مواد لازم: بادمجان 4 عدد، سینه مرغ یک عدد،گردوی نگینی خرد شده یک پیمانه، جعفری خردشده کمی، سیب زمینی متوسط 3 عدد، کنجد یک قاشق غذاخوری، سیر یک حبه، سس مایونز و روغن زیتون به مقدار لازم.
طرز تهیه: بادمجان ها را ورقه ورقه سرخ و له می کنیم، سینه مرغ را نگینی خرد و با نمک، فلفل و روغن زیتون مزه دار می کنیم سپس با حرارت ملایم می پزیم، همه مواد را به جز سیب زمینی مخلوط می کنیم، سیب زمینی را رنده و خوب سرخ می کنیم، پیش غذا را داخل ظرف سرو می ریزیم و با سیب زمینی سرخ شده، جعفری و گردو تزئین می کنیم.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گروه اجتماعی - سن مراحل نشستن و راه رفتن در نوباوه هامختلف متفاوت است. والدین باید از 6 ماهگی با چیدن بالش در اطراف نوزاد کم کم در حفظ تعادل به او کمک کنند. همه نوزادان مرحله چهار دست و پا رفتن را در چرخه راه افتادن طی نمی کنند. مراحل حرکتی نوزاد باید توسط پزشک مشاهده و از همه جوانب ارزیابی شود. به طور طبیعی نوزاد در 8 ماهگی توانایی نشستن را پیدا می کند. برخی از کودکان زودتر از 8 ماهگی راه می افتند و برخی دیگر تا اواخر17 ماهگی صبر می کنند. طیف گسترده ای از آن چه که طبیعی به نظر می رسد وجود دارد. اگر در مورد پیشرفت فرزند خود نگران هستید بهتر است با پزشک مشورت کنید.کودک از حدود3 تا 4ماهگی مقدار کمی خود را به سمت بالا می کشد. هنگامی که نوزاد را روی شکمش قرار می دهید با استفاده از دست هایش، سر و سینه خود را از زمین بلند می کند. این کار عضلات بالا تنه را که برای راه رفتن حائز اهمیت است تقویت می کند.زمانی که نوزاد را در 5 ماهگی به حالت ایستاده نگه می دارید به بالا و پایین می پرد. این حرکت به قوی تر شدن پاهای او کمک می کند.
به یاد داشته باشید که قبل از این که کودک حرکت را آغاز کند منزل را برای او ایمن سازید. کودک 6 تا 8 ماهگی نشستن را می آموزد. نشستن باعث گسترش مهارت هایی مانند تقویت گردن، کنترل سر، تعادل و هماهنگی اعضای بدن که همگی برای راه رفتن اهمیت دارند می شود. اکثر نوزادان در 6 تا 10 ماهگی، چهار دست و پا رفتن را یاد می گیرند. اگر چه برخی نیز از این مرحله می گذرند و به طور مستقیم راه رفتن را می آموزند.کودک در 8 ماهگی می تواند در حالی که به جایی تکیه دهد خود را به حالت ایستاده نگه دارد. تا چند هفته بعد از آن گشت زنی های او با برداشتن قدم های لرزان در حالی که چیزی را برای حمایت نگه می دارد شروع می شود. کودک در 9 تا 10 ماهگی سعی می کند با کمک یک شی محکم مانند مبل یا پایه میز بایستد. کشف می کند که چگونه زانوی خود را در تغییر موقعیت از ایستاده به نشسته خم کند.در 11 ماهگی می تواند بدون حمایت بایستد، البته تنها برای چند ثانیه و هم چنین ممکن است قادر به راه رفتن در حالی که دست هایش را نگه دارید باشد. حدود 11 تا 14 ماهگی کودک شما نخستین گام هایش را بر می دارد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مطالب منتشر شده در ستون «از قلم شما» لزوماً دیدگاه روزنامه «خراسان شمالی» نیست و در آن، دیدگاه های خوانندگان و همراهان روزنامه درباره مسائل مختلف اجتماعی منعکس می شود.
