من را مورد ضرب و شتم قرار می داد و روز به روز دامنه اختلافات ما گسترده تر می شد تا جایی که دیگر تنها فرزندمان نیز از این همه کش و قوس و جنگ و دعوا بین من و شوهرم غمگین و به شدت ناراحت بود. هر چقدر سعی میکردم که رابطه قبل از ازدواج ما نتواند بر زندگی ما اثر بگذارد ولی شک ما نسبت به یکدیگر عمیق تر از آن چیزی بود که بتواند این رابطه شکننده را ترمیم کند. بالاخره بعد از حدود 5سال کش و قوس و عدم اعتماد نسبت به یکدیگر تصمیم گرفتیم از یکدیگر جدا شویم و هر کدام راه و زندگی جدیدی را برای خودمان در پیش بگیریم.
نظر کارشناس
یک آسیب شناس مسائل اجتماعی در تشریح و واکاوی عوامل موثر در شکل گیری دوستی های پیش از ازدواج می گوید: سرنوشت دوستی های قبل از ازدواج 2 حالت دارد؛ ازدواج به دلیل مخالفت خانواده صورت نمی گیرد که این خود موجب شکست عاطفی، پرخاشگری، افسردگی و مشکلات روحی و روانی بسیاری می شود.
در صورتی هم که درصد کمی منجر به ازدواج شود به دلیل عدم شناخت درست و واقع بینانه در دوران دوستی به خاطر احساسات شدید آن دوران و همچنین سوءظن و بدبینی های شدید دختر و پسر و عدم اعتماد بین آنها نتیجه ای جز طلاق و جدایی در پی ندارد. آنچه دراین میان اهمیت ویژه دارد آگاهی خانواده و آشنایی آنها با دوران بلوغ نوجوان و نحوه برخورد صحیح در این دوران است.
وی ادامه می دهد: از سوی دیگر هیچ گونه ضمانتی برای موفقیت چنین پیوندهایی نیز وجود ندارد و کم نبوده اند ارتباطات این چنینی که به ازدواج منتهی شده اند اما خاتمه آن با شکست، طلاق و مشکلات ریز و درشت خانوادگی همراه شده است.
عدم آگاهی خانواده در نحوه برخورد با فرزند باعث بروز مشکل و یک نوع پرخاشگری می شود. اگر پدر و مادر با فرزند ارتباط نزدیکتر داشته باشند و یا حساب شده و کنترل شده خلاء عاطفی اش را پر کنند کمتر شاهد بروز چنین حادثه هایی در جامعه خواهیم بود. وی توصیه می کند اگر شخصی چنین سرگذشتی را داشته و پشت سرگذرانده باید برای جلوگیری از حاد شدن مشکلات خانوادگی به یکی از مراکز مجاز روانشناسی و مددکاری بهزیستی استان مراجعه کند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مرتضوی- این بار پای حرف های هنرمندی نشستیم که صحبت هایش رنگ دیگری داشت؛ حرف هایی که پر از درد بود. صدایش هم مثل حرف هایش متفاوت بود؛ صدایی از جنس غربت. «حدید محمدی» هنرمندی است که روزهای گذشته تجربه متفاوتی از نمایشگاه را در قالب ساخت سازهای سنتی پشت سر گذاشته است و به محض ورود به نمایشگاهش به خوبی می توانستی این تفاوت را حس کنی. او که از دوران کودکی قدم به دنیای موسیقی گذاشته و ساخت ساز را به شکل تجربی آموخته است از بی مهریهایی گفت که این روزها گریبان گیر موسیقی استان شده است و سدی است در برابر تعالی این روزهای موسیقی. حدید محمدی به اولین سوال ما با کمی مکث پاسخ می دهد.
چگونه پا به دنیای موسیقی گذاشتید؟
به واسطه این که پدرم اهل شعر و موسیقی بود از همان دوران کودکی به ساز علاقه مند شدم و کم کم موسیقی را به شکل خودآموز با پیانو شروع کردم و بعد ساز سنتور را نزد مربیان بجنوردی فرا گرفتم. اما ازآن جایی که محیط آموزشی بجنورد در آن سال ها ضعیف بود باعث شد تا برای آموزش به تهران بروم و نزد استاد «رضا شفیعی» سنتور را آموزش ببینم و این گونه به طور جدی و حرفه ای وارد دنیای موسیقی شدم.