هنوز فرهنگ ترافیک در کشور ما با وجود آن که بیش از 100 سال از ورود نخستین خودرو به ایران می گذرد نهادینه نشده است. رانندگی در دنیا یک امر «جمعی» است، ولی در شهر های ما یک امر «فردی» تلقی میشود. رانندگی در ایران یعنی «می خواهم خودم را با خودرو به مقصدم برسانم». پس رانندگان دیگر، «رقیب» من هستند و من نباید از رقبا عقب بمانم. هر فضای خالی که پیدا شد باید زودتر از دیگران آن را پر کنم. چنین است که رانندگی ایرانی یعنی «چپاندن خودرو یا موتور در نخستین فضایی که خالی میشود»؛ یعنی «رفتن از هر مسیر ممکن نه از مسیر تعیین شده».
از سوی دیگر عواملی از قبیل عدم تعادل عرضه و تقاضا در ساعات اوج ترافیک، عملیات عمرانی روی معابر شهری، بروز رفتارهای نادرست ترافیکی و عدم رعایت قوانین ومقررات برتراکم ترافیک و نابه سامانی آن موثر است.
در همه شهرهای کشور فعالیت های عمرانی و زیرساختی فراوانی با صرف هزینه های زیاد برای مهار غول ترافیک انجام شده است، اما هم چنان با وجود افزایش روز افزون زیرساخت ها و کنترل عوامل پلیس ،نخستین چیزی که نظر هر تازه واردی را به شهرهای ما جلب می کند بی نظمی های ترافیکی است.در بیشتر شهرهای بزرگ کشور و دیگر شهرها موارد ضد فرهنگ تبدیل به هنجار و رفتار شده است به طوری که شهروندان از سواره رو به جای پیاده رو و پیاده رو به جای پارکینگ،حاشیه خیابان اصلی و از بزرگراه برای فروش میوه و ایجاد سد معبر، از موتور سیکلت به عنوان وسیله حمل مسافر استفاده میکنند.از دلایل اصلی بالا بودن این گونه تخلفات، عدم وجود فرهنگ ترافیکی درست در شهرهای ماست به گونه ای که در ایران سهم خطای انسانی بیش از دیگر عوامل است و در 70 درصد سوانح ترافیکی، علت اصلی حادثه محسوب می شود.در بسیاری از شهرهای کشور برای جلوگیری از موارد یادشده طرح های سختگیرانه در دوره های چند روزه اجرا می شود به طوری که شهروندان از ترس اعمال قانون به قوانین و مقررات احترام می گذارند، اما پس از طی مدت زمان کوتاهی عمر طرح های اجرایی به پایان می رسد و فرهنگ نادرست به جایگاه خود باز می گردد.
به طورحتم تا زمانی که در شهرها شهروندان از فرهنگ ترافیکی خاصی تبعیت میکنند و درآن شهرها تعاریف معمول ترافیکی معنای دیگری دارد نمیتوان امیدی به حل مشکل ترافیک داشت. کشور ما در حوزه فرهنگ ترافیک با آسیب های جدی و نارسایی های فراوانی رو به رو است.
همان گونه که می دانیم اقتصاد و فرهنگ مهم ترین زیر ساخت های توسعه پایدار و همه جانبه جوامع انسانی هستند و فرهنگسازی نیاز اصلی برای پیشرفت اقتصادی جامعه بوده و از سوی دیگرحل معضل ترافیک و پیامدهای ناشی از آن نیازمند ترویج فرهنگ ترافیک و ارتقای آموزش صحیح عبور و مرور است و اقدامات در این زمینه ضروری به نظر میرسد؛ از این رو موضوع فرهنگ سازی در ترافیک همگام با سایر امور باید مورد نظر مسئولان و دولت مردان قرار گیرد، از این رو دستگاه های مربوطه با متعادلسازی و تامین اعتبار در بخش فرهنگی و اجتماعی و در طرف دیگر پلیس با برخورد قاطع با افراد متخلف که مکمل اقدامات فرهنگی است موجبات رعایت قوانین و رفتار ترافیکی مطلوب را فراهم کند تا وضعیت ترافیکی بهبود یابد.
حسین قاسمی نژاد- کارشناس ارشد حمل و نقل
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
اگر به کمر درد ناشی از بارداری رسیدگی نشود، این درد می تواند روی زندگی روزانه فرد تاثیر منفی بگذارد؛ تاثیری که می تواند از غیبت احتمالی در محل کار تا دشوارتر شدن زایمان گسترده باشد.کمر درد در دوران بارداری می تواند مشکلاتی را ایجاد کند که تا مدتی طولانی بعد از زایمان ادامه خواهد یافت. در حالی که کمر درد بارداری و ورم پا در بارداری نسبتاً شایع است ولی به طور قطع نباید آن را تنها به عنوان بخشی از فرآیند بارداری بپذیریم.برای این که تا حد امکان به داشتن دوران بارداری و یک زایمان آسان کمک کنیم باید همواره و تا جایی که ممکن است هر چه سریع تر به کمر درد و پا درد در بارداری رسیدگی کنیم و آن را در سرتاسر دوران بارداری کنترل کنیم. درد پایین کمر در بارداری به مدت طولانی (چند هفته یا ماه) نمایانگر کمر درد پس از زایمان (درد بعد از تولد نوزاد) است. به همین دلیل، زنان باردار را ترغیب می کنند که به دنبال درمانی مناسب برای کمر درد بارداری خود باشند. به این ترتیب، به منظور جلوگیری از کمر درد مزمن یا عود مشکلات کمر بعد از بارداری باید هر گونه دردی در دوره پس از زایمان را که بیشتر از ۶ تا ۸ هفته طول بکشد درمان کرد.به طور معمول وقتی فردی دیسک کمر دارد ابتدا باید درمانش به یک وضعیت ثابت و مشخص برسد. به عبارت دیگر اگر کمردرد به حالت ثبات برسد و مطمئن شویم که بیماری پیشرونده نیست و به مرحله مشخص و ثابتی رسیده است، فرد می تواند باردار شود و مشکلی ندارد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
اگر تا امروز شیوه های مختلف درمان چاقی و اضافه وزن را تجربه کرده و نتوانسته اید به وزن ایده آل خود نزدیک شوید، توصیه می شود با اجرای توصیه درمانگران شیوه های طبیعی برای کاهش و تثبیت وزن خود اقدام کنید. درمانگران شیوه های طبیعی درمان نسخه های گیاهی و بی عارضه ای را برای کاهش وزن و درمان چاقی به مراجعان خود توصیه می کنند و بر این باورند که در صورتی که افراد اراده محکمی داشته باشند با ساده ترین برنامه های غذایی و مصرف گیاهان دارویی مفید می توانند علاوه بر چاقی و اضافه وزن بر فشار خون، بیماری های قلبی، تنگی نفس، چربی خون و دیگر بیماری های ناشی از چاقی غلبه کنند. مصرف سرکه سیب می تواند تاثیر چشمگیری در کاهش وزن داشته باشد. نوشیدن مخلوطی از یک لیوان آب و ۲ قاشق غذا خوری سرکه سیب را یکی از بهترین شیوه ها برای افزایش سوخت و ساز کالری ها می دانند. به جای مصرف سس هنگام خوردن سالاد از سرکه انگور یا سرکه سیب استفاده کنند و در شرایطی که می خواهند از آبلیمو، آبغوره یا گرد لیمو برای طعم دار کردن غذای شان استفاده کنند سرکه به دست آمده از سیب یا انگور را مصرف کنند. در شرایطی که تجمع چربی ها در نقاط مختلف بدن موجب بروز چاقی موضعی در اندام ها می شود، فرد به یک چربی سوز مناسب نیاز دارد تا بتواند علاوه بر آن که تجمع سلول های چربی را در نقاط مختلف بدن