چه شد که به ساخت ساز روی آوردید و اولین سازی که ساختید در چه سالی بود و چه حسی داشتید؟
در دورانی که در تهران سنتور را آموزش می دیدم به تعمیر ساز هم پرداختم و این اتفاق باعث شد تا به ساخت ساز علاقه مند شوم، از طرفی اکثر سازهای موجود در بازار مناسب نبود و این دلیل دیگری شد تا در این زمینه تجربه کسب کنم. سال 76 بود که ساخت سنتور را تجربه کردم. به نظرم تولید یک اثر هنری لذت فراوانی دارد و فرقی نمی کند که اثر را به عنوان الگو برداری از نمونه های موجود ساخته باشید یا این که اثری متفاوت تولید شود و به نظرم خلق اثر به هیچ حسی نزدیک نیست و نمی توان آن را با هیچ حسی مقایسه کرد. در واقع برای من قشنگ ترین لحظه زندگی ام، لحظه ای است که یک ساز را می سازم و صدای یک ساز را در می آورم. آن لحظه ای که برای نخستین بار صدای سازی را که ساخته بودم شنیدم برایم مانند لحظه تولد بود؛ آن هم تولدی دوباره.
آیا فعالیتی در زمینه آموزش ساخت ساز در استان وجود دارد؟
ساخت ساز یک جریان شخصی است و شباهتی میان ساخت یک ساز بین افراد وجود ندارد و از آن جایی که هر یک از ما لحن و فرهنگ خاص خودمان را داریم، سازی که می سازیم هم تحت تاثیر این فرهنگ و لحن قرار می گیرد، بنابراین هیچ وقت ساز 2 شخص مختلف مانند هم نمی شود و این جریان باعث شده است تا هیچ سازنده ای ساخت ساز را آموزش ندهد. ضمن این که ساخت ساز هیچ منشا و منبعی ندارد و اگر بخواهد مطالعه ای روی آن انجام بگیرد نمی توان نکات اساسی را در آن گنجاند. با این همه هیچ گونه حمایتی هم از سوی موسسات ذی ربط شکل نگرفته، بنابراین قدمی هم در این زمینه برداشته نشده است. با این همه افرادی که علاقه مند به ساخت ساز هستند با آن چه که در توان دارم از آن ها حمایت می کنم.
شما تجربه نوازندگی داشتید و کم کم به ساخت ساز روی آوردید، چقدر مهم است که سازنده یک ساز تجربه نوازندگی داشته باشد تا بتواند یک ساز خوب بسازد؟
اگر بخواهم مقایسه ای داشته باشم، مثل شاعری می ماند که قوانین و قالب های شعری را نمی داند. هر چند ممکن است سازنده ای بتواند یک ساز خوب آن هم با حضور نزد استادان بسازد اما این وابستگی مداوم برای درآوردن صدای ساز فرد را محدود می کند و هیچ وقت نمی توان به طور کامل این جریان را لمس کرد و نیاز است که سال های طولانی را صرف کند تا تجربه لازم را به دست آورد.
مردم استان چقدر از سازهای بومی استقبال می کنند؟
بسیار زیاد، به خاطر این که ساز جزو فرهنگ استان است و قطعا لذتی که یک بومی منطقه از قطعات بومی استان می برد از ساز های کلاسیک و یا کلاسیک ایرانی بیشتر است. شاید به جرات می توان گفت که 80 درصد از افرادی که از استان به سراغ موسیقی می آیند بیشتر به سازهای بومی علاقه نشان می دهند. البته از آن جایی که در هر منطقه ساختار ساز، قطعات و نوع نواختن آن متفاوت است باعث شده است تا ساز دوتار در این منطقه خانگی شود و این یک حُسن است زیرا می توانیم موسیقیمان را به کشور و حتی جهان صادر کنیم و اگر فردی بخواهد ساز دوتار را یاد بگیرد باید به این استان سفر کند و این یک موقعیت خوب برای استان است.
برای شناساندن سازهای بومی استان چقدر تلاش شده است؟
هر تلاشی بوده شخصی شکل گرفته و متاسفانه هیچ گونه حمایتی از این جریان نشده است تا حتی مکانی برای تمرین گروه اختصاص داده شود. در واقع افرادی با تلاش شخصی این موسیقی را از کشور خارج و با شرکت در جشنواره های جهانی معرفی کردند که این حرکت بسیار ارزنده و ارزشمند است.