متوقف کند به شکسته شدن سلول های چربی و از بین رفتن اضافه وزن هم کمک کند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مومنان راستین و دین باوران معتقد به روز واپسین هم خیرخواه دیگرانند و هم نصیحت و انتقاد دیگران را درباره خویش می پذیرند. اگر فردی عیب آنان را گوشزد و یادآوری کرد، نه تنها ناراحت نمی شوند بلکه آن را هدیه و تحفه ای الهی برمی شمرند و از فردی که نقطه ضعف آنان را یادآوری کرده سپاسگزاری هم می کنند.آیت ا... «یعقوبی» نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد در کتابی به نام سیری در سیره اخلاقی- قرآنی امام حسین (ع) درباره انتقاد پذیری مومنان این گونه نوشته است: انسان با ایمان به 3 چیز نیازمند است، توفیق الهی، پند دهنده ای از درون، پذیرش نصیحت و خیرخواهی دیگران نسبت به خویش . امام حسین (ع) می فرماید: از نشانه های انسان دانشمند، نقد کردن و نقد پذیری سخنان خویش است. سخن خصوصیتی ندارد. عالم آن است که گفتار و رفتار خویش را در معرض داوری دیگران قرار دهد تا اگر نقدی و عیبی در آن دیدند یادآوری کنند. در سیره اخلاقی امام حسین(ع) این ویژگی کاملا نمایان است.
نقد پذیری
از آن جایی که امام حسن(ع) و امام حسین (ع) در میان صحابه و مسلمانان جایگاه ارزشمند و والایی داشتند به هنگام بیرون آمدن از منزل و در مسیر راه و سفرها از احترام ویژه ای برخوردار بودند. مسلمانان آن ها را یادگار پیامبر و گل های باغ نبوت می دانستند و با تمام وجود نسبت به آنان ادب و احترام را رعایت می کردند. در این باره نوشته اند: این دو برادر در سفر حج پیاده می رفتند و مردم سواره به احترام آن دو از مرکب ها پیاده می شدند و ادامه مسیر می دادند.این کار برای بسیاری از مسافران سفر حج سخت و مشقت بار بود . مردم یکی از بزرگان صحابه را خواستند و او را واسطه قرار دادند که به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بگویند یا آن ها هم مانند مردم دیگر سوار بر مرکب شوند و یا از راه اصلی جدا شوند و از کنار حرکت کنند تا مردم در محذور و معرض شرمندگی قرار نگیرند. آن دو بزرگوار پذیرفتند و راه فرعی را بر راه اصلی برگزیدند و همچنان پیاده به راه خویش ادامه دادند.
شیوه انتقاد در سیره حسنین (ع)
نکته دیگری که از سیره این دو بزرگوار می توان آموخت، شیوه و روش انتقاد است. در فرهنگ دینی انتقاد غیر مستقیم سفارش شده است تا آن جایی که ممکن است باید انتقاد را غیر مستقیم به طرف مقابل منتقل کرد. اگر ممکن نشد به شیوه مستقیم با لحن و خطایی ظریف و کارشناسی شده باشد تا هم تاثیر بگذارد و هم طرف مقابل پذیرا باشد. در سیره امام حسن(ع) و امام حسین (ع) نوشته اند:آن دو بزرگوار از مکانی می گذشتند. پیرمردی مشغول وضو بود اما شیوه صحیح وضو گرفتن را نمی دانست. امام حسن(ع) و امام حسین(ع) که در آن هنگام طفل بودند، وضو گرفتن پیرمرد را دیدند. جای تردید نبود که تعلیم مسائل دینی و ارشاد جاهل واجب است. باید وضوی صحیح را به پیرمرد یاد داد. اما اگر به طور مستقیم به او گفته شود وضوی تو صحیح نیست گذشته از این که موجب رنجش خاطر او می شود برای همیشه خاطره تلخی از وضو خواهد داشت. افزون بر آن از کجا معلوم که او این تذکر را برای خود تحقیر تلقی نکند و یکباره روی دنده لجبازی نیفتد و هیچ وقت زیر بار نرود.این دو طفل اندیشیدند تا به طور مستقیم به او متذکر شوند. در ابتدا با یکدیگر به مباحثه پرداختند و پیرمرد می شنید. یکی گفت وضوی من از وضوی تو کامل تر است. دیگری گفت: وضوی من از وضوی تو کامل تر است. بعد توافق کردند که در حضور پیرمرد هر دو نفر وضو بگیرند و پیرمرد داوری و حکمیت کند. طبق قرار داد عمل کردند و هر دو نفر وضوی صحیح و کاملی جلو چشم پیرمرد گرفتند. پیرمرد تازه متوجه شد که وضوی صحیح چگونه است و با فراست مقصود اصلی دو طفل را یافت و سخت تحت تاثیر محبت بی شائبه و هوش و متانت آن ها قرار گرفت و گفت: وضوی شما صحیح و کامل است من پیرمرد نادان هنوز وضو ساختن را نمی دانم به حکم محبتی که بر امت جد خود دارید مرا متنبه ساختید، متشکرم.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
قهوه خانه ها روزگاری محل جمع شدن تجار و بازرگانان و مردم عادی بود که برای گذران وقت و صرف چای در استکان های کمر باریک به آن جا می رفتند، دور هم می نشستند از اوضاع و احوال بازار و کشور صحبت می کردند، نقال ها هم وقتی بازار مشتریان را داغ می دیدند، دست های شان را محکم به هم می زدند و شروع به شاهنامه خوانی می کردند.
آن روزها آیین فتوت و مروت زبانزد کوچه و بازار بود، قهوه خانه در میان عامه مردم حرمت داشت و محفل بیشتر هنرمندان و شاعران بود. برخی قدمت قهوه خانه ها و شکل گیری آن ها را به دوره صفوی ربط می دهند. به گفته کارشناسان برخی از سیاحت گران اروپایی که در این دوره به ایران آمده بودند، در سفرنامه های خود از قهوه خانه و چایخانه صحبت کرده بودند.
شهروندی کهنسال که خودش روزگاری را در قهوه خانه ها سپری کرده است، می گوید: در این قهوه خانه ها که بیشتر آن ها در محدوده سبزه میدان بجنورد بودند، مدیحه سرایی، نقالی و شاهنامه خوانی به پا بود و هویت و فرهنگ اسلامی را به نسل های جوان انتقال می داد؛ «اسفندیاری» به توصیف قهوه خانه های آن زمان می پردازد و می گوید: در وسط برخی از این قهوه خانه ها حوض آب با یک فواره کوچک وجود داشت، دیوارهای این قهوه خانه ها با نقاشی، تابلوها و اشیای عتیقه آراسته شده بود و اهالی هنر و کسبه به این قهوه خانه ها می آمدند و با علاقه به نقالی شاهنامه خوان ها گوش می دادند. وی خاطرنشان می کند: رفته رفته در گذر زمان قلیان کشیدن بیش از ماهیت هنری و فرهنگی قهوه خانه ها نمود یافت و قهوه خانه ها ماهیت خود را از دست دادند . شهروندی دیگر هم با اشاره به برخی خاطرات خود از قهوه خانه ها عنوان می کند: در آن زمان برخی از افراد که صبح زود سر کار می رفتند برای خوردن صبحانه به قهوه خانه ها می رفتند و در آن جا با نان تازه داغ، پنیر و کره محلی، سرشیر و مربای خانگی که آن را داخل نعلبکی می ریختند از مشتریان پذیرایی می کردند.