سازهایی مانند ویلن و گیتار بر اساس استانداردهای جهانی ساخته می شوند. آیا معیار دقیقی برای ساخت سازهای سنتی و بومی وجود دارد؟
از نوع نگاهی که به ساز به لحاظ زیبایی شناسی داریم تقریبا یکسری کلیاتی وجود دارد؛ این که فرم کاسه را به چه شکلی تراش دهیم یا انحنای نوع دسته را چگونه رعایت کنیم اما این که ابعاد و فرم خاصی را در نظر بگیرم استاندارد خاصی ندارد با این همه در طول سیم و فاصله شیطانک تا خرک و فاصله پرده ها قطعا استاندارد وجود دارد اما در شکل ظاهری استانداردی وجود ندارد و به قول بسیاری از اساتید موسیقی دوتار؛ سازی وحشی است و کار هر سازنده ای با سازنده ای دیگر تفاوت دارد. با این همه یکسری استانداردهایی دارد که بیشتر در صدا دهی ساز است نه در شکل ظاهری آن. با این وجود وقتی بخواهیم به شکل علمی ساخت ساز را انجام دهیم باید مسائل بسیاری رعایت شود و اگر قرار است در صدای ساز به لحاظ زیر و بم تغییراتی انجام بگیرد باید استاندارد باشد.
آیا استقبالی برای سفارش و خرید سازهایی که می سازید از خارج ازکشور هم وجود دارد؟
معمولا افرادی که بومی این منطقه یا ایرانی های مقیم خارج هستند سازها را تهیه می کنند و حداقل سالانه10 مورد به کشورهای مختلفی هم چون اتریش، آمریکا، کانادا و انگلیس فرستاده می شود به ویژه ساز دوتار که می دانند باید از این منطقه تهیه شود.
تا به حال سازی را که ساختید هدیه دادید ؟
بله. به دکتر ماریا پامونیسکا که برای معرفی ساز خود که یک ساز باستانی مربوط به جنوب لهستان بود به ایران سفر کرده بود. این ساز را در زمان کوتاهی که این هنرمند در ایران حضور داشت ساختم زیرا می خواستم نشان دهم که سازنده های سازهای ایرانی استعداد و توانایی ساخت سازهای دیگر را در زمان کوتاه دارند. دوست داشتم که احساس کنند در ایران استعدادهای خوبی وجود دارد و این که می گویند ایران به لحاظ موسیقیایی در محدودیت است، درست نیست و در واقع کمبودی وجود ندارد و به راحتی می توانیم در این زمینه فعالیت کنیم و سازهایی با کیفیت عرضه کنیم. البته سازهایی را در قالب تزئینی زمانی که در گرگان بودم به مسئولان آن منطقه هدیه دادم اما مسئولان این گونه نیستند که به یک ساز موسیقیایی تمایل نشان دهند و این قضیه به آن صورت برای مسئولان پیش نیامده است ولی سنتور را به اساتیدی در مناطق مختلف هدیه دادم.
ساخت سازهای سنتی در زمره رشته های صنایع دستی قرار می گیرد میراث فرهنگی تا چه اندازه نقش خود را به عنوان دستگاهی که وظیفه حفظ این میراث را بر عهده دارد، به خوبی ایفا کرده است؟
تا این لحظه هیچ گونه حمایتی از سوی این اداره انجام نگرفته و برای صنایع دستی هزینه ای نشده است. متاسفانه محدودیت هایی برای فعالیت فعالان و تولید کنندگان این عرصه حتی در خانه ای که به نام خانه صنایع دستی است قائل می شوند که به هیچ وجه شایسته نیست و به نوعی به صنایع دستی لطمه وارد می شود. در ضمن فعالیت های سازندگان ساخت سازهای سنتی محدود به حضور در نمایشگاه ها شده است آن هم با هزینه های شخصی که به نظرم حرکت هایی از این دست حمایت محسوب نمی شود زیرا حتی فرهنگ سازی لازم در این زمینه انجام نگرفته است تا مردم بدانند که به نمایشگاهی پا می گذارند که در آن کالای با ارزش ارائه می شود نه کالای بی ارزش و سطحی. البته نباید فراموش کرد که حتی در قالب هدیه هم خریدی از صنایع دستی صورت نگرفته است و اگر بوده به واسطه روابط بوده نه ضوابط.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.