یکی از پژوهشگران فرهنگ عامه هم درباره قهوه خانه های بجنورد می گوید: از مجموع کافه هایی که در اطراف دروازه قبله یا میدان کارگر کنونی تا سبزه میدان و پای توپ که چای و غذا به فروش می رساندند، تعدادی در طول سال و به مناسبت های مختلف ، آیین هایی را به اجرا در می آوردند که همین عامل باعث می شد تا عده زیادی از طبقات مختلف اجتماعی به بهانه نوشیدن چای و گاهی کشیدن قلیان، ساعاتی را در آن جا باشند. «احسان حصاری مقدم» ادامه می دهد: برخی از این قهوه خانه ها آراستگی چندانی هم نداشتند اما روستاییان و مسافرانی که برای انجام کار به شهر آمده بودند، برای استفاده از غذاهای ارزانی همچون دیزی، مدتی کوتاه را در قهوه خانه ها می گذراندند.
وی با بیان این که در بسیاری از قهوه خانه ها از میز و نیمکت های چوبی برای نشستن استفاده می شد، می افزاید: در برخی از این قهوه خانه ها صندلی هایی با سطحی گرد به رنگ قهوه ای از جنس چوب بود که محیط کافه ها را زیباتر می کرد. وی خاطرنشان می کند: گوشه ای از کافه دستگاه نام داشت که سکویی برای گذاشتن چراغ فارسونکه بود و روی آن آب می جوشاندند و در کنارش سماور روسی برنجی بود که بیشتر وقت ها قوری های چینی وصله دار را برای دم کشیدن چای روی آن می گذاشتند.
وی با بیان این که در آن روزها هنوز بجنورد از آب لوله کشی بهره مند نشده بود، ادامه می دهد: آب کافه ها از کاریزها و چشمه های اطراف شهر توسط گاری و اسب تامین می شد که برای تصفیه آب جوش، کیسه کوچکی از پارچه سفید را به شیر سماور می بستند تا آب جوشی صاف و روشن را به داخل قوری چای بریزند.
به گفته وی با آمدن صنعت برق و ورود رادیوهای بزرگ برقی، بازار نوازندگان محلی، رونقی دیگر یافت و آن ها توانستند با یادگیری تصنیف های جدید، فضای کافه ها را به هنگام نواختن تا حدودی تغییر دهند و بخشی از مردم هم با موسیقی اصیل از طریق این وسیله مغناطیسی بیشتر آشنا شوند. سال ها بعد با آمدن گرامافون و صفحه های 33 دور که زینت بخش قهوه خانه بودند ، مشتریان علاقمند می توانستند صداهای دلنشینی را از گردش صفحه ای نازک که سوزنی ریز آن را به صدا درمی آورد ، بشنوند. وی تعداد قهوه خانه های بجنورد را حدود 40 قهوه خانه عنوان می کند که از دهه 50 به بعد بیشتر آن ها تغییر شغل دادند.این پژوهشگر فرهنگ عامه در توصیف قهوه خانه های قدیمی عنوان می کند: در بیشتر قهوه خانه ها، برای ایجاد طراوت و شادابی و به منظور کاهش صدای مداوم چراغ های خوراک پزی، چند بلبل هم داخل قفس نگه می داشتند که چهچهه یکریز آن ها، گوش عابران را هم نوازش می داد. از ده ها سال قبل تا اواخر دهه 50 ، بیشترین رفت و آمد مشتریان در کافه های میدان کارگر بود و دلیلش هم تجمع کارگران ساختمانی و بناها و معمارانی بود که با طلوع سپیده دم در آن جا جمع می شدند و بخشی از آنان، صبحانه خود را در کافه می خوردند، در آن سال ها (دهه 50 ) بهای هر استکان بزرگ چای یک ریال بود اما افرادی که همراه خود قند یا آبنبات می آوردند، ده شاهی که نصف یک ریال بود می پرداختند.
وی فصل سرما را شلوغ ترین روزهای قهوه خانه ها می داند و می گوید: شیشه های بخار گرفته، دود قلیان، صدای شستن استکان ها در داخل پاسماوری برنجی، آواز خوانی قناری ها، ضرباهنگ به هم زدن نعلبکی ها با استکان خالی که برای جلب توجه عابران در پیاده رو و داخل کافه توسط کافه چی و شاگردانش انجام می شد، همه خاطرات خوبی است که از آن روزها باقی مانده است.
به گفته وی سپری کردن ماه رمضان در قهوه خانه ها هم برای خودش صفایی داشت، به طوری که با شروع ماه رمضان ، فعالیت روزانه تعطیل می شد و لحظاتی قبل از اذان ، عده ای درکافه می نشستند تا با حلیم که از ماه محرم طعم آن را نچشیده بودند، روزه خود را افطار کنند. وی بیان می کند: در تعدادی از قهوه خانه ها اجاقی موقت از آجر و کاهگل می ساختند و دیگ بزرگی داخل آن می گذاشتند که با شروع اذان، حلیم آماده شده را به فروش می رساندند. اما نیم ساعت قبل از اذان مغرب، فردی با صدای بلند در پیاده رو برای جلب توجه رهگذران ، آن ها را برای خریدن حلیم این گونه تشویق می کرد : «حلیم و حلیم ، حلیم ساره یاغ (روغن زرد )» که البته هنوز در سال های اخیر چنین صداهایی را در میدان کارگر و حوالی پای توپ می توان شنید. ساعتی پس از افطار، عده ای در این کافه ها جمع می شدند و با اشتیاق به تماشای بازی می نشستند که عموما تا شنیدن صدای طبل اول که قبل از اذان صبح نواخته می شد ادامه داشت.
این شهروند بجنوردی می افزاید: در کنار قهوه خانه ها افرادی بودند که با فروختن انگشترهای عقیق، فیروزه و تسبیح، زندگی خانواده خود را تامین می کردند و چرخیدن در کافه ها بهترین محل برای فروش و تعویض انگشتر بود. همچنین بخش دیگری از درآمد قهوه خانه ها ، فروش چای و دیزی به کاسبان بازار بود زیرا صاحبان مغازه هایی که مشتریانی از روستاها داشتند، ناهار خود را همان جا می خوردند. وی بیان می کند: در خیابان طالقانی غربی «پاساژ توسلیان» در طبقه زیرین آن قهوه خانه ای نسبتا بزرگ وجود داشت که کسبه میدان شهید تا بالاتر از چهارراه مخابرات هم از نوشیدن چای آن بهره مند می شدند . بدین ترتیب که پس از اتمام صبحانه، کارگر جوانی که صدایش هیبت خاصی به او بخشیده بود ، با سینی پر از چای به مغازه ها می رفت و با بیان جملات بریده و کوتاه و بی پایانی که پر از خنده و شادمانی بود ، کام همه را شیرین می کرد و قبل از خارج شدن ، بهای هر استکان چای را با کشیدن خطوطی عمودی روی تکه مقوایی به حساب آن ها می گذاشت تا عصر هر پنج شنبه برای گرفتن وجه آن، دوباره به سراغشان برود . وی با اشاره به آیین شاهنامه خوانی در قهوه خانه بیان می کند: افرادی در قهوه خانه ها بودند که از سر شوق و دلدادگی به آن حکیم فرزانه ، سعی می کردند با خواندن ابیاتی از آن گنجینه ادب فارسی، ذهن مشتریان را در حین خوردن و نوشیدن بر بال داستان های اساطیری بنشانند و آنان را تا افق های دور پروازشان دهند، وی یکی از این مردان بی ادعا را که در دهه 20 و پیش از آن به نقل شاهنامه در قهوه خانه ای در سبزه میدان می پرداخت ،« غلام » عنوان می کند و می افزاید: این نقال با مهارت تمام ، چشم ها را به خود خیره می کرد و پس از اجرای نمایش یک نفره اش به کنار بساطش که فروش لباس های کهنه بود، می رفت و در انتظار رهگذرانی می نشست تا با فروش تکه لباسی ، قطعه نانی را برای فرزندان چشم بهراهش به خانه ببرد. به گفته وی سال ها بعد از او افراد دیگری راهش را ادامه دادند که آخرین آنان مرحوم «اسد» و «حسن» نقال نام داشتند و در ضلع غربی سبزه میدان در قهوه خانه داخل کوچه، نقالی می کردند که اینک با درگذشت آن ها ، هیچ اثری جز خاطره ای ضعیف در ذهن مردان وزنان کهنسال بجنوردی نمانده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
علوی- خوانندگان عزیز روزنامه خراسان شمالی می توانند سوالات حقوقی خود را طی تماس با دفتر روزنامه مطرح کنند تا پاسخ آن ها را از کارشناسان جویا شویم. در این شماره «نبی ا... داوری» وکیل پایه یک دادگستری به سوال یکی از خوانندگان پاسخ می دهد.
چنانچه زوجه به جرم انجام کاری خلاف، به تحمل شلاق یا پرداخت جزای نقدی در پرونده کیفری محکوم شود آیا محکومیت زوج به پرداخت اجرت المثل ایام زندگی مشترک وجاهت قانونی دارد یا این که این مورد می تواند از موارد نشوز زوجه تلقی شود و اجرت المثل منتفی می شود؟
در مورد «اجرت المثل» طبق ماده 29 قانون حمایت خانواده 1391.12.10 که اشعار می دارد: «دادگاه ضمن رای خود با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج تکلیف جهیزیه ، مهریه و نفقه زوجه، اطفال و حمل و جنین را معین می کند و همچنین اجرت المثل ایام زوجیت طرفین مطابق تبصره ماده 336 قانون مدنی تعیین می گردد»؛ بنابراین تعیین آن ربطی به شیوه رفتار زوجه ندارد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
علوی- خوانندگان عزیز روزنامه خراسان شمالی می توانند سوالات پزشکی خود را طی تماس با دفتر روزنامه مطرح کنند تا پاسخ آن ها را از کارشناسان جویا شویم. در این شماره «فروزان علوی مقدم» کارشناس مامایی به سوال یکی از خوانندگان پاسخ می دهد.
دوران بارداری خود را سپری می کنم و از بیماری کم خونی رنج می برم، باید از چه مواد غذایی یا دارویی استفاده کنم؟ این عارضه ممکن است چه خطراتی داشته باشد؟
از آن جایی که بدن در دوران بارداری به خون بیشتری نیاز دارد تا بتواند رشد جنین را تضمین کند، بیشتر خانم های باردار دچار آن می شوند.برای درمان کمخونی ناشی از کمبود اسیدفولیک باید از ویتامین B9 که در سبزیهای دارای برگ سبز یافت میشود، استفاده کرد.باید در این دوران گوشت قرمز، مرغ، لبنیات و تخممرغ به اندازه کافی مصرف شود.کمبود فولات درماننشده میتواند خطرات به دنیا آوردن نوزاد زودرس یا نوزاد کموزن و به دنیا آوردن نوزاد مبتلا به نقص مادرزادی در ستون فقرات یا مغز (مانند نقص لوله عصبی) را به دنبال داشته باشد. درمان نکردن کمخونی ناشی از کمبود ویتامین B12 نیز میتواند خطر به دنیا آوردن نوزاد مبتلا به نقص لوله عصبی را افزایش بدهد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
علوی- گیاه بوته ای «کنگر» از خانواده کاکوتی دارای برگ و گل با خواص دارویی مختلفی است. یک کارشناس گیاهان دارویی با بیان این مطلب گفت: این گیاه دارای مواد موثر دارویی مانند سینارین، آنزیم ها، ویتامین ها، لاکتون ها و فلاونوئیدهاست. «مسعود معماریانی» کنگر را برای درمان سنگ کلیه مفید دانست و افزود: این گیاه علاوه بر آن، صفرا بر، مقوی معده، کاهش دهنده کلیتورل خون و ضد روماتیسم است. وی بیان کرد: همچنین برای کاهش قند خون نیز از کنگر استفاده می شود و به گفته برخی کارشناسان می تواند اختلالات کبدی را نیز درمان کند. وی به برخی دیگر از خواص کنگر هم اشاره کرد و افزود: این گیاه رفع کننده میگرن، نقرس، سنگ کلیه و مثانه است